Kierroslukurajoitin

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
J.Heldenview sanoi:
Kieltämättä olisi kiehtova ajatus että moottorin valmistajan on rakennettava omaa mielikuvitustaan käyttäen mahdollisimman pieni (=kevyt) moottori josta irtoaa sallitut tehot, oli se sitten turbo tai mikä tahansa. Lisää näitä :thumbup:
Rajataan tehot 900 poleen, mutta se miten ja millasesta koneesta ne otettaisiin, olisi vapaa. :D :D :D
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Mickey sanoi:

Urheilullisuuden kannalta olisi minusta yksi vaihto ehto pienentää tilavuus 2,5 litraan ja samalla vapauttaa sylinterimäärä, jolloin luovuus ja taktikointi saisi enemmän jalansijaa kehityspuolella.
Mitä veikkaatte, kävisikö niin että joku talli keksisi jotain uutta ja ihmeellistä jolla ajeltaisiin viis kierrosta muita ennen maaliin? :frown:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
MaxiV sanoi:
Mitä veikkaatte, kävisikö niin että joku talli keksisi jotain uutta ja ihmeellistä jolla ajeltaisiin viis kierrosta muita ennen maaliin? :frown:

Ei.. :doubtful:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
MaxiV sanoi:
Mitä veikkaatte, kävisikö niin että joku talli keksisi jotain uutta ja ihmeellistä jolla ajeltaisiin viis kierrosta muita ennen maaliin? :frown:
Ferrarista ei kyllä ikinä tiedä :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
bigbear sanoi:
Moottorille minimi paino... Vaikka 150 kiloa. Joista liikkuvien osien paino pitäisi olla jokin määrätty.
Liian haasteeton konsepti insinörtin näkökulmasta :nope:
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Kiertokanki sanoi:
Mun mielestä helpoin tapa laskea formuloiden tehoja ja pudottaa kierrosaikoja on pudottaa niistä tehoja...:D
Eikö nyt kuitenkin voitaisi ensin laittaa niihin peräkärryjä perään missä istuu pontso-pulkkinen tai hänen klooninsa koko kisan ajan ja kommentoi sieltä, saatas nääs vauhteja alas.

Kyllä toi 2.4l V8 on ihan hyvä muutos, jos halutaan tiputtaa tehoja. Kustannuksia se tosin tuo hieman lisää ainakin alkuvaiheessa vaikka niitä piti pienentää.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
bigbear sanoi:
Eikö se olisi juuri haastavaa,eli miten saada suuret massat liikkumaan nopeasti.
Ollaanko tässä toikissa laskemassa kustannuksia vai tehoja? Vai molempia?

Tehot ja kustannukset laskisi kätevästi imuilman kuristimella........... :thumbdown
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Mickey sanoi:
Ollaanko tässä toikissa laskemassa kustannuksia vai tehoja? Vai molempia?

Tehot ja kustannukset laskisi kätevästi imuilman kuristimella........... :thumbdown
Toi oli hyvä idea, sellaisen kuristimen voisi laittaa nykyisiinkin autoihin ihan heittämällä.

FIA tekikin jo periaatteessa saman vuonna 1994,kun ilmanotto kanavaan tehtiin reikä taka osaan..
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
JUMPPAMAIKKA sanoi:
Jos sitä moottorin iskutilavuutta tai sylinterien määrää ei haluta muuttaa niin yksinkertainen keino laskea tehoa on kierroslukurajoitin.

Luulis olevan helppovalvoa jollain yksiköllä, jonka FIA toimittaisi.
Ja pystyy vissiin valvomaan ihan äänen perusteellakin...

Tehoja pois, pienet kustannukset ja vielä se, että autot tulevat tasaväkisemmiksi

MIKSI EI!
Jos moottori-insinöörille annetaan x euroa moottorin kehittelyyn niin hän kuluttaa x + n euroa joka tapauksessa, riippumatta säännöistä. Ylijääneelle rahalle keksitään aina käyttöä jolla saadaan 1 Nm tai 1 hp lisää. Vaikka ensikaudella ajettaisiin yksisyl. 500cc kaksitahti moottorilla, niin Ferrari kuluttaisi 400m euroa parhaan mahdollisen rakentamiseen.

Kierrosluvun rajoittaminen menee ajatusmaailmassani samaan kategoriaan moottorin kuristamisen kanssa, joiden puuttuminen nimenomaan erottaa Formula 1 autot kaikista muista.
 
Ylös