Kauden 2018 talvitestit

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Talvitestit ohi ja kaikki 8 päivää on sitten ajettu.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Perjantai 9.3 testien tuloslista.





Tästä listasta selviää, millä rengasseoksella nopein kierros on ajettu.


 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Huom.
Allun 16,7 poistetiin mutta 17,7 jäi voimaan.
Joten edelleen jää speculoitavaa kuinka kovaa Ferrari olis oikein mennyt...
Kyllähän tuo Alonson pr-kierroksista selvisi, että kotiyleisön edessä piti saada mahdollisimman nopea aika.
Vähän balsamia haavoihin, ennen Australian avausta.

Spekulaatiota minulta...
 

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
Nyt kaipaa analyysia ammattilaisilta jotka paikanpäällä ollut. Kuka menee missäkin jne. Kaipa niitä tulee ja jos osuu silmään laittakaa niitä tänne forumille. Tuskin vielä tänään ilmestyy analyysejä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Paljonkohan autot kehittyy nyt näiden testien ja ekan kisan välissä. Kuitenkin testattu erilaisia palikoita eikä varmasti mitään ihan optimikierroksia ajettu. Toki Hamiltonin kisasimu oli vakuuttava ja lähtee suurena suosikkina Ausseihin.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
No joo, kaikki vielä hieman piilottelee vauhtiaan, McLaren veti kunniakkaan PR-kierroksen.
Samaa sanottiin Brawnista 2009 testeissä, nopeat kierrosajat olivat vain PR-näytöstä joka osoittautui ihan paskapuheeksi heti Australian avauskilpailussa.
Silloin oli kyse isoista uudistuksista joissa Brawn oli vetänyt jättipotin Hondan jäämistöstä, nyt Alonson kierros oli puhtaasti vain PR-veto.
McLarenilta kertakaikkiaan laiha tulos testeistä, paljon ongelmia, vähän kierroksia.
PR-kierros ainakin osoittaa että Renaultin moottorissa on sentään tehoa mitä Hondasta ei löytynyt.
(Vaikkei välttämättä syy ollutkaan täysin Hondan, kuten testit ovat osoittaneet)

Mitä muihin tulee, on Mersu ja Ferrari edelleen selvästi kärjessä, Autosportin liveseurannassa(?) oli kiinnitetty huomiota siihen että RB:n keula vaikuttaa olevan todella stabiili ja RB:llä ajetaan tiukempia linjoja verrattuna muihin. RB saattaa yllättää aerodynamiikallaan.
Tietysti on vielä epäselvää onko niissä Rellun koneissa edelleen yhtä iso ero Mersuun ja Ferrariin nähden, Australian GP sen meille paljastakoon.
Haas vaikuttaa parantaneen positiivisesti, toivottavasti näkyy myös kisoissa.
Muista en jaksa mutuilla, voi olla että puhun täysin taas kerran.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
En tiedä meneekö oikeaan topiciin ja kyseessä on muutenkin pelkkiin testeihin pohjautuvaa mutuilua.

Olen kiinnittänyt huomiota että Williamsista on moni tiimi mennyt ohi tai sitten auton potentiaali jää piiloon kuskien takia. Tai sekä että. Auto lienee ties kuinka mones "evoluutio" Bottaksen aikaisesta autosta ja tilannetta ei yhtään helpota kokematon ja ei-niin häikäisevän nopea kuskikaksikko.

Mielenkiintoista nähdä myöskin se onko Leclerc sellainen superlupaus mitä sanotaan. Ericssonilla sen sijaan ei ole enää mitään hävittävää, joten tänä vuonna jos joskus hänellä on erinomainen tilaisuus osoittaa potentiaalinsa varsinkin jos Sauberin auto kulkisi paremmin kuin viime vuonna.

Toro Rossolla tulee todennäköisesti olemaan hyvin tasaista vääntöä. Monesti kyseisen tiimin kuskeilla on kova näyttämisenhalu ja ennemmin tai myöhemmin tiimissä kipinöi, mutta uskoisin että Hartley on kaksikosta kypsempi niin radalla kuin sanomisissaan. Toivottavasti auto on niin hyvä kuin testien perusteella sopii odottaa.

Ja mitenkäs McLarenin kilpailukyky, luotettavuus ja Alonson motivaatio? Jos auto on edelleen epäluotettava ja hitaampi kuin Red Bull ja Renault, niin nyt on Vandoornella tuhannen taalan paikka osoittaa taitonsa varsinkin kun Alonso ajaa ykkösten lisäksi myös tätä Le Mans sarjaa. Enkä jaksaisi yhtään yllättyä vaikka Alonso nähtäisiin jälleen Indy 500 kisassa. Ylipäätään mitä koko tiimiin ja Alonsoon tulee, niin en jaksa yllättyä enää mistään. Korkeintaan podium-sijasta.

Mercedes, Red Bull ja Ferrari ovat edelleen top-3 tiimit, mutta näiden jälkeen onkin varmasti tiukkaa taistelua ja voimasuhteiden vaihtelua. Force Indialla on kova haaste pitää kiinni nelossijasta, mutta kuskeista se ei ainakaan ole kiinni kunhan malttavat olla kolaroimatta keskenään.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4207
En tiedä meneekö oikeaan topiciin ja kyseessä on muutenkin pelkkiin testeihin pohjautuvaa mutuilua.

Olen kiinnittänyt huomiota että Williamsista on moni tiimi mennyt ohi tai sitten auton potentiaali jää piiloon kuskien takia. Tai sekä että. Auto lienee ties kuinka mones "evoluutio" Bottaksen aikaisesta autosta ja tilannetta ei yhtään helpota kokematon ja ei-niin häikäisevän nopea kuskikaksikko.

Mielenkiintoista nähdä myöskin se onko Leclerc sellainen superlupaus mitä sanotaan. Ericssonilla sen sijaan ei ole enää mitään hävittävää, joten tänä vuonna jos joskus hänellä on erinomainen tilaisuus osoittaa potentiaalinsa varsinkin jos Sauberin auto kulkisi paremmin kuin viime vuonna.

Toro Rossolla tulee todennäköisesti olemaan hyvin tasaista vääntöä. Monesti kyseisen tiimin kuskeilla on kova näyttämisenhalu ja ennemmin tai myöhemmin tiimissä kipinöi, mutta uskoisin että Hartley on kaksikosta kypsempi niin radalla kuin sanomisissaan. Toivottavasti auto on niin hyvä kuin testien perusteella sopii odottaa.

Ja mitenkäs McLarenin kilpailukyky, luotettavuus ja Alonson motivaatio? Jos auto on edelleen epäluotettava ja hitaampi kuin Red Bull ja Renault, niin nyt on Vandoornella tuhannen taalan paikka osoittaa taitonsa varsinkin kun Alonso ajaa ykkösten lisäksi myös tätä Le Mans sarjaa. Enkä jaksaisi yhtään yllättyä vaikka Alonso nähtäisiin jälleen Indy 500 kisassa. Ylipäätään mitä koko tiimiin ja Alonsoon tulee, niin en jaksa yllättyä enää mistään. Korkeintaan podium-sijasta.

Mercedes, Red Bull ja Ferrari ovat edelleen top-3 tiimit, mutta näiden jälkeen onkin varmasti tiukkaa taistelua ja voimasuhteiden vaihtelua. Force Indialla on kova haaste pitää kiinni nelossijasta, mutta kuskeista se ei ainakaan ole kiinni kunhan malttavat olla kolaroimatta keskenään.
Samansuuntaisia havaintoja testeista. Williams taistelee Sauberin kanssa pahnan pohjilla, keskikasti puolen sekunnin päässä johon kuuluvat Mclaren, Toro Rosso, Renault, Force India ja Haas. Haas yllätti positiivisesti testeissä mutta jatkuuko sama kehittymätön saaga tälläkin kaudella? Force India on iso kysymysmerkki koska vauhti ei testeissä vakuuttanut mutta toisaalta auto oli raakile ja tulee saamaan täysin uuden aeropaketin ennen Australiaa. Toimiiko tämä siten kuten suunniteltiin on iso kysymysmerkki ja riski tallille, jos ei niin sitten käy kutsu bottom-3 kerhoon Sauberin ja Williams kaveriksi.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Olen kiinnittänyt huomiota että Williamsista on moni tiimi mennyt ohi tai sitten auton potentiaali jää piiloon kuskien takia. Tai sekä että. Auto lienee ties kuinka mones "evoluutio" Bottaksen aikaisesta autosta ja tilannetta ei yhtään helpota kokematon ja ei-niin häikäisevän nopea kuskikaksikko.
Rengaserot kun ottaa huomioon Sirotkinin aika perjantaina oli suhteessa nopempi kuin Alonson paras. Ilmeisesti Williamsilla oli Barcelonassa vaikeuksia saada kaikki potentiaali irti pehmeämmistä seoksista. Ei se silti huippu autolta vaikuta, mutta ei välttämättä ole niin selvästi ulkona 4-8 sijojen talleista.

AMuS rankkaa tallit seuraavasti:

1. Mercedes
2. Red Bull-Renault
3. Ferrari
4. HaasF1-Ferrari
5. Renault
6. Toro Rosso-Honda
7. McLaren-Renault
8. Force India-Mercedes
9. Williams-Mercedes
10. Sauber-Ferrari

Itse olen samoilla linjoilla. Top3 on helppo sanoa, mutta 4-8 laittaminen järjestykseen on mahdotonta.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tuo on kyllä mielenkiintoista jos Force ja Williams molemmat tippuvat tuonne keskikastin pahnanpohjimmaiseksi, kun ovat kuitenkin olleet ihan selkeästi keskikastin kärkitalleja viime vuodet. Renaultin nousu on ihan odotettuakin mutta jos Haas onnistuu tuollaisen hyppäyksen tekemään niin se olisi yllätys. Ja tuo olisi kyllä herkullinen tilanne jos Toro Rosso onnistuisi lyömään McLarenin. Alonson tasoiselle kaverille tietenkin toivoisi parempaa kalustoa mutta toisaalta turhautuneen Alonson kitinä ja tiimiradioraivoamiset on niin viihdyttävää että ihan sen takia toivoisi paljon ongelmia McLarenille (etenkin voimayksikön kanssa) ja onnistumisia Toro Rosso Hondalle :D.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Haashan on ollut kauden alussa vahva, mutta 'taantunut' eli ei ole pysynyt muiden kehityksessä mukana kauden edetessä. Sitä vastoin taas Force India on pystynyt kampeamaan itsensä pienilläkin resursseilla varsin hyvin kisaan mukaan kauden edetessä.

No nyt on uusi kausi ja se mitä on aiemmilla kausilla tapahtunut on historiaa. Olisihan se tosin mahtavaa, jos sijoista 6-10 tapeltaisiin tasaisesti monen tallin kesken.
 

Seibertron

Well-known member
Liittynyt
8.9.2016
Viestit
61
Haashan on ollut kauden alussa vahva, mutta 'taantunut' eli ei ole pysynyt muiden kehityksessä mukana kauden edetessä. Sitä vastoin taas Force India on pystynyt kampeamaan itsensä pienilläkin resursseilla varsin hyvin kisaan mukaan kauden edetessä.

No nyt on uusi kausi ja se mitä on aiemmilla kausilla tapahtunut on historiaa. Olisihan se tosin mahtavaa, jos sijoista 6-10 tapeltaisiin tasaisesti monen tallin kesken.
Haas lienee se musta hevonen alkukaudesta, tosin en yhdy kyllä AMuS:n veikkaukseen että Ferrari ja Haas olisivat peräkkäin.
Renault lienee kehittynyt kivasti moottorina, joka nostaa RedBullia ylöspäin, mutta oma veikkaus on
Mercedes
Ferrari
RedBull
ForceIndia
Haas/McLaren

Nämä peilattuna australian aika-ajoon, luotettavuus vielä sitten erikseen....

Perusteluna omaan veikkaukseen on se että kun näkee miten Ferrari ja Mercedes ylitti kantareita viimeisessä shikaanissa niin näkee että siellä on vielä paljon varastossa.
McLarenin viimeisen päivän vetokin oli kohtuu hyvä, yllättäväkin aika jopa.
RedBull varmasti on lähellä, mutta en jotenkin usko että Ferrarin viime kauden konseptin parannettu versio olisi taantunut RB/Renault yhdistelmän taakse.
Mercedes taas on saanut rakentaa auton suoraan valmiiksi, eikä joudu muuttamaan jousitustaan kuten viime vuonna kävi.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kaipa se on Mersu, Ferrari, RB jossain järjestyksessä kärjessä. Viestit Mersun iskukyvystä pelottaa. Ettei vaan taas... En jaksa millään uskoa Red Bulliin, jollei Renault tee kauden aikana suurta hyppäystä eteenpäin. Talven aikana tätä ei vissiin ole tapahtunut. Ferrarista ei osaa sanoa mitään. Kärkiajat näyttävät hienoilta, mutta muilla enemmän reservissä?

Renault ja McLaren lienevät kuitenkin ne seuraavat tiimit kun kauden jälkeen ynnäillään pisteitä. Alkukaudesta tilanne voi olla toinen. Haasin pirkkaferrarit ovat ennenkin olleet nopeita kauden alussa, joten sieltä voinee odottaa vauhtia ensimmäisissä kisoissa. Force India on yleensä aloittanut suht rauhallisesti ja parantanut vauhtiaan kauden aikana. Hyvä kisavauhti ja kuskit ovat yleensä olleet vahvuus.

Honda näyttää saaneen koneestaan aika luotettavan ja tehokkaan. Ainakin testien perusteella STR on siellä missä tallin voisi olettaa olevan myös Rellun myllyillä. Williamsin tilanne tuntuu siltä, että ei noilla kuskeilla pärjää oli auto millainen tahansa. Sauber pitää perää.
 

hyttinen83

Active member
Liittynyt
7.4.2017
Viestit
36
McLaren naurattaa. Kyntäminen ja etenkään luotettavuusongelmat eivät tosiaankaan pelkkä Hondan vika edellisillä kausilla. Uusi Williams sanon minä, takana loistava menneisyys.
Minä olin jo viime kaudella sitä mieltä että ihan turha on Hondaa syyttää kaikista ongelmista. Kyllä sitä vikaa on sielä mäkin päässä ja nämä testit vain vahvistivat sitä käsitystä omalta kohdaltani. Minä en usko näihin mitä muutamat asiantuntijat ovat huudelleet et Ferrari on Red Bullin ja Mersun kummankii takana ja "reippaasti" kisa pituuksissa. Luulenpa että näin huudelleet tulevat yllättymään tässä kunhan siirrymme Australiaan ja ruetaan oikeasti ajamaan eikä peitellä ja sit ei voi enää pelata bensoilla enää. Tietty voihan sitä aika-ajoon laittaa vaikka 20kg ylimääräistä bensaa, mut en usko et kukaan näin kovaa ässää hihastaan uskoltaa vetää ! Toivon todella ettei Mersu olisi enää niin ylivoimainen mitä se on ollut. Olisi mukava nähdä kolme tallia taistelemassa tasaväkisesti mestaruudesta, mutta itse luulen et Red Bull on vaan jälleen vähän perässä näitä kahta. Mut se nähdään kohta onneksi.
 
Ylös