Kauden 2011 tekniset innovaatiot

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Joku voisi luulla kyseessä olevan laiton tekninen innovaatio. Ehei. Red Bullin kuskit vaan osaavat käskyttää autojaan niin että ne taipuvat heidän tahtoonsa. (Miksei Alonso pysty samaan? :confused: )
Koska tekee Alonso mitä ja miten vaan, Calvin kertoo ettei se nyt niin erikoisen hyvin ollut :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Voitaneen vanteetkin nostaa innovaatioihin...

En tiedä onko tämä Ferrarin vai FI:n etuvanne, mutta mielenkiintoisesti muotoiltu...
(epäsymmetrisesti)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Voitaneen vanteetkin nostaa innovaatioihin...

En tiedä onko tämä Ferrarin vai FI:n etuvanne, mutta mielenkiintoisesti muotoiltu...
(epäsymmetrisesti)
Kaikki vanteet ovat epäsymmetrisiä.

edit. ja niin taitaa olla McLarenin vanne.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Koska tekee Alonso mitä ja miten vaan, Calvin kertoo ettei se nyt niin erikoisen hyvin ollut :)
Niin niin, mutta mä nyt vaan kysyn, että eikö Lonso pysty taivuttamaan autoaan tahtoonsa? Kuulemma kuitenkin pystyy kävelemään vetten päällä, luulisi etusiiven taivuttamisen olevan helppo nakki. :wink:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Niin niin, mutta mä nyt vaan kysyn, että eikö Lonso pysty taivuttamaan autoaan tahtoonsa? Kuulemma kuitenkin pystyy kävelemään vetten päällä, luulisi etusiiven taivuttamisen olevan helppo nakki. :wink:
Hmm... voi olla että he noudattavat säännön henkeä joitakin muita enemmän. Tämmöistäkin joskus Relluaikoina kuullut tehoihin liittyen.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Mikä tuossa vanteessa ei ole symmetristä? Selittäkää tyhmälle :confused: Vai täyttöventtiilistä ja sen vastapainostako puhutte?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Hmm... voi olla että he noudattavat säännön henkeä joitakin muita enemmän. Tämmöistäkin joskus Relluaikoina kuullut tehoihin liittyen.
Ehkä. Muistelen vaan että tässä äskettäin oli joku Ferrarilta sanonut (juttu oli luultavasti Turun Sanomien tai maikkarin sivuilla), että ovat kovasti yrittäneet kehittää taipuvaa etusiipeä, mutta siinä ei ole onnistuttu. Itsehän olen tätä sääntöjen kiertämistä vastaan vaikka suosikkitallini ja kuskini siitä tällä hetkellä hyötyvätkin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Ehkä. Muistelen vaan että tässä äskettäin oli joku Ferrarilta sanonut (juttu oli luultavasti Turun Sanomien tai maikkarin sivuilla), että ovat kovasti yrittäneet kehittää taipuvaa etusiipeä, mutta siinä ei ole onnistuttu. Itsehän olen tätä sääntöjen kiertämistä vastaan vaikka suosikkitallini ja kuskini siitä tällä hetkellä hyötyvätkin.
Niinpä, ymmärtää tuon. Käytännössä tuo sääntö (nykymenolla) pitäisi muotoilla sanoin siten, että "ei saa taipua niin-ja-niin paljoa niin-ja-niin raskaalla paineella fian testissä. Nyt kun se on muotoiltu sanoin suoraan niin ettei vain saa taipua, mikä ei käytännössä ole ihan niin kun Red Bull siellä porskuttaa.
Ja juu, itsekin muistan tuota Ferkulta, etteivät uskoneet sen menevän testistä läpi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko Mäkkärilläkin aerosti muotoillut vanteet vai? En ole huomannutkaan... :)

Mikä tuossa vanteessa ei ole symmetristä? Selittäkää tyhmälle :confused: Vai täyttöventtiilistä ja sen vastapainostako puhutte?
Minä puhuin tuosta kuvassa vasemmalla olevasta peitetystä puolavälistä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
En tiedä onko tämä oikeia toikki sillä pakokaasujen hyödyntäminen ei ole tämän kauden innovaatio mutta laitetaan nyt tänne kuitenkin.

Mielenkiintoisia kommentteja heikillä liittyen RB:n pakokaasu ratkaisuun.

Nostettu virtaus hetken teholähde

Heikki Kovalainen aprikoi, että Red Bullin ylivoima tämän kauden aika-ajoissa on tullut tuon pakoputkiston hetkellisestä hyödyntämisestä nopeilla kierroksilla.

– Luulisin, että ne ovat hakeneet sieltä enemmän tehoa. Virtausta pitää nostaa hetkellisesti, mutta sitä ei voi pitää siellä enää kisassa, koska se syö liikaa bensiiniä ja riskinä olisi polttaa pohjalevyt. Aika-ajossa sitä voi hyödyntää. Siten saa lisäpainetta takapäähän ja pito on parempi.

– Pakokaasuista kehitetään lisää työntövoimaa, kun lisätään virtausta. Kriittinen alue on siinä takarenkaan sisäreunassa. Siellä on paljon potentiaalia ja niitä sellaisia pyörteitä, Kovalainen kiteyttää.
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/219047.html

Mitenköhän tuo takarenkaan sisäreunan osuus pitäisi tässä yhteydessä ymmärtää..? :doubtful:

Muutkin alkavat päästä kärryille. RB:n etumatka kestänee tämän vuoden mutta ensi kaudella lienee jo tiukempaa. RB on siis todennäköisesti joutunut raahaamaan aika-ajoissa mukanaan enemmän bensaa kuin muut mutta se ei 2-4 kierroksen matkalla liene kovin suuri painon lisäys. Toki Rellun kone on saattanut olla hieman vähemmän janoinen kuin muiden koneet - mene ja tiedä.

En ihmettelisi jos tämäkin innovaatio kiellettäiisin tulevaisuudessa - vaikka jo ensi kaudelle. Vielä en ole tosin mitään viittaavaa kuullut vakavasti puhuttavan.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Niinpä, ymmärtää tuon. Käytännössä tuo sääntö (nykymenolla) pitäisi muotoilla sanoin siten, että "ei saa taipua niin-ja-niin paljoa niin-ja-niin raskaalla paineella fian testissä. Nyt kun se on muotoiltu sanoin suoraan niin ettei vain saa taipua, mikä ei käytännössä ole ihan niin kun Red Bull siellä porskuttaa.
Mikäs juttu tämä on? Säännöissähän NIMENOMAAN on hyvin tarkkaan määritelty kuinka paljon se saa taipua tietyllä kuormituksella (joka muistaakseni on vieläpä aika kova kuorma) tiettyyn kohtaan. Sitähän täällä on pähkylöity miten ihmeessä etusiipu voi taipua, kun se ei kuitenkan FIA-estissä voi käytännössä taipua juuri lainkaan :idea:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sitähän täällä on pähkylöity miten ihmeessä etusiipu voi taipua, kun se ei kuitenkan FIA-estissä voi käytännössä taipua juuri lainkaan :idea:
En nyt muista ketä neropattia (joku F1-touhuissa patinoitunut insinööri se kuitenkin oli) tähän liittyen haastateltiin, mutta hiilikuidusta on mahdollista rakentaa kappale, joka ei taivu tiettyyn kuormitukseen asti ja alkaa sitten joustaa.

Edit: Gary Anderson siitä oli Autosportiin kirjoittanut. Tässä toteutusta koskeva pätkä:
Red Bull has optimised carbon fibre technology by a very clever means. Carbon fibre is a bit like rope, the more load you want it to withstand, the thicker the piece you use. Carbon fibre comes in many forms and can be layered up any way you want. Lay it out in straight lines, and it's tremendously strong in terms of tension; lay it out at an angle to the load path, and, despite it being the same strength, it will flex under a given load.

