Kimin ja Felipen kisataktiikat: onko Ferrarilla ykköskuski?

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Mitäs selittämistä se on jos toteaa ettei säädöt ole kunnossa. Kimistä ei kyllä saa selittäjää tekemälläkään..ö
Eikös ne kaikki selittelijät juuri kerro, ettei auto ole säädöissään... Mut samapa se on, kyllähä se syy on säädöissä yleensä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Mutta ei kai tuo Q2-sääntö siihen päde kumpi lähtee kisaan kevyemmällä vaan ainoastaan sen millä kierroksella tulee varikolle jolloin toinen kuski ei voi sitä kierrosta valita?

Kyllä itse luulen että siellä kabineteissa nuo päätetään ja lähes aina Massa sen paremman taktiikan saa.

Viime kaudella Kimi olisi voinut voittaa mestaruuden Massan kisataktiikoilla, tekihän hän sentään eniten nopeimpia kierroksia kisoissa ja muutenkin kilpakuljettajana hän on Massaa kyvykkäämpi.

Ferrari menestysi varmasti paremmin jos Massa tiputettaisiin suoraan kakkoskuskiksi.
Minun muistin mukaan Räikkönen ajoi suht samoilla taktiikoilla kuin Massa. Kierroserot olivat +-1 kierrosta. Kimin akilleenkanta pää oli vauhti aika-ajoissa. Kisavauhti oli ajoittain oikein mallikasta. Kisassakin oli välillä todella hitaita ajanjaksoja, mut sitten taikoi nopeita kierroksia tehden nopeimpia kierrosaikoja. Turha on syyttää Ferraria Räikkösen mestaruuden menettämisestä, varsinkin taktiikoita. Eikä Massankaan kisavauhdissa viime kaudella ollut valittamista. Massalla oli monta kertaa sellainen tilanne, että pystyi kärjessä säätelemään vauhtia eikä repinyt eikä oikeastaan ollutkaan tarvetta repiä huippunopeita kierrosaikoja.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Minun muistin mukaan Räikkönen ajoi suht samoilla taktiikoilla kuin Massa. Kierroserot olivat +-1 kierrosta. Kimin akilleenkanta pää oli vauhti aika-ajoissa. Kisavauhti oli ajoittain oikein mallikasta. Kisassakin oli välillä todella hitaita ajanjaksoja, mut sitten taikoi nopeita kierroksia tehden nopeimpia kierrosaikoja. Turha on syyttää Ferraria Räikkösen mestaruuden menettämisestä, varsinkin taktiikoita.
Joillakin on vähän hämärtyny käsitys noista taktiikoista, yhden kierroksen bensat eivät vaikuta siihen aikaan, edes puolta kymmenystä, mutta silti jotkut kuvittelevat jotain ihan muuta. Paras juuri noi selittelyt, että Räikkönen olisi mestari Massan taktiikoilla ei voi muuta, kuin nauraa.

Massan taktiikoilla viimekaudella väitän, että Kimillä olisi ollut vieläkin vähemmän pisteitä. Vähän bensaa ja huono lähtöruutu ovat huono kombo. Vähän enemmän bensaa ja edelleen huono lähtöruutu ovat hiukan parempi kombo.

Kimi on ollut tasaisesti Massaa hiukan hitaampi, mutta turha näiden Kimi fanaatikkojenkaan on alkaa itkeä vielä ennen, kuin ekassa kisassa ollaan päästy maaliin.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Minun muistin mukaan Räikkönen ajoi suht samoilla taktiikoilla kuin Massa. Kierroserot olivat +-1 kierrosta. Kimin akilleenkanta pää oli vauhti aika-ajoissa. Kisavauhti oli ajoittain oikein mallikasta. Kisassakin oli välillä todella hitaita ajanjaksoja, mut sitten taikoi nopeita kierroksia tehden nopeimpia kierrosaikoja. Turha on syyttää Ferraria Räikkösen mestaruuden menettämisestä, varsinkin taktiikoita. Eikä Massankaan kisavauhdissa viime kaudella ollut valittamista. Massalla oli monta kertaa sellainen tilanne, että pystyi kärjessä säätelemään vauhtia eikä repinyt eikä oikeastaan ollutkaan tarvetta repiä huippunopeita kierrosaikoja.
Kyllä todella useassa kisassa Kimillä oli painavampi auto, sillä ei sinänsä ole väliä kuinka paljon painavampi, koska jos oletuksena on että kevyempi on parempi niin silloin Massa ajoi viime kauden paremmalla taktiikalla.

Ainoa lohtu tässä on se että autoilla pitäisi olla helpompi ohittaa tänä vuonna jolloin aika-ajo ei ole niin tärkeässä asemassa kuin viime vuonna.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kyllä todella useassa kisassa Kimillä oli painavampi auto, sillä ei sinänsä ole väliä kuinka paljon painavampi, koska jos oletuksena on että kevyempi on parempi niin silloin Massa ajoi viime kauden paremmalla taktiikalla.
Millä tavalla se olisi parantanut Kimin tilannetta, jos aika-ajoissa ero Massaan oli 0,3s ja yksi kierros eroa pysähdsten välillä? Jos Massalle olisi pistetty vaikka pari kiekkaa enemmän bensaa, niin ero olisi silloin ollut nolla.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Millä tavalla se olisi parantanut Kimin tilannetta, jos aika-ajoissa ero Massaan oli 0,3s ja yksi kierros eroa pysähdsten välillä? Jos Massalle olisi pistetty vaikka pari kiekkaa enemmän bensaa, niin ero olisi silloin ollut nolla.
Kuinka paljon yhden kierroksen lisäbensa vaikuttaa aikaan Q3:ssa?

Mutta miksi Kimi oli viime kaudella usein painavammalla autolla? Kai siihenkin jokin syy on? Ja tuskin se syy on se että tarkoituksella ajetaan viidenneksi ja sitten körötellään Trullin takana 22 kierrosta kun Massa ja Hamilton karkaa kärjessä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Tää on kyllä aika vitsi koko topic, eikös tän vois siirtää F1-vapaalle tai tuonne hömppä-vapaalle. :D Kimihän näytti Malesiassa viime vuonna kuinka paljon huonompi taktiikka, tuo parin kierroksen lisäbensat ovat... :rolleyes:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ferrari menestysi varmasti paremmin jos Massa tiputettaisiin suoraan kakkoskuskiksi.
Tuskinpa. Kimi menestyisi paremmin. Ferrarin olisi vähän vaikeampi menestyä paremmin kun voittivat viime kaudella (jälleen kerran) merkkimestaruuden. Olisihan se tietysti mukavaa ajaa jokaisessa kisassa kaksoisvoittoon, mutta kun siellä radalla on 18 muutakin autoa jotka yrittävät ihan yhtä paljon.

Taktiikat päätetään jossain vaiheessa kisaviikonlopun lauantaita. Kuljettajan ja hänen autonsa suorituskykyyn vaikuttavat niin monet asiat, ettei joku di Montezemolo voi kesämökkinsä takapihalta pikkupäissään linjata "Kahdessa seuraavassa kisassa Massa ajaa optimaalisemmalla taktiikalla". Täytyy ottaa huomioon olosuhteiden vaikutus autoon ja renkaisiin, moottorin/auton kunto, muiden tallien suorituskyky sekä tietysti oman tallin kuljettajien suorituskyky jne. Eniten tietoa noista muuttujista on saatavilla aika-ajon Q2:n lopussa, joka olisi sen takia aika looginen paikka lyödä taktiikat lukkoon.

K1M1 sanoi:
Mutta miksi Kimi oli viime kaudella usein painavammalla autolla? Kai siihenkin jokin syy on? Ja tuskin se syy on se että tarkoituksella ajetaan viidenneksi ja sitten körötellään Trullin takana 22 kierrosta kun Massa ja Hamilton karkaa kärjessä.
Muistaakseni pointti oli silloin se, ettei kevyemmällä autolla oltaisi päästy kuitenkaan sinne paalulle, joten otettiin enemmän polttoainetta kuin lähimmillä kilpakumppaneilla arvioitiin olevan ja ajettiin hieman pidempi ensimmäinen stintti siinä toivossa, että saisi vähän puhdasta ilmaa eteensä ennen varikkokäyntiä. Saatan olla tuosta väärässäkin, ei jaksa nyt tarkistaa. Muutamassa Kimin haastattelussa kauden aikana se tuli kuitenkin ilmi.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Eikä vähän raskaampi kuorma ole aina huonompi valinta, varsinkin jos aika-ajovauhti on kohdallaan. Viime kaudella esim. Kovalaiselle jos olisi rakennettu samanlainen taktiikka kuin Hamiltonille ja vaikka kierros vielä päälle, niin aika-ajotulokset olleet aivan erilaisia. Kovalaisella kun oli ihan sikapaljon enemmän menovettä tankissa!
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kuinka paljon yhden kierroksen lisäbensa vaikuttaa aikaan Q3:ssa?

Mutta miksi Kimi oli viime kaudella usein painavammalla autolla? Kai siihenkin jokin syy on? Ja tuskin se syy on se että tarkoituksella ajetaan viidenneksi ja sitten körötellään Trullin takana 22 kierrosta kun Massa ja Hamilton karkaa kärjessä.
Ookko sä 13 vai mistä kiikastaa? Keskustelujen taso on vähän repsahtanut.

Yhden kierroksen lisäbensa on noin kymmeyksen kierroksella. Mieluummin yksi kierros lisää bensaa autoon, niin on koko loppukisan ajan mahdollisuus vielä ohittaa tallikaveri, jos ei aika-ajoissa kerkeä edelle. Sen sijaan jos Massa olisi ollut viime kaudella aina yhden kiekan Kimiä painavampi, olisi tuloksena ollut hurja määrä kisoja, joissa Kimin ainoa mahdollisuus ohittaa Felipe olisi ollut startissa.

Nimenomaan Kimin kisavauhdin ja aika-ajovauhdin huomioiden yksi kierros enmmän löpöä on optimaalinen taktiikka; aikahävikki on marginaalinen ja kisassa on mahdollisuus ohittaa tallikaveri varikkokäyntien aikana, jos aika-ajo ei ole mennyt nappiin.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Onhan Kimi vähän painavampi kuin Massa - oisko sillä merkitystä... Jommankumman sieltä on tultava aina ensin varikolle.

Ei mitään tallipeliä vielä ole. Oisko niin, etä M on ennen K:ta aakkosissa ja ens kisassa Kimin vuoro ajaa kevyemmällä.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Yhden kierroksen lisäbensa on noin kymmeyksen kierroksella. Mieluummin yksi kierros lisää bensaa autoon, niin on koko loppukisan ajan mahdollisuus vielä ohittaa tallikaveri, jos ei aika-ajoissa kerkeä edelle.
Ai sä väität että Kimillä on parempi taktiikka kisaan kuin esim Kubicalla huomenna joka oli aika-ajossa neljäs?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Onhan Kimi vähän painavampi kuin Massa - oisko sillä merkitystä... Jommankumman sieltä on tultava aina ensin varikolle.

Ei mitään tallipeliä vielä ole. Oisko niin, etä M on ennen K:ta aakkosissa ja ens kisassa Kimin vuoro ajaa kevyemmällä.
:D

Mikäs tää on?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ai sä väität että Kimillä on parempi taktiikka kisaan kuin esim Kubicalla huomenna joka oli aika-ajossa neljäs?
Eihän sitä voi noin määrittää. Se on suhteellista. Kubican taktiikasta paistaa vähän se, että yrittivät väkisin kevyellä eturiviin eikä riittänyt. Nyt käy niin että Brawn GP:t ja luultavasti Vettelkin ajavat karkuun kun Kubica tulee nelikon ensimmäisenä varikolle. Lisäksi takaa tulevat ohi Massa, Rosberg ja ehkä Räikkönenkin, joilla on kaikilla enemmän bensaa. Riippuu tietysti aika paljon kilpailutilanteista kuinka nopeita kierroksia saa ajettua (onko ruuhkaa vai eikö ole ruuhkaa kun renkaat ovat parhaimmillaan jne.)

Minä lähtisin paljon mielummin kummasta tahansa ruudusta Kimin taktiikalla, vaikka Kubica olisi sen takia tippunut 2-3 ruutua taaksepäin.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
jos autot ajavat peräkkäin ja takimmaisella on kierroksen tai kaksi enemmän bensaa tankissa niin se on yleensä aina vahemmassa asemassa ja ohittaa varikkostopin aikana.. eli ei räikkösen tilanne ole mitenkään huonompi kuin massan jos vain pysyy peesissä ja miksei pysyisi noin pienellä bensaerolla

e: mikäs tapaus tää nimimerkki K1M1 on oikeen :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
Eihän sitä voi noin määrittää. Se on suhteellista. Kubican taktiikasta paistaa vähän se, että yrittivät väkisin kevyellä eturiviin eikä riittänyt. Nyt käy niin että Brawn GP:t ja luultavasti Vettelkin ajavat karkuun kun Kubica tulee nelikon ensimmäisenä varikolle. Lisäksi takaa tulevat ohi Massa, Rosberg ja ehkä Räikkönenkin, joilla on kaikilla enemmän bensaa. Riippuu tietysti aika paljon kilpailutilanteista kuinka nopeita kierroksia saa ajettua (onko ruuhkaa vai eikö ole ruuhkaa kun renkaat ovat parhaimmillaan jne.)

Minä lähtisin paljon mielummin kummasta tahansa ruudusta Kimin taktiikalla, vaikka Kubica olisi sen takia tippunut 2-3 ruutua taaksepäin.
Tällä sun ajattelutavalla Webberillä on sitten vielä parempi kisataktiikka kuin Kubicalla, Vettelillä, Massalla, Rosbergilla ja Räikkösellä. Kai se Webber noista ohi menee kun sillä on pari kierrosta enemmän polttoainetta???

En jaksa tästä nyt enempää inttää, mutta kyllä ite uskon että Kubicalla on parempi taktiikka kuin Kimillä. Siis sillä oletuksella että Kimi olisi ollut neljäs jos olisi ajanut samalla polttoaine määrällä kuin Kubica.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
En jaksa tästä nyt enempää inttää, mutta kyllä ite uskon että Kubicalla on parempi taktiikka kuin Kimillä. Siis sillä oletuksella että Kimi olisi ollut neljäs jos olisi ajanut samalla polttoaine määrällä kuin Kubica.
Kai sä oot kertonut nää sun havainnot jo Ferrarille? Mä ainakin haluaisin, että Kimi pärjäis kisoissa paremmin.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
jos autot ajavat peräkkäin ja takimmaisella on kierroksen tai kaksi enemmän bensaa tankissa niin se on yleensä aina vahemmassa asemassa ja ohittaa varikkostopin aikana.. eli ei räikkösen tilanne ole mitenkään huonompi kuin massan jos vain pysyy peesissä ja miksei pysyisi noin pienellä bensaerolla
No tuossa piilee vielä pieni mahdollisuus, mutta jotenkin pelonsekaisin tuntein vaan odottelen, että mitähän se Räikkönen tällä kertaa keksii. Viime kaudella kun nähtiin niin monta kertaa mitä siitä seuraa, kun Räikkönen vähän innostuu: yltiöoptimistisia ohitusyrityksiä jotka lähes järestään päättyivät virheeseen. Lisäksi kun Massalla on tapana pilata oma ja muiden kilpailu ohitustilanteissa, ainakin silloin kun on itse ohitettavana.
Tällä sun ajattelutavalla Webberillä on sitten vielä parempi kisataktiikka kuin Kubicalla, Vettelillä, Massalla, Rosbergilla ja Räikkösellä. Kai se Webber noista ohi menee kun sillä on pari kierrosta enemmän polttoainetta???

En jaksa tästä nyt enempää inttää, mutta kyllä ite uskon että Kubicalla on parempi taktiikka kuin Kimillä.
:jaska:
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
se mitä herra K1M1 ei nyt ota huomioon, että ei ole täysin sama milloin sinne varikolle menee.. katsos kun mitä pidemmälle varikkokäyntiä viivyttää sitä suuremmat erot on syntyny taaempana oleviin kuskeihin ja niiden välille. jos menee varikolle liian aikasessa vaiheessa ni se kostautuu sillä että joutuu matelemaan niiden hitaampien takana sillon kun pitäisi tehdä niitä pirun nopeita kierroksia pitääkseen oman paikan.

ne jotka taas ajaa pitemmälle pääsee yleensä parempaan rakoon ja voi takoa parempia aikoja ja ohittaa näin porukkaa varikkokäyntien ansiosta :rolleyes:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tällä sun ajattelutavalla Webberillä on sitten vielä parempi kisataktiikka kuin Kubicalla, Vettelillä, Massalla, Rosbergilla ja Räikkösellä. Kai se Webber noista ohi menee kun sillä on pari kierrosta enemmän polttoainetta???

En jaksa tästä nyt enempää inttää, mutta kyllä ite uskon että Kubicalla on parempi taktiikka kuin Kimillä. Siis sillä oletuksella että Kimi olisi ollut neljäs jos olisi ajanut samalla polttoaine määrällä kuin Kubica.
Eli paras taktiikka olis ehdottomasti ajaa se Superpehmee stintti alkuun pois siitä. Polttoainetta 25kg, aika-ajoissa paalu ja kisassa kameleontinkielillä karkuun. Kun muu porukka tulee ekalle stopille, palautuu se johto siinä..

Perkule kun eivät noi inssit sitäkään tajua.

Hellouu.. Johtuisko Kimin taktiikka siitä faktasta että kyyti aika-ajoissa ei missään tapauksessa riitä vaan ne kisan kannalta elintärkeät kierrokset Kimi pystyy ajamaan juurikin noiden pidempien stinttien loppupuolella kun renkaassa on vielä reserviä. Tämän takia Kimin on paras lähteä noista kahdesta kuljettajasta suuremmalla pa-kuormalla
 
Ylös