Kimi ei ole ehkä paras, mutta nopein kyllä.
Kimi on uran alusta alkaen ollut nopea kuljettaja, Sauber ajat voi mun mielestä jättää F1:siin totutteluksi ja alku McLarenillakin taisi mennä vielä mukaillen ja oppien.
Ajan saatossa Kimi on näyttänyt (lähinnä McLarenilla), että hän kykenee piiskaamaan (nimenomaan piiskaamaan) autosta enempi irti kuin mitä tallikaveri. Ja on tullut käsitys, että Kimi ajaa sillä autolla nopeempaa kuin muut pystyisivät. Tietysti sillä erolla, että mm Schumacher ei "joutuisi" ajamaan kyseistä surkeaa autoa, eli Schumin vahvuudet on muualla.
Jos kuitenkin puhutaan pelkästään nopeudesta, raa'asta nopeudesta.
Ajattelisin lähtökohdaksi sitä, että Kimi on nopein kuski ykkösissä. Voimme siis valita kuljettajat, jotka otetaan haastamaan hänet: itse ottaisin koriin mukaan Hamiltonin, Alonson, Massan, Kovalaisen ja Rosbergin.
Ensimmäisenä kai pitää sanoa, ettei tulokaskautta sovi vertailla keskenään. Tai jos näin tehdään, niin Alonso ja Rosberg ovat kaukana Buttonin takana. Eli taytynee siirtyä autosta tallikaveriin ja oletuksiin.
Rosberg on kehittynyt debyyttikaudestaan, kuten olettaa saattaa. Nico on epäilemättä nopea, mutta itselleni on tullut sellainen käsitys, että kaverilla on kova ymmärrys tekniikasta. Laskisin jollai tavalla Nicot lähemmäksi parasta kuskia, en nopeinta. Tallikaveri sai Nicon ehkä näyttämään huikealta ajajalta, joten vertailujen tekeminen siltä osin on vaikeaa. Tyydyn siis vain omiin näkemyksiini, enkä pysty paremmin perustelemaan. En siis usko Nicon olevan Kimiä nopeampi.
Kovalainen on myös Nicon tapaan uuden sukupolven tähtiä. Heikistä on kuitenkin tullut minulle käsitys erittäin kovasta työntekijästä, joka todella tekee hommia ja käsittääkseni ihan oikein. Heikki on nopea, mutta vielä on vaikea sanoa kykeneekö hän loppukaudesta Hamiltonin edelle, rinnalle pitäs päästä. Rehdin nopeuden puolesta Heikki jäänee hiukan Kimille kuten Nicokin.
Alonso on 2x MM, mutta ei minusta ole niin nopea kuin nykykuskien meriiteillä rankatessa voisi ajatella. Alonso lienee järkevä ja viisas ajaja, ja olisi epäilemättä kyennyt mestaruuteen tällä kaudella jos lähtökohdat kahteen viimeiseen kisaan olisivat olleet Lewisin tasoa, mutta kun ei ollut. Nyt lienee tulee asia, jota moni epäilee: Onko Hamilton ylivoimainen, vai onko Alonso huonompi kuin luullaan, vai miksi Lewis oli mm-sarjassa debyyttikaudellaan 2x MM miestä edellä? Itse olen vahvasti sitä mieltä, että Alonso ei ole niin nopea kuin mitä luullaan kaksinkertaisen mestarin olevan. Tämä ajatustapa ei tullut McLaren aikoina, vaan Alonson Relluaikoina. Mitä kaveri esitti Renaultin autolla ennen mestaruusvuosiaan, Trulli, Fisi? Alonso toki päihitti Fisin, mutta samalla aikaerolla kuin Kovalainen, ja Alonsolla oli ns ykkökuskin status. Eli ei todellakaan mikään huiskean nopea kaveri kyseessä. Alonso voisi olla jopa tämän kuskikaartin hännillä yhdessä Massan kanssa.
Massa on yllättävänkin hyvä kuski, ainakin aika-ajoissa. Felipe kyllä kykeni rehellisestikin sanoen Kimiä parempiin tuloksiin kauden alkupuoliskolla, mutta lienee selvää, että loppukausi oli Kimin. Itseasiassa näin osattiin (ainakin minä) odottaa, eli loppukausi pitäisi olla Kimin, ja olihan se. Massan aiemmat kauden muissa talleissa ei ole antanut odottaa brassista maailmanmestaria, eikä ehkä nytkään. Mutta on minulle kuitenkin selvää, että tämä kaveri on kehittynyt Schumin palveluksissa (2006) erittäin paljon, ja sai jopa selvää itseluottamusta kauden lopusta ja kaveri lähtikin kovalla sykkeellä kauteen 2007. Ei mielestäni aivan Kimin tasoinen kuski. Itse asiassa Massa on kohtalaisen lähellä Kimiä, mutta silti kuski, joka jää lähes joka osa-alueella Kimille, mutta vain vähän.
Hamilton ei kestä paineita? Asia mahtaa olla korjattavissa, tai jos ei, niin se ei välttämättä hidasta meriittien keräämistä. Oli Schumikin paskimmillaan kauden viimeisessä kisassa. Jokatapauksessa tämä nuori britti on erittäin kova kuljettaja, nopea myös. Omasta mielestäni hän on epäilemättä Kimin kovin haastaja nopeudessakin. Alonson päihittämin olisi voinut sujua paremmin kauden lopun kisojen takia, mutta itse annan hänelle anteeksi kauden lopussa tehdyt "paineitten" kasaamat virheet, etenkin kun Kimi oli se hyötyjä. Lewis ei kuitenkaan ole debyyttikauden jälkeen saanut minut sille ajatukselle, että hän olisi tällähetkellä nopein kuski. Ensikaudella oikeasti näemme, mikä on tilanne kun sekä Lewis että Kimi ajaa tutussa tallissa kohtalaisen tutulla paketilla, ja ilman luistonestoa.
En tiedä, tuleeko Hamiltonista uusi Button tai jopa Villeneuve. Toivottavasti ei kuitenkaan, sillä britit odottavat häneltä enemmän. Uudeksi Massaksi hänestä voisi olla, ja parhaimmassa tapauksessa (varmuuden puolesta) jopa uudeksi Kimiksi.
Oikiasti tästä asiasta voi ehtiä mustaa valkosella vain tilastoista, mutta itse en koe että tilastot näyttävät nopeuden. Osviittaa se antaa, mutta ei aukotonta faktaa. Tämän takia en ole ottanut vertailuun aika-ajojen keskiarvoja tms, josta voisi vetää jotain päätelmiä. Nekään kun ei kerro oikein mitään, bensakuorman tms takia.
Uskon Kimin olevan tällä hetkellä ykkösten nopein kuljettaja. Kimi ei varmaankaan ole paras, mutta nopeimmaksi minä hänet sanoisin.
PS: Toivottavasti en loukkaa ketään, eikä kutaan hermostu ajatuksistani. Erimieltä voi olla vapaasti ja sen voi sanoakin, kuhan ei suutu.