Kesärenkaista

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Sellanen mietityttää, että minkähän laatuisia nuo GT Radialin kesäkumit ovat? Lähinnä malli GT Radial Champiro 128.

Kuullu huhuja, että märällä olisivat suorastaan onnettomat. Kuivalla ihan ok, suht hiljaiset, eikä kovin uraherkät.

Kellään kokemuksia?
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Kuvittelis että kaikki myytävät renkaat toimivat normaalin ihmisen normaalissa ajossa. Tosi harvoin olen ainakin itse joutunut hätätilanteeseen tms jossa olisi renkaan koko kapasiteetti jouduttu mittaamaan ulos. Siksi onkin kummallista että rengastesteissä keskitytään suuressa määrin vain näihin ääritilanteisiin. Todennäköisesti nopeusrajoitukset tulevat lähivuosina vielä alenemaa jolloin renkaitten merkitys edelleen vähenee. Silti itse on tullut ostettua lähes aina testivoittajat! Miksi?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ostan ainoastaan Nokialaisia kesärenkaita. Ainakin niin kauan kun Hakka-takuu on käytössä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
No voihan sitä helposti tulla ääritilanteita missä joutuu tekemään äkkijarrutuksen esim. hirven takia.

Jos on vähänkään kostea keli, niin juuri sillä renkaalla on eniten vaikutusta siinä kohtaa. Kun nykyautoissa on lähes kaikissa ASB:t, joten se on se rengas mikä on se tärkein pointti.

Eli ite ainakin ymmärrän täysin miksi rengasteisteissä keskitytään ääritilanteisiin. Just siihenhän sitä pitää keskittyä.

Mikä pointti olisi rengastestistä jossa ajetaan suoralla tiellä, kuivalla kelillä neljää kymppiä ja pidetään jarrutusmatka sellaisena parina satana metrinä. Kyllähän mikä tahansa onneton kiinalainen rengaskin toimii siinä tilanteessa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Jepjep, no eihän tuosta ole edes kyse, vaan siitä, että pystyt pysähtymään.

Kunnon renkailla ja paskoilla on useiden metrien ero. Toinen mikä on tärkeää, niin ohjattavuus. Paskat renkaat eivät toimi tiukoissa jarrutustilanteissa siten että voisit kääntää mihinkään suuntaa. Eli yrittää väistää mahdollista kohdetta.

Haloo :rolleyes:
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Rengastesteissä testaillaan kaiketi lähinnä uusia renkaita. Kiinnostais kyllä tietää, miten renkaat pärjäis testeissä esimerkiksi 10000km ajon jälkeen.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Rengastesteissä testaillaan kaiketi lähinnä uusia renkaita. Kiinnostais kyllä tietää, miten renkaat pärjäis testeissä esimerkiksi 10000km ajon jälkeen.
Tuulilasin tai TM:n testissä oli tänä vuonna kesärengastestissä mukana uusi ja kulunut kitkarengas, sekä kulunut kesärengas. Ehkä ? Saatan muistaa väärinkin ?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
No se nyt on käytännössä sama törmääkö hirveen 80km/h tai 79km/h. Jopa hirvenkin mielestä:)
Minä olen kerran ajanut kolarin joka olisi ollut täysin vältettävissä paremmilla renkailla.
Renkaiden merkitys turvallisuuteen korostuu nimenomaan ääritilanteissa.
Vai pitäisikö niistä renkaista yrittää etsiä eroja ajamalla helsingistä tampereelle moottoritietä tasanopeudesäätimellä? Vesiliirtotestit, jarrutustestit yms. on turhia etsittäessä eroja normaalikäyttöön?

On mullakin ollut autoissani alla Hankookit, Kumhot ja ties mitkä, mutta sen jälkeen kun torppasin lapsia kuljetaneesta saapista vasemman kyljen ovet klommolle, en ole heikkoja renkaita käyttänyt.
Hyvillä olisi pysähtynyt ajoissa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minä olen kerran ajanut kolarin joka olisi ollut täysin vältettävissä paremmilla renkailla.
Renkaiden merkitys turvallisuuteen korostuu nimenomaan ääritilanteissa.
Vai pitäisikö niistä renkaista yrittää etsiä eroja ajamalla helsingistä tampereelle moottoritietä tasanopeudesäätimellä? Vesiliirtotestit, jarrutustestit yms. on turhia etsittäessä eroja normaalikäyttöön?

