Kimi ja nuori Michael Schumacher

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kun tarkastelee näiden kahden kuskin ensimmäisiä kausia autourheilun kuninkuusluokassa, on heillä paljon yhteistä.

1. Molemmat aloittivat keskikastin tallissa ajaen loistavia kisoja. Kimi Sauberilla, Michael Jordanilla.

2. Päästyään huipputalliin, molemmista tuli vakiovieraita palkintopallilla.

3. Molemmat voittivat yhden kisan per kausi uransa alkuaikoina.

4. Molemmat ovat todella agressiivisia ajajia ja molemmat sekoittivat kärjen järjestystä pistäen veteraanit ahtaalle.

5. Molemmat murskasivat tallitoverinsa vauhdillisesti. *

6. Kumpikaan ei ole aika-ajoissa parhaimmillaan.

* Heidfeld oli kutakuinkin yhtä nopea kuin Kimi ekalla kaudellaan (paitsi sateella), mutta sen voi pistää kokemattomuuden piikkiin. Kuitenkin, tulokset ekalla kaudella olivat loistavia keskikastin autolla. Ei Schumacherikaan parempaan pystynyt Jordanilla. Ekalla McLaren kaudella Kimi oli jo hieman Davidia nopeampi ja tällä kaudella ero on jo selvä, sanoisinko jopa suuri Kimin eduksi.

Ainoa merkittävä ero Kimin ja Schumin välillä on mielestäni se, että Kimi tuli Formula 1:siin Schumacheria huomattavasti kokemattomanpana. Tämän näen ainostaan positiivisena asiana, koska Kimi kehittyy F1-kuskina koko ajan.

Joka tapauksessa, kovin näyttää Kimi siis kulkevan Michaelin jalanjälkiä. Uskon vahvasti, että on vain ajan kysymys, kunnes Kimistä tulee maailmanmestari. Ehkä se ei tapahdu vielä tällä kaudella, mutta kahden seuraavan vuoden aikana varmasti. Onko kukaan muu pistänyt merkille samoja asioita näiden kuskien välillä?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Toivottavasti Kimi ei ainakaan mestaruuksia ala kolaroimalla ratkomaan.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Taisi Maikkeli aloittaa F1-uransa Span radalla ( erinomaisella suorituksella kalustoon verrattuna)? Heti napattiin parempaan talliin tosi hyvän näytön antaneena. No, ei Kimi siellä aloittanut, mutta viimevuotinen aika-ajonsa Spassa, "ajajan radalla", ( vrt "merkityksiä"-topikki!) todisti viimeistään, että hänessä on ainesta terävimpään kärkeen!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ehkä vähän tekemällä tehtyjä yhtäläisyyksiä, sillä monessa kohtaa samankaltaisuudet ovat melkoisi eroavaisuuksia.

1. Schumi aloitti kyllä keskikastin tallin autolla, mutta ei ajanut kuin yhden kisan joka päättyi parin sadan metrin jälkeen keskeytykseen. Eli ei ajanut loistavia kisoja(huom. monikko). Kimi sen sijaan ajoi loistavia kisoja Sauberilla.

2. tämä on totta molempien osalta, mutta niin varmaan kaikkien muidenkin huippukuskien osalta, jotka pääsevät huipputalliin. Tulihan Heinz-Harald Frenzenistäkin huipputalliin päästyään vakiovieras palintokorokkeella.

3. Kimi ei ole voittanut kisoja kausilla 01 ja 02. Schumacher sitävastoin on voittanut kisoja jokaisena täytenä MM-kautenaan. Kimiä ei tästä voi tietenkään moittia, eihän Sauberilla kukaan voi mitään voittaa.

4. Tämä on täysin totta, mutta lienee jokaisen nuoren ja lupaavan huippukuskin tavaramerkki.

5. Tästä Karpow kirjoitti jo oman riittävän kommentin.

6. No jaa, jos Schumacher ei ollut aika-ajoissa parhaimmillaan varsinkaan uransa alkuvaiheessa, niin ne tallitoverit taisivat olla sitten todella surkeita, sillä Schumacherin 54:ssä ensimmäisessä kisassa hän voitti aika-ajoissa tallitoverit 53-1.

Kimi Räikköstä on vaikea verrata kehenkään aikaisempaan huippukuskiin, sillä hänen kokemus kilpa-autoilusta oli niin rajoittunutta. Lähtökohdat ykkösiin tullessa olivat täysin erilaiset kuin kellään muulla. Ehkä joku Chris Amon tai Emmerson Fittipaldi voisi olla paras vertaus Räikköseen.

Kimin pääsy ykkösiin noin varhain ei olisi onnistunut muilla aikakausilla. Esim. Ayrton Senna kulki jokaisen pykälän Kartingista ykkösiin, eikä hypännyt yhtään luokkaa yli. Karting-ff1600-ff2000-f3-f1 käytiin läpi tarkasti. Minun on vaikea ymmärtää, miksi se aikoinaan oli noin vaikeaa. Nykypäivänä Senna olisi todennäköisesti hypännyt kartingista suoraan f3:een ja sieltä kahden kauden jälkeen ykkösiin.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Tuossa viitoskohdassa tosiaan Kimille antaa tasoitusta se, että Schumacher tuli sarjaan kokeneempana kuljettajana. Hänhän ehti ennen F1-debyyttiään ajaa Mercedeksen junioritiimissä tehokkailla autoilla jo jonkin aikaa, kun taas Kimi tuli Sauberille hälyttävän vähän tehokkailla kilpa-autoilla ajaneena.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Vesku:
Taisi Maikkeli aloittaa F1-uransa Span radalla ( erinomaisella suorituksella kalustoon verrattuna)? Heti napattiin parempaan talliin tosi hyvän näytön antaneena. No, ei Kimi siellä aloittanut, mutta viimevuotinen aika-ajonsa Spassa, "ajajan radalla", ( vrt "merkityksiä"-topikki!) todisti viimeistään, että hänessä on ainesta terävimpään kärkeen!
Hups. Luulin, että Michael ehti ajaa neljännen sijan Jordanilla, mutta näin ei ollutkaan. Helle on ilmeisesti vienyt viimeisetkin muistini rippeet. :)

Taisin sekoittaa Michaelin johonkin toiseen kuskiin.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
PMV, kuutoskohdalla tarkoitin lähinnä sitä, että kisassa kuski on parempi kuin aika-ajoissa. En niinkään sitä, miten hyvin kuski pärjää tallitoveriaan vastaan aika-ajoissa.

Aika-ajojahan on yleisesti pidetty Michaelin "heikkoutena", jos sitä voi siksi kutsua. Tämän vuoden perustella aika-ajoja voidaan pitää myös Kimin heikkoutena.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
pmv:
Andrea de Cesarikseen?
Äääh... En musitanut, että Michael napattiin Benettonille heti ekan Jordan kisan jälkeen. Oli vain sellainen muistikuva, että Michael olisi ajanut ainakin pari-kolme kisaa ja ottanut neljännen sijan jossain välissä. :)

Piti tarkistaa asia oikein kirjasta ja tilastoista, että asia olikin toisin. :rolleyes:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Menikö ne aika-ajot nyt tosiaan noin kuin PMV esitti? Itse kun muistelisin katselleeni joistain vanhoista VM:n numeroista, että Schumi hävisi aika-ajoissa Piquetille useampaankin otteeseen.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
pmv:
Minun on vaikea ymmärtää, miksi se aikoinaan oli noin vaikeaa. Nykypäivänä Senna olisi todennäköisesti hypännyt kartingista suoraan f3:een ja sieltä kahden kauden jälkeen ykkösiin.
Kaippa se oli silloin vain yleinen tapa. Eikös sen ajan vaikuttajat sanoneet, että FF:lla ajettaessa oppii auton käsittelyä parhaiten verrattuna mihinkään muuhun formulaluokkaan. Nykyään on tullut BMW-ADAC joita pääsee ajamaan jo 15v:nä. Sennallahan oli muutenki vaikeuksia isänsä kanssa. Isä halusi pojastaan liikemiehen ja Senna oli tässä hommassa jonkun aikaa ennen kuin palasi taas pikkuformuloiden rattiin.
 

SME

New member
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
4
Mielestäni kimin ja schumin ero on paineensietokyvyssä. Miihkali tekee helposti virheitä paineen alla. Muistelen kisailua häkkisen kanssa ja tätä kauttakin kun on tullut niitä mokia enemmän kuin viimevuonna kun ei ollut muista vastusta ja sai ajella yksin kärjessä. Kimillä näyttää homma toimivan kisassa mutta aika-ajoissa on joskus ailahtelua. Luotan siihen, että Kimi voittaa nimenomaan henkisellä puolella schumin. Kun MM-kisa tiukkenee niin virheet lisääntyy...
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Mitenkään Kimin paineensietokykyä väheksymättä tai epäilemättä täytyy kuitenkin muistaa, että aivan huippukovassa paikassa, kuten mm-taistelun ratkaisukisassa, mies ei ole vielä ollut. En usko että Kimi silloinkaan hermoilisi ihmeemmin, mutta varmahan ei voi olla ennen kuin näkee?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sellainen kuva minulla on asioista, että Nelson Piquet voitti Schumacherin aika-ajoissa vain Adelaiden osakisassa. Seuraavan kerran Schumi oli tallitoveriaan hitaampi aika-ajoissa Belgiassa 1995. Silloin rata kastui aivan parin minuutin aika-ajon jälkeen ja Schumin vaihdelaatikossa oli ratkaisevilla hetkillä ongelmia.

Mitä tuhon Schumacherin paineensieto kykyyn tulee, niin kukaan muu kuski ei ole ollut niin useasti niin ratkaisevissa paikoissa. Vaikeahan se on Kiminkään tai kenenkään muunkaan paineensietokykyä tietää vastaavissa paikoissa. Toisaalta ei ne Schumacherin 68(?) GP voittoa varmasti kaikki ole tullut aivan paineettomassa tilassa. Esim. Unkari 98 oli varsin tiukka kisa mestaruuskamppailun kannalta eikä siellä ne paineet varmasti pienemmät olleet kuin esim. siellä Suzukassa.
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
No Unkarin 98 kisassa Häkkistä hidastivat tekniset ongelmat, niinkuin monessa muussakin kisassa joissa Schumi otti voiton tuolla kaudella. Toki Schumin ajo oli hänen parastaan siinä kisassa sillä kaudella ja se on paljon se. Schumi ei ole kuitenkaan kuin pari kertaa joutunut setvimään mestaruuksia viimeisessä kisassa ja virhealttiimpi ja hitaampi mitä "normaali" kisoissa. Parhaimmillaan Schumi on mielestäni silloin kun ei ole enää mitään hävittävää, kuten Suzuka 98.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13813
Joka tapauksessa, kovin näyttää Kimi siis kulkevan Michaelin jalanjälkiä. Uskon vahvasti, että on vain ajan kysymys, kunnes Kimistä tulee maailmanmestari. Ehkä se ei tapahdu vielä tällä kaudella, mutta kahden seuraavan vuoden aikana varmasti.
"Varma" ei sitten ollutkaan varmaa. Muutenkin ne Schumin suurten saappaiden jäljet ovat Kimiltä jo karanneet. Mielenkiintoinen ketju silti, Kimin vertailu nyt kaikkien aikojen tilastoykköseen ja tehokkaaseen tiiminsä motivoijaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
1. Molemmat aloittivat keskikastin tallissa ajaen loistavia kisoja. Kimi Sauberilla, Michael Jordanilla.
Vaikka tämä onkin kirjoitettu jo 2003, niin mikä Räikkösen Sauber-ajoista muka teki niin erikoisen? Samanlaista tasapaksuutta kuin Heidilläkin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vaikka tämä onkin kirjoitettu jo 2003, niin mikä Räikkösen Sauber-ajoista muka teki niin erikoisen? Samanlaista tasapaksuutta kuin Heidilläkin.
Ilmeisesti se, että molemmat olivat nuoria tulokkaita, Kimi varsinkin oli erittäin kokematon siipiautojen suhteen. Toki Nick oli myös nuori, mutta ei enää tulokas.

Tosin nyt (kun Hamilton on ilmestynyt) on paha mennä kerskailemaan oikeestaan kenenkään tulokaskaudesta.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Vaikka tämä onkin kirjoitettu jo 2003, niin mikä Räikkösen Sauber-ajoista muka teki niin erikoisen? Samanlaista tasapaksuutta kuin Heidilläkin.
Mielenkiinnosta katsoin, mitä asiantuntijat kirjoittivat Kimistä vuoden 2001 kauden jälkeen. Autosportilta löytyi artikkeli "The Atlas F1 2001 Top 10", jossa 17 asiantuntijaa valitsi kauden parhaat kuskit. Kimi valittiin sijalle 4 ja Heidfeld arvostettiin sijalle 7. Raadissa olleet antoivat myös kommentit kaudesta ja lähes jokainen mainitsi Räikkösen suoritukset, Heidfeldistä ei kummemmin puhuttu.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mielenkiinnosta katsoin, mitä asiantuntijat kirjoittivat Kimistä vuoden 2001 kauden jälkeen. Autosportilta löytyi artikkeli "The Atlas F1 2001 Top 10", jossa 17 asiantuntijaa valitsi kauden parhaat kuskit. Kimi valittiin sijalle 4 ja Heidfeld arvostettiin sijalle 7. Raadissa olleet antoivat myös kommentit kaudesta ja lähes jokainen mainitsi Räikkösen suoritukset, Heidfeldistä ei kummemmin puhuttu.
Muistatko, että mille sijalle Alonso oli sijoitettu tällä listalla? Muistelen, että Alonso taisi ajaa usein hyviä kisoja kalustoon nähden tulokaskaudellaan. Entä mikä oli Montoyan sijoitus?
 
Ylös