Keke: Alonso voittaa Fisichellan

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Tällä kertaa on suomennettu aika hyvin...

Tärkeimmät Rosbergin lainaukset menee näin:
"No way! Fernando will win that one easily."
"Pah! Fisichella has no chance whatsoever."


Mitä tulee noihin Jarnon suorituksiin 2002, niin olisi vähän liioittelua sanoa ettei yksikään keskeytys ollut oma vika, koska kyllä niitäkin muutama oli. Joka tapauksessa Jarno joutui keskeyttämään tekniseen vikaan, useita kertoja, ihan kilpailun viimeisten kierrosten aikana, yleensä ollen 5-6 sijalla, jolloin luonnollisesti lähti huomattava määrä pisteitä.
 

Makex

Member
Liittynyt
14.7.2004
Viestit
7
Alonso ei pärjännyt Trullille, vasta kun sen jälkeen kun Flavio oli laittanut miehet ja autot suosikkijärjestykseen -> ei se pärjää Fisicollekaan kuin samalla systeemillä...
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Onkohan jotkut täällä katsoneet kisoja ollenkaan? Ei kahdella viime kaudella kyllä montaa sellaista kilpailua ollut, joissa Trulli olisi ollut Alonsoa nopeampi. Silloin harvoin kun näin oli (Monaco ja Nürburgring 2004 tulee mieleen), ero oli hyvin pieni. Vastaavasti oli sitten ties kuinka monta kisaa, joissa Alonso oli massiivisella erolla parempi (esim. Unkarissa 2003 Trulli jäi kierroksella). Trullin ongelmana on aina ollut suoritustason suuri vaihtelu, Alonso taas saa kisassa kuin kisassa autosta kaiken irti kierros toisensa jälkeen ja on tässä suhteessa ehkä nykykuskeista lähimpänä Schumia.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Makex sanoi:
Alonso ei pärjännyt Trullille, vasta kun sen jälkeen kun Flavio oli laittanut miehet ja autot suosikkijärjestykseen -> ei se pärjää Fisicollekaan kuin samalla systeemillä...
Minä taas olen vakaasti sitä mieltä että jos siankarlo lyö Alonson niin se johtuu pelkästään siitä että Flavio antaa siankarlolle niin paljon paremman auton ja suosii sitä :D :D :D
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Törni sanoi:
Minä taas olen vakaasti sitä mieltä että jos siankarlo lyö Alonson niin se johtuu pelkästään siitä että Flavio antaa siankarlolle niin paljon paremman auton ja suosii sitä :D :D :D

Tosta voi olla montaa mieltä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Joni sanoi:
Tosta voi olla montaa mieltä.
Niinpä. Tällä kuitenkin varmistetaan se että jälkikäteen voi aina väittää olleensa oikeassa. Kävi miten kävi :thumbup:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
JT sanoi:
Onkohan jotkut täällä katsoneet kisoja ollenkaan? Ei kahdella viime kaudella kyllä montaa sellaista kilpailua ollut, joissa Trulli olisi ollut Alonsoa nopeampi. Silloin harvoin kun näin oli (Monaco ja Nürburgring 2004 tulee mieleen), ero oli hyvin pieni. Vastaavasti oli sitten ties kuinka monta kisaa, joissa Alonso oli massiivisella erolla parempi (esim. Unkarissa 2003 Trulli jäi kierroksella). Trullin ongelmana on aina ollut suoritustason suuri vaihtelu, Alonso taas saa kisassa kuin kisassa autosta kaiken irti kierros toisensa jälkeen ja on tässä suhteessa ehkä nykykuskeista lähimpänä Schumia.
Tuosta kyllä voi olla vähän toistakin mieltä. Ensinnäkin "Alonso taas saa kisassa kuin kisassa autosta kaiken irti" on ristiriidassa "Ei kahdella viime kaudella kyllä montaa sellaista kilpailua ollut, joissa Trulli olisi ollut Alonsoa nopeampi" kanssa. Jos Alonso kerran saa kisassa kuin kisassa autosta kaiken irti, tällöinhän Trulli ei loogisesti voisi koskaan olla Alonsoa nopeampi kisasssa. Kuitenkin Trulli todellakin oli nopeampi muutamassa kisassa. Toisin sanoen Alonso EI saa autosta kaikkea irti kisassa kuin kisassa. Tätä seikkaa alleviivaa myös se että Trulli ei ole koskaan ollut mikään kova jätkä sunnuntaisin.

Toiseksikin, vaikka on totta että Alonso on M. Schumacherin kanssa ehkä tasaisimmat kisakuskit, sekään ei kylläkään tarkoita sitä että he saisivat autosta eniten irti kilpailuissa. He vain pysyvät omalla tasollaan tasaisimmin. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin paras mahdollinen (teoreettinen tai nopeamman kuljettajan) vauhti mitä autolla pääsee. Ei auta jos kierrosajat ovat tasaisia jos toinen kuljettaja on silti nopeampi kisamatkalla. Esim. Senna ei ehkä ollut niin tasainen, mutta oli kuitenkin niin paljon nopeampi kuin joku Schumi tai Alonso, että vaikka kierrosajat saattoivatkin heitellä enemmän, niin mies oli takuulla silti kaiken kaikkiaan nopeampi, myös kisamatkalla.

Ja kun nyt kerran lähdit Alonsoa hehkuttamaan, niin mies kyllä oli 2004 aikamoinen pettymys. Ensinnäkään ei olisi pitänyt hävitä Trullille aika-ajoissa ja pisteissä, kuten kävi. Toiseksi Alonso alisuoritti aivan liian monessa kilpailussa, alkukaudella (vrt. Trulli) ja loppukaudella mm. Brasiliassa ja Kiinassa. Se että lyö Villeneuven ei kyllä merkitse yhtään mitään. Renaultin auto oli huomattavasti kilpailukykyisempi kuin mitä Alonsokaan sillä esitti radalla. Silti miestä hehkutetaan juuri kuten yllä tyyliin "saa aina kaiken irti autosta". Bullshittiä mitä bullshittiä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Totta. Alonso pysyy omalla tasollaan, eli yleensä hiekalla spinnattuaan sinne.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No tietysti on helppo todeta että kuljettaja X ei saa joka kisassa kaikkea irti autosta. Mutta tuskinpa tuossa nyt sitä tarkoitettiin. Alonso on kumminkin tallikaveriin verrattuna ollut kahdella viime kaudella selkeästi parempi. Ja kun katsoo tuloksia niin Alonso paukutti koko viime kauden loppupuoliskonkin melko tasaisesti viiden joukkoon. Trulli ei tainnut saada pistettäkään Ranskan jälkeen.

Todellakin erot olivat miesten välillä jopa massiivisia. Alonson kannalta olisi kyllä ollut erittäin noloa Trullille jääminen. Jarnon saavutetut tulokset uralta ennen kautta 2004 olivat todella masentavia millä mittarilla tahansa. On jotensakin vaikea uskoa, että huippuluokan kuski olisi saavuttanut yli 100 kisassa vain kaksi podiumia.

Kumminkin Renaultin kuskit ajoivat kauden 2004 todella hyvin verrattuna aikaisempaan. Talli hilasi sijoitusta MM-pisteissä yhdellä pykälällä ylöspäin. Ilman Trullin ja Villeneuven loppukauden floppaamista MM-sarjassa olisi ollut otettavissa kakkostilakin. Jos tallitoverit olisivat pystyneet Alonson kaltaisiin sijoituksiin, eli maaliin ajettaessa 5-6 joukossa joka kisassa, olisi pisteitäkin tullut n. 20. Tämä olisi riittänyt valmistajien kakkostilaan. Loppupisteissä Alonso oli kumminkin neljäs, mikä ei ole ainakaan huonompi kuin edelliskautena.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Niin, tuosta Trullin loppukaudesta on täälläkin ollut puhetta. Mut jos olettaa, ettei mitään outoa tuolla tapahtunut, niin pmv on siinä tapauksessa oikeassa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Joopa joo, Trulli on ihan surkee! Se aloitti selkeästi Monacon voiton jälkeen lomailun, eikä sitte osannut enää ajaa autolla ollenkaan!

Ja tämän todistaa selkeästi se, ettei Trulli saanut pistettäkään ranskan jälkeen!

Hah
:rolleyes:
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
On se hyvä että Calvin pystyy kertomaan meille faktana että Senna oli takuuvarmasti kisamatkalla niin ja niin paljon nopeampi kuin "joku Schumi". Monet kyllä pitävät Schumin nimenomaan kisakuljettajana parempana tai vähintään yhtä hyvänä, mutta tämä on taas niitä asioita joista kenelläkään ei voi olla kuin oma mielipiteensä.

Samaan sarjaan kuuluu väite, jonka mukaan Renaultin auto oli loppukaudesta niin hyvä, että Alonson olisi pitänyt pystyä sillä parempiin suorituksiin. Esimerkiksi Brasiliassa Alonson neljäs sija oli yksi kauden hienoimmista ajoista ja kaikkea muuta kuin alisuorittamista. Luulisi nyt jokaisen ymmärtävän, että autojen suoritustaso voi heitellä kauden aikana ja että Renault putosi loppuvuodesta kehitysvauhdista. Samalla logiikalla voisi tietysti väittää, että Kimi alisuoritti koko alkukauden.

Jatketaan vielä, eli noissa parissa harvassa kisassa joissa Trulli oli nopeampi, ero oli käytännössä olematon kuten jo yllä totesin. Jos noita salaliiittoteorioita lähdetään kehittelemään eteenpäin, niin olisi yhtä hyvin voinut olla Flavion interesseissä antaa manageroimalleen Trullille siinä vaiheessa kautta parempaa kalustoa tulevan kauden sopimusneuvotteluiden edistämiseksi...
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Joku on täällä todellakin seurannut ykkösiä pitkään!

Hahhaa :jaska:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joltisenkin ihmeellistä olisi, se että Renaultilla olisi tahallaan heikennetty Trullin mahdollisuuksia ajaa pisteistä. Ne kun ovat mille tahansa tiimille kaikkein tärkeimpiä. Tietysti se on ymmärrettävää että tallin henkilökunnan motivaatio Trullin kanssa työskentelyyn saattoi heikentyä.

Ei varmasti motivoi ketään, jos kuski häviää lapsellisella tavalla podiumin viimeisellä kierroksella ja sitten aloittaa epämääräisen media-kamppanijan tallin toimintaa vastaan. Tiimin jäsenet ovat ihmisiä ja kyllä tuollainen kritiikki sattuu. suurin kärsijä on kumminkin kuski itse.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kuljettaja ei ole ihminen? Ja hän häviää lapsellisella tavalla podium paikan?

No huhhuh?!? :confused:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tässä tulee todella hyvin näkyviin kuskin vastuu tiiimin yhteishengen rakentajana. Aika harvoin niiltä rivimekaanikoilta ja insinööreiltä kumminkin toimittajat kyselee mielipiteitä siitä miten GP viikonloppu meni. Nämä ihmiset ovat kuitenkin jokaisen kuskin menestyksen takana.

GP-kuljettajalla on toki oikeus itkeä ja valittaa näitten ihmisten toiminnasta ja ottaa radalla turpaan. Siitä vain joutuu kantamaan seurauksia, jotka Trullin tapaus konkretisoi.

Kilpa-autoilun historiassa moni selkeästi hitaampi kuski on voinut tehdä merkittävän uran olemalla ns. "team-player". Se edellyttää juuri koko tiimin tuen saamista. Sitä ei saa pyytämällä, vaan se täytyy ansaita. Samaan aikaan huippunopeat lahjakkuudet ovat riitautuneet tiimiensä kanssa ja ura on ajautunut sivuraiteille.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
"Historiasta" ja "Fisin mahdollisuuksista puheenollen" on Flavio sanonut painavan mielipiteensä . ;)

Fisi's 'last chance' - boss

Giancarlo Fisichella left Renault (Benetton) in 2001 after a 'purely' financial disagreement. That's the claim of team principal Flavio Briatore, who also used to manage the countryman racer who has returned to Enstone following a three-year sabbatical at Jordan and Sauber.

54-year-old Briatore confessed that the 're-hiring' of a former team racer does not 'seem logical.'

He also warned in La Gazzetta dello Sport newspaper:

"This will finally be Giancarlo's big break -- his last opportunity at greatness." :mad:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielestäni on aika selvää, että Alonso on Flavion kultakimpale, jonka arvo pyritään pitämään väkisinkin mahdollisimman korkealla.Jos jompikumpi joutuu kärsimään, on se Fisichella, tosin niin sen piti olla Buttoninkin kanssa aikanaan ja kuinkas kävikään...

Edelleen, Alonson viime kaudesta ei ehkä kannata liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä vetää, ainakin itse olin havaitsevinani, että jonkinlainen "sophomore jinx" oli menollaan. Eikä kukaan Brasilian kisan nähnyt varmaan voi kieltää sitäkään, etteikö väläytyksiä kaverin lahjakkuudesta olisi nähty viime vuonnakin, jonkinlainen pudotus maanpinnalle voisi olla ehkä tarpeen kun luulot omasta tasosta tuntuu olevan turhankin kovat.

Tulkitseeko muut tuon Flavion kommentin samoin kuin min, että kaikista maailman talleista Jordanilla olisi ollut enemmän pätäkkää kuin Renault'lla? Jos en vallan väärin muista, oli Flav jo ennen kauden alkua antanut ymmärtää Fisin saavan kenkää tallista, vaikka ääni kellossa sitten kauden mittaan muuttuikin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jordanin tilanne 2001-2002 ei näyttänyt laisinkaan niin pahalta kuin mitä se sen jälkeen oli. Tallillahan oli vielä Hondan koneetkin käytössä. Renaultin 2001 kausihan oli sysimusta Span kisaa lukuunottamatta. En kyllä voi kuvitella että Fisi olisi pelkästään rahan takia lähtenyt, mutta kyllä siinä perääkin voi olla. Mistä niistä tietää.

Fisichella tuntuu kiertävän samoja tiimejä. Saa nähdä miten mies otetaan Renaultilla vastaan. Periaatteessa Fisichellasta ollaan varmaan tallissa kahta mieltä. Miehen eka kausi Benettonilla 1998 oli vahvasti kaksijakoinen. Aina kauden puoleenväliin asti Fisi teki vahvaa tulosta ottaen jopa muutaman podiumin. Silverstonen jälkeen mies otti vain yhden pistesijan. Toki noista ajoista kokemusta on tullut lisää. Ehkä tärkeämpää on se, että Fisichella on selkeästi noista ajoista oppinut taistelemaan.

Giancarlon näytöt ovat vahvoja aina silloin kuin kaikki toimii, mutta ainakin uran alussa vastoinkäymiset tuntuivat vievän mielenkiinnon koko hommasta. Ehkä tuo vedenjakaja vuosi oli 2001 kausi. Silloinhan Renaultin auto oli umpisurkea alkukaudesta, mutta Fisichella ei antanut periksi. Esim. Brasiliassa tuli sadekelin kisasta piste ja sitten tietysti oli se upea Span kisa.

Mielenkiintoinen tämä koko homma on. Mikäli Fisichella ei osoita nostaneen tasoa sitten 1998-2001 kausien, nin vaikea on nähdä miten hän kykenisi jatkamaan uraansa huipputalleissa.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
:ahem: Näin on minunkin mielestäni.

Taisi olla suunnilleen suunnilleen tällä tavalla ne Kekenkin ajatukset pyörivät asian ympärillä kun hän sanoi luottavansa Alonson paremmuuteen. :)

pmv sanoi:

Mielenkiintoinen tämä koko homma on. Mikäli Fisichella ei osoita nostaneen tasoa sitten 1998-2001 kausien, nin vaikea on nähdä miten hän kykenisi jatkamaan uraansa huipputalleissa.

Ja ennenkaikkea tulee monta mielenkiintoista kilpailua eri tallien kuljettajien kesken :mad_old: :yuck:
 
Ylös