Kauden 2011 tekniset innovaatiot

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Millaisia eri pakoputkiratkaisuja tiimeillä edes on?
Red Bull: putket puhaltaa takarenkaiden sisäpuolelle
McLaren: mustekalasekoilun jälkeen kopioi RB:n ratkaisun
Ferrari: a'la Red Bull?
Mercedes: toistaiseksi ollut käytössä vähän keskeneräisen oloinen järjestely. Lyhyet putket tulevat ulos sivuponttoonien takaosasta. Kovasti on liikkunut huhua, että Mersu on tuomassa autoonsa etu/sivupakarit vähän Renaultin tyyliin.
Rellu: ne kuuluisat etupakarit
Williams: testasi RB-styleä Kiinassa. Barrichello muistaakseni hymähti, että koko järjestelmä oli haihtunut ilmaan harjoitusten aikana. Uusi versio tulossa Barcelonaan.
Force India: käsittääkseni Intian pojilla on ollut talvitesteistä lähtien takarenkaiden viereen pöhisevät pakoputket.
Sauber: Barcelonaan tulossa Red Bull-kopio.
Toro Rosso: ei nyt ihan RB-kopio, mutta toimintaperiaate aika samantyylinen.
Lotus: tulossa Barcelonaan
HRT: Liuzzi väitti tallin tuovan oman versionsa joko Barcelonaan tai Monacoon.
Virgin: kokeilivat RB:n kaltaista järjestelmää Turkissa. Ei toiminut.

Muutamia kuvia.
Ferrari:


Mercedes:


Toro Rosso:


Tuloksista päätellen Red Bull on saanut kaikkein parhaiten valjastettua pakokaasut hyötykäyttöön. Myös Ferrarin systeemi näyttää ihan toimivalta, mikä toisaalta vaan tuntuu korostavan auton muita puutteita, kun vauhti on varsinkin aika-ajoissa ollut niin heikkoa. Vieläköhän McLaren suunnittelee "mustekalan" ottamista käyttöönsä? Oliko siinä jotain hämminkiä sääntöjenkin kanssa? Mersun ratkaisu vaikuttaa alkeellisimmilta kärkitallien joukossa, joten jatkokehittely saattaisi parantaa auton vauhtia enemmän suhteessa muihin. Renaultin melko vallankumouksellinen järjestely on ollut pettymys. Nojatuolista pohtien olisin luullut, että pakokaasujen hyödyntäminen pidemmällä matkalla olisi antanut etua muihin nähden. Optimointivaikeuksia?

Mä olen yllättynyt siitä, että Force India ja Toro Rosso ovat olleet näinkin hyvin ajan hermolla ja saaneet omat ratkaisunsa toimimaan. Toisaalta jos Williams ja Sauber saavat päivityksillään selvästi lisää vauhtia, niin keskikastin voimasuhteissa voipi tapahtua selvä muutos.

Myöskään Lotusta ei kannata unohtaa, varsinkin kun Renaultin koneen on huhuttu olevan parhaiten optimoitavissa pakokaasujen hyödyntämiseen. Kesken kauden tällaisen järjestelmän tuominen autoon asettaa kylläkin omat haasteensa, joten ihan heti uudistukset ei välttämättä näy kellossa.

Barcelona on Virginille uusi yritys tällä saralla. Eroa eteenpäin on kylläkin niin paljon, että mitään pakkaa sekoittavaa tuskin on luvassa. Mitenköhän Cosworthilla hanskataan tämän systeemin hyödyntäminen? Seuraillaan myös HRT:n ratkaisuja mielenkiinnolla.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Onneksi tosiaan red bullin autoa taitaa vauhdittaa muutkii kuin pelkästään nämä pakokaasut ! Näin pitää ainakii toivoa. Jos noi nyt kieletään tosiaan kesken kauden mikä on mielestäni todella naurettava päätös. Mielestäni siihen pitäisi vaatia kaikkien tallien hyväksyntä, mutta diktaattorit jyrää.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Keskustelu systeemin kiellosta on näemmä onnistuneesti siirtynyt toisaalle, joten hyvä niin... Systeemistä itsestään voitaneen jauhaa vähän joka paikassa tuttuun tyyliin. :p

Millaisia eri pakoputkiratkaisuja tiimeillä edes on?
Mun ymmärryksen mukaan kärkipään autoissa ja vähän muissakin Mersua ja Renua lukuunottamatta kaikilla on enemmän tai vähemmän RB kopio/tyylinen ratkaisu käytössä. Ferrarin systeemi oli ainakin alkukaudesta sikäli erilainen, että vaikka putket oli sijoitettu samalla tavalla, niin itse diffua ei ahdettu kuitenkaan vaan pakokaasut virtasivat vain diffun yli. RB:llä (ja myös muillakin siis) taas pohjalevystä on leikattu takarenkaan sisäreunasta jokunen sentti pois (säännöt sallii diffun ahtamisen vain sen laidoilta) ja pakokaasut virtaavat diffun ulkoreunoilta sen sisälle.

Jos Lotuksella on puhuttu jopa sekan edusta, kun siirtyvät vastaavaan, niin mielenkiintoista olisi tietää mikä olisi vastaava potentiaali Mersun tapauksessa... Mersullahan toki pakokaasut ohjautuu samoille seuduille, kuin RB:n ratkaisussa, mutta tuskimpa lähellekään niin tehokkaasti...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
no, sehän sitten kiellettiin jo nyt, osittain ainakin...
Osittain juu. Ite meinasinkin, että miksi pakokaasujen hyödyntäminen kokonaisuudessaan kiellettäisi. Nykyisellä vihreillä ja rahallisilla arvoilla painotetun politiikan aikaan ymmärrän kyllä miksi joku voisi ylimääräisen bensan polttamisen kieltää... Diffun ahtamista ei kuitenkaan olla kieltämässä sen enempää...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei tietoa, että minkä tallin tämä on, mutta diffua ahtava putkisto kuitenkin näyttäisi olevan..
Olisko Virgin? Cosworth on ainoa, jossa kollektori lähtee taaksepäin ja Williams näyttäisi hylänneen "litistetyt" pakoputket... Ellei sitten kyseessä ole Renault GP:n kötöstys?

Voi toki olla, että en ymmärrä alkuunkaan miten päin tuo väkkyrä tuossa on.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä kai tuon litistetyn pään perusteella se pitää niin olla, että putket lähtee taaksepäin. Itse en ole nähnyt kovinkaan monen tallin pakosarjoja, mutta monilla ne lähtee kyllä alkuun eteenpäin.

Voisiko olla Mäkkärin putkistoa?


Renun putkistoksi en usko, koska tulisi aikalailla jäähdyttimien tielle, jos lähtisi tolla tavalla eteen ylös ja sit alas...
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä Forcen Mersun putket aika taaksepäin lähtee ainakin...


Samoin Mäkillä. Ettei se olis Mäkkärin putki:
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Ferrarikin innovoinut

FIA tutkii Ferrarin uutta takasiipeä

FIA tutkii Ferrarin uutta takasiipeä

Ferrarin uusi takasiipi Fernando Alonson autossa

Kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailunjohtaja Charlie Whiting kertoo Ferrarin uuden takasiiven joutuvan tutkimusten kohteeksi.

Ferrarin takasiivessä on aiempaa korkeampi elementti, jonka luo lisää pitoa parantavaa downforcea.

Whiting päättää perjantai-iltana, saako Ferrari jatkaa uudenlaisen takasiipensä kanssa koko Espanjan GP-viikonlopun.

- Kyseessä on erittäin nokkela sääntöjen tulkinta. Meidän täytyy päättää, onko se mielestämme hyvä tulkinta. Asia on selvillä huomenna, Whiting kommentoi.

(MTV3)
 
Viimeksi muokattu:

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Onko tuon ferrarin siiven idea siinä että on tuo kumma kolo? Ja siitä sitten mitattaisiin että siipi on sallitun korkuinen? Eli säännöissä lukisi siihen tyyliin että siiven korkeus mitataan sen keskeltä? Jos näin on niin on muissa talleissa kyllä kämmätty kun ei semmoista porsaanreikää ole hokastu...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Onko tuon ferrarin siiven idea siinä että on tuo kumma kolo? Ja siitä sitten mitattaisiin että siipi on sallitun korkuinen? Eli säännöissä lukisi siihen tyyliin että siiven korkeus mitataan sen keskeltä? Jos näin on niin on muissa talleissa kyllä kämmätty kun ei semmoista porsaanreikää ole hokastu...
Ei kun toi elementti on reunoja korkeampi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ScrabsF1 selittää, kuinka Ferrari sai takasiipeensä 3 cm lisää laillisesti.

Jokuhan penäsi, että miksei Ferrari keksi mitään omaa. No nyt keksi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
ScrabsF1 selittää, kuinka Ferrari sai takasiipeensä 3 cm lisää laillisesti.

Jokuhan penäsi, että miksei Ferrari keksi mitään omaa. No nyt keksi.
No saa nähdä onko toi nyt edes sääntöjen puitteissa sallittu. Silti en näkisi että toi on tupladiffuusorin, f-putken tai puhalletun diffun veroinen innovaatio, mutta onhan se jotain uutta kumminkin. Jotenkin tuntuu siltä että Ferrarin viimeisin merkittävä innovaatio oli nostaa pakoputket takakatteiden päälle n. 12 vuotta sitten.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ScrabsF1 selittää, kuinka Ferrari sai takasiipeensä 3 cm lisää laillisesti.

Jokuhan penäsi, että miksei Ferrari keksi mitään omaa. No nyt keksi.
Ihan fiksu keksintö ja hienosti asia kyllä selitettiin tuolla sivustolla :thumbup:
Kerrankin jotain uutta & omaperäistä Maranellosta :)

edit. parempi ehkä sanoa että pitkästä aikaa, ei kerrankin :)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ihan fiksu keksintö ja hienosti asia kyllä selitettiin tuolla sivustolla :thumbup:
Kerrankin jotain uutta & omaperäistä Maranellosta :)

edit. parempi ehkä sanoa että pitkästä aikaa, ei kerrankin :)
Ferrarin siipi on tuomittu laittomaksi. Aina näiden sääntötulkintojen kanssa ollaan vähän harmalla alueella, mutta omasta mielestäni ihan hyvä veto FIA:lta. Muuten oltaisiin tulevissa kisoissa nähty ties minkälaisia viritelmiä, ja kun tuossa nyt ihan selvästi ollaan menty sääntöjen hengen vastaisesti niin en näe päätöksessä mitään moraalisia ongelmia.

Ja jos joku nyt alkaa mussuttamaan tupladiffuusoreista tai f-ducteista, niin se että FIA on joskus toiminut näissä tilanteissa vähän hassusti ei tarkoita sitä, ettei sitä maalaisjärkeä voisi alkaa käyttämään vaikkapa tästä hetkestä eteenpäin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mun ymmärtääkseni Ferrari koitti selittää, että siiven ylikorkeat kohdat ovat osa sitä siiven keskellä olevaa siipiprofiilit erillään pitävää rakennetta (slot gap separator), joten tähänkin nähden ihan hyvä, että kielsivät tuon. Eihän tuossa selityksessäkään nyt mitään järkeä ole. Miksi tuo profiilien erotin pitäisi venyttää päätylevyihin asti? Ja jos pitäisikin, niin miksi sen tarvitsisi olla kolme senttiä korkea? :D

Ettei olis Dome lukenut taas Foorumia ja todennut, että nyt äkkiä pojat jotain ihan omaa. Tässä oli sit tulos! :rolleyes:
 
Ylös