Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sinne Singaporeen pitää ruveta laukkuja pakkaamaan ihan kohta ja muutenkin tonne loppupään kisoihin ei hirveesti käydä välissä tehtaalla testaamassa. Eli paketin pitäsi niinkun nyt olla kasassa ja Ferrarin osalta ei ihan mielestäni näin ole. Tottakai pitä suomalaista kannattaa mutta jonkinasteinen realismikin tässä alkaa lyödä läpi.
Kaks asiaa.

Ensimmäine, Ferrari on testaillut pitkin vuotta, ja vasta nyt viimehetkellä auto on saatu kuivalla kelillä Kimin haluamaksi.

Toinen asia, vaikka laukkuja ei pakattaisikaan, niin Ferrari ei saa autostaan hyvää sadekelille. Sanoivat itsekin.

Yhteenveto. Auto on tikissä kuivalla ja kohtalaisen lämpimällä kelillä (Spa), mutta paska sateella (Monza). Tuo paketti ei tule kehittymään vaikka testaisivat viikon putkeen. Mutta hyvällä tuurilla (sää) tuon paketin ei tarvitsekaan kehittyä.

Eli näillä mennään ja sää ratkaisee sen, että onko Kimillä mahdollisuuksiakaan. Jos on siis kuivaa, niin sen jälkeen ratkaisee se, miten Hamilton ja Massa tyrivät omat mahdollisuutensa. Tapojahan näillä miehillä siihen on.

Mutta myös minulla on toiveet mestaruudesta ensi kaudessa.

jade sanoi:
Kimi on ollut kyllä kahdesti lähellä mestaruutta tuon yhden lisäksi, mutta tämä kausi on sen verran suuri floppi, että se laskee Kimin arvoa katsojien sekä muiden kuljettajien silmissä. Massa on selvästi nopeampi aika-ajoissa, joissa ratakistaan nykyisin kilpailujen palkintosijojen valtaosa.
Päivän paras! :D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä Häkkisen mestaruudet hakkaa kirkkaasti Kimin yhden ostetun mestaruuden. Täytyy aina muistaa, että ilman vakoiluskandaalia mestari olisi ollut jompi kumpi Macci-kuski.

Kimi on ollut kyllä kahdesti lähellä mestaruutta tuon yhden lisäksi, mutta tämä kausi on sen verran suuri floppi, että se laskee Kimin arvoa katsojien sekä muiden kuljettajien silmissä. Massa on selvästi nopeampi aika-ajoissa, joissa ratakistaan nykyisin kilpailujen palkintosijojen valtaosa.

Hamilton on ollut vielä parempi aika-ajoissa Massan ja on kyykyttänyt kaikkia muita mennen tullen radalla, joten ylpeyteen on oikeasti aihettakin.

Ensi vuoden max-kortti taitaa jäädä tilaamatta
Nyt kun tarkemmin lukee tän jaden viestin, niin täähän on täyttä kuraa. :D

Ensimmäinen kappale: Ilman vaikoiluskandaalia Ferrari olisi vienyt Maccia mennen tullen. :tongue:

Toiselle kappaleelle ehdinkin jo nauraa tossa ylempänä. :D

Kolmannen kappaleen asian Stedos kerkesikin kumoamaan. :nope:

Ensivuoden max kortti tuskin jää tilaamatta. :thumbup:

Eli eipä ollu paljon asiaa tossa viestissä. :eek!:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei oo Hamiltonilla muita kavereita lähtöruudukossa kuin Heikki ja sillekin maksetaan siitä, liian vähän tosin.
Itse asiassa Massa ja Hamilton ovat aina onnitelleet toisiaan vilpittömästi päästessään molemmat podiumille. Olen jopa ihmetellyt sitä, että kilpailevien tallien kuskit noinkin avoimesti ovat iloisia toistensakin menestyksestä. Ehkä se on se yhteinen tavoite: hallitsevan maailmanmestarin lyöminen. Mutta saapa nähdä muuttuuko ääni kellossa, kun ovat nyt pitkälti vain keskenään kilpasilla.
Toisaalta Räikkösen mestaruus viimekaudelta oli kuitenkin sen sortin suoritus, että omasta mielestäni se kyllä hakkaa Häkkisen mestaruudet mennen tullen.
Olihan se shokkimestaruus, mutta kun se ei tullut omilla avuilla, vaan muiden avustaessa tavalla tai toisella, niin ei se Kimin arvostusta paljon nosta. Toki kaikki muut suomalaismestaruudet ovat tulleet vähän erikoista kautta, paitsi Häkkisen 98-titteli. Senkin voi toki halutessaan vesittää parhaimmalla autolla ja ykköskuskiasemalla.
 

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Olihan se shokkimestaruus, mutta kun se ei tullut omilla avuilla, vaan muiden avustaessa tavalla tai toisella, niin ei se Kimin arvostusta paljon nosta. Toki kaikki muut suomalaismestaruudet ovat tulleet vähän erikoista kautta, paitsi Häkkisen 98-titteli. Senkin voi toki halutessaan vesittää parhaimmalla autolla ja ykköskuskiasemalla.
Lopeta nyt toi paskanjauhanta. Kimin viimevuotinen mestaruus oli paras miesmuistiin. Se ei katsos tullut ylivoimaisella autolla, Skumimaisella apukuskilla ja tuli vieläpä ensimmäisellä kaudella uudessa tiimissä. Tämän lisäksi Kimillä oli paljon enemmän ja pahempia teknisistä vioista johtuvia pistemenetyksiä kuin vastustajilla. On täysin samantekevää sattuvatko mestaruuden ratkaisevat vastustajan ongelmat loppukauteen, keskikauteen vai alkukauteen. Nyt ne sattuivat vain kahteen viimeiseen kisaan ja sullakin olisi eri ääni kellossa jos Hamilton olisi hölmöillyt vaikka keskikaudella. Yritäpä kaivaa jostain toinen nuo kriteerit täyttävä F1-mestaruus lähihistoriasta.
 
Viimeksi muokattu:

Wesselius

Well-known member
Liittynyt
15.2.2008
Viestit
276
siis pitäskö suomalaisen kuskin ajaa sarjan paskimmalla autolla ja pelkillä vanteilla maailmanmestariksi että antasit respektiä :nope: kaikki siellä ajaa kaikkia vastaan ja kaikille se on sama, mikä siinä on niin vaikeeta?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lopeta nyt toi paskanjauhanta. Kimin viimevuotinen mestaruus oli paras miesmuistiin.
Epäilemättä oli, kimifaneille. Olihan se "orgastinen" comeback mieheltä joka oli sillassa. Toivoisin kuitenkin asiallisempaa kielenkäyttöä asiapuolella.
Se ei katsos tullut ylivoimaisella autolla, Skumimaisella apukuskilla ja tuli vieläpä ensimmäisellä kaudella uudessa tiimissä.
Ei, mutta millainen maku jonkun muun mestaruudesta vastaavan viimeisen kisan jälkeen olisi jäänyt? Massahan lahjoitti voiton ja mestaruuden.
sullakin olisi eri ääni kellossa jos Hamilton olisi hölmöillyt vaikka keskikaudella.
Mokat kyllä olivat lähinnä McLarenin, ei Hamiltonin. Mutta ne tarvittavat viimeiset pisteet tulivat joka tapauksessa kaverin avustuksella.
siis pitäskö suomalaisen kuskin ajaa sarjan paskimmalla autolla ja pelkillä vanteilla maailmanmestariksi että antasit respektiä :nope: kaikki siellä ajaa kaikkia vastaan ja kaikille se on sama, mikä siinä on niin vaikeeta?
Kaikki lasketaan, tottakai. En vain kohtele suomalaismestaruuksia eri tavalla kuin muita. Lahjavoitto on lahjavoitto.
 
Viimeksi muokattu:

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Epäilemättä oli, kimifaneille. Olihan se "orgastinen" comeback mieheltä joka oli sillassa. Toivoisin kuitenkin asiallisempaa kielenkäyttöä asiapuolella.

Ei, mutta millainen maku jonkun muun mestaruudesta vastaavan viimeisen kisan jälkeen olisi jäänyt? Massahan lahjoitti voiton ja mestaruuden.

Mokat kyllä olivat lähinnä McLarenin, ei Hamiltonin. Mutta ne tarvittavat viimeiset pisteet tulivat joka tapauksessa kaverin avustuksella.
Hahahahahaha!!! Massa antoi muutaman pisteen Kimille ja heti oli tuurimestaruus. Eli logiikallasi Skumin Ferkku-mestaruudet ei tulleet omalla ansioilla vaikka niissä auttaminen oli satakertaa pahempaa? Ensinnäkin Massa "lahjoitti" Kimille MAHDOLLISESTI kaksi pistettä viimeisessä kisassa, sillä sitähän me ei saada koskaan tietää olisiko Kimi päihittänyt sen puhtaasti ajamalla. Ja selitäpä tyhmälle miten McLada mokasi mestaruuden? Ja pieni vinkki lopuksi: yleensä mestaruudet voitetaan koska muut mokailevat tai ajavat hiljempaa kuin voittaja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hahahahahaha!!! Massa antoi muutaman pisteen Kimille ja heti oli tuurimestaruus. Eli logiikallasi Skumin Ferkku-mestaruudet ei tulleet omalla ansioilla vaikka niissä auttaminen oli satakertaa pahempaa?
Huoh. Massa antoi ratkaisevat pisteet. Tuurimestaruus on sinun käyttämäsi sana, ei minun. Ferrari ei toiminut kovin tyylikkäästi Schumiaikana, mutta Schumi olisi ne mestaruudet vienyt todennäköisesti ilman apujakin. Ja kyllä, auttaminen oli minunkin mielestäni "sata kertaa pahempaa", koska tallimääräyksiä annettiin, vaikkei se ollut lainkaan välttämätöntä. En arvosta Ferrarin tuolloista toimintaa yhtään, vaikka se 2002 Itävaltaan asti olikin sallittua.
Ensinnäkin Massa "lahjoitti" Kimille MAHDOLLISESTI kaksi pistettä viimeisessä kisassa, sillä sitähän me ei saada koskaan tietää olisiko Kimi päihittänyt sen puhtaasti ajamalla.
Paitsi että Massa on sen suoraan tunnustanut, eikä kukaan asianosainen ole yrittänyt asiaa kieltääkään. Massa oli selvästi ajamassa voittoon.
Ja selitäpä tyhmälle miten McLada mokasi mestaruuden?
- Kiinassa Lewisiä pidettiin ulkona kuluneilla renkailla ulkona liian pitkään, vaikka kuski itse olisi halunnut tulla vaihtamaan ne ja aiempi vaihto olisi muutoinkin ollut kierrosaikojen valossa järkevämpää. Tästä aiheutui ulosajo varikkotiellä.
- Vaihteisto/ohjelmistovika Interlagosissa.
 
Viimeksi muokattu:

kasper

Well-known member
Liittynyt
16.2.2007
Viestit
493
Paitsi että Massa on sen suoraan tunnustanut, eikä kukaan asianosainen ole yrittänyt asiaa kieltääkään. Massa oli selvästi ajamassa voittoon.

- Kiinassa Lewisiä pidettiin ulkona kuluneilla renkailla ulkona liian pitkään, vaikka kuski itse olisi halunnut tulla vaihtamaan ne ja aiempi vaihto olisi muutoinkin ollut kierrosaikojen valossa järkevämpää. Tästä aiheutui ulosajo varikkotiellä.
- Vaihteisto/ohjelmistovika Interlagosissa.
Siinä vaiheessa kun Ferrareilla oli Brasiliassa kaksoisjohto heti alusta lähtien, luuletko tosiaan että ne kilpailivat tosissaan toisiaan vastaan?

Lewis ehkä kärsi McLadan pelleilyistä Kiinassa, mutta sanoisin kuitenkin että varikkosuoralla ulosajo menee täysin kuskin piikkiin jos on onnistunut pitämään sitä ennen auton radalla. Ja sitäpaitsi Kimi kärsi Japanissa pahemmin kun Ferrari sotki renkaavaihdon startissa, joten aika tasoissa ollaan.

Aika naurettavaa että otat tuon ohjelmistovian esiin kun Lewis menetti siinä maksimissaan muutaman pisteen. Kimi sen sijaan keskeytti kaudella kahdesti teknisiin vikoihin aivan kärkisijoista taistellessaan.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Kyllä Häkkisen mestaruudet hakkaa kirkkaasti Kimin yhden ostetun mestaruuden.
Minkä ihmeen ostetun mestaruuden? Mitä häh?.
...ja ne Häkkisen mestaruudet...mitä kävikään päätöskisassa Suzukassa -98,lähtö&renkaanhajoaminen schumilla.
Niin..ja seuraavana vuonna -99 kun schummeli oli puoli kautta ajamatta...häkkisen mestaruudet juu.Hienoja tietenkin mutta,kyllä tuo kimin mestaruus hakkaa keken ja häkän voittamat.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
ferrarilla mahtava auto ja kimin nopeimmat kierrokset todistavat miehen olevan kunnossa. F2008-Kimi -yhdistelmä ei vaan tunnu toimivan.
MIten niin ei yhdistelmä toimi....vetihän Kimi kisan nopeimman kierrosajan...se kielii että yhdistelmä toimii kunhan Kimi uskaltaa painaa kaasupedalia.
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
657
MIten niin ei yhdistelmä toimi....vetihän Kimi kisan nopeimman kierrosajan...se kielii että yhdistelmä toimii kunhan Kimi uskaltaa painaa kaasupedalia.
Tai kunhan renkaat toimivat, aina on ollut jollain sääolosuhteella vaikeaa.. Säädöt kohdilleen, kiitos! :ahem:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
siis pitäskö suomalaisen kuskin ajaa sarjan paskimmalla autolla ja pelkillä vanteilla maailmanmestariksi että antasit respektiä :nope: kaikki siellä ajaa kaikkia vastaan ja kaikille se on sama, mikä siinä on niin vaikeeta?
Ei taida sekään riittää että ajaisi paskimmalla autolla ja pelkillä vanteilla. Rosbergin mestaruushan tuli selkeästi kärkitalleja tehottomammalla autolla ja silti mestaruutta vähätellään. Joo, ihan tsägämestaruus kun ei tullut enempää voittoja... Kyllähän se kauden aikana eniten pisteitä kerännyt on se mestari.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Huoh. Massa antoi ratkaisevat pisteet. Tuurimestaruus on sinun käyttämäsi sana, ei minun. Ferrari ei toiminut kovin tyylikkäästi Schumiaikana, mutta Schumi olisi ne mestaruudet vienyt todennäköisesti ilman apujakin.
Tässä on WebSlaven ja kasperin ero. Kasper ajattelee (kuten minä), että Kimi olisi voinut voittaa ilman apuakin.

WebSlave ajattelee, että Schumi olisi voittanut ilman apua, mutta ei Kimi.
Molemmat kuitenkin saivat apua, Schumi paljon (voitto reilusti) ja Kimi hieman (voitti niukasti).

Se, että oisko Schumi voittanut ilman apua tai Kimi, on se mistä ollaan erimieltä.

WebSlave on kyllä sopivan puolueeton meidän suomalaisten keskellä, mutta kyllä minusta tuntuu, että ainut tapa sen puolueettomuuden esiintuomisessa on olla suomalaisia vastaan. :tongue:
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
Sitä pitää ihmetellä, miksi ferrari jatkoi Kimin sopimusta.:dunno: Markkinoilla olisi ollut varmaan halvenpia ja yhtä nopeita kuljettajia. Hinta/laatu suhteen Kimi on ylimitotettu. Robertson taitaa olla velho neuvotteluissa.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
- Kiinassa Lewisiä pidettiin ulkona kuluneilla renkailla ulkona liian pitkään, vaikka kuski itse olisi halunnut tulla vaihtamaan ne ja aiempi vaihto olisi muutoinkin ollut kierrosaikojen valossa järkevämpää. Tästä aiheutui ulosajo varikkotiellä.
- Vaihteisto/ohjelmistovika Interlagosissa.
Kuskissa ei ole siis vikaa Hamiltonin tapauksessa, jos ajaa ulos? Vika oli siis pelkästään renkaissa kun olivat niin kuluneet. Omasta mielestä ulosajo oli täysin oma munaus. Kannattaa vielä kerran katsoa muistinvirkistämiseksi vaikka Youtubesta.

Jos näin, niin Kimin ulosajohan Spassa ei ollut sitten oma vika, vaan ferrarin ja renkaiden, kun eivät toimi viileissä keleissä?

Huvittavinta tässä on se, että väität ettei sinulla ole Hamilton laseja. ;)
 
Viimeksi muokattu:

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Massahan on jo monesti ilmoittanut epävirallisesti, että tallin pitäisi siirtyä hänen taakseen kokonaan. En tunne kyllä, ketään joka saisi siitä paineita siitä lisää, että talli keskittyy 95% häneen. Päinvastoin Massa on jo kukistanut mestarin ja voi ajetella, että mestaruus on mestarin kukistamisesta tullut mukava bonus. Massakin tietää, että kaikki odotavat sitä pr-pojalta.
Niin no, kaikki kortit ovat nyt ainoastaan Massan varassa. Kyllähän se varmaan lisää paineita, koska jos MM tehdään apukuski, niin se mestaruus ei todellakaan saa mennä Hamiltonille. Kimihän voi auttaa viemällä pisteitä, mutta eipä juuri muuta.

