Käytätkö silmälaseja?

Joudutko käyttämään silmälaseja?

• Kyllä

Äänet: 80 52,6%
  • En

Äänet: 69 45,4%
  • Lukiessa, mutta ei muulloin

Äänet: 3 2,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    152
En. Pitäisi kai harkita. Kun tuijotan pitemmän aikaa näyttöä ja sen jälkeen katson muualle, tuntuu kuin olisi jokin omalaatuinen 'kelmu' silmien edessä. En tarkoita silmäluomia. :dunno:

Käytän jotakuinkin jatkuvasti. Ilmankin pystyisin jotain tekemään, mutta mielummin näen tarkasti. Piilareitakin tulee käytettyä urheillessa. Intissä sain lasit (-0,75 ja -0,25) ja sen jälkeen näkö on heikentynyt -2,25/-2,5:een jo ennenkuin aloin tietokoneiden kanssa räpläilemään. Voisi ehkä jopa väittää, että siinä vaiheessa näön huononeminen loppui, kun tietokoneet tuli arkeen mukaan.

Käytän, olivat jo käytössä ennenkuin aloitin tieskarin käytön enemmissä määrin.

Olga sanoi:
En. Pitäisi kai harkita. Kun tuijotan pitemmän aikaa näyttöä ja sen jälkeen katson muualle, tuntuu kuin olisi jokin omalaatuinen 'kelmu' silmien edessä. En tarkoita silmäluomia. :dunno:

Jotenkin minulla oli mielikuva Olgasta sellaisena silmälaseja käyttävänä kainuun tyttönä.:D

No joo, kannattaisko käydä lääkärissä, ettei olisi vaan kaihista kysymys, sen kun voi nykyään hoitaa nätisti laserleikkauksella.

5. luokalla sain silmälasit ja siitä edespäin on tullut käytettyä. Ajokortissakin on ehtona silmälasien käyttö. Vahvuudet -2,00 ja -2,25. Koneiden kanssa tuli pelailtua ehkä pari-kolme vuotta ennen kuin sain lasit.

Mulla oli silmälasit 11-vuotiaasta 35-vuotiaaksi. Tosin käytin 17-vuotiaasta asti ainoastaan piilolinssejä urheilun takia. Aamu klo 7 silmään ja ilta klo 11 pois.

Sitten kyllästyin koko touhuun ja menin leikkauttamaan laserilla silmät.

Yksi elämäni parhaista päätöksistä.:ahem: :thumbup:

(näkö oli muuten -6 ja -6 1/2):cool:

Mun kanssa samaan aikaan lukiossa oli yks sälli jolla oli näkö tyyliin jotain -13 ja -15. Oli muuten aikas paksut linssit....

Moe Szyslak sanoi:
Mulla oli silmälasit 11-vuotiaasta 35-vuotiaaksi. Tosin käytin 17-vuotiaasta asti ainoastaan piilolinssejä urheilun takia. Aamu klo 7 silmään ja ilta klo 11 pois.

Olis mullakin kyllä ohjelmassa ehdottomasti heti kun vaan saa rahaa moiseen ja näkö ei enää muutu.

vaihtelevasti. En ole tottunut sangallisiin kymmenessä vuodessa joten hankin talvella piilarit, joita käytin kevään. Sopii mulle juuri sen takia ettei ole mitään "ylimääräistä" yllä (en käytä myöskään kelloja, koruja). Nyt kesällä ei jaksa laittaa piilareitakaan. Tuun toimeen ilmankin...

silmälaseja käytän ... muistaakseni 8v saakka, joten ei ole tietokoneet vaikuttanut ...

Käytän. Taisin olla yläasteen ekalla kun sain, alussa jouduin käyttämään vain tunneilla ja telkkaria kattellessa, mutta se muuttu äkkiä täyspäiväseks.

En käytä. Viime näöntarkastuksessa näin kaikki ne kuviot mitä lekuri kysyi.

En tiedä minkälainen on itsekunkin tuttavapiiri, mutta mun tuttavapiiri ei ainakaan ole sellainen, jossa vain n. 40% on sellaisia jotka eivät käytä laseja.
Netin mukaan kylläkin tämän forumin otos olisi aika keskiverto, eli 60% suomalaisista käyttää laseja. (Sivustosta riippuen. Löytyy myös mainintoja kuten "Lähes puolet suomalaisista" tai "50% suomalaisista".)

Off topic: Tuota tietoa etsiessäni törmäsin sellaiseen 'mielenkiintoiseen' tietoon, että mieskansanedustajan painoindeksi on keskimäärin 28 kun keskivertosuomalaismiehellä se on 26. (Itselläni muistaakseni 23,5 eli ei musta ole kansanedustajaksi. En ole tarpeeksi tukeva :D )

Runar ja Kyllikki sanoi:

Off topic: Tuota tietoa etsiessäni törmäsin sellaiseen 'mielenkiintoiseen' tietoon, että mieskansanedustajan painoindeksi on keskimäärin 28 kun keskivertosuomalaismiehellä se on 26. (Itselläni muistaakseni 23,5 eli ei musta ole kansanedustajaksi. En ole tarpeeksi tukeva :D )

Voisin kuvitella, että se painoindeksi oli varmaan aika monella kansanedustajalla sitä keskivertotasoa ennen Eduskuntaan pääsyä.

Käytin silmälaseja aktiivisesti 3-vuotiaasta siihen asti, kunnes sain ensimmäisen tietokoneeni. Sen jälkeen käytin laseja harvakseltaan ja jo noin 10-vuotiaana jätin lasit kokonaan. En siis käytä.

Moe Szyslak sanoi:

Mulla on tuon vahvuiset lasit nyt. Ne on tosin erikoisohennettua lasia, joten ei paljon näy/paina, mutta oon harkinnu leikkausta, kunhan saan rahaa säästöön. Onko ollu mitään ongelmia leikkauksen jälkeen ja paljonko nykyään maksaa?

No mä maksoin 17000 eli nykyrahassa 3000 silloin. Otin toki kaikki takuut ja muut mitä vaan rahalla sai.

Leikkauksen jälkeen menee noin 6 kk että kaikki hermot kasvaa silmään takaisin eli voi olla joissain tilanteessa jotain pientä, mutta itsellä ei ollut kuin muutama kerran zoomatessa kaukaa lähelle pientä hakua.

Käytän. Aikasemmin käytin ainoastaan ajaessa tai esmes lätkämatseissa. Sen jälkeen kun duunit muuttu sellaseks että istutaan koneella koko työpäivä niin ei kestänyt kun muutama kuukaus ja laseja oli käytettävä koko ajan:thumbdown