Kauden 2012 yhteenveto

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Mieli tekisi sanoa että oli paras kausi pitkää aikaan.
Kuitenkin olen melko varma sanoneeni näin jokaisen kauden jälkeen, joten sanonpa vain että oli paras kausi tänä vuonna.
Itsekin olen tainnut ajatella näin, koska moni edellinen kausi onkin ollut päättyessään kaikkien aikojen viihdyttävin. Sama pätee nyt. Aivan mahtava kausi!
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
F1 on aika hyvää shittiä nykysi, aina ei oo ollu. Toivottavasti eivät riko sitä. Hyvä Pirelli!
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Urheilutoimittaja Kaj Kunnas nimesi kauden onnistujiksi Kimin, kauden 2012 kokonaisuudessaan ja Ferrarin. Flopeiksi puolestaan Schumin, McLarenin ja itsensä. Jälkimmäiseen syynä se, että vähätteli Kimin menestysmahdollisuuksia ennen kauden alkua-
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
F1 on aika hyvää shittiä nykysi, aina ei oo ollu. Toivottavasti eivät riko sitä. Hyvä Pirelli!
Totta. DRS:stä voidaan olla montaa mieltä mutta ainakaan mitään Trulli-junia ei pahemmin enää ole nähty vaan oikeasti on mahdollista ohittaa vaikket olisikaan 5 sekuntia kierroksella nopeampi.
Eikä niitä Bridgestonen pellerenkaitakaan kaivata joiden suorituskyky pysyi identtisenä ensimmäisestä kierroksesta alkaen vaikka puoli kautta yhtä soittoa.

Formulat on oikeasti ollut monena aikaisempana vuotena (kisoissa) äärimmäisen tylsiä. Tänä vuonna ne ei sitä onneksi ole olleet.

Hyvä juttu on myös se että säännöt ovat pysyneet aikalailla samoina. Sitä myöden tämä on nykyään enemmän kuljettajien välistä kisaa eikä insinöörien välistä kisaa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
- Podium-haastattelut. Tulivatko nämä nyt Britannian GP:ssä vai milloin mukaan. Suurin osa näistä jäykkää pönötystä, ei vähiten siksi että sinne otettiin haastattelijoiksi ties ketä englantia surkeasti mongertanutta hahmoa. Ei saanut oikein mitään irti. Poikkeuksena se yksi Martin Brundlen rautaisella ammattitaidolla vedetty setti sekä Abu Dhabin hulinat. En jäisi kauheasti kaipaamaan, jos nämä kuopattaisiin alkuunsa.

- Jos en ihan väärin katso, niin tämä oli ensimmäinen kerta sitten 1994 kun kuljettajien sarjan neljä kärkikuskia tulevat kaikki eri talleista. Sangen poikkeuksellinen kausi senkin suhteen.

- Huippu- ja tusinakuskien välinen kuilu on repeämässä käsiin. Nykyinen maksukuskikulttuuri on rappeuttanut uuden kuskisukupolven tason, ja se näkyy näissä maldonadoissa, perezeissä ja sennoissa. Kausina 2000-07 aloittaneet kuljettajat tulevat dominoimaan koko tämän vuosikymmenen ja pitkälle seuraavaa.
 

Weksi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2012
Viestit
609
Sijainti
Finland
- Huippu- ja tusinakuskien välinen kuilu on repeämässä käsiin. Nykyinen maksukuskikulttuuri on rappeuttanut uuden kuskisukupolven tason, ja se näkyy näissä maldonadoissa, perezeissä ja sennoissa. Kausina 2000-07 aloittaneet kuljettajat tulevat dominoimaan koko tämän vuosikymmenen ja pitkälle seuraavaa.
Nooh kyllä siellä paripoikkeusta tulee olemaan.. Kuten Vale ja vihreä mies !!
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tämä kausi oli varmastikin mestaruussarjan jännittävyyden kannalta yksi parhaista. Ja 8 voittajaa 6 tallista, :alppu: sille. Eipä vastaaviin lukuihin olla vuosiin päästy, tai sitten moni yhden voiton talli/kuski otti voiton sadekelin kasinossa, mutta ei tänä vuonna. Ja nyt tietenkin nähtiin yksi eeppisimmistä päätöskisoista, jopa vuotta '08 parempi, nyt MM-tilanne eli läpi kisan, silloin vain ihan alku- ja loppukierroksilla.