Mclarenilla on eri tilanne, siellä on ollut ykköskuski jo ensimmäisestä kisasta alkaen.
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4664
Sijainti
Kokkola
Ehkä lienee taas syytä virkistää niiden muistia (kuten WebSlave) joilla tuntuu olevan periaatteellisia antipatioita suomalaisia kuskeja ja mestaruuksia vastaan.

Aloitetaanpa vuodesta 1998. Ehkä Coulthard oli ykköskuski, mutta kyllä silloinkin Mika oli ajoittain antavana osapuolena. Imolassa meni vaihteet. Kanadassa meni taas. Ranskassa Mika menetti ehkä jopa voiton pyörähdettyään yrittäessään ohittaa Irvineä. Britanniassa meni voitto kun tuomaristo möhli Schumin tapauksen (Wurzista keltaisten lippujen alueella ohi) oikein huolella. Unkarissa mystinen vika pudotti Mikan viimeiselle pistesijalle ja kuudes sija oli oikeastaan ihme, olihan Mika kisan edetessä vian iskettyä yhä hitaampi ja hitaampi, ollen lopulta jo lähestulkoon hitain koko joukosta. Monet jotka Mika oli auton toimiessa ehtinyt varvata kierroksella niin pyyhkäisivät Mikasta heittämällä ohi. Belgiassa Schumi aiheutti Mikan keskeytyksen. Italiassa meni jarrut joten nelossija oli erinomainen saavutus siihen nähden että Mika pystyi vissiin jarruttamaan enää vaihteita vaihtamalla. Ja tässä samassa Coulthardin sijoituksia: Argentiinassa Schumi torppasi Coulthardin nurmikolle. Monacossa moottorivika. Kanadassa keskeytys (kaasu?). Englannissa sateessa pihalle. Unkarissa ei pystynyt vastaamaan Schumin vauhtiin. Monzassa meni moottori, eikä Luxemburgin kisassakaan voinut vastata Schumin vauhtiin. Että eipä sitä 1998 Coulthard niin järjestelmällisesti pystynyt auttamaan Mikaa. Ainoat kisat korkeintaan Australia, Brasilia, Espanja ja Saksa.

1999 oli myös paljon kisoja joissa Mika oli antavana osapuolena. Australiassa keskeytys kuin myös Imolassa. Monacossa ei asiaa Ferrarien vauhtiin. Englannissa keskeytys, Itävallassa Coulthard työntää avauskierroksen 2.mutkassa pihalle ja kisa pilalla, Saksassa puhkeaa kumi ja tankkauslaitteisto ei toimi, Belgiassa Coulthardin annettiin voittaa, Monzassa pihalle Imolan tavoin, Malesiassa Ferrari kyseenalaisilla ilmanohjaimilla kaksoisvoittoon.. Joten ihan riittävästi ongelmia oli myös 1999. Ja se että vähättelee 1999 mestaruutta Schumin Englannissa loukkaantumisen takia on täyttä hölynpölyä. Irvinehän oli koko kauden hyvin kuvioissa mukana, eikä Schumin loukkaantuminen helpottanut Mikan mestaruustaistoa juurikaan. Irvinestä tuli todella vaikea vastus. Tilannetta tuskin helpotti yhtään se että kun ensin Itävallassa Coulthard tuuppaa Mikan pihalle ja Hockenheimillä puhkeaa kumi, niin Irvine sattuu voittamaan molemmat kisat. Ja, lopultahan Mika oli vieläpä altavastaajana kun lähdettiin Suzukaan.

2007 ihan vastaava homma Kimillä. Avauskisasta helppo voitto, mutta sitten seuraava täysosuma vasta Ranskassa erinäisten vaikeuksien jälkeen. Nürrellä keskeytys kun olisi ollut tilaisuus ottaa arvokkaita pisteitä Hamiltoninkin jäätyä pisteittä vaikka maaliin pääsi. Itse muistan vallan hyvin kaikki nuo kaudet enkä parhaalla tahdollakaan löydä sellaisia asioita jotka tekisivät mestaruuksista ei-ansaittuja. Kauden 2007 mittaan Kimikin sattui olemaan vain antavana osapuolena Hamiltonin käyttäessä ne tilaisuudet hyväkseen. Kimi sattui voittamaan mestaruuden ihan vaan sen takia että pää kesti tiukassa paikassa Hamiltonia paremmin. Piste.
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Omassa mielessäni Kimin mestaruuden arvoa nostaa vielä se, että hän ei oikein missään vaiheessa ollut tyytyväinen autoonsa, eikä se sopinut kuin hanska käteen (vrt. Mäkki). Silti mestaruus tuli.;);)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös