Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Toi oikeasti nopein kuskihan olisi helposti selvitettävissä kisaan: Aika-ajot ajetaan vain yhdellä ja samalla autolla. Jokainen kuski käy vuorollaan ajamassa yhden nopean kierroksen ja se on sillä selvä :D Olis ainakin todellista taistelemista sekunnin kymmenyksistä.

Ei vainen, mielestäni noissa uusissa ehdotuksissa on ollut paljon hyviä ja huonoja. Mielenkiinnolla odotan minkälainen muutos saadaan aikaan :cool:
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
WebSlave sanoi:
Jos lukee tuon jutun hieman tarkemmin, niin ei sen viimeisen jakson pituudeksi kyllä sanota 30 minuuttia. Uskoisin, ettei tunnin yhteiskestoa muuteta, joten sen pituudeksi tullee 20 minuuttia. 15+5+15+5+20=60.
Totta.

Tuntuu, että F1-piireisä oikein kukaan ei tiedä mitä he haluavat aika-ajoilta, vaan joka vuosi mennään laidasta laitaan, mitään pysyvää ei ole löytynyt, välillä haetaan jotain erikoista ja kohta huomataan että parasta onkin palata samaan vanhaan 60 min / 12 krs aika-ajoon, jossa kaikilla samat mahdollisuudet :p
Pysyvämpi ratkaisu olisi mielekäs, ettei suunnitelmat muuttuisi koko ajan.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
F1-kuljettajat ovat laatineet Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtajalle Max Mosleylle oman ehdotuksensa muutoksista nykyiseen aika-ajojärjestelmään.

Autosport-lehden mukaan kuljettajat haluavat jatkaa pääpiirteissään nykyisin käytössä olevaa yhden kierroksen järjestelmää, mutta muutoksilla siihen haetaan lisää kilpailuhenkisyyttä.

Kuljettajien toiveiden mukaan ajojärjestys ratkeaisi lauantain viimeisten harjoitusten perusteella, jolloin nopein aika oikeuttaisi viimeiseen ajovuoroon. Tämän lisäksi aika-ajot ajettaisiin pienillä bensakuormilla. Kuskeilla olisi ehdotelman mukaan mahdollisuus myös toiseen nopeaan kierrokseen, mutta molemmat kierrokset tulisi kuitenkin ajaa tunnin kestävän session aikana.

Mosleyn mukaan kuljettajien laatima ehdotus oli hyväksytty heidän taholtaan yksimielisesti. Mosley on pyytänyt myös tallipäälliköitä kertomaan mielipiteensä asiasta.

- Kuljettajat halusivat tilaisuuden ajaa toisen nopean kierroksen, jolloin ensimmäisellä yrityksellä saavutettu aika olisi kuitenkin turvattu. Kierroksien aikana radalla ei olisi muuta liikennettä. Myös katsojat saattaisivat toivottaa tervetulleeksi tilaisuuden nähdä kuljettajien ajavan yhden kierroksen aivan täysillä, kertoi Mosley.
Pakko sanoa, että kuskeilta kerta kaikkiaan täydellinen ehdotus! :ahem:

Yksi auto kerrallaan: Koko ajan katsottavaa, eikä ohjaaja ei voi ryssiä huippusuorituksia. Trafiikki ei myöskään pääse sotkemaan huippukiekkoja.

Kevyt bensalasti: Nähdään aidosti kuka on kuka. Lisäksi paremmat mahdollisuudet aitoon taktikointiin kisabensoilla sen mukaan, mihin ruutuun aika-ajoissa päädyttiin. Tällä hetkellähän taktikoinnin joutuu tekemään jo ennen tietoa lähtöruudusta, joten loppujen lopuksi kaikkien taktiikat ovat suht samanlaisia, tylsän konservatiivisia.

Kaks kiekkaa: Ekalla heitetään hieman varman päälle ja toisella sitten lennetään äärirajoilla! Loistavaa viihdettä!

Ainoina kysymysmerkkeinä on se, kuinka jokainen kuski ehtii heittämään kaksi kiekkaa tunnissa? Heitetäänkö molemmat kierrokset putkeen vai ensin eka rundi ja sitten toinen? Käytännössähän aika-ajo olisi viihteellisiin, jos mentäisiin kaksi kierrosta, ja jälkimmäinen vielä käännetyssä järjestyksessä. Kestäkööt sitten vaikka puolitoista tuntia (okei, hieman pitkä aika, mutta kyllä sitä katsoisi!)

Njoo, tietysti sateen iskeminen voi tossa olla epäreilua joillekin kuskeille, mutta niinhän se oli käytännössä vanhankin aika-ajosysteemin aikana...

Nyt ei muuta kuin uus järjestelmä käyttöön!!!!! :thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Mitenkäs olisi DTM-kisojen aika-ajoformaatti? Siitä saataisiin "best-of-both-worlds". :thumbup:
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Karpow sanoi:
Mitenkäs olisi DTM-kisojen aika-ajoformaatti? Siitä saataisiin "best-of-both-worlds". :thumbup:
Pidin tällä kaudella aluksi DTM-formaatista, mutta nyt se alkuosa tuntuu jo hieman tylsältä "karsinnalta". Vrt. vaikkapa MM-kisojen keihäskarsinta, sellainen välttämätön paha.. Sillä kun ei huippujen osalta ole minkään valtakunnan merkitystä, kunhan finaaliin pääsee.
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Trone sanoi:
Pidin tällä kaudella aluksi DTM-formaatista, mutta nyt se alkuosa tuntuu jo hieman tylsältä "karsinnalta". Vrt. vaikkapa MM-kisojen keihäskarsinta, sellainen välttämätön paha.. Sillä kun ei huippujen osalta ole minkään valtakunnan merkitystä, kunhan finaaliin pääsee.
Haloo... Oletko edes katsonut niitä aika-ajoja? Joskus saa todella jännittää, että ketkä pääsee super-poleen! Niin no toisaalta... Formula 1:ssä erot ovat kyllä ihan toista luokkaa kuin DTM:ssä, joten eipä se sitten siellä toimisikkaan samalla tavalla. :dunno:

Noh... Valitkoot minkä muun aika-ajo systeemin tahansa, kunhan tästä tunnin yksi-auto-kerrallaan-radalla paskasta päästään eroon! :mad_old:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Karpow sanoi:
Mitenkäs olisi DTM-kisojen aika-ajoformaatti? Siitä saataisiin "best-of-both-worlds". :thumbup:
En tykkää superpolesta. Joko kaikki ajavat yksitellen yhden tai useamman kierrosta, tai kaikki samaan aikaan. Mutta ei mitään karsintaleikkisysteemejä :yuck:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Trone sanoi:
Pakko sanoa, että kuskeilta kerta kaikkiaan täydellinen ehdotus! :ahem:

Yksi auto kerrallaan: Koko ajan katsottavaa, eikä ohjaaja ei voi ryssiä huippusuorituksia. Trafiikki ei myöskään pääse sotkemaan huippukiekkoja.

Kevyt bensalasti: Nähdään aidosti kuka on kuka. Lisäksi paremmat mahdollisuudet aitoon taktikointiin kisabensoilla sen mukaan, mihin ruutuun aika-ajoissa päädyttiin. Tällä hetkellähän taktikoinnin joutuu tekemään jo ennen tietoa lähtöruudusta, joten loppujen lopuksi kaikkien taktiikat ovat suht samanlaisia, tylsän konservatiivisia.

Kaks kiekkaa: Ekalla heitetään hieman varman päälle ja toisella sitten lennetään äärirajoilla! Loistavaa viihdettä!
Kuskien ehdotus on minunkin mielestä paras näistä nyt ehdolla olleista "virallisista" ehdotuksista. Parasta tuossa ehdotuksessa on se että kaikkien kuskien kierrokset nähdään kokonaan ja toisella yrityksellä voi vetää 107% lasissa.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Aika hyvä tämä kuskien ehdotus ja mikä parasta vielä yksimielinen.
Sen voisi sanoa vastaan että sää olosuhteet tulevat taas pilaamaan jonkun aika ajot mutta jos nyt jokainen kuski on alle nimensä pannut niin ok ...
toivotaan vain että Max ja kumppanit kuuntelevat ja ottavat onkeensa. :)
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Dennis: enää ei voida muuttaa ensi kauden aika-ajoja:
- Olemme jo ohittaneet sen pisteen, jossa voisimme ohjeistaa tulevan kauden automallin suunnittelijoita ottamaan huomioon aika-ajoissa tarvittavan polttoainemäärän
Ja näistä olen samaa mieltä:
Mielestäni tänä vuonna meillä on nähty monia upeita kilpailuja. Osasyynä tähän on nykyinen aika-ajojärjestelmä, Dennis pohti
ja tästä, että edellisen kisan keskeytys voi aiheuttaa liiallisen negatiivisen kierteen, josta voi olla haittaa useiden kisojen ajaksi:
- Tätä nykyä jokainen talli joutuu kärsimään kömmähdyksistään seuraavassa osakilpailussa. Tämä on epäoikeudenmukaista, ja siihen on saatava muutos, Dennis sanoi.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Oiskohan tämmönen hyvä?

