Tällä sun ajattelutavalla Webberillä on sitten vielä parempi kisataktiikka kuin Kubicalla, Vettelillä, Massalla, Rosbergilla ja Räikkösellä. Kai se Webber noista ohi menee kun sillä on pari kierrosta enemmän polttoainetta???
Huoh. Tästä tulee pitkä jarna, mutta menköön.
Kilpailunhan voi ajaa läpi monilla eri tavoilla, mutta yleensä löytyy se yksi oikea taktiikka jolla kilpailumatkaan käytetään mahdollisimman vähän aikaa käyttäen kumpaakin rengasseosta. Tämä on niin sanottu optimaalinen taktiikka.
Mutta tämä optimaalinen taktiikka saattaa olla nopein vain teoriassa, koska kilpailutilanteita on mahdoton ennustaa. Jos ajelee puolet kisasta Trulli-junassa, kaikista optimaalisinkin taktiikka vesittyy. Kilpailussa siis ei välttämättä tarvitse olla aina nopein, vaan riittää kun on nopein oikeaan aikaan oikeassa paikassa rataa. Paikassa, jossa sitä nopeutta voi hyödyntää. Ja sellaisella hetkellä, jolla omaa nopeutta voi hyödyntää hitaampaa kilpakumppania vastaan.
Taktiikalla on jokin päämäärä. Taktiikalla pyritään toteuttamaan tallin kilpailustrategiaa. Strategialla on jokin tavoite. Se voi olla voitto, palkintopallisijoitus, pistesija, kymmenen parhaan joukko tai joku muu. Nykyisillä säännöillä taktiikka on aina kompromissi lähtöruudun sekä kilpailuvauhdin ja kilpailussa tarjoutuvien mahdollisuuksien suhteen.
Ja nyt asiaan. Mielestäni Kubican taktiikka laadittiin huonosti, koska auto on kevyt eikä sen vauhti riittänyt eturiviin. Kubicalla ei ole KERS:iä jolla voisi poimia sijoituksia lähtösuoralla, joten jos ohitukset eivät onnistu radalla, hän ajelee suurinpiirtein muiden (painavampien) autojen tahtia ensimmäiselle pysähdykselle. Tämän jälkeen hän häviää useita sekunteja, koska toiset paukuttavat kevyillä autoilla kovia aikoja samaan aikaan kun Kubica aloittaa painavalla autolla ja uusilla renkailla toisen stinttinsä. Tämä on kevyen auton taktiikan akilleen kantapää.
Webberin taktiikka vaikuttaisi bensamäärien suhteen kohtalaisen optimaaliselta, koska auto on 20:n joukossa 9. kevyin. Webber pysyy arvioiden mukaan radalla kierrokseen 19 asti, eli 3 kierrosta pidempään kuin Massa, 2 kierrosta pidempään kuin Räikkönen ja 1 kierroksen pidempään kuin Rosberg. Tässä valossa taktiikka näyttää erittäin hyvältä, sillä Webber oli ainoastaan vajaan 0,1 sekuntia hitaampi Q3:ssa kuin Räikkönen. Hänellä siis pitäisi olla edellytykset kuitata Räikkönen varikkokäyntien aikana. Kilpailussa ajetaan 58 kierrosta, joten teoriassa optimaalisinta olisi ajaa kaksi n. 20 kierroksen stinttiä ja viimeinen 15-18 kierroksinen niillä pehmeämmillä renkailla.
Se Webberin taktiikassa vaan mättää, että Vettel oli 5 kiloa kevyempi, 0,4 sekuntia nopeampi ja 5 ruutua lähempänä kärkeä lähtöruudukossa. Webber suorittaa varikkokäyntinsä ainoastaan 1-2 kierrosta Vetteliä myöhemmin, joka saattaa olla häviävän pieni ero. Mutta toisaalta sillä saatetaan saavuttaa nimenomaan se, että Webber pääsee Rosbergin/Räikkösen/Massan ohi varikkokäyntien aikana, samalla syöden kierroksia sieltä kilpailun lopusta. Olisiko kuitenkin ollut järkevämpää tankata vaikka 2,5 kiloa vähemmän, jolla oltaisiin ehkä saavutettu kymmennyksen tai kaksi parempi aika Q3:ssa, jolla olisi ansaittu pari pykälää parempi lähtöruutu? Ehkä, ehkä ei.
Sitten täytyy vielä ottaa huomioon ne renkaat. Voi hyvin olla, että nämä 17 kierrosta tai vähemmän ensimmäisellä stintillä ajavat lähtevät kisaan pehmeämmillä renkailla, jolloin he saavat sen kisapituudella huonomman renkaan pois päiväjärjestyksestä mahdollisimman nopeasti. Riippuu paljolti radan kunnosta, muista olosuhteista ja kilpailutilanteista miten merkitseväksi kovemman ja pehmeämmän seoksen ero muodostuu yhdellä stintillä. Voi olla että pehmeämmillä renkailla ajavien kierrosajat tippuvat selkeästi 12-15 kierroksen jälkeen, jolloin kovemmilla renkailla ajavat vasta pääsevät vauhtiin.
Onko Webberin taktiikka siis erittäin hyvä? Oikea vastaus on, ettei sitä voi tietää. Niin paljon riippuu kilpailutapahtumista, rengasvalinnoista jne., ettei pelkkien autojen painojen perusteella voi tehdä vedenpitäviä johtopäätöksiä taktiikoiden paremmuudesta. Tai ehkä mielummin
toimivuudesta.
Kimin taktiikka on toimiva. Hieman kevyemmällä vauhti olisi ehkä riittänyt 5. ruutuun, mutta sitten oltaisiinkin syöksytty joukon ensimmäisenä varikolle. Jos pääsisi puhtaaseen ilmaan, voisi hyödyntää pehmeät renkaat ja auton keveyden täysin ja olla nopea silloin kun sitä tarvitaan. Mutta puhdasta ilmaa on saatavilla aika harvoin kilpailun alkupuolella, ellei satu lähtemään paalulta. :dunno: