Kimin ja Felipen kisataktiikat: onko Ferrarilla ykköskuski?

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
se mitä herra K1M1 ei nyt ota huomioon, että ei ole täysin sama milloin sinne varikolle menee.. katsos kun mitä pidemmälle varikkokäyntiä viivyttää sitä suuremmat erot on syntyny taaempana oleviin kuskeihin ja niiden välille. jos menee varikolle liian aikasessa vaiheessa ni se kostautuu sillä että joutuu matelemaan niiden hitaampien takana sillon kun pitäisi tehdä niitä pirun nopeita kierroksia pitääkseen oman paikan.

ne jotka taas ajaa pitemmälle pääsee yleensä parempaan rakoon ja voi takoa parempia aikoja ja ohittaa näin porukkaa varikkokäyntien ansiosta :rolleyes:
Joo, mutta täytyy huomioida myös se että ennen sitä ensimmäistä varikkostoppia se auto on kevyempi, jolloin se on myös nopeampi kisan alussa.

Eli paras taktiikka olis ehdottomasti ajaa se Superpehmee stintti alkuun pois siitä. Polttoainetta 25kg, aika-ajoissa paalu ja kisassa kameleontinkielillä karkuun. Kun muu porukka tulee ekalle stopille, palautuu se johto siinä..

Perkule kun eivät noi inssit sitäkään tajua.

Hellouu.. Johtuisko Kimin taktiikka siitä faktasta että kyyti aika-ajoissa ei missään tapauksessa riitä vaan ne kisan kannalta elintärkeät kierrokset Kimi pystyy ajamaan juurikin noiden pidempien stinttien loppupuolella kun renkaassa on vielä reserviä. Tämän takia Kimin on paras lähteä noista kahdesta kuljettajasta suuremmalla pa-kuormalla
Nyt puhutaan esim Kubicaan nähden kahdesta kierroksesta. Onko Kubica nyt muka sillä superpehmeellä stintillä 25 kilon polttoaine kuormalla? Ei ole.

Uskoisin että Kubicalla on hyvät mahdollisuudet ohittaa jo lähdössä Vettel ja päästä Buttonin ja Barichellon imuun ja tehdä kaulaa Vetteliin yli 5 sekunttia mikä riittää sijan pitämiseen varikkostoppien jälkeen. Miten ihmeessä se Kimi sieltä nousee kolmanneksi muuta kuin ohittamalla edessä olevia mikä on paljon hankalampaa kuin tuo mitä Kubica tekee.

Mä en kyllä ymmärrä että miten voitte olla eri mieltä sen asian suhteen että Kubicalla on huonompi taktiikka kuin Kimillä ;)

Eikö täällä ole ketään samaa mieltä mun kanssa :D Ei noi teidän perustelut vielä mua ole vakuuttanut ja tuntuu että en tajuu jotain asiaa tässä, mutta voi myös olla että te kaikki olette väärässä?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eikö täällä ole ketään samaa mieltä mun kanssa :D Ei noi teidän perustelut vielä mua ole vakuuttanut ja tuntuu että en tajuu jotain asiaa tässä, mutta voi myös olla että te kaikki olette väärässä?
Kyllähän se on hyvä olla kevyemmällä, JOS sen turvin saa paremman lähtöruudun. MUTTA siinä on sekin vaara, että aika-ajokierros ei mene nappiin, ja koko kisa tuhrautuu hitaampien takana ja siten vielä varikolla porukkaa tulee ohi.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tällä sun ajattelutavalla Webberillä on sitten vielä parempi kisataktiikka kuin Kubicalla, Vettelillä, Massalla, Rosbergilla ja Räikkösellä. Kai se Webber noista ohi menee kun sillä on pari kierrosta enemmän polttoainetta???
Huoh. Tästä tulee pitkä jarna, mutta menköön.

Kilpailunhan voi ajaa läpi monilla eri tavoilla, mutta yleensä löytyy se yksi oikea taktiikka jolla kilpailumatkaan käytetään mahdollisimman vähän aikaa käyttäen kumpaakin rengasseosta. Tämä on niin sanottu optimaalinen taktiikka.

Mutta tämä optimaalinen taktiikka saattaa olla nopein vain teoriassa, koska kilpailutilanteita on mahdoton ennustaa. Jos ajelee puolet kisasta Trulli-junassa, kaikista optimaalisinkin taktiikka vesittyy. Kilpailussa siis ei välttämättä tarvitse olla aina nopein, vaan riittää kun on nopein oikeaan aikaan oikeassa paikassa rataa. Paikassa, jossa sitä nopeutta voi hyödyntää. Ja sellaisella hetkellä, jolla omaa nopeutta voi hyödyntää hitaampaa kilpakumppania vastaan.

Taktiikalla on jokin päämäärä. Taktiikalla pyritään toteuttamaan tallin kilpailustrategiaa. Strategialla on jokin tavoite. Se voi olla voitto, palkintopallisijoitus, pistesija, kymmenen parhaan joukko tai joku muu. Nykyisillä säännöillä taktiikka on aina kompromissi lähtöruudun sekä kilpailuvauhdin ja kilpailussa tarjoutuvien mahdollisuuksien suhteen.

Ja nyt asiaan. Mielestäni Kubican taktiikka laadittiin huonosti, koska auto on kevyt eikä sen vauhti riittänyt eturiviin. Kubicalla ei ole KERS:iä jolla voisi poimia sijoituksia lähtösuoralla, joten jos ohitukset eivät onnistu radalla, hän ajelee suurinpiirtein muiden (painavampien) autojen tahtia ensimmäiselle pysähdykselle. Tämän jälkeen hän häviää useita sekunteja, koska toiset paukuttavat kevyillä autoilla kovia aikoja samaan aikaan kun Kubica aloittaa painavalla autolla ja uusilla renkailla toisen stinttinsä. Tämä on kevyen auton taktiikan akilleen kantapää.

Webberin taktiikka vaikuttaisi bensamäärien suhteen kohtalaisen optimaaliselta, koska auto on 20:n joukossa 9. kevyin. Webber pysyy arvioiden mukaan radalla kierrokseen 19 asti, eli 3 kierrosta pidempään kuin Massa, 2 kierrosta pidempään kuin Räikkönen ja 1 kierroksen pidempään kuin Rosberg. Tässä valossa taktiikka näyttää erittäin hyvältä, sillä Webber oli ainoastaan vajaan 0,1 sekuntia hitaampi Q3:ssa kuin Räikkönen. Hänellä siis pitäisi olla edellytykset kuitata Räikkönen varikkokäyntien aikana. Kilpailussa ajetaan 58 kierrosta, joten teoriassa optimaalisinta olisi ajaa kaksi n. 20 kierroksen stinttiä ja viimeinen 15-18 kierroksinen niillä pehmeämmillä renkailla.

Se Webberin taktiikassa vaan mättää, että Vettel oli 5 kiloa kevyempi, 0,4 sekuntia nopeampi ja 5 ruutua lähempänä kärkeä lähtöruudukossa. Webber suorittaa varikkokäyntinsä ainoastaan 1-2 kierrosta Vetteliä myöhemmin, joka saattaa olla häviävän pieni ero. Mutta toisaalta sillä saatetaan saavuttaa nimenomaan se, että Webber pääsee Rosbergin/Räikkösen/Massan ohi varikkokäyntien aikana, samalla syöden kierroksia sieltä kilpailun lopusta. Olisiko kuitenkin ollut järkevämpää tankata vaikka 2,5 kiloa vähemmän, jolla oltaisiin ehkä saavutettu kymmennyksen tai kaksi parempi aika Q3:ssa, jolla olisi ansaittu pari pykälää parempi lähtöruutu? Ehkä, ehkä ei.

Sitten täytyy vielä ottaa huomioon ne renkaat. Voi hyvin olla, että nämä 17 kierrosta tai vähemmän ensimmäisellä stintillä ajavat lähtevät kisaan pehmeämmillä renkailla, jolloin he saavat sen kisapituudella huonomman renkaan pois päiväjärjestyksestä mahdollisimman nopeasti. Riippuu paljolti radan kunnosta, muista olosuhteista ja kilpailutilanteista miten merkitseväksi kovemman ja pehmeämmän seoksen ero muodostuu yhdellä stintillä. Voi olla että pehmeämmillä renkailla ajavien kierrosajat tippuvat selkeästi 12-15 kierroksen jälkeen, jolloin kovemmilla renkailla ajavat vasta pääsevät vauhtiin.

Onko Webberin taktiikka siis erittäin hyvä? Oikea vastaus on, ettei sitä voi tietää. Niin paljon riippuu kilpailutapahtumista, rengasvalinnoista jne., ettei pelkkien autojen painojen perusteella voi tehdä vedenpitäviä johtopäätöksiä taktiikoiden paremmuudesta. Tai ehkä mielummin toimivuudesta.

Kimin taktiikka on toimiva. Hieman kevyemmällä vauhti olisi ehkä riittänyt 5. ruutuun, mutta sitten oltaisiinkin syöksytty joukon ensimmäisenä varikolle. Jos pääsisi puhtaaseen ilmaan, voisi hyödyntää pehmeät renkaat ja auton keveyden täysin ja olla nopea silloin kun sitä tarvitaan. Mutta puhdasta ilmaa on saatavilla aika harvoin kilpailun alkupuolella, ellei satu lähtemään paalulta. :dunno:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kuten sanottu, taktiikan paremmuus riippuu täysin kilpailutilanteesta. Kuitenkin periaatteessa on aina parempi mitä pidemmälle pystyy ajamaan ennen pysähdystä. Se että toinen on alussa 10 kiloa kevyempi ei vielä tuo valtavaa eroa nopeudessa, varsinkin jos sillä raskaammalla on parempi auto. Kun tuo kevyemmällä liikkeelle lähtenyt sitten kaartaa varikolle ja pistää sanotaanko 60 kiloa bensaa tankkiin, niin yhtäkkiä se takana ajanut onkin 50 kiloa kevyempi ja takoo vaikkapa pari-kolme sekuntia kovempia kierrosaikoja. Sillä välin ehtii ajamaan kevyellä autolla niin paljon nopeammin että pystyy käymään varikolla ja silti jäämään sen toisen edelle.
Tämän taktiikan jalosti huippuunsa parivaljakko Brawn-Schumacher.

Huomisesta kisasta sen verran että epäilen vahvasti että Kubica saisi revittyä juuri lainkaan eroa raskaammilla autoilla ajaviin. Sen verran tasaiselta näyttää tuloslista. Hän taas menettää paljon aikaa muihin ajaessaan raskaalla autolla käytyään varikolla. Siinä saattaa mennä Keke, Ferrarit ja Webberkin ohi ilman että Kubica edes huomaa mitään. Kimin taktiikasta on paha sanoa. Bensaa voisi olla enemmänkin, mutta jos kisassa on vauhti kohdillaan ja uusien autojen takia radallakin pääsee ohi, niin mahdollisuuksia on vaikka pallille. Toisaalta sehän tässä kivaa onkin ettei näitä voi etukäteen tietää. Kisassa sitten nähdään.
 
Ylös