25min wanhalla tavalla jonka jälkeen jaetaan viiden ryhmiin jotka vetävät 1 nopean jolla lähtöruutu määräytyy. Esim. "vapaassa 25min"-sessiossa 19 sijoittunut Karthikeyan ottaa yhdellä nopeallaan hitaimman ajan ja starttaa 20 ruudusta. Ilman aikaa jäänyt ja 20 sijoittunut Trulli ottaa viidenneksi nopeimman ajan koko joukosta mutta ei starttaa kuin 16 ruudusta. Loppupeleissä 15 sijoittuneen Liuzzin aika on paljon huonompi kuin Trullin mutta näin on ensi kauden laki (ja lännen) laki...toivottavasti :idea:

Mikä tärkeintä näin säästyttäisiin siltä että kuskit, kuten MSchumi viime kisassa, tulisivat "testaamaan" vaikka keskeyttäisivätkin. Tälläinen "keskeytys ja takaisin radalle" juttu nimittäin syö mahdollisuuksia esim Minardilta saavuttaa koskaan pistettä koska tallit tähtäävät eritoten luotettavuuteen.
Emme näe tällähetkellä kisoja joissa maaliin tulee alle 10 autoa. :frown:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
CaPtEeNi sanoi:
25min wanhalla tavalla jonka jälkeen jaetaan viiden ryhmiin jotka vetävät 1 nopean jolla lähtöruutu määräytyy. Esim. "vapaassa 25min"-sessiossa 19 sijoittunut Karthikeyan ottaa yhdellä nopeallaan hitaimman ajan ja starttaa 20 ruudusta. Ilman aikaa jäänyt ja 20 sijoittunut Trulli ottaa viidenneksi nopeimman ajan koko joukosta mutta ei starttaa kuin 16 ruudusta. Loppupeleissä 15 sijoittuneen Liuzzin aika on paljon huonompi kuin Trullin mutta näin on ensi kauden laki (ja lännen) laki...toivottavasti :idea:

Mikä tärkeintä näin säästyttäisiin siltä että kuskit, kuten MSchumi viime kisassa, tulisivat "testaamaan" vaikka keskeyttäisivätkin. Tälläinen "keskeytys ja takaisin radalle" juttu nimittäin syö mahdollisuuksia esim Minardilta saavuttaa koskaan pistettä koska tallit tähtäävät eritoten luotettavuuteen.
Emme näe tällähetkellä kisoja joissa maaliin tulee alle 10 autoa. :frown:
Niin...tällä systeemillä siis myös Paul Stoddartin suu tukittaisiin siitä etteivät hänen autonsa saa tarpeeksi tv-aikaa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Kysynpä mielipiteitä tämän kisan jälkeen.

Oletetaan, että Kimi olisi lähtenyt paalulta, Alonso olisi ollut toisena ja järjestys olisi säilynyt lähdössä. Ensimmäiseen varikkokäyntiin asti Alonso olisi pysynyt juuri ja juuri perässä, mutta ohitukseen ei olisi ollut mahdollisuutta. Sen jälkeen Kimi suuremman bensamäärän vuoksi olisi päässyt karkuun ja loppu olisi ollut tasaista ja tylsähköä ajamista muutamien heikompien tallien ohitusten kera.

Niinpä nyt tuntuukin siltä, että vaikka aika-ajo kevyellä lastilla olisi itsessään viihdyttävä, niin kilpailuihin saadaan sitä enemmän jännitystä, mitä taaempana kärkikuskit ovat. Perusongelma on tietenkin se, että tallien väliset erot ovat liian suuret.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Kysymykseen tuleekin onko tuo enää reilua?

Mutta itse vastaisin että tämänkin luokan perimmäisenä tarkoituksena on raha, ja rahaa saadaan mitä viihdyttävämmät kisat ovat.

Eli eikun ensi kaudeksi järjestelmä jossa kisaan lähdetään joko käänteisessä MM-järjestyksessä tai sitten sijoitukset arvotaan. Tämä olisi ainakin yhtä reilu kaikille.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Japanin lauantaisissa aika-ajossa pakka olisi mennyt sekaisin joka tapauksessa, olisi järjestelmä mikä hyvänsä.Nopealla muistelulla tänä vuonna on ajettu kahdet aika-ajot sateessa (Melbournen lauantai ja nyt Suzuka)

Klassinen rakenne nykypäivän hyvälle F1-kisalle on: sekaisin syystä tai toisesta menneet lähtöruudut, kisassa kolareita ->safety car ja yksi supernopea suomalainen (vrt Spa 04 ja Suzuka 05) ;)
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Black Leopard sanoi:
Japanin lauantaisissa aika-ajossa pakka olisi mennyt sekaisin joka tapauksessa, olisi järjestelmä mikä hyvänsä.Nopealla muistelulla tänä vuonna on ajettu kahdet aika-ajot sateessa (Melbournen lauantai ja nyt Suzuka)
En nyt sanoisi, että pakka olisi ollut noin sekaisin vanhalla järjestelmällä. Sateen mahdollisuus oli kaikkien tiedossa jo ennen sessiota, joten todenäköisesti kaikki olisivat käyneet tekemässä yrityksen jo aika-ajon alkupuolella.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ainoa keino saada Suzukan kaltainen show pystyyn toistuvasti on luopua kokonaan aika-ajoista ja lähteä kisaan käännetyssä mm-piste järjestyksessä. Valitettavasti muutos olisi liian "kallis", koska aika-ajot ovat kuitenkin tärkeä osa formula ykkösten luonnetta.

Mitä tulisi vaihtoehtoisesti lähtöjärjestyksen arpomiseen, kannattaisin kuitenkin huomattavasti ennemmin käännettyä lähtöjärjestystä.


Koska aika-ajot ovat kuitenkin yksi lajin kiinnostavimmista piirteistä tulisi "hyvää kilpailua" hakea mielestäni kuitenkin ennemmin joillain kaluston kilpailukykyä tasoittavilla sekä ohittamista helpottavilla ratkaisuilla. Ainakin tämän hetkiset suorituskyky erot kalustossa ovat aivan liian suuria kunnon jännityksen takaamiseksi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
JNF sanoi:
En nyt sanoisi, että pakka olisi ollut noin sekaisin vanhalla järjestelmällä. Sateen mahdollisuus oli kaikkien tiedossa jo ennen sessiota, joten todenäköisesti kaikki olisivat käyneet tekemässä yrityksen jo aika-ajon alkupuolella.
Ja puhtaan kierroksen saaminen olisi ollut enemmän kuin vaikeaa, käytännössä mahdotonta...... Muistetaan esim, Itävalta 1998, Ranska 1999.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Turun Sanomat / Heikki Kulta kertoo seuraavaa:
"Ensi kauden formula 1 -säännöt hiotuvat viimein maanantaina, kun F1-komissio äänestää kiistellyistä muutosehdotuksista.

Kaikkiaan ehdotuslistalla on seitsemän erityiskohtaa, jotka kattojärjestö FIA ja luultavimmin myös Ferrari ovat jo keskinäisissä palavereissaan hyväksyneet.

Tässä alustava ehdotuslista muutoksista vuodeksi 2006:
....
2) Aika-ajoformaatti:

Lauantaina 13-14.

Klo 13-13.15 kaikki autot ajavat radalla 15 minuuttia, minkä jälkeen viisi hitainta putoaa pois ja ne saavat lähtöruudut 16-20. Muiden ajat mitätöidään.

Klo 13.20-13.35 Loput 15 autoa ajavat 15 minuuttia, minkä jälkeen viisi hitain putoaa pois ja ne saavat lähtöruudut 11-15. Muiden ajat mitätöidään.

Klo 13.40-14.00 Autot tankkaavat bensiinimäärät, joilla aloittavat kilpailun. Ne punnitaan ja jakson jälkeen tankataan samaan painoon kuin jakson alkaessa. Kierrosaikojen perusteella jaetaan lähtöruudut 1-10."
Ilmeisesti nuo kaksi ekaa sessiota ajetaan tyhjillä tankeilla jolloin 10 huonointa autoa saa lähteä kisaan millä bensamäärällä tahtovat, kun taas 10 parasta joutuu lähtemään viimeisen session bensamäärillä :nope:
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
No mikas siina on vikana. Oletetaan että olet selvitytynyt 10 parhaimman joukkoon selvasti hitaimpana ja nayttaa silta ettet pysty 10 lahtoruutua parempaan lahtoruutuun kuitenkaan, niin voit itekkin laittaa tankkin juuri niin paljon bensaa kun huvittaa ja lunastaa ton lahtoruudun no 10.
 
Ylös