Valmentaja tuohtui Iltalehden uutisoinnista: "En todellakaan pese käsiäni Nezirin ongelmista"
Maanantain Iltalehden urheilusivujen pääjuttuna komeili teksti, missä kerrottiin pika-aituri Nooralotta Nezirin olevan huonossa kunnossa.
Samassa jutussa mainittiin, että Nezirin valmentaja Jussi Ihamäki pesee kätensä aitajuoksijan ongelmista. Tämä ei Ihamäen mukaan pidä millään tavalla paikkaansa.
–En ikinä syyttäisi urheilijaa lehden välityksellä, ja pesisi samalla omia käsiäni asiassa. Se olisi äärimmäisen heikon ihmisen teko, enkä koskaan voisi edes ajatella tekeväni niin, Ihamäki paaluttaa.
–Minua ärsyttää valtavasti, että moni lukee nyt tuon jutun, ja pitää sitä jonain totuutena. Vastasin toimittajan esittämiin kärkkäisiin kysymyksiin, mutta en millään tavalla syyllistänyt Nooralottaa, saati pessyt omia käsiäni asiassa. Sen väittäminen on melkein kunnianloukkaus.
Ihamäki ei kiistä sanoneensa tekstissä mainittuja lauseita, mutta ne olivat hänen mukaansa otettu pois kontekstista.
Iltalehden jutussa Ihamäki kertoo muun muassa, että kaksi hänen valmennettavaansa ovat olleet talven ajan terveinä ja harjoitelleet sovitusti. Heidän tuloksensa ovat olleet parempia kuin kahden muun. Tässä yhtälössä paino on sanoilla "ollut terveenä".
–Nooralotalla on ollut esimerkiksi penikkatauti ja etureisivaivaa, mitä en haastattelussa halunnut lähteä yksilöimään. Ne ovat vaikeuttaneet harjoittelua huomattavasti. Terveenä olleet urheilijani ovat voineet luonnollisesti harjoitella paremmin kuin loukkaantumisista kärsivät, Ihamäki toteaa.
Nezirin alkukausi on ollut tuloksellisesti paha pettymys, sitä Ihamäki ei kiistä. Se on totuus. Sen hän kuitenkin kiistää jyrkästi, että hän laittaisi syyn pelkästään urheilijan niskaan.
–Emme me ole maksimaalisella tavalla voineet onnistua, koska tulokset ovat olleet huonompia kuin viime kaudella. Me kaikki voimme myös vaatia itseltämme enemmän, niin minä kuin kaikki valmennettavanikin. Ellemme niin huippu-urheilussa tee, pysähtyy kehitys siihen paikkaan. Tämä on ihan päivänselvä juttu, Ihamäki lataa.
Vielä maanantaiaamuna Ihamäki ei osannut suhtautua juttuun erityisen vakavasti, mutta päivän aikana se on saanut suuremmat mittasuhteet kuin hän osasi odottaa. Iltapäivällä valmentajan olo ei ollut enää mukava tai rauhallinen.
–Pahaltahan tämä tuntuu. Minä en voi vaikuttaa siihen, millaisen ympäristön toimittaja lauseilleni rakentaa. Tuossa jutussa se oli ihan puhdasta paskaa. Nyt olen huolissani, mitä tästä voi seurata.
Ihamäki ei ole puhunut jutun julkistamisen jälkeen Nezirin kanssa. Hän on lähettänyt valmennettavalleen viestejä, mutta vastauksia niihin ei ollut vielä maanantai-iltapäivään mennessä tullut.
–Kerroin hänelle lähinnä sen, että juttu antaa täysin väärän kuvan kaikesta. Toivon todella, ettei Nooralotta usko sekuntiakaan, että minä olisin tarkoittanut asioita sillä tyylillä, miten ne oli tekstissä ilmaistu.
Yleisurheilukautta on edelleen jäljellä pitkä pätkä. Asioiden korjaamiseen olisi siis aikaa, mutta juuri tällä hetkellä Ihamäki ei osaa sanoa varmuudella mitään tulevaisuudesta. Edes se ei ole varmaa, jatkuuko kaksikon yhteistyö normaalisti.
–Nyt minulla on vähän sellainen hetki, että minun on vaikea nähdä asioita erityisen positiivisesti. Toivottavasti saadaan hommat järjestykseen ja juoksu kulkemaan, Ihamäki päättää.