Tämä kausi oli varmastikin mestaruussarjan jännittävyyden kannalta yksi parhaista. Ja 8 voittajaa 6 tallista, :alppu: sille. Eipä vastaaviin lukuihin olla vuosiin päästy, tai sitten moni yhden voiton talli/kuski otti voiton sadekelin kasinossa, mutta ei tänä vuonna. Ja nyt tietenkin nähtiin yksi eeppisimmistä päätöskisoista, jopa vuotta '08 parempi, nyt MM-tilanne eli läpi kisan, silloin vain ihan alku- ja loppukierroksilla.
Mutta, kyllä itse muistan tämän myös kautena, jolloin meikäläisen F1-kiinnostus meinasi lopahtaa pahemman kerran. Jo Kiinassa nähtiin, miten oikukkaat tämän kauden renkaat ovat. Ja niin hieno kuin Kimin kakkossija Bahrainissa olikin, niin minusta jotain on pielessä, jos normaalissa kuivan kelin kisassa voitosta on haastamassa auto, jonka vauhti ei riitä normaalissa kuivan kelin aika-ajossa kuin 11. ruutuun.
Myös Espanjassa radan lämpötilan vaikutus renkaisiin jossain määrin ratkaisi kisan, tosin en siitä suuremmin välittänyt kun Williams sai pitkästä aikaa voiton. Ja Monacossa sateen uhkan määrittämät taktiikat veivät paljolti renkailta huomion, varsinkin kun renkaat kestivät tarpeeksi hyvin yhden pysähdyksen taktiikkaa varten. Mutta sitten tuli Kanada ja Valencia. Vettelin ja Alonson olisi kaiken järjen mukaan pitänyt olla 2. ja 3. Kanadassa, mutta he menivät hyviltä tuntuvien Pirellien lankaan. Monien mielestä renkaiden suorituskyvyn arvaamattomuus teki tästä kaudesta hienon, mutta minusta se teki siitä liiaksi lottoa. Ja Valencia oli F1:n irvikuva. Vaikka kuinka monesti turva-auto kävisi radalla, kuivan kelin kisaa ei siltä pitäisi pystyä voittamaan 11. ruudusta.
Näiden kisojen vuoksi loppukesän kisat eivät sitten niin paljoa kiinnostaneetkaan. Mutta sitten Japani, Korea ja Intia olivatkin vanhaa kunnon F1:tä, Intia vähän liikaakin, niin vaikeaa ohittaminen siellä oli. Mutta kaikissa niissä kisoissa menestyi olemalla nopein kuski/auto-kombo, siellä ei nähty rengaslottoa Pirellin konservatiivisten rengasvalintojen ansiosta. Ja sama meno jatkui Abu Dhabissa ja USA:ssa, olkoonkin että niissä gridin muuttuminen radan ulkopuolella jätti happaman maun, mutta se on valitettavasti osa F1:tä. Ja Brasilia oli sitten taas vähän lottoa, mutta se kuuluu sadekelin kisoihin joten ei valittamista. Ja kyllä tämän kauden jälkeen odottaa seuraavaa enemmän kuin viime kauden jälkeen.
Muilta osin täytyy sanoa, että McLaren oli kyllä kauden pahin alisuorittaja. Ilman heidän kaikkia munauksia, he olisivat voittaneet molemmat tittelit, auto oli nopea ja varsinkin Hamilton ajoi hyvällä tasolla läpi kauden. Ferrari, ja heidän kuskeistaan Alonso, puolestaan oli aikamoinen ylisuorittaja, sanan positiivisessä mielessä. Ferrarin autolla olisi kuulunut saavuttaa paljon vähemmän pisteitä ennen Barcelonaa mitä Alonso saavutti. Red Bullia sanoisin hivenen alisuorittajaksi. Heillä oli toki erinomainen auto, mutta sillä olisi pitänyt pystyä varmistamaan titteli jo aiemmin, mikä tosin on paljonkin Rellun laturien syytä.
Lotusta en pitäisi mitenkään yllättäjänä, heiltä osasin odottaa hyvää autoa kuten 2010. Mersun kausi puolestaan on vähän kahtiajakoinen. Talli otti vihdoinkin voiton, tosin odotukset olivat varmasti korkeammallakin.
Sauberilla, FI:llä, ja Williamsilla oli asialliset kaudet. Williams otti jopa voiton, mutta muuten tuhlasi auton kapasiteettia ja jäi pisteissä selvästä Sauberin ja FI:n perään. FI:n kausi puolestaan oli vähän kuin Sauberin kausi ilman huippuonnistumisia. STR sen sijaan oli varsin vaisu.
Ja uusien tallien nokkimajärjestys oli aikalailla sama kuin ennenkin. Tosin minusta Marussia-talli alkaa jo vaikuttaa hieman vakavammin otettavalta, ennen he hävisivät huonona päivänä HRT:lle, net he voittavat hyvänä päivänä Caterhamin.