Getting the lay-up just right to allow you to pass the FIA load to deflection test, but yet still increase the deflection as the load increases with speed is no easy task. But it is possible and that is why the teams employ high-priced boffins to come up with solutions to this type of problem.

It's not something that's exclusive to Red Bull either; everybody's wings flex, it's just to what extent that they flex that is the bone of contention here.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En tiedä onko tämä oikeia toikki sillä pakokaasujen hyödyntäminen ei ole tämän kauden innovaatio mutta laitetaan nyt tänne kuitenkin.

Mielenkiintoisia kommentteja heikillä liittyen RB:n pakokaasu ratkaisuun.
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/219047.html

Mitenköhän tuo takarenkaan sisäreunan osuus pitäisi tässä yhteydessä ymmärtää..? :doubtful:

Muutkin alkavat päästä kärryille. RB:n etumatka kestänee tämän vuoden mutta ensi kaudella lienee jo tiukempaa. RB on siis todennäköisesti joutunut raahaamaan aika-ajoissa mukanaan enemmän bensaa kuin muut mutta se ei 2-4 kierroksen matkalla liene kovin suuri painon lisäys. Toki Rellun kone on saattanut olla hieman vähemmän janoinen kuin muiden koneet - mene ja tiedä.

En ihmettelisi jos tämäkin innovaatio kiellettäiisin tulevaisuudessa - vaikka jo ensi kaudelle. Vielä en ole tosin mitään viittaavaa kuullut vakavasti puhuttavan.
Tottahan toki kuuluu tähän topikkiin. Eipä pakokaasujen hyödyntäminen ollut viime kaudenkaan keksintö, mutta silti merkittävä silloin ja nyt. Edes tapa ei ole sama kuin viime vuonna sääntömuutosten takia. Joten nykyiset ratkaisut ovat ilmanmuuta tämän kauden innovaatioita. :ahem:

Itseltäkin meni vähän ohi tuo TS:n jutun renkaan sisäreunan tahi pakokaasujen työntövoiman maininnat...

Mitä tulee ylimääräseen bensalastiin, niin Renultahan kerrottiin aiemmin, että heidän mylly vie niin vähän bensaa, että voivat kantaa mukanaan ylimääräistä lastia hyvillä mielin... Tai jotain sellaista.. :)

Miksi pakokaasujen hyödyntäminen kiellettäisiin tulevaisuudessa? :doubtful:
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
no, sehän sitten kiellettiin jo nyt, osittain ainakin ja vielä KESKEN kauden saatana!! :wall: Kun FAILonso ei pärjää, muutetaan sääntöjä jospa se vaikka alkais pärjäämään. USKOMATONTA PASKAA!!!
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Joo tämä uutinen sai kyllä erittäin vihaiseksi !! No se on ku Ferrari ja joku muu iso on itkeny etteivät he pärjää ni piti keksiä miten tasoittaa peliä... Erittäin naurettavaa pelleilyä !! Muistelen et joku olisi joskus sanonut ettei sääntöjä voida muuttaa ihan tuosta vaan ellei kaikki ole sen muutoksen puolella ? Poikkeus joku turvallisuus juttu ? Mutta eikai toi vaikuta siihenkää yhtää mitenkään !!! Pelleilyä ja pahaa. Toivottavasti tästä nousee mekkala ja iso.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Aika härski sääntömuutos kieltämättä. Toisaalta onhan näitä ollut ennenkin, esim. Mclarenin kolmas poljin joka kiellettiin kun Ferrari siitä purnasi, ettei siinä mielessä mitään uutta. Onhan se vaan pelleilyä, että kun ei Ferrari itse jotain hogaa, niin sehän pitäisi sitten kieltää kaikilta!

Luulisin tämän eniten haittaavan Renaultia. Toki nyt Red Bull voi olla varsinkin aika-ajoissa haavoittuvampi. Ei kuitenkaan vielä Barcelonassa, koska tällä radalla useimmat mutkat vedetään vähintään osa-kaasulla. Mutta sitten ne radat joissa kirraillaan -voi olla vaikeuksia pysyä entisessä formissa.
 
Ylös