Eikös ne kaikki selittelijät juuri kerro, ettei auto ole säädöissään... Mut samapa se on, kyllähä se syy on säädöissä yleensä.Mitäs selittämistä se on jos toteaa ettei säädöt ole kunnossa. Kimistä ei kyllä saa selittäjää tekemälläkään..ö
Eikös ne kaikki selittelijät juuri kerro, ettei auto ole säädöissään... Mut samapa se on, kyllähä se syy on säädöissä yleensä.Mitäs selittämistä se on jos toteaa ettei säädöt ole kunnossa. Kimistä ei kyllä saa selittäjää tekemälläkään..ö
Minun muistin mukaan Räikkönen ajoi suht samoilla taktiikoilla kuin Massa. Kierroserot olivat +-1 kierrosta. Kimin akilleenkanta pää oli vauhti aika-ajoissa. Kisavauhti oli ajoittain oikein mallikasta. Kisassakin oli välillä todella hitaita ajanjaksoja, mut sitten taikoi nopeita kierroksia tehden nopeimpia kierrosaikoja. Turha on syyttää Ferraria Räikkösen mestaruuden menettämisestä, varsinkin taktiikoita. Eikä Massankaan kisavauhdissa viime kaudella ollut valittamista. Massalla oli monta kertaa sellainen tilanne, että pystyi kärjessä säätelemään vauhtia eikä repinyt eikä oikeastaan ollutkaan tarvetta repiä huippunopeita kierrosaikoja.Mutta ei kai tuo Q2-sääntö siihen päde kumpi lähtee kisaan kevyemmällä vaan ainoastaan sen millä kierroksella tulee varikolle jolloin toinen kuski ei voi sitä kierrosta valita?
Kyllä itse luulen että siellä kabineteissa nuo päätetään ja lähes aina Massa sen paremman taktiikan saa.
Viime kaudella Kimi olisi voinut voittaa mestaruuden Massan kisataktiikoilla, tekihän hän sentään eniten nopeimpia kierroksia kisoissa ja muutenkin kilpakuljettajana hän on Massaa kyvykkäämpi.
Ferrari menestysi varmasti paremmin jos Massa tiputettaisiin suoraan kakkoskuskiksi.
Joillakin on vähän hämärtyny käsitys noista taktiikoista, yhden kierroksen bensat eivät vaikuta siihen aikaan, edes puolta kymmenystä, mutta silti jotkut kuvittelevat jotain ihan muuta. Paras juuri noi selittelyt, että Räikkönen olisi mestari Massan taktiikoilla ei voi muuta, kuin nauraa.Minun muistin mukaan Räikkönen ajoi suht samoilla taktiikoilla kuin Massa. Kierroserot olivat +-1 kierrosta. Kimin akilleenkanta pää oli vauhti aika-ajoissa. Kisavauhti oli ajoittain oikein mallikasta. Kisassakin oli välillä todella hitaita ajanjaksoja, mut sitten taikoi nopeita kierroksia tehden nopeimpia kierrosaikoja. Turha on syyttää Ferraria Räikkösen mestaruuden menettämisestä, varsinkin taktiikoita.
Kyllä todella useassa kisassa Kimillä oli painavampi auto, sillä ei sinänsä ole väliä kuinka paljon painavampi, koska jos oletuksena on että kevyempi on parempi niin silloin Massa ajoi viime kauden paremmalla taktiikalla.Minun muistin mukaan Räikkönen ajoi suht samoilla taktiikoilla kuin Massa. Kierroserot olivat +-1 kierrosta. Kimin akilleenkanta pää oli vauhti aika-ajoissa. Kisavauhti oli ajoittain oikein mallikasta. Kisassakin oli välillä todella hitaita ajanjaksoja, mut sitten taikoi nopeita kierroksia tehden nopeimpia kierrosaikoja. Turha on syyttää Ferraria Räikkösen mestaruuden menettämisestä, varsinkin taktiikoita. Eikä Massankaan kisavauhdissa viime kaudella ollut valittamista. Massalla oli monta kertaa sellainen tilanne, että pystyi kärjessä säätelemään vauhtia eikä repinyt eikä oikeastaan ollutkaan tarvetta repiä huippunopeita kierrosaikoja.
Millä tavalla se olisi parantanut Kimin tilannetta, jos aika-ajoissa ero Massaan oli 0,3s ja yksi kierros eroa pysähdsten välillä? Jos Massalle olisi pistetty vaikka pari kiekkaa enemmän bensaa, niin ero olisi silloin ollut nolla.Kyllä todella useassa kisassa Kimillä oli painavampi auto, sillä ei sinänsä ole väliä kuinka paljon painavampi, koska jos oletuksena on että kevyempi on parempi niin silloin Massa ajoi viime kauden paremmalla taktiikalla.
Kuinka paljon yhden kierroksen lisäbensa vaikuttaa aikaan Q3:ssa?Millä tavalla se olisi parantanut Kimin tilannetta, jos aika-ajoissa ero Massaan oli 0,3s ja yksi kierros eroa pysähdsten välillä? Jos Massalle olisi pistetty vaikka pari kiekkaa enemmän bensaa, niin ero olisi silloin ollut nolla.
Tuskinpa. Kimi menestyisi paremmin. Ferrarin olisi vähän vaikeampi menestyä paremmin kun voittivat viime kaudella (jälleen kerran) merkkimestaruuden. Olisihan se tietysti mukavaa ajaa jokaisessa kisassa kaksoisvoittoon, mutta kun siellä radalla on 18 muutakin autoa jotka yrittävät ihan yhtä paljon.Ferrari menestysi varmasti paremmin jos Massa tiputettaisiin suoraan kakkoskuskiksi.
Muistaakseni pointti oli silloin se, ettei kevyemmällä autolla oltaisi päästy kuitenkaan sinne paalulle, joten otettiin enemmän polttoainetta kuin lähimmillä kilpakumppaneilla arvioitiin olevan ja ajettiin hieman pidempi ensimmäinen stintti siinä toivossa, että saisi vähän puhdasta ilmaa eteensä ennen varikkokäyntiä. Saatan olla tuosta väärässäkin, ei jaksa nyt tarkistaa. Muutamassa Kimin haastattelussa kauden aikana se tuli kuitenkin ilmi.K1M1 sanoi:Mutta miksi Kimi oli viime kaudella usein painavammalla autolla? Kai siihenkin jokin syy on? Ja tuskin se syy on se että tarkoituksella ajetaan viidenneksi ja sitten körötellään Trullin takana 22 kierrosta kun Massa ja Hamilton karkaa kärjessä.
Ookko sä 13 vai mistä kiikastaa? Keskustelujen taso on vähän repsahtanut.Kuinka paljon yhden kierroksen lisäbensa vaikuttaa aikaan Q3:ssa?
Mutta miksi Kimi oli viime kaudella usein painavammalla autolla? Kai siihenkin jokin syy on? Ja tuskin se syy on se että tarkoituksella ajetaan viidenneksi ja sitten körötellään Trullin takana 22 kierrosta kun Massa ja Hamilton karkaa kärjessä.
Ai sä väität että Kimillä on parempi taktiikka kisaan kuin esim Kubicalla huomenna joka oli aika-ajossa neljäs?Yhden kierroksen lisäbensa on noin kymmeyksen kierroksella. Mieluummin yksi kierros lisää bensaa autoon, niin on koko loppukisan ajan mahdollisuus vielä ohittaa tallikaveri, jos ei aika-ajoissa kerkeä edelle.
Onhan Kimi vähän painavampi kuin Massa - oisko sillä merkitystä... Jommankumman sieltä on tultava aina ensin varikolle.
Ei mitään tallipeliä vielä ole. Oisko niin, etä M on ennen K:ta aakkosissa ja ens kisassa Kimin vuoro ajaa kevyemmällä.
Eihän sitä voi noin määrittää. Se on suhteellista. Kubican taktiikasta paistaa vähän se, että yrittivät väkisin kevyellä eturiviin eikä riittänyt. Nyt käy niin että Brawn GP:t ja luultavasti Vettelkin ajavat karkuun kun Kubica tulee nelikon ensimmäisenä varikolle. Lisäksi takaa tulevat ohi Massa, Rosberg ja ehkä Räikkönenkin, joilla on kaikilla enemmän bensaa. Riippuu tietysti aika paljon kilpailutilanteista kuinka nopeita kierroksia saa ajettua (onko ruuhkaa vai eikö ole ruuhkaa kun renkaat ovat parhaimmillaan jne.)Ai sä väität että Kimillä on parempi taktiikka kisaan kuin esim Kubicalla huomenna joka oli aika-ajossa neljäs?
Tällä sun ajattelutavalla Webberillä on sitten vielä parempi kisataktiikka kuin Kubicalla, Vettelillä, Massalla, Rosbergilla ja Räikkösellä. Kai se Webber noista ohi menee kun sillä on pari kierrosta enemmän polttoainetta???Eihän sitä voi noin määrittää. Se on suhteellista. Kubican taktiikasta paistaa vähän se, että yrittivät väkisin kevyellä eturiviin eikä riittänyt. Nyt käy niin että Brawn GP:t ja luultavasti Vettelkin ajavat karkuun kun Kubica tulee nelikon ensimmäisenä varikolle. Lisäksi takaa tulevat ohi Massa, Rosberg ja ehkä Räikkönenkin, joilla on kaikilla enemmän bensaa. Riippuu tietysti aika paljon kilpailutilanteista kuinka nopeita kierroksia saa ajettua (onko ruuhkaa vai eikö ole ruuhkaa kun renkaat ovat parhaimmillaan jne.)
Minä lähtisin paljon mielummin kummasta tahansa ruudusta Kimin taktiikalla, vaikka Kubica olisi sen takia tippunut 2-3 ruutua taaksepäin.
Kai sä oot kertonut nää sun havainnot jo Ferrarille? Mä ainakin haluaisin, että Kimi pärjäis kisoissa paremmin.En jaksa tästä nyt enempää inttää, mutta kyllä ite uskon että Kubicalla on parempi taktiikka kuin Kimillä. Siis sillä oletuksella että Kimi olisi ollut neljäs jos olisi ajanut samalla polttoaine määrällä kuin Kubica.
No tuossa piilee vielä pieni mahdollisuus, mutta jotenkin pelonsekaisin tuntein vaan odottelen, että mitähän se Räikkönen tällä kertaa keksii. Viime kaudella kun nähtiin niin monta kertaa mitä siitä seuraa, kun Räikkönen vähän innostuu: yltiöoptimistisia ohitusyrityksiä jotka lähes järestään päättyivät virheeseen. Lisäksi kun Massalla on tapana pilata oma ja muiden kilpailu ohitustilanteissa, ainakin silloin kun on itse ohitettavana.jos autot ajavat peräkkäin ja takimmaisella on kierroksen tai kaksi enemmän bensaa tankissa niin se on yleensä aina vahemmassa asemassa ja ohittaa varikkostopin aikana.. eli ei räikkösen tilanne ole mitenkään huonompi kuin massan jos vain pysyy peesissä ja miksei pysyisi noin pienellä bensaerolla
:jaska:Tällä sun ajattelutavalla Webberillä on sitten vielä parempi kisataktiikka kuin Kubicalla, Vettelillä, Massalla, Rosbergilla ja Räikkösellä. Kai se Webber noista ohi menee kun sillä on pari kierrosta enemmän polttoainetta???
En jaksa tästä nyt enempää inttää, mutta kyllä ite uskon että Kubicalla on parempi taktiikka kuin Kimillä.
Eli paras taktiikka olis ehdottomasti ajaa se Superpehmee stintti alkuun pois siitä. Polttoainetta 25kg, aika-ajoissa paalu ja kisassa kameleontinkielillä karkuun. Kun muu porukka tulee ekalle stopille, palautuu se johto siinä..Tällä sun ajattelutavalla Webberillä on sitten vielä parempi kisataktiikka kuin Kubicalla, Vettelillä, Massalla, Rosbergilla ja Räikkösellä. Kai se Webber noista ohi menee kun sillä on pari kierrosta enemmän polttoainetta???
En jaksa tästä nyt enempää inttää, mutta kyllä ite uskon että Kubicalla on parempi taktiikka kuin Kimillä. Siis sillä oletuksella että Kimi olisi ollut neljäs jos olisi ajanut samalla polttoaine määrällä kuin Kubica.