Mutta, kyllä itse muistan tämän myös kautena, jolloin meikäläisen F1-kiinnostus meinasi lopahtaa pahemman kerran. Jo Kiinassa nähtiin, miten oikukkaat tämän kauden renkaat ovat. Ja niin hieno kuin Kimin kakkossija Bahrainissa olikin, niin minusta jotain on pielessä, jos normaalissa kuivan kelin kisassa voitosta on haastamassa auto, jonka vauhti ei riitä normaalissa kuivan kelin aika-ajossa kuin 11. ruutuun.

Myös Espanjassa radan lämpötilan vaikutus renkaisiin jossain määrin ratkaisi kisan, tosin en siitä suuremmin välittänyt kun Williams sai pitkästä aikaa voiton. Ja Monacossa sateen uhkan määrittämät taktiikat veivät paljolti renkailta huomion, varsinkin kun renkaat kestivät tarpeeksi hyvin yhden pysähdyksen taktiikkaa varten. Mutta sitten tuli Kanada ja Valencia. Vettelin ja Alonson olisi kaiken järjen mukaan pitänyt olla 2. ja 3. Kanadassa, mutta he menivät hyviltä tuntuvien Pirellien lankaan. Monien mielestä renkaiden suorituskyvyn arvaamattomuus teki tästä kaudesta hienon, mutta minusta se teki siitä liiaksi lottoa. Ja Valencia oli F1:n irvikuva. Vaikka kuinka monesti turva-auto kävisi radalla, kuivan kelin kisaa ei siltä pitäisi pystyä voittamaan 11. ruudusta.

Näiden kisojen vuoksi loppukesän kisat eivät sitten niin paljoa kiinnostaneetkaan. Mutta sitten Japani, Korea ja Intia olivatkin vanhaa kunnon F1:tä, Intia vähän liikaakin, niin vaikeaa ohittaminen siellä oli. Mutta kaikissa niissä kisoissa menestyi olemalla nopein kuski/auto-kombo, siellä ei nähty rengaslottoa Pirellin konservatiivisten rengasvalintojen ansiosta. Ja sama meno jatkui Abu Dhabissa ja USA:ssa, olkoonkin että niissä gridin muuttuminen radan ulkopuolella jätti happaman maun, mutta se on valitettavasti osa F1:tä. Ja Brasilia oli sitten taas vähän lottoa, mutta se kuuluu sadekelin kisoihin joten ei valittamista. Ja kyllä tämän kauden jälkeen odottaa seuraavaa enemmän kuin viime kauden jälkeen.

Muilta osin täytyy sanoa, että McLaren oli kyllä kauden pahin alisuorittaja. Ilman heidän kaikkia munauksia, he olisivat voittaneet molemmat tittelit, auto oli nopea ja varsinkin Hamilton ajoi hyvällä tasolla läpi kauden. Ferrari, ja heidän kuskeistaan Alonso, puolestaan oli aikamoinen ylisuorittaja, sanan positiivisessä mielessä. Ferrarin autolla olisi kuulunut saavuttaa paljon vähemmän pisteitä ennen Barcelonaa mitä Alonso saavutti. Red Bullia sanoisin hivenen alisuorittajaksi. Heillä oli toki erinomainen auto, mutta sillä olisi pitänyt pystyä varmistamaan titteli jo aiemmin, mikä tosin on paljonkin Rellun laturien syytä.

Lotusta en pitäisi mitenkään yllättäjänä, heiltä osasin odottaa hyvää autoa kuten 2010. Mersun kausi puolestaan on vähän kahtiajakoinen. Talli otti vihdoinkin voiton, tosin odotukset olivat varmasti korkeammallakin.

Sauberilla, FI:llä, ja Williamsilla oli asialliset kaudet. Williams otti jopa voiton, mutta muuten tuhlasi auton kapasiteettia ja jäi pisteissä selvästä Sauberin ja FI:n perään. FI:n kausi puolestaan oli vähän kuin Sauberin kausi ilman huippuonnistumisia. STR sen sijaan oli varsin vaisu.

Ja uusien tallien nokkimajärjestys oli aikalailla sama kuin ennenkin. Tosin minusta Marussia-talli alkaa jo vaikuttaa hieman vakavammin otettavalta, ennen he hävisivät huonona päivänä HRT:lle, net he voittavat hyvänä päivänä Caterhamin.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Itse suhtaudun niihin podiumhaastatteluihin, eli podiksiin, tyynen rauhallisesti. Jos paikanpäälle raahautunut yleisö saa vielä kisan päälle pikku siivun kuskien kommentteja niin siitä vaan, oli se kuinka tönkkö tilanne tahansa. Ei ne F1-kuskit kuitenkaan liikaa siellä rata-alueella kisaviikonlopun aikana ole nähtävissä/kuultavissa tavallisille kisaturisteille.
Me töllökatsojat saadaan kuitenkin aika pian sitten sen oikean pressin höpinät netistä luettavaksemme.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Itse suhtaudun niihin podiumhaastatteluihin, eli podiksiin, tyynen rauhallisesti. Jos paikanpäälle raahautunut yleisö saa vielä kisan päälle pikku siivun kuskien kommentteja niin siitä vaan, oli se kuinka tönkkö tilanne tahansa. Ei ne F1-kuskit kuitenkaan liikaa siellä rata-alueella kisaviikonlopun aikana ole nähtävissä/kuultavissa tavallisille kisaturisteille.
Me töllökatsojat saadaan kuitenkin aika pian sitten sen oikean pressin höpinät netistä luettavaksemme.
Noihan ovat ideana hyvä, mutta lisää valikointia ja/tai koutsausta haastattelijoihin, niin otetaan se ratkaiseva askel eteenpäin. Ja Keke tietysti peliin mukaan.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Itse suhtaudun niihin podiumhaastatteluihin, eli podiksiin, tyynen rauhallisesti. Jos paikanpäälle raahautunut yleisö saa vielä kisan päälle pikku siivun kuskien kommentteja niin siitä vaan, oli se kuinka tönkkö tilanne tahansa. Ei ne F1-kuskit kuitenkaan liikaa siellä rata-alueella kisaviikonlopun aikana ole nähtävissä/kuultavissa tavallisille kisaturisteille.
Me töllökatsojat saadaan kuitenkin aika pian sitten sen oikean pressin höpinät netistä luettavaksemme.
Joo, kyllä minustakin tällainen hyvänlaatuinen Amerikan meininki on ihan tervetullutta.:thumbup: Haastettelijoiden laatuun olisi kyllä syytä panostaa vähän enemmmän. Ei mitään oopperalaulajia.

Ne lippuplakaatit taas on aika kököt. Pallien sivuilla komeilevat mestareiden signeeraukset taas oli ihan kiva lisä. Ne tuo vähän lisäarvokkuutta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
Itse suhtaudun niihin podiumhaastatteluihin, eli podiksiin, tyynen rauhallisesti. Jos paikanpäälle raahautunut yleisö saa vielä kisan päälle pikku siivun kuskien kommentteja niin siitä vaan, oli se kuinka tönkkö tilanne tahansa. Ei ne F1-kuskit kuitenkaan liikaa siellä rata-alueella kisaviikonlopun aikana ole nähtävissä/kuultavissa tavallisille kisaturisteille.

Ensin ajatteli että HYVÄ vaihtelua ja rennompaa meininkiä hyvin hyvin kaavamaiseen haastatteluun verrattuna. MUTTA nyt kauden loputtua en ole lainkaan podiumhaastattelujen kannattaja, kisasta toiseen samat läpinät... thaks for the team plää plää plää... Ideana hyvä mutta vaatisi samat tiukat kisan tapahtumiin keskittyvät kysymykset kun vanhaan aikaan ja saman haastattelijan kisasta toiseen.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Mielenkiinnolla saa nähä miten ens kaudel Perez,Maldonado,Hulkenberg ja Rosberg suoriutuu.

Noista kolmen (Hulkenberg pois) ajokäyrä oli heikko kauden loppua kohden.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
- Podium-haastattelut. Tulivatko nämä nyt Britannian GP:ssä vai milloin mukaan. Suurin osa näistä jäykkää pönötystä, ei vähiten siksi että sinne otettiin haastattelijoiksi ties ketä englantia surkeasti mongertanutta hahmoa. Ei saanut oikein mitään irti. Poikkeuksena se yksi Martin Brundlen rautaisella ammattitaidolla vedetty setti sekä Abu Dhabin hulinat. En jäisi kauheasti kaipaamaan, jos nämä kuopattaisiin alkuunsa.
Se näkyy, ettei haastattelijat ole mitään media-ammattilaisia. Hemmetti kun eivät edes tajua miettiä kysymyksiä etukäteen, vaan jaarittelevat turhia ja periaatteessa vastaavat jo kysymyksessä siihen mitä kysyvät. Idea paikalla olevien katsojien kannalta hyvä, mutta nuo amatöörit pitäisi lempata ja laittaa joku ammattitoimittaja kyselemään.
- Huippu- ja tusinakuskien välinen kuilu on repeämässä käsiin. Nykyinen maksukuskikulttuuri on rappeuttanut uuden kuskisukupolven tason, ja se näkyy näissä maldonadoissa, perezeissä ja sennoissa. Kausina 2000-07 aloittaneet kuljettajat tulevat dominoimaan koko tämän vuosikymmenen ja pitkälle seuraavaa.
Ja kuitenkin nämä on GP2:ssa loppupisteissä Top3:een ajaneita kavereita (kolarikunkut Maldonado ja Grosjean peräti mestareita). Mistä niitä hyviä kuskeja haetaan, jos pikkuluokkien kärkikuskit ei niitä ole?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kyllähän se vieläkin on. Siis se osuus, jossa kaikki toimittajat saavat kysyä vapaasti kysymyksiä.
Joo, mutta sitä osuutta, misssä Peter Windsor kysyy, ei oo enää. Ainakaan tv-kuvissa.

Niin ja Keke haastattelemaan. Joka kisaan.
 

Weksi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2012
Viestit
609
Sijainti
Finland
Ja kuitenkin nämä on GP2:ssa loppupisteissä Top3:een ajaneita kavereita (kolarikunkut Maldonado ja Grosjean peräti mestareita). Mistä niitä hyviä kuskeja haetaan, jos pikkuluokkien kärkikuskit ei niitä ole?
Suomesta? Gp3? :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja niin hieno kuin Kimin kakkossija Bahrainissa olikin, niin minusta jotain on pielessä, jos normaalissa kuivan kelin kisassa voitosta on haastamassa auto, jonka vauhti ei riitä normaalissa kuivan kelin aika-ajossa kuin 11. ruutuun.
Lotushan siinä oli pielessä. Ei Kimikään alkukaudella mitenkään kummoinen aika-ajaja ollut, mutta olisi hän Q3:een saattanut päästä, jos ei talli olisi taktikoinut ja säästänyt renkaita (ja ottanut vapaata rengasvalintaa). Loppukaudella Kimin aika-ajovauhti parani, mutta oli hän silti koko kauden selvästi vahvempi kisassa kuin aika-ajoissa. Ja luultavasti autokin.

Sama parempi vauhti kisassa koski Ferrariakin läpi kauden.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös