Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oikeastaan kuskin ei tarvitse kyetä ilmaisemaan muuta kuin mitä auto tekee
Niin, kyllä silläkin tulee toimeen. Mutta jos hän sen lisäksi osaa kertoa mistä se auton käyttäytyminen hänen mielestään johtuu, ja ehkä jopa miten haluaisi autoa säädettävän, niin kai siitä sinunkin mielestäsi voisi olla hyötyä insinööreille?
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Joka tapauksessa oli totuus Kimin teknisistä taidoista mikä tahansa, niin hän on ollut yksi halutuimmista kuskeista koko 2000-luvun. Eipä se helppoa ole ollut esim. Heidfeldillakaan. Lähes koko kausi meni, ennen kuin sai ongelmansa ratkaistua.

Domenicalin tuoreet mietteet Kimistä:
Q: Some want to have Alonso.
Domenicali: ''I cannot but defend our drivers. Since he's been with us for three years, Massa has improved to an exceptional extent, as no one expected him to do. Raikkonen is extraordinarily talented and has gone through a very difficult period. I talked about it a few days ago with Rossi: look at how many said Vale's reign would be over and now have to change ideas. The same goes for Kimi. We're convinced of his abilities, he's a loyal and direct driver. I'm sure that in 2009, most of all he himself is willing to demonstrate who he is. This year for a number of reasons things haven't gone the way they should have.''
Q: Which reasons ?
Domenicali: ''We think we've singled them out. They're of a various nature. Now I only say that our drivers end up in front if we're able to give them a reliable and fast car.''

Schumin teknisistä taidoista tässä. Suuri muutos on tiimillekin tehdä töitä "ei-schumacherin kanssa".Schumi osallistui tekniseen kehitykseen vahvasti. Mäkillä taas (oletukseni) tiimi päätti enemmän asioita Kimin puolesta.

Q: Was Schumacher like that ?
Domenicali: ''He was special. The best one. The only one that explained the technicians where and how to change the car. The steering wheel wasn't enough for him: all those buttons that are added on there to optimise each aspect: the braking, the driveability in corners etc, are his work. In 1999 at Silverstone he risked his life and he has never said a word about it to the team, not even in private.''
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Lukaiskaapa TS:n viimeisin. Kimin kisainssin tarinoista käy selvästi ilmi, kuinka etupään geometrian muutoksen myötä kesällä auton säätämisestä katosi ajatus. Kun vielä tiedetään ferkun vähäinen rengaskulutus, kovat brisukat, kylmät kelit, jarrujen kriittisyys ja Massan Kimiin nähden totaali erilainen kaarrekäytös niin siinäpä yhtälöä kerrakseen schuminkin autoa kehittäneelle kisainssille.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Kimin menestys tyssäsi lopulta harmillisiin seikkoihin.
Muutama tekninen juttu, sitten se ulosajo sateella sateen alkaessa. Jos ois päässyt hakemaan saderenkaat, ois voitanut.
Massan bensatankkaus...
Ja se Hamiltonin peräänajo, Kimin ollessa tosi vahvoilla siinä kisassa. Sitten tuo Ferrarin taktiikka viime kisoissa Massan hyväksi.
Ja Kimi joutui huonommalla taktiikalla ottamaan enemmän riskejä sitten->ulosajo.
Muutamat jutut ja Kimi olisi MM -kärjessä tai jo varmistanut mestaruuden...
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Kimin menestys tyssäsi lopulta harmillisiin seikkoihin.
Muutama tekninen juttu, sitten se ulosajo sateella sateen alkaessa. Jos ois päässyt hakemaan saderenkaat, ois voitanut.
Massan bensatankkaus...
Ja se Hamiltonin peräänajo, Kimin ollessa tosi vahvoilla siinä kisassa. Sitten tuo Ferrarin taktiikka viime kisoissa Massan hyväksi.
Ja Kimi joutui huonommalla taktiikalla ottamaan enemmän riskejä sitten->ulosajo.
Muutamat jutut ja Kimi olisi MM -kärjessä tai jo varmistanut mestaruuden...
Uskomatonta "JOS JA JOS"-jauhantaa.. Kimi olisi myös vienyt mestaruudet 03 ja 05 ilman muutamaa Mersun laukeamista. Shuumaherilla ja monella muullakin ois niitä mestaruuksia enemmän ilman epäonnea ratkaisevissa kisoissa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2571
Uskomatonta "JOS JA JOS"-jauhantaa.. Kimi olisi myös vienyt mestaruudet 03 ja 05 ilman muutamaa Mersun laukeamista. Shuumaherilla ja monella muullakin ois niitä mestaruuksia enemmän ilman epäonnea ratkaisevissa kisoissa.
Kyllä! Ainahan voidaan jossitella myös Felipen ongelmilla, sitä olisi jossittelemalla jokainen jo varmistanut mestaruuden tällä kaudella!
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Julkaistu 1.11.2008 23:51:25
Kubican pronssi menossa Kimille

F1-sähkeet 1.11.
Toisen kerran peräkkäin MM-kolmonen Robert Kubica putosi aika-ajofinaalista. Syy oli sama kuin Kiinassakin - pito katosi mystisesti ja BMW:llä oli mahdoton hyökätä puolalaisen haluamalla tavalla.
- Tietysti tämä ei ole paras lähtöpaikka kisaan, Kubica huokaisi pudottuaan kauden heikoimpiin asemiinsa 13.ruutuun.
Kubica ajaa MM-pronssista Kimi Räikköstä vastaan.
- Näistä asemista kuuden pisteen johtoni säilyttäminen on hankalaa. Kisasta tulee rankka, Kubica summaili.
Sao Paulo/Heikki Kulta


Samankaltaista ongelmaa Kubicalla kuin mm Kimillä on ollut. Voisi päätellä, että myös brisukoilla on iso osuus näistä pito-ongelmista tai niiden hallitsemattomuudesta kun kerran on näidenkin kalustojen ainoa yhdistävä tekijä hienoisen ajotyylin samankaltaisuuden lisäksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Samankaltaista ongelmaa Kubicalla kuin mm Kimillä on ollut. Voisi päätellä, että myös brisukoilla on iso osuus näistä pito-ongelmista tai niiden hallitsemattomuudesta kun kerran on näidenkin kalustojen ainoa yhdistävä tekijä hienoisen ajotyylin samankaltaisuuden lisäksi.
Heidfeld on kärsinyt renkaista suurimman osan kautta. Erikoista, että nuo rengasongelmat iskevät nyt Kubicaan, joka ei alkukaudesta moista kamalasti valitellut
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Paljon onnea Kimi Räikköselle kolmannen formula ykkösten maailmanmestaruutensa johdosta :ahem:
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Mulle on jäänyt sellainen kuva, että Massa ajoi tänä vuonna Ferrarille testejä paljon enemmän kuin Kimi? Onko tämä kuva väärä vai oikea? Jos Kimillä on enemmän ongelmia auton kanssa niin eikö olisi loogista, että Kimi ajaisi enemmän? Joku uutinenhan oli, että Kimi ajaisi nyt uudella autolla testejä todella paljon enemmän kuin ennen, mutta hän itse kumosi uutisen jossain haastattelussa.

Eli mikä oli totuus...? Olenko vain saanut väärän kuvan vai mitenkä...?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mulle on jäänyt sellainen kuva, että Massa ajoi tänä vuonna Ferrarille testejä paljon enemmän kuin Kimi? Onko tämä kuva väärä vai oikea?
Alla ennen kauden alkua ajetut testikilometrit Brian Lawrencen mukaan. Mukana Ferrarin kuskit ja vertailun vuoksi eniten testannut Heidfeld.
Koodi:
Driver                Marques        Days  Laps    Km.
======================================================
Nick Heidfeld         BMW Sauber       25  1980   8608  *

Felipe Massa          Ferrari          20  1515   6995  *
Kimi Räikkönen        Ferrari          18  1418   6551  *

Luca Badoer         T Ferrari           7   495   2407
Michael Schumacher  X Ferrari           5   361   1652  *
Marc Gené           T Ferrari           1    67    297
Laitan kauden aikana tehdyt testit, jos löydän.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin olikos se niin, että Massalle annettiin hieman enemmän testiaikaa, kun piti totuttautua luistonestottomuuteen?

No hyvin oppi parin ensimmäisen kisan jälkeen pysymään radalla kuivalla ja viimeiseen kisaan mennessä jopa kostealla sellaisella ;)
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Paljon onnea Kimi Räikköselle kolmannen formula ykkösten maailmanmestaruutensa johdosta :ahem:
Ei vaan - mikäli ymmärsin oikein ylläolevan - Kimi sanoi Hamiltonin mestaruuden ratkettua, että paras voittaa aina lopulta.

