Keskosen armomurha

Pitäisikö lääkäriä rangaista?

• Äänestäjiä yhteensä
    26

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Polli tähän uutiseen liittyen. En kysy pitäisikö kyseinen ruotsalaislääkäri tuomita taposta vai ei vaan pitäisikö lääkäriä ylipäänsä rangaista päätöksestään.

Sana on vapaa. Omaa vastaustani panttaan tovin.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Mie olen periaatteessa eutanasian puolesta, jos se tapahtuu omaisten hyväksynnällä. Tästä uutisesta ei oikein saa selvää käsitystä toimiko lääkäri yksin vai omaisten luvalla. Jos toimi yksin, niin ehdottomasti tuomittava, jos vanhempien luvalla niin asia ei ole ihan niin yksioikoinen.

Koska "jaska"-vaihtoehtoa ei ole, jätän toistaiseksi vastaamatta.

Lunssila

Well-known member
Eutanasia lienee Ruotsissa kielletty, joten pitäisi rangaista. Itse olen armomurhan laillistamisen puolella, mutta ei niitä omin päin saa ruveta tekemään.

Pietari

HarjunHerra
Sijainti
Etelä-Savo
Elinkautinen tuommosesta teosta ja heti olkoon lupaa tai ei. Itse vastustan eutanasiaa, koska mielestäni kaikilla on oikeus elämään. Kuka ihminen voi vetää rajan siihen, että kenellä on oikeus elää ja onko kenen elämä on arvotonta. Edes lääkäri ei voi tietää sitä. :nope:

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Tästä uutisesta ei oikein saa selvää käsitystä toimiko lääkäri yksin vai omaisten luvalla.
Tästä:
Syyte pohjautuu ruumiinavaukseen ja oikeuslääketieteelliseen lausuntoon.
sain sellaisen käsityksen, että lääkäri toimi todennäköisesti ilman vanhempien lupaa. Kuka muukaan ruumiinavausta tai oikeuslääketieteellistä lausuntoa olisi pyytänyt?

Sen ei kuitenkaan mielestäni pitäisi antaa vaikuttaa toimiko lääkäri vanhempien luvalla vai ei. Tekohan kohdistui lapseen eikä vanhempien omaisuuteen.

Ymmärrän Pietarin pointin. Ymmärrän myös sen, että ehkä lääkäri halusi päästää vaikeasti vammautuneen ihmisenalun kärsimyksistään.

Vaikea tähän on vastata.

Pietari

HarjunHerra
Sijainti
Etelä-Savo
Kiinnosti asia niin paljon, että tein taustatutkimusta. Tuon ikäisenä tullut aivovaurio on CP-vamma.

CP-vamma määritellään kehittyvien aivojen liikkeistä ja asennoista vastaavien keskuksien ja niiden yhteyksien kertavaurioksi, joka on syntynyt raskauden aikana tai varhaislapsuudessa (0-3v). CP ei ole yhtenäinen vamma, vaan oireyhtymä, jonka haitta-aste vaihtelee vähäisistä toiminnan häiriöistä monivammaisuuteen.
Tuon ikäisenä ei pysty tekemään varmaa diagnoosia.

Varhaisdiagnostiikka perustuu lapsen normaalin kehityksen ja kehitysheijasteiden esiintymiskausien tunnistamiseen. Ainoa keino CP-diagnoosin varmistamiseen on lapsen säännöllinen tutkiminen. Varhaisoireiden voimakkuudesta ei voi määritellä lapsen ennustetta. Ensimmäisten kuukausien lievät oireet voivat voimistua tai hävitä kokonaan. Tavallisesti diagnoosi varmistuu toisen ikävuoden loppuun mennessä.
Lähde: Suomen CP-liitto

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Itse polliin en osaa antaa vastausta.
Olen kyllä eutanasian kannalla kun on monia jotka eivät halua tehdä suoranaisesti itsemurhaa mutta eivät esim sairauden takia halua/jaksa enää. Tietty eutanasian salliminen tuo sitten omia lieveilmiöitään.
Ruotsissahan tuo ei kuitenkaan sallittua ole. Hoitovirheestä tms varmaan saa tuomion.
Uutisen perusteella sain itse sellaisen kuvan että ko keskonen oli aikalailla elinkyvytön.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Tuli mieleen se jenkkilän tapaus, kun hirmuinen sota elonmerkkejä osoittamattoman henkilön hoidon jatkamisesta.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Tää on aika vaikee kysymys, varsinkin kuin ei ole ihan tarkkaa tietoa, että mitä siellä on tapahtunut. Onko vanhemmat ollu tietoisia jne..

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Jos lääkäri on ottanut oikeuden omiin käsiinsä, kuten tuosta vois päätellä, niin eihän siitä pitäis olla kahta kysymysta. Tietenkin on rangaistava.

Itsekin olen kyllä eutanasian sallimisen kannalla, mutta eihän se nyt noin voi tietenkään mennä, että yks lekuri päättää itsekseen että kuka saa elää ja kuka ei.

Mangelo

Well-known member
Eiks ne tuossa vaiheessa tee vielä aborttejakin? En tiedä. Periaatteessa kai luonnollisesti ennen aikojaan syntyvä lapsi ei selviäisi.

Jos vanhemmat ovat halunneet pitää vammaisen hengissä niin kai se on lääkärin tehtävä. Tokkopa lienevät halunneet?