Kyllähän tuo Alonson pr-kierroksista selvisi, että kotiyleisön edessä piti saada mahdollisimman nopea aika.Huom.
Allun 16,7 poistetiin mutta 17,7 jäi voimaan.
Joten edelleen jää speculoitavaa kuinka kovaa Ferrari olis oikein mennyt...
Muista en jaksa mutuilla, voi olla että puhun täysin taas kerran.
Jep JepJos molemmat Mclarenit ajaa maalin Australiassa aijon juosta alasti lumihangalle.
Samansuuntaisia havaintoja testeista. Williams taistelee Sauberin kanssa pahnan pohjilla, keskikasti puolen sekunnin päässä johon kuuluvat Mclaren, Toro Rosso, Renault, Force India ja Haas. Haas yllätti positiivisesti testeissä mutta jatkuuko sama kehittymätön saaga tälläkin kaudella? Force India on iso kysymysmerkki koska vauhti ei testeissä vakuuttanut mutta toisaalta auto oli raakile ja tulee saamaan täysin uuden aeropaketin ennen Australiaa. Toimiiko tämä siten kuten suunniteltiin on iso kysymysmerkki ja riski tallille, jos ei niin sitten käy kutsu bottom-3 kerhoon Sauberin ja Williams kaveriksi.En tiedä meneekö oikeaan topiciin ja kyseessä on muutenkin pelkkiin testeihin pohjautuvaa mutuilua.
Olen kiinnittänyt huomiota että Williamsista on moni tiimi mennyt ohi tai sitten auton potentiaali jää piiloon kuskien takia. Tai sekä että. Auto lienee ties kuinka mones "evoluutio" Bottaksen aikaisesta autosta ja tilannetta ei yhtään helpota kokematon ja ei-niin häikäisevän nopea kuskikaksikko.
Mielenkiintoista nähdä myöskin se onko Leclerc sellainen superlupaus mitä sanotaan. Ericssonilla sen sijaan ei ole enää mitään hävittävää, joten tänä vuonna jos joskus hänellä on erinomainen tilaisuus osoittaa potentiaalinsa varsinkin jos Sauberin auto kulkisi paremmin kuin viime vuonna.
Toro Rossolla tulee todennäköisesti olemaan hyvin tasaista vääntöä. Monesti kyseisen tiimin kuskeilla on kova näyttämisenhalu ja ennemmin tai myöhemmin tiimissä kipinöi, mutta uskoisin että Hartley on kaksikosta kypsempi niin radalla kuin sanomisissaan. Toivottavasti auto on niin hyvä kuin testien perusteella sopii odottaa.
Ja mitenkäs McLarenin kilpailukyky, luotettavuus ja Alonson motivaatio? Jos auto on edelleen epäluotettava ja hitaampi kuin Red Bull ja Renault, niin nyt on Vandoornella tuhannen taalan paikka osoittaa taitonsa varsinkin kun Alonso ajaa ykkösten lisäksi myös tätä Le Mans sarjaa. Enkä jaksaisi yhtään yllättyä vaikka Alonso nähtäisiin jälleen Indy 500 kisassa. Ylipäätään mitä koko tiimiin ja Alonsoon tulee, niin en jaksa yllättyä enää mistään. Korkeintaan podium-sijasta.
Mercedes, Red Bull ja Ferrari ovat edelleen top-3 tiimit, mutta näiden jälkeen onkin varmasti tiukkaa taistelua ja voimasuhteiden vaihtelua. Force Indialla on kova haaste pitää kiinni nelossijasta, mutta kuskeista se ei ainakaan ole kiinni kunhan malttavat olla kolaroimatta keskenään.
Rengaserot kun ottaa huomioon Sirotkinin aika perjantaina oli suhteessa nopempi kuin Alonson paras. Ilmeisesti Williamsilla oli Barcelonassa vaikeuksia saada kaikki potentiaali irti pehmeämmistä seoksista. Ei se silti huippu autolta vaikuta, mutta ei välttämättä ole niin selvästi ulkona 4-8 sijojen talleista.Olen kiinnittänyt huomiota että Williamsista on moni tiimi mennyt ohi tai sitten auton potentiaali jää piiloon kuskien takia. Tai sekä että. Auto lienee ties kuinka mones "evoluutio" Bottaksen aikaisesta autosta ja tilannetta ei yhtään helpota kokematon ja ei-niin häikäisevän nopea kuskikaksikko.
Haas lienee se musta hevonen alkukaudesta, tosin en yhdy kyllä AMuS:n veikkaukseen että Ferrari ja Haas olisivat peräkkäin.Haashan on ollut kauden alussa vahva, mutta 'taantunut' eli ei ole pysynyt muiden kehityksessä mukana kauden edetessä. Sitä vastoin taas Force India on pystynyt kampeamaan itsensä pienilläkin resursseilla varsin hyvin kisaan mukaan kauden edetessä.
No nyt on uusi kausi ja se mitä on aiemmilla kausilla tapahtunut on historiaa. Olisihan se tosin mahtavaa, jos sijoista 6-10 tapeltaisiin tasaisesti monen tallin kesken.
Minä olin jo viime kaudella sitä mieltä että ihan turha on Hondaa syyttää kaikista ongelmista. Kyllä sitä vikaa on sielä mäkin päässä ja nämä testit vain vahvistivat sitä käsitystä omalta kohdaltani. Minä en usko näihin mitä muutamat asiantuntijat ovat huudelleet et Ferrari on Red Bullin ja Mersun kummankii takana ja "reippaasti" kisa pituuksissa. Luulenpa että näin huudelleet tulevat yllättymään tässä kunhan siirrymme Australiaan ja ruetaan oikeasti ajamaan eikä peitellä ja sit ei voi enää pelata bensoilla enää. Tietty voihan sitä aika-ajoon laittaa vaikka 20kg ylimääräistä bensaa, mut en usko et kukaan näin kovaa ässää hihastaan uskoltaa vetää ! Toivon todella ettei Mersu olisi enää niin ylivoimainen mitä se on ollut. Olisi mukava nähdä kolme tallia taistelemassa tasaväkisesti mestaruudesta, mutta itse luulen et Red Bull on vaan jälleen vähän perässä näitä kahta. Mut se nähdään kohta onneksi.McLaren naurattaa. Kyntäminen ja etenkään luotettavuusongelmat eivät tosiaankaan pelkkä Hondan vika edellisillä kausilla. Uusi Williams sanon minä, takana loistava menneisyys.