Reilu tunnustus, mutta varmaan niin piti sanoa, ettei massaa kehuisi liikaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ferrarin testimääriä katsellessa ihmetyttää Marc Genén rooli. Mies ajoi koko kauden aikana kilometreissä alle yhden GP:n. Kun testimäärät pienenevät entisestään ja Schumi tuskin jättää ajamista mihinkään, niin mitä muuta espanjalaiselle Ferrarilla jää kuin edustustehtäviä?
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Ferrarin testimääriä katsellessa ihmetyttää Marc Genén rooli. Mies ajoi koko kauden aikana kilometreissä alle yhden GP:n. Kun testimäärät pienenevät entisestään ja Schumi tuskin jättää ajamista mihinkään, niin mitä muuta espanjalaiselle Ferrarilla jää kuin edustustehtäviä?
Suoratestejä, suoratestejä. Nekun eivät satu olemaan virallisia testejä, joten ne ei käsittääkseni kuulu tuohon testirajoituksen piiriin. ;) Nehän ajelee sillä jollain pienlentokentällä niitä, en nyt muista, että missä, mutta ajaa kuitenkin. :tongue:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jotenkin alkukaudesta jäi päälimmäiseksi, että Kimi pelasi hieman varman päälle viime vuoden oppien perusteella, että "yksikin piste voi ratkaista". Toki tuli kaksi voittoakin. Sitten osin auto-ongelmien vuoksi tuli kuvaan voimakas yliyrittäminen joka johti seinään yms. Ja sitten kisa mestaruudesta olikin jo ohi...

Alonson kausi oli peilikuva :cool:
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Jotenkin alkukaudesta jäi päälimmäiseksi, että Kimi pelasi hieman varman päälle viime vuoden oppien perusteella, että "yksikin piste voi ratkaista". Toki tuli kaksi voittoakin. Sitten osin auto-ongelmien vuoksi tuli kuvaan voimakas yliyrittäminen joka johti seinään yms. Ja sitten kisa mestaruudesta olikin jo ohi...

Alonson kausi oli peilikuva :cool:
Varsinkin lähdöissä Kimi jätti akressiiviset liikkeet tekemättä. Hän varmmankin luotti vahvaan loppukauteen ja tiesi tarvitsevansa joka kisasta pisteitä. Kuitenkin kylmät renkaat vaivasivat koko vuoden ja lähes ainoa mahdollisuus päästä ajamaan voitoista, huonojen aika-ajojen jälkeen, olisi ollut muutamien sijojen nappaminen jo ensimmäisellä kierroksella.

Positiivista Kimin kaudessa oli varma ja järkevä ajo, aivan kuten metaruudesta taistelevan kuuluukin. Edellisen väitteen voi toki kyseenalaistaa tekihän Räikkönen monia virheitä, mutta virheet sattuivat usein tilanteissa, joissa jotain oli mennyt pieleen jo aijemmin. Riski siis kannatti ottaa(esim Singapore).

Jos rengas huolet eivät jatku jo kolmatta kautta, niin uskon Kimillä olevan hieman paremmat mahdollisuudet mestaruuteen kuin Massalla. Aika-ajot menisivät noin 50/50, mutta kisamatkalla Räikkönen olisi noin 10-15 sekuntia nopeampi. Eli luottoa löytyy minulta näin huononkin kauden jälkeen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Räikkösen kilpainsinööri Chris Dyer kiitteli kuljettajansa ansainneen runsaasti kunnioitusta tiimin sisällä vaikeista hetkistä huolimatta.

- Meillä oli vaikea ja rankka kausi, mutta Kimi toimi tismalleen oikealla tavalla tiimin sisällä ja jokainen kunnioitti sitä, mitä hän teki ja miten hän reagoi tässä tilanteessa. Uskomme kaikki, että Kimi tulee ensi kaudella taas vahvasti takaisin MM-taistoon, Dyer totesi.
Noin toteaa Kimin kilpainsinööri Kimistä tämän kauden osalta TS:n sivuilla. Kumoaa mielestäni hyvinkin Schumin kommentit ja niiden epäilijöiden jotka luulevat ettei Kimi osaa tehdä hommiaan vaan huristelee huvikseen testeissä sanomalla, et no puskee, tehkää jotain.

Onneks ammattilaiset tietää oikean asian laidan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös