Joppe_001
Well-known member
Millaisia eri pakoputkiratkaisuja tiimeillä edes on?
Red Bull: putket puhaltaa takarenkaiden sisäpuolelle
McLaren: mustekalasekoilun jälkeen kopioi RB:n ratkaisun
Ferrari: a'la Red Bull?
Mercedes: toistaiseksi ollut käytössä vähän keskeneräisen oloinen järjestely. Lyhyet putket tulevat ulos sivuponttoonien takaosasta. Kovasti on liikkunut huhua, että Mersu on tuomassa autoonsa etu/sivupakarit vähän Renaultin tyyliin.
Rellu: ne kuuluisat etupakarit
Williams: testasi RB-styleä Kiinassa. Barrichello muistaakseni hymähti, että koko järjestelmä oli haihtunut ilmaan harjoitusten aikana. Uusi versio tulossa Barcelonaan.
Force India: käsittääkseni Intian pojilla on ollut talvitesteistä lähtien takarenkaiden viereen pöhisevät pakoputket.
Sauber: Barcelonaan tulossa Red Bull-kopio.
Toro Rosso: ei nyt ihan RB-kopio, mutta toimintaperiaate aika samantyylinen.
Lotus: tulossa Barcelonaan
HRT: Liuzzi väitti tallin tuovan oman versionsa joko Barcelonaan tai Monacoon.
Virgin: kokeilivat RB:n kaltaista järjestelmää Turkissa. Ei toiminut.
Muutamia kuvia.
Ferrari:
Mercedes:
Toro Rosso:
Tuloksista päätellen Red Bull on saanut kaikkein parhaiten valjastettua pakokaasut hyötykäyttöön. Myös Ferrarin systeemi näyttää ihan toimivalta, mikä toisaalta vaan tuntuu korostavan auton muita puutteita, kun vauhti on varsinkin aika-ajoissa ollut niin heikkoa. Vieläköhän McLaren suunnittelee "mustekalan" ottamista käyttöönsä? Oliko siinä jotain hämminkiä sääntöjenkin kanssa? Mersun ratkaisu vaikuttaa alkeellisimmilta kärkitallien joukossa, joten jatkokehittely saattaisi parantaa auton vauhtia enemmän suhteessa muihin. Renaultin melko vallankumouksellinen järjestely on ollut pettymys. Nojatuolista pohtien olisin luullut, että pakokaasujen hyödyntäminen pidemmällä matkalla olisi antanut etua muihin nähden. Optimointivaikeuksia?
Mä olen yllättynyt siitä, että Force India ja Toro Rosso ovat olleet näinkin hyvin ajan hermolla ja saaneet omat ratkaisunsa toimimaan. Toisaalta jos Williams ja Sauber saavat päivityksillään selvästi lisää vauhtia, niin keskikastin voimasuhteissa voipi tapahtua selvä muutos.
Myöskään Lotusta ei kannata unohtaa, varsinkin kun Renaultin koneen on huhuttu olevan parhaiten optimoitavissa pakokaasujen hyödyntämiseen. Kesken kauden tällaisen järjestelmän tuominen autoon asettaa kylläkin omat haasteensa, joten ihan heti uudistukset ei välttämättä näy kellossa.
Barcelona on Virginille uusi yritys tällä saralla. Eroa eteenpäin on kylläkin niin paljon, että mitään pakkaa sekoittavaa tuskin on luvassa. Mitenköhän Cosworthilla hanskataan tämän systeemin hyödyntäminen? Seuraillaan myös HRT:n ratkaisuja mielenkiinnolla.
Red Bull: putket puhaltaa takarenkaiden sisäpuolelle
McLaren: mustekalasekoilun jälkeen kopioi RB:n ratkaisun
Ferrari: a'la Red Bull?
Mercedes: toistaiseksi ollut käytössä vähän keskeneräisen oloinen järjestely. Lyhyet putket tulevat ulos sivuponttoonien takaosasta. Kovasti on liikkunut huhua, että Mersu on tuomassa autoonsa etu/sivupakarit vähän Renaultin tyyliin.
Rellu: ne kuuluisat etupakarit
Williams: testasi RB-styleä Kiinassa. Barrichello muistaakseni hymähti, että koko järjestelmä oli haihtunut ilmaan harjoitusten aikana. Uusi versio tulossa Barcelonaan.
Force India: käsittääkseni Intian pojilla on ollut talvitesteistä lähtien takarenkaiden viereen pöhisevät pakoputket.
Sauber: Barcelonaan tulossa Red Bull-kopio.
Toro Rosso: ei nyt ihan RB-kopio, mutta toimintaperiaate aika samantyylinen.
Lotus: tulossa Barcelonaan
HRT: Liuzzi väitti tallin tuovan oman versionsa joko Barcelonaan tai Monacoon.
Virgin: kokeilivat RB:n kaltaista järjestelmää Turkissa. Ei toiminut.
Muutamia kuvia.
Ferrari:
Mercedes:
Toro Rosso:
Tuloksista päätellen Red Bull on saanut kaikkein parhaiten valjastettua pakokaasut hyötykäyttöön. Myös Ferrarin systeemi näyttää ihan toimivalta, mikä toisaalta vaan tuntuu korostavan auton muita puutteita, kun vauhti on varsinkin aika-ajoissa ollut niin heikkoa. Vieläköhän McLaren suunnittelee "mustekalan" ottamista käyttöönsä? Oliko siinä jotain hämminkiä sääntöjenkin kanssa? Mersun ratkaisu vaikuttaa alkeellisimmilta kärkitallien joukossa, joten jatkokehittely saattaisi parantaa auton vauhtia enemmän suhteessa muihin. Renaultin melko vallankumouksellinen järjestely on ollut pettymys. Nojatuolista pohtien olisin luullut, että pakokaasujen hyödyntäminen pidemmällä matkalla olisi antanut etua muihin nähden. Optimointivaikeuksia?
Mä olen yllättynyt siitä, että Force India ja Toro Rosso ovat olleet näinkin hyvin ajan hermolla ja saaneet omat ratkaisunsa toimimaan. Toisaalta jos Williams ja Sauber saavat päivityksillään selvästi lisää vauhtia, niin keskikastin voimasuhteissa voipi tapahtua selvä muutos.
Myöskään Lotusta ei kannata unohtaa, varsinkin kun Renaultin koneen on huhuttu olevan parhaiten optimoitavissa pakokaasujen hyödyntämiseen. Kesken kauden tällaisen järjestelmän tuominen autoon asettaa kylläkin omat haasteensa, joten ihan heti uudistukset ei välttämättä näy kellossa.
Barcelona on Virginille uusi yritys tällä saralla. Eroa eteenpäin on kylläkin niin paljon, että mitään pakkaa sekoittavaa tuskin on luvassa. Mitenköhän Cosworthilla hanskataan tämän systeemin hyödyntäminen? Seuraillaan myös HRT:n ratkaisuja mielenkiinnolla.
Viimeksi muokattu: