Kimistä kovapalkkaisin kuljettaja?

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
patriot:
Mera:
patriot:
No Häkkisen Mika hylkäsi aikoinaan Jaguarin rahakkaan tarjouksen ja jatkoi McLarenilla vähän pienemmällä korvauksella! Miksi? Koska McLarenilla ajat voitoista! Jaguarilla ajat?

Mika valitsi rahan sijasta tuolloin kilpailukykyisen paketin!
Sangen ymmärrettävää. Kuka nyt arvostaa enemmän rahaa kuin mahdollisuutta voittaa maailmanmestaruus?

Bar maksoi Villenöfille 18 M, eikä tallilla ollut mitään mahdollisuuksia taistella kärkisijoista. Mahtoi JV olla hiukka turhautunut.
Joo Villeneuven olisi kannattanut ehdottomasti jatkaa Williamsilla kauden 98 jälkeen! Mutta raha houkutteli. Käteen jäi paskaa, niin ja tietysti paljon rahaa.

Onneksi Mika oli viisaampi ja pysyi voittavassa tallissa, vaikka huonommat tallit yritti houkutella rahalla.
Vihaan jossittelua yli kaiken, mutta meinaan sitä nyt kuitenkin harrastaa.

Jos Villeneuve olisi jäänyt Williamssille, hänellä varmasti olisi tällä hetkellä paljon enemmän osakilpailuvoittoja ja pisteitä kuin nyt. Hänellä ei kuitenkaan välttämättä olisi kuin se yksi maailmanmestaruus ja hänen uransa saattaisi nyt olla joka tapauksessa päätepisteessä. Historia muistaa vain maailmanmestarit (sellainen Jaquesilla jo oli).

Kuten aikaisemmin sanoin, asia ei ole mustavalkoinen. Tottakai kuljettajat haluavat menestyä, mutta on tekopyhää väittää että rahalla ei ole merkitustä (paitsi tietysti poikkeuksena suomalaiset kuljettajat :D ).
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
No ainakaan Mikaa(suomalaisista) ei raha sokaissut! :)

Villeneuvella saattaisi olla edelleenkin se yksi mestaruus, mutta pisteitä ja voittoja huomattavasti enemmän. Mies myös muistettaisiin paremmin menestyjänä, kuin surkeana ex-mestarina. Valitettavasti BAR-vuodet jättävät ikuisen tahran häneen!
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
En usko että tuota hommaa jaksaisi tehdä jos suurin motivaation lähde olisi raha. Puhutaan kuitenkin niin valtavista summista että F1-mittapuun mukaan keskivertoinenkin palkka riittäisi keskivertoa lokoisempaan elämään hautaan asti.
Tällaisen tavallisen normipalkalla puurtavan pulliaisen on mahdoton kuvitella tilannetta jossa ei tarvitse laskeskella pennosia ja vertailla kaupassa litrahintoja.

Esimerkki NHL:stä jossa on havaittavissa järkiintymistä palkka-asioissa: Selänne ja Kariya muuttivat Coloradoon puolipalkalla, jotta saisivat vihdoin edes tilaisuuden voittaa Stanley Cupin. Teppo Numminen on joskus sanonut: "En edes tiedä kuinka paljon minulla on rahaa, enkä tiedä mitä sillä tekisin." Numminen tienaa Dallasissa 4,4 miljoonaa dollaria vuodessa.. Forsberg ja Jagr ovat kovapalkkaisimmat kiekkoilijat 11 miljoonan dollarin vuosituloilla. Fykkösiin verrattuna nappikauppaa. Silti keikkoilijoillakin on pätäkkää enemmän kuin tarpeeksi..
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Kyllä varmasti Villeneuven siirtymiseen BAR talliin vaikutti muukin kuin raha. BAR:n johtajisto on varmaankin saanut Villeneuven vakuutettua tarpeeksi hyvin siitä, että talli tulee olemaan voittajatalli parin vuoden sisällä. Ovat varmaan esitelleet budjettijuttujaan tai jotain vastavaa. En usko, että kukaan tämänpäivän huipputallin kuljettaja vaihtaisi paikkaansa johonkin talliin, jos tietäisi että talli ei varmasti tule menestymään, luvattiin hänelle melkein mikä summa tahansa. Villeneuvenkin siirtoon varmasti liittyi tämä usko tallin menestymiselle.

Nyt on muuten Kimillä loistavat lähtökohdat sopimusneuvotteluille. Jos Ferrari todella haluaa Kimin, ja Mäccäri puolestaan ei halua luopua Kimistä, tulee Kimin todennäköisesti nousemaan huimasti. Räkä ja managerinsa pystyy sitten pöydän ääressä sanomaan Mäccärin hemmoille, että Ferrari lupas 20M€ per kausi. Ja McLaren kun ei halua päästää Kimiä, joutuvat he lupaamaan enemmän, jolloin Ferrari taas lupaa enemmän, jolloin Mäccäri lupaa enemmän... Mielenkiintoista nähä minkälainen sopimus sille Kimille sitten tuleekaan.

<small>[ 15-12-2003, 20:01: Message edited by: Spam ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ylen Sankia Priha
[QB]En usko että tuota hommaa jaksaisi tehdä jos suurin motivaation lähde olisi raha. QB]
En tiedä onko joku näin väittänyt?

Kenenkään omalla toiminnallaan valtavia summia ansainneen ihmisen suurin motivaationlähde alussa ei ole ollut raha.

Meidän tavallisten pulliaistenkaan suurin motivaationlähde töissäkäymiselle ei saisi olla raha. Jos käyt töissä vain rahan takia, et todennäköisesti pidä työstäsi ja sinua vituttaa lähteä joka aamu töihin.

Jos sinulla on mielekäs työ, lähdet aamulla iloisin mielin töihin. Tähän pitäisi pyrkiä.

Sitten rahasta. Vaikka työni on motivoivaa ja mielekästä, tekisin mitä tahansa saadakseni työnantajani vaikkapa viisinkertaistamaan palkkani. Syy tähän on se että rahaa ei koskaan ole liikaa. Minulla vain ei ole keinoja puristaa työnantajaltani lisää rahaa.

F1 kuljettajien ainoa motivaationlähde ei todellakaan voi olla raha, mutta minusta on äärettömän sinisilmäistä kuvitella että rahalla ei olisi kuljettajille, heidän managereilleen ja niille ihmisille jotka ylipäätään ovat mahdollistaneet kuljettajan pääsyn koko sarjaan, mitään merkitystä.

Me voimme tietysti kuvitella että meidän suosikkimme ajavat rakkaudesta lajiin ja meihin penkkiurheilijoihin. Tällainen kuvahan meille halutaan syöttää.
wink
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
patriot:
Mera:
patriot:
No Häkkisen Mika hylkäsi aikoinaan Jaguarin rahakkaan tarjouksen ja jatkoi McLarenilla vähän pienemmällä korvauksella! Miksi? Koska McLarenilla ajat voitoista! Jaguarilla ajat?

Mika valitsi rahan sijasta tuolloin kilpailukykyisen paketin!
Sangen ymmärrettävää. Kuka nyt arvostaa enemmän rahaa kuin mahdollisuutta voittaa maailmanmestaruus?

Bar maksoi Villenöfille 18 M, eikä tallilla ollut mitään mahdollisuuksia taistella kärkisijoista. Mahtoi JV olla hiukka turhautunut.
Joo Villeneuven olisi kannattanut ehdottomasti jatkaa Williamsilla kauden 98 jälkeen! Mutta raha houkutteli. Käteen jäi paskaa, niin ja tietysti paljon rahaa.

Onneksi Mika oli viisaampi ja pysyi voittavassa tallissa, vaikka huonommat tallit yritti houkutella rahalla.
Miten mä muistelin että Villeneuve olisi lähtenyt Williamsilta joka tapauksessa?

No anyway, vaihtoehtoja hänellä olisi varmasti ollut jo silloin. Jälkikäteen on helppo olla viisas. Silloin asia oli eri. BAR oli tulossa mukaan suurella budjetilla ja teoreettiset menestysmahdollisuudet olivat hyvät. On siis helppo sanoa että Villeneuve teki väärin mennessään ison rahan perässä BARille. Näinhän se kieltämättä on.. Mutta toisaalta, harva kuljettaja olisi vastaavassa tilanteessa tehnyt toisin. Oma manageri pomona, tallilla suuri budjetti, hyvä palkka, korkeat odotukset, Adrian Reynard suunnittelijana..

Ei silloin sopimusta mietittäessä voitu tietää, että oma manageri ei olekaan yhtä hyvä pomona kuin managerina. Ei voitu tietää, että rahan avulla ei saatukaan toimivaa kokonaisuutta. Huippunimiä saatiin, mutta kokonaisuus ei toiminut yhteen. Lisäksi ei voitu myöskään tietää että kaikissa aiemmissa luokissa murskamenestykseen päässyt Reynard ei pystykään juuri tuloksiin Formula ykkösissä.

Ongelmat laukesivat vasta kaudella 1999, ja on kieltämättä todella omituista miksei Villeneuve jättänyt tallia kauden 99 jälkeen kun hänellä oli siihen mahdollisuus. McLaren käsittääkseni tarjosi kaudelle 2000 paikkaa.. Villeneuvea varmaan vituttaa ettei ottanut sitä paikkaa. Hän olisi varmasti mukana tulevallakin kaudella, ja arvostus olisi huomattavasti suurempi kuin nyt.

<small>[ 16-12-2003, 09:45: Message edited by: Jacques ]</small>
 

Koponen

Member
Liittynyt
2.3.2001
Viestit
16
Sijainti
Helsinki
Eiköhän se ole manageri, joka niissä neuvottelupöydissä vääntää kättä noista palkoista. Toki kuski ottaa mieluummin ison liksan kuin pienen, mutta manageri sen duunin tekee. Luulenpa että Robertsonilla kiiltää enemmän taalankuvat silmissä kuin Räikkösellä, ja sehän on selvä asia, toinen on kilpa-autoilija ja toinen on bisnesmies.
Ja siinä vaiheessa kun talli A maksaa puolet siitä, mitä talli B, niin on selvää missä manageri haluaisi suojattinsa ajavan. Toivottavasti kuitenkin kuski saa vielä tässä tapauksessa valita työpaikkansa, eikä managerointisopimuksessa ole pykälää, joka velvoittaa kuskin töihin managerin osoittamaan talliin.
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Höpö höpö...ei manageri mitään määrää missä kuski ajaa. Kuski ajaa siellä missä haluaa. Manageri vain asettaa pöydälle neuvottelemat sopimustarjoukset ja kuski valitsee minkä niistä haluaa kelpuuttaa!
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
f1-katsoja:
Höpö höpö...ei manageri mitään määrää missä kuski ajaa. Kuski ajaa siellä missä haluaa. Manageri vain asettaa pöydälle neuvottelemat sopimustarjoukset ja kuski valitsee minkä niistä haluaa kelpuuttaa!
Keskustelussa on monesti ihmetyttänyt se että lähes kaikkien asioiden on pakko olla näin, tai sitten täsmälleen päinvastoin, elikkä noin.

Eikö kenellekkään tule mieleen