Kimi Räikkönen - Mies joka tietää mitä tekee - kaudella 2012

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Hyvä Kimi! Hyvä Lotus! Hyvä Heikki! Hyvä Caterham! Hyvä 2012!
 

JahJahBlowJob

Well-known member
Liittynyt
9.7.2010
Viestit
640
Aika nopeasti saivat sopimuksen tehtyä Kimin on täytynyt vakuuttua Lotuksen ensikauden potentiaalista.
Ei kannata silti toiveita hirveen korkealle nostaan kun 2010 auto oli tasaisen hyvä ja viime kauden alussa, mutta sen jälkeen vajottu pisteiden ulkopuolelle.

Se voi olla, ettei sieltä helpolla nousta, että Kimikin kerää vain satunnaisia pisteitä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!! Nyt huudetaan! JEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!! :alppu::alppu::alppu:

Sir Frank jäi nuolemaan näppejään. Hyvä Boullier!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Saapa nähdä kulkeeko Toleman mihinkään ensi kaudella.
 

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Niin no lopettivat auton kehityksen viimeiseen 10 kisaan niin eipä siinä ihme jos jäi vähän jalkoihin. Kuitenkin viidenneksi paras talli ja en ihmettelisi vaikka ensi kaudella taistelisi mersun kanssa neljänneksi parhaan tallin paikasta.. No mutta jos pisteistä Kimi ei aja niin voi hän nopeutensa näyttää myös voittamalla tallikaverinsa aina.

Pääasia, että mies on takaisin vormuloissa. :thumbup:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Harmitti hieman kun eilen ei päässyt jauhamaan asiasta täällä. Sitten nauroin huoltokatkon ajankohdalle :) Welcome back Kimi!!!:alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Räikkösen Lotus-aika alkaa perjantain joulujuhlista Turun Sanomat 30.11.2011 09:53:16

Kaksi vuotta ja 29 päivää on kulunut siitä, kun Kimi Räikkönen ajoi viimeisen F1-kisansa Ferrarilla Abu Dhabissa. Kaksi vuotta ja kolme kuukautta on kulunut siitä, kun Räikkönen nappasi viimeisen Grand Prix -voittonsa Belgiassa.

Tiistaina varmistui Räikkösen paluu rata-autoilun kuninkuusluokkaan, kun Lotus-Renault julkisti tehneensä kaksivuotisen sopimuksen 32-vuotiaan suomalaisen maailmanmestarin kanssa.

Turun Sanomat sai Räikkösen ainoan erikoishaastattelun tuoreeltaan sopimusuutisen jälkeen.

Miltä tuntuu palata rallista formuloihin?

– Ihan siistiltä. Ei tarvitse enää pyöriä mudassa, erittäin vapautunut ja hyväntuulinen Räikkönen virnisti.

– Ihan kivalta tuntui ajaa ralliakin, mutta ei siitä pääse mihinkään, että kaipasin myös kilpa-ajamista. Mitä kauemmin on pois F1:stä, sitä enemmän sinne haluaa takaisin.

Miksi Renault (joka ensi vuonna kilpailee Lotuksena)?

– Juttelimme pitkään Williamsin kanssa ja kun siellä ei tapahtunut mitään, käännyimme Renaultin puoleen ja kaikki sujui sen jälkeen nopeasti kolmessa viikossa. Nyt minulla on sopimus ja olen tyytyväinen, että pääsen taas ajamaan kilpaa F1-autoilla.


Milloin halu palata takaisin F1-puolelle heräsi?

– Kun tein toukokuussa ne Nascar-kisat, huomasin, kuinka kivaa olikaan taas ajaa kilpaa radalla. Siitä se kipinä tuli ja mitä enemmän sitä mietin, sitä enemmän halusin takaisin.

Kilpaa ajaminen kiehtoo enemmän
Kyllästyitkö ralliajamiseen?

– En todellakaan. Vieläkin tekisi mieli ajaa niitä. Mutta kuitenkin on se eri asia, kun ajaa kilpaa toisia kuljettajia vastaan radalla. Se on kuitenkin sitä, mitä olen tehnyt melkein koko elämäni ajan.

Mikä jäi parhaaksi ralliksesi?

– Varmaan tämän vuoden Jyskälä. Vielä ensimmäisenä päivänä ei päästy oikein vauhtiin, mutta sitten alkoi kulkea. Meillä oli hyvä vauhti koko ajan siihen asti, kunnes kolahti sinne aitaan.

– Se rallissa on se harmittavin asia, että jostain ihan pienestäkin tilanteesta aiheutuu niin paljon haittaa pitkäksi ajaksi. Jos osuu vähän, mutta huoltopaikka on kaukana, se häikkä heijastuu aikoihin niin monella pätkällä.

Kuinka kauan olisi kestänyt päästä ajamaan palkinnoissa MM-ralleissa?

– Olisi se vaatinut paljon aikaa. Hetkittäin pystyin vetämään samoja aikoja kuin kärkikin. Paremmat tulokset olisivat vaatineet sitä, että pääsisi testaamaan yhtä paljon kuin tehdaskuskitkin.

Räikkönen jätti viimeiset rallit kesken. Espanjassa olisi auto saatu korjatuksi kahdeksi viimeiseksi päiväksi hänen ralliuransa parhaille asvalttiteille, mutta Kimi päätti jättää ajamatta.

– Se päätös johtui siitä, että ennusteen mukaan piti sataa, enkä halunnut lähteä sinne liukastelemaan. Sitten olisikin ollut ihan hyvä keli, joten tietysti olisi kannattanut jatkaa.

– Toisaalta ei se mitään olisi hyödyttänyt, kun olin jo kerran keskeyttänyt. Se on vähän tyhmää, kun rallissa voi jatkaa, vaikka keskeyttää. Eihän formuloissakaan kisaa enää voi jatkaa, jos kerran jotain sattuu, Räikkönen täsmensi.

Renkaissa eniten oppimista

Kuinka vaikeaa on tulla rallista takaisin F1-autoon?
– Ei se varmaan niin hankalaa ole. Olenhan minä ajanut F1-autoja kauan ja ei tässä taukoa ole kahta vuotta enempää. Kun viimeksi olin mukana, meillä oli Kers ja meillä oli paljon nappuloita ratissa jo silloin. Eiköhän ne napit ole taas pian hallussa.

– Se suurin ero tulee renkaista. Se vaatii enemmän aikaa, että oppii, miten ne toimivat parhaiten. Mutta vaikeampaa se oli silloin, kun vaihdoin McLarenilta ja Michelinin renkaista Ferrarille Bridgestonen renkaisiin. Nyt en ole ajanut kahteen vuoteen F1-renkailla, eikä siksi ole ihan tuoretta tuntumaa niistä. Tällä tavalla varmasti sopeutuu uusiin renkaisiin helpommin.

Millaista tietoa sinulla on Pirellin renkaista?

– Olen jutellut vanhan tiimikaverini Pedro de la Rosan kanssa ja se, mitä hän kertoi, tuntui ihan hyvältä. Renkaissa on kuulemma ihan helkkarin hyvä pito heti aluksi ja minun kannaltani on tärkeää, että keula toimii.

Myös de la Rosa tulee takaisin F1-kisoihin tehtyään sopimuksen Hispanian kanssa.

Mitä tietoa sinulla on Lotus-Renaultin tiimistä?

– Ei paljon. Juttelin vasta maanantaina ensimmäistä kertaa tallipäällikkö Eric Boullierin kanssa puhelimessa. Perjantaina menen käymään Enstonen tehtaalla ja sieltä jatkan sitten tiimin joulujuhliin.

Totuttelu GP2-renkailla
Milloin alat testityöt?

– Tämän vuoden autolla saa ajaa, kunhan siinä on GP2-renkaat. Eiköhän se totuttelu niin ala. En tiedä vielä tarkkaan ensi vuoden aikatauluista. Uusi auto tulee aikanaan ja sitten testataan sillä, Räikkönen raotti lähiajan näkymiään.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/283542.html

Eipä tuota nimenomaan Renaultin kanssa kauaa väännetty.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Hyvä Suomi! Hyvä Kimi! Liput salkoon, nyt saa tuulettaa!

En kyllä uskonut huhuihin, kiva että olin väärässä :thumbup:

Saiko F1-Forum ennakkotietoa sopimuksesta, kun oli sopivasti huoltokatkos sopparia julkistettaessa? :tongue:
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Kaikkien aikojen suomalaiskausi! Tiedossa kova kamppailu sijasta 15! :alppu:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Aika kutkuttava tilanne oli kyllä. Mutta mielestäni parempi näin, jokainen sai forumien ulkopuolella sulatella tilannetta rauhassa.:alppu:

Lada nousuun! Kimillähän on Lada customista kokemusta jo nuoruusvuosilta, joten en usko että tämä on mikään ongelma! Ajomies, vai mikä se ohjelma oli, kannattaa näyttää Ladan päälliköille missä Kimi kehuu Ladaa. Ei hyviä sponsoreita kannata heittää pois! Sitä paitsi SUOMI on Venäjän rajanaapuri, jolta tarvitsemme erilaisia luonnonvaroja. Tärkeää pitää suhteet hyvinä! Hyvä Suomi, hyvä Kimi! Aiaiaiai, tätä ei meiltä kukaan vie koskaan pois. Nyt HUUDETAAN!:eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Welcome Back, Kimi! Ei näköjään Boullierin viime vuotiset puheet kovin pahaa juopaa miesten välille sitten synnyttänytkään. No, tuskinpa Kimiä ne kamalasti jaksoivat kiinnostaa.

Vieläkös joku toivoo Danyn Lotus-tallille jotain Bahaa? :doubtful:
Kimi is back! Real Lotus is back!
Se Baharin Lotus sponsoroi Geniin omistamaa tallia, edelleen. Sen enempää Group Lotus kuin siihen yhdistetty Team Lotuskaan eivät ilmeisesti ensi kaudella ole itse mukana ykkösissä. Maksavat vain "tarroista".

Toivottavasti suomalaisten kalustot ovat jokseenkin samalla tasolla, niin nähdään keskinäistä kisailua.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Kimi antoi ymmärtää että valitsi mieluisimman tallin vaihtoehdoista. Missä ovat nyt MS12 ja f1-fani81 jotka ovat vakuutelleet vuodesta 2009 tähän asti että Kimi joutui lopettamaan uransa jäätyään ilman tallipaikkaa eikä kukaan enää huoli Kimia ajamaan.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Täytyy myöntää, ettei Lotus Rellua ja Boullieria voi vihata entiseen malliin :D
Kyllä voi ja omasta mielestä Kimi managereineen sopii joukkoon kuin nenä päähän. :D

Mutta joo olin väärässä paluun suhteen ja mielestäni kiva nähdä Kimi vaihteeksi räpiköimässä tiimissä, joka ei ole (mitä todennäköisimmin) kärjen tuntumassa! :p
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kyllä voi ja omasta mielestä Kimi managereineen sopii joukkoon kuin nenä päähän. :D

Mutta joo olin väärässä paluun suhteen ja mielestäni kiva nähdä Kimi vaihteeksi räpiköimässä tiimissä, joka ei ole (mitä todennäköisimmin) kärjen tuntumassa! :p
Vähän niinkuin Massakin, mutta kärkiautolla.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Itse olin yllättynyt miten positiivisen vastaanoton Kimin paluu uutinen sai maailmalla. Bottas vielä kehiin, niin avot!
 
Ylös