Räikkösen Lotus-aika alkaa perjantain joulujuhlista Turun Sanomat 30.11.2011 09:53:16
Kaksi vuotta ja 29 päivää on kulunut siitä, kun Kimi Räikkönen ajoi viimeisen F1-kisansa Ferrarilla Abu Dhabissa. Kaksi vuotta ja kolme kuukautta on kulunut siitä, kun Räikkönen nappasi viimeisen Grand Prix -voittonsa Belgiassa.
Tiistaina varmistui Räikkösen paluu rata-autoilun kuninkuusluokkaan, kun Lotus-Renault julkisti tehneensä kaksivuotisen sopimuksen 32-vuotiaan suomalaisen maailmanmestarin kanssa.
Turun Sanomat sai Räikkösen ainoan erikoishaastattelun tuoreeltaan sopimusuutisen jälkeen.
Miltä tuntuu palata rallista formuloihin?
– Ihan siistiltä. Ei tarvitse enää pyöriä mudassa, erittäin vapautunut ja hyväntuulinen Räikkönen virnisti.
– Ihan kivalta tuntui ajaa ralliakin, mutta ei siitä pääse mihinkään, että kaipasin myös kilpa-ajamista. Mitä kauemmin on pois F1:stä, sitä enemmän sinne haluaa takaisin.
Miksi Renault (joka ensi vuonna kilpailee Lotuksena)?
– Juttelimme pitkään Williamsin kanssa ja kun siellä ei tapahtunut mitään, käännyimme Renaultin puoleen ja kaikki sujui sen jälkeen nopeasti kolmessa viikossa. Nyt minulla on sopimus ja olen tyytyväinen, että pääsen taas ajamaan kilpaa F1-autoilla.
Milloin halu palata takaisin F1-puolelle heräsi?
– Kun tein toukokuussa ne Nascar-kisat, huomasin, kuinka kivaa olikaan taas ajaa kilpaa radalla. Siitä se kipinä tuli ja mitä enemmän sitä mietin, sitä enemmän halusin takaisin.
Kilpaa ajaminen kiehtoo enemmän
Kyllästyitkö ralliajamiseen?
– En todellakaan. Vieläkin tekisi mieli ajaa niitä. Mutta kuitenkin on se eri asia, kun ajaa kilpaa toisia kuljettajia vastaan radalla. Se on kuitenkin sitä, mitä olen tehnyt melkein koko elämäni ajan.
Mikä jäi parhaaksi ralliksesi?
– Varmaan tämän vuoden Jyskälä. Vielä ensimmäisenä päivänä ei päästy oikein vauhtiin, mutta sitten alkoi kulkea. Meillä oli hyvä vauhti koko ajan siihen asti, kunnes kolahti sinne aitaan.
– Se rallissa on se harmittavin asia, että jostain ihan pienestäkin tilanteesta aiheutuu niin paljon haittaa pitkäksi ajaksi. Jos osuu vähän, mutta huoltopaikka on kaukana, se häikkä heijastuu aikoihin niin monella pätkällä.
Kuinka kauan olisi kestänyt päästä ajamaan palkinnoissa MM-ralleissa?
– Olisi se vaatinut paljon aikaa. Hetkittäin pystyin vetämään samoja aikoja kuin kärkikin. Paremmat tulokset olisivat vaatineet sitä, että pääsisi testaamaan yhtä paljon kuin tehdaskuskitkin.
Räikkönen jätti viimeiset rallit kesken. Espanjassa olisi auto saatu korjatuksi kahdeksi viimeiseksi päiväksi hänen ralliuransa parhaille asvalttiteille, mutta Kimi päätti jättää ajamatta.
– Se päätös johtui siitä, että ennusteen mukaan piti sataa, enkä halunnut lähteä sinne liukastelemaan. Sitten olisikin ollut ihan hyvä keli, joten tietysti olisi kannattanut jatkaa.
– Toisaalta ei se mitään olisi hyödyttänyt, kun olin jo kerran keskeyttänyt. Se on vähän tyhmää, kun rallissa voi jatkaa, vaikka keskeyttää. Eihän formuloissakaan kisaa enää voi jatkaa, jos kerran jotain sattuu, Räikkönen täsmensi.
Renkaissa eniten oppimista
Kuinka vaikeaa on tulla rallista takaisin F1-autoon?
– Ei se varmaan niin hankalaa ole. Olenhan minä ajanut F1-autoja kauan ja ei tässä taukoa ole kahta vuotta enempää. Kun viimeksi olin mukana, meillä oli Kers ja meillä oli paljon nappuloita ratissa jo silloin. Eiköhän ne napit ole taas pian hallussa.
– Se suurin ero tulee renkaista. Se vaatii enemmän aikaa, että oppii, miten ne toimivat parhaiten. Mutta vaikeampaa se oli silloin, kun vaihdoin McLarenilta ja Michelinin renkaista Ferrarille Bridgestonen renkaisiin. Nyt en ole ajanut kahteen vuoteen F1-renkailla, eikä siksi ole ihan tuoretta tuntumaa niistä. Tällä tavalla varmasti sopeutuu uusiin renkaisiin helpommin.
Millaista tietoa sinulla on Pirellin renkaista?
– Olen jutellut vanhan tiimikaverini Pedro de la Rosan kanssa ja se, mitä hän kertoi, tuntui ihan hyvältä. Renkaissa on kuulemma ihan helkkarin hyvä pito heti aluksi ja minun kannaltani on tärkeää, että keula toimii.
Myös de la Rosa tulee takaisin F1-kisoihin tehtyään sopimuksen Hispanian kanssa.
Mitä tietoa sinulla on Lotus-Renaultin tiimistä?
– Ei paljon. Juttelin vasta maanantaina ensimmäistä kertaa tallipäällikkö Eric Boullierin kanssa puhelimessa. Perjantaina menen käymään Enstonen tehtaalla ja sieltä jatkan sitten tiimin joulujuhliin.
Totuttelu GP2-renkailla
Milloin alat testityöt?
– Tämän vuoden autolla saa ajaa, kunhan siinä on GP2-renkaat. Eiköhän se totuttelu niin ala. En tiedä vielä tarkkaan ensi vuoden aikatauluista. Uusi auto tulee aikanaan ja sitten testataan sillä, Räikkönen raotti lähiajan näkymiään.
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA