Keskosen armomurha

Pitäisikö lääkäriä rangaista?

• Äänestäjiä yhteensä
    26

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Eiks ne tuossa vaiheessa tee vielä aborttejakin? En tiedä. Periaatteessa kai luonnollisesti ennen aikojaan syntyvä lapsi ei selviäisi.

Jos vanhemmat ovat halunneet pitää vammaisen hengissä niin kai se on lääkärin tehtävä. Tokkopa lienevät halunneet?
Mutuilut huipussaan:eek:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Mielestäni ylilääkärillä ei ole yksin oikeutta päättää kuka elää ja kuka kuolee. On aivan toisarvoinen seikka se, miten vangitseminen on suoritettu.

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Sen mitä ruotsalaisilta sivuilta ei-niin-vahvalla ruotsilla selvää sain, niin vanhemmat näyttävät syyttävän sairaalaa sekä aivovaurioiden aiheuttamisesta että lapsensa (armo)murhasta. Lukemani perusteella jäin siihen käsitykseen, että vanhemmat voivat toki olla oikeassakin, mutta ehkä kyse on sittenkin pikemminkin hoitovirheistä - jos niistäkään.

Vähän harhaanjohtava tuo STT:n välittämä uutinen siis on.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Luin että Kekkosen armomurha.
Sama.

Mutta itse asiaan, että en tajua mistä tuo 'armo' on tuohon vedetty mukaan. Vaikuttaa murhalta näiden tietojen valossa.

Ja ei, lapsi ei ole vanhempiensa omaisuutta. En voi tajuta vanhempia, jotka kieltävät lapsensa lääketieteellisen hoidon (esim. verensiirrot). Leikkiköön omalla elämällään, ei muiden.

Itse eutanasiaan mulla ei ole oikeaa mielipidettä.

Mangelo

Well-known member
Sama.

Mutta itse asiaan, että en tajua mistä tuo 'armo' on tuohon vedetty mukaan. Vaikuttaa murhalta näiden tietojen valossa.

Ja ei, lapsi ei ole vanhempiensa omaisuutta. En voi tajuta vanhempia, jotka kieltävät lapsensa lääketieteellisen hoidon (esim. verensiirrot). Leikkiköön omalla elämällään, ei muiden.

Itse eutanasiaan mulla ei ole oikeaa mielipidettä.
Entäpä mielipiteesi abortista? Onko sikiö naisen omaisuutta?

Thunder

Vihan aiheuttaja
Olen eutanasian puolesta. Ihminen kyllä ymmärtää, että missä vaiheessa tuska ja kivut on kun lääkäri kertoo tosiasioita. Mutta jos minulta löydettäisiin joku parantumaton sairaus, joka kenties tuplaa tuskan ja kivut vielä entisestään ja ei löytyisi mitään keinoa parantaa kuin vain ainoastaan kuoleman avulla. Kyllä sitten minä antaisin luvan eutanasiaan, vain jos tuska ja kivut on hirvittävän korkeat kuin normaalisti.

Vauvasta en tiedä, koska tuossa jutussa ei ole kerrottu kaikki oleellinen, joten en ota kantaa siihen.

En vain ymmärrä, että miksi pitää eutanasiaa vastustaa. Jos minä näen koirani kärsivän tuskiensa takia, annan sille rauhallisen lopetuksen eli armokuoleman, hyvän ystävän palveluksena, jotta ihmisen paras ystävä saisi nukkua lepoonsa. Mutta ihmisen kohdalla se ei vain noin käy vaan kituutetaan mahdottomuutta vastaan.

Hookah

Elämäntapaintiaani
Luin ensin, että Kekkosen armomurha. :I

Noniin, kevennyksen jälkeen asian. Itse en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata tähän. Lääkärihän ei aiheuttanut vauvalle tuskaa eikä mitään kun tämän lääkkeillä eutanasoi, joten ehkä hän teki ns. "palveluksen" jos aivovauriot tosiaan olivat niin pahat kuin mitä olettaa saattaa. Tytön elämästä olisi saattanut tulla todellista helvettiä, mutta eletty elämä on paska elämäkin.

Toisaalta taas vanhemmilla on oltava aina oikeus päättää lapsensa kohtalosta. Entäpä jos vanhemmilla oli kasvanut vahva side tähän lapseen esim. vaikean raskausajan takia? Entä jos vanhemmilla oli tämän tytön kasvatuksen suhteen sellainen "periksi ei anneta" -meininki päällä? En oikein usko että kukaan isä/äiti pystyisi tositilanteessa antamaan lähtökäskyä lääkärille omasta lapsestaan, oli se sitten kuinka vammainen tahansa.

Tämä tuntuu joltain ikuisuuskysymykseltä. Varmasti eri aikakausina saataisiin eri vastaus. Ennen muinoinhan ei armomurhaa tarvittu kun rutto ja väkivaltainen ja raaka keskiaikainen yhteiskunta korjasi muutenkin pois ne heikoimmat.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Enpä tiedä. Jos voitaisiin jotenkin ajatella, että kauan sitten ennen kuin lääketiede kehittyi. Niin ei niinä aikoina ollut mitään mahdollisuutta parantaa vastasyntyneitä. Niillä ihmisillä siihen aikaan kai kehittyi sellainen ajatus, ettei pidä kiintyä niin paljon lapseen, koska tämä saattoi kuolla jossain vaiheessa.

Näin minä sen asian näkisin ja tätä näkemystä en kyllä muuta.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Enpä tiedä. Jos voitaisiin jotenkin ajatella, että kauan sitten ennen kuin lääketiede kehittyi. Niin ei niinä aikoina ollut mitään mahdollisuutta parantaa vastasyntyneitä. Niillä ihmisillä siihen aikaan kai kehittyi sellainen ajatus, ettei pidä kiintyä niin paljon lapseen, koska tämä saattoi kuolla jossain vaiheessa.

Näin minä sen asian näkisin ja tätä näkemystä en kyllä muuta.
Et, ennen kun saat omia lapsia.

Pobeda

Well-known member
Jos tuo hesarin juttu pitää sanatarkasti paikkansa niin kyllä pitäisi, tuossa ei ollut lääkärin asia omin päin päättää vauvan päiviä. Tekoa ei oikeuta se, että sitä nimitetään armomurhaksi.
Täällä on puhuttu siitä kuka omistaa lapset. Omistaminen on huono ja ikävä sana mutta jos sitä käytetään niin mun kanta on se, että ilman muuta vanhemmat. Yhteisöllä tietysti on ja pitää ollakin jotain sanomista siihen, miten lapsia kohdellaan.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Mikä sitten mahtaa totuus loppujen lopuksi olla.

Linkin takanahan lukee että "...syyttäjä epäilee tekoa armomurhaksi..." Kyseessä on kuitenkin kolme kuukautta ennen laskettua aikaa syntynyt vauva, jolla oli pahoja aivovaurioita ja jolle oli annettu liian suuria määriä morfiinia ja nukutuslääkettä. Eli niitä oli siis ollut kuitenkin tarkoituskin antaa.

Jotenkin on sellainen fiilis, että tuon kokoiselle (ei voi mikään kamalan iso olla) vauvalle on aika vaikea määritellä sopivaa annosta morfiinia ja nukutuslääkettä. Jälkikäteen kun vahinko on tapahtunut on tietysti helppo sanoa, että "Liikaa annettu!".

Thunder

Vihan aiheuttaja
Mikä sitten mahtaa totuus loppujen lopuksi olla.

Linkin takanahan lukee että "...syyttäjä epäilee tekoa armomurhaksi..." Kyseessä on kuitenkin kolme kuukautta ennen laskettua aikaa syntynyt vauva, jolla oli pahoja aivovaurioita ja jolle oli annettu liian suuria määriä morfiinia ja nukutuslääkettä. Eli niitä oli siis ollut kuitenkin tarkoituskin antaa.

Jotenkin on sellainen fiilis, että tuon kokoiselle (ei voi mikään kamalan iso olla) vauvalle on aika vaikea määritellä sopivaa annosta morfiinia ja nukutuslääkettä. Jälkikäteen kun vahinko on tapahtunut on tietysti helppo sanoa, että "Liikaa annettu!".
Oikeastaan annosmäärää olisi pystytty mitoittamaan painon avulla niin kuin eläinlääkäriasemilla mitataan eläimien paino, ettei vaan anneta liikaa nukutusainetta tai muita sellaisia aineita. Joten jäämme kuulemaan vielä lisää asioita tästä tapauksesta. Jos lääkärille annetaan rangaistuksia, mitä sitten ovat abortit? Me ollaan kahden asian välissä: Hyväksytty kuolema tai Ei hyväksytty kuolema.