Vaikea arvioida 1.5 Ferrari-kauden jälkeen , onko Kimi aikansa paras. McLaren-kaudella olisi voinnut mielestäni nostaa lähelle tuota titteliä. Sumin saavutusten edelle on vaan on vaikea ketään rankata. Toisaalta luotettavampi McLaren olisi nostannut Kimin osakkeita huomattavasti Sumiin nähden.
Mielestäni Kimi on tällä hetkellä Ferrari/McLaren kuljettajista suurin musta lammas. Kimillä on suurin potentiaali kaivaa lisää nopeutta aika-ajoissa. Lewis on selvästi nopea ja näyttännyt täydet kykynsä McLaren:lla. Massa osoitti jo Sumia vastaan olevansa nopea ja paalupaikat Ferrarilla osoittaa nopeuden. Heikki osoitti nopeutensa alkukaudesta jossakin aika-ajoissa Levis:ä vastaan (painavemmalla tankilla) ja 1 paalu saavutuksensa. Heikkin saattaa ruuvata lisää nopeutta, kunhan saa lisää kokemusta McLaren:in saloista.
Kimin suurinta piilossa olevaa nopeuspotentiaalia voisi perustella Kimin aika-ajosaavutuksiin McLaren:lla verrattuna aika-ajosaavutuksiin Ferrari:lla. Kimi on satunnaisesti saannut Ferrarinsa kulkemaan loistokkaasti aika-ajoissa. Kimi oli McLaren kaudella säännöllisesti ihan terävimmässä kärjessä aika-ajoissa nimenomaan ajassa mitattuna. Nyt Kimi on keskimäärin jäännyt enemmän paalusta ajassa mitattuna (näppituntuma)- eli vauhti ei ole kohdallaan. Lisäksi kilpailun nopeimpien kierrosten putki kertoo Kimin nopeudesta, mutta kilpailun nopeimpia kierroksia ei arvosteta niin paljon kuin aika-ajonopeutta (Q2).
Ilmeisesti auton säätäminen Kimn ajotyylille sopivaksi on suurin Kimin nopeutta syövä tekijä. In-Car videot F1 auton kuljettamotsta näyttävät kuinka herkkää F1 autoa on ohjata. Autoon pitää luottaa 100 % prosenttisesti, jotta uskaltaa ajaa täysillä. Luotto autoon syntyy auton käyttäytymisen ymmärtämisestä, joka syöpyy selkäytimeen. Kuskin on etukäteen voitava alitajuisesti tietää miten auto käyttäytyy, jotta kuski löytää mielestään nopeimman reitin. Ilmeisesti Kimillä on kyky löytää nopea reitti, kuten McLaren kaudet osoitti. Jos auto toimii epäloogisesti, niin kuljettajalla on epäilys auton käyttäytymisestä, eikä pysty keskittymään parhaimmalla tavalla nopeimman reitin etsimiseen, mikä näkyy heti ajassa. Ja vieläpä jos kuljettaja alkaa kokemaan auton kuljettamisen negatiiviseksi, niin kuljettaja voi menettää tilapäisesti kyvyn löytää nopein reitti.
Olen ymmärtännyt Kimin puheista, että renkaat toimii epäloogisesti ja että ei osaa odottaa kuinka auto tulee käyttäytymään.Tämä epävarmuus auton käyttäytymisestä ei luo positiivista alustaa sille, että auton käyttäytyminen syöpyisi Kimin alitajuntaan. Ilmeisesti Massalla on Ferrarin peruskäyttäytyminen juurtunnut pidemmällä aikavälillä selkäytimeen, ja siksi saa auton nopeammin säädetyksi itselleen sopivaksi.
Niinpä jos Kimi "löytää" Ferrarinsa, se saattaa yllättää kaikki. Tämä sen takia, koska yleisesti useimmilta saattaa olla unohtunnut Kimin nopeus. Toivottavsti olen oikeassa. Toivottavasti slicks renkaat tuovat ratkaisun. Jos ei, niin sitten vaikkapa BMW:llä, heh heh.