On mullakin ollut autoissani alla Hankookit, Kumhot ja ties mitkä, mutta sen jälkeen kun torppasin lapsia kuljetaneesta saapista vasemman kyljen ovet klommolle, en ole heikkoja renkaita käyttänyt.
Hyvillä olisi pysähtynyt ajoissa.
Omista kämmeistä on tietenkin helppo syyttää olosuhteita tai renkaita. Jos ei saa pysähtymään ajoissa, on kaksi vaihtoehtoa:
1) aloitit hidastamisen liian myöhään
2) oli liikaa vauhtia etkä kyennyt aloittamaan hidastamista ajoissa
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Omista kämmeistä on tietenkin helppo syyttää olosuhteita tai renkaita. Jos ei saa pysähtymään ajoissa, on kaksi vaihtoehtoa:
1) aloitit hidastamisen liian myöhään
2) oli liikaa vauhtia etkä kyennyt aloittamaan hidastamista ajoissa
Aivan totta. Mutta sä lipeät nyt pahasti aiheesta.
Jos luit tarkkaan, niin en suinkaan syytä renkaita (itseasiassa syy oli kolmion ja pensasaidan takaa eteen syöksyneen saabistin), mutta paremmilla renkailla olisi pysähtynyt ajoissa - oli onnettomuden syy aivan missä tahansa.

see the difference?
Paremmat renkaat ovat huonoja paremmat. Joskus siitä voi olla jopa apua oikeassa paikassa. Yllättävä tilanne saattaa syöksyä eteen oli sen syy mikä tahansa. Silloin hyvistä renkaista saattaa olla juuri se katastrofin välttämiseen tarvittava etu.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tässä on kyse siitä, mukauttaako ajotapaansa. Ellei mukauta, silloin tietenkin kannattaa hommata parhaat varusteet, laittaa kädet ristiin ja toivoa parasta.
Mummielestä olet väärässä. Kaikkeen ei voi varautua, kuten justiin vaikka kolmion ja pensasaidan takaa syöksyviin saapeihin.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mummielestä olet väärässä. Kaikkeen ei voi varautua, kuten justiin vaikka kolmion ja pensasaidan takaa syöksyviin saapeihin.
Kylläpä noihin epämääräisesti eteen hyökkääviin autoihin ja pimeisiin risteyksiinkin voi varautua.

Tämä nyt on vaan sellainen asia jonka voi nähdä kummin päin haluaa. Jonkun mielestä paremmat renkaat on turvallisemmat, toisen mielestä niillä voi ajaa kovempaa, lähempänä, hidastamatta :rolleyes:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Z:n mielestä kaikkien pitäisi pysyä paikallaan, niin kolareita ei tulisi - tämä tietenkään ei koske häntä itseään, täydellinen kun on.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Z:n mielestä kaikkien pitäisi pysyä paikallaan, niin kolareita ei tulisi - tämä tietenkään ei koske häntä itseään, täydellinen kun on.
Kirjoitin pitkän vastakommentin, mutta sitten ymmärsin että se on turhaa ja annoin olla. Hevoset laulaa mutta karavaani kulkee.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Toki paremmista renkaista joku voi saada väärän turvallisuuden tunteen ja käyttäytyä Zaikomin mainitsemalla tavalla.

Minä haen sitä, minkä Bobakki totesi sekä puolipöhkö koki. Eli yllättävä tilanne, johon täytyy reagoida mahdollisimman nopeasti ja siksi kysyin noista GT:stä. Ovatko ihan paskat ja arvaamattomat, jolloin yllättävässä tilanteessa ajetaan sen eteen juosseen hirven päälle(tai alle, miten sen nyt ottaa ku syliinhän se tulee) vai keretäänkö juuri ja juuri pysähtymään siten, että hirveltä menee mahdollisesti vain polvi sijoiltaan. Tai voidaanko jopa suoriutua ammattimaisesta väistöliikkeestä hirven takakautta ja ajella sydän kurkussa seuraavalla pysähdyspaikelle hermosavuille.

Ilmeisesti kellään ei ole kokemusta kyseisistä kumeista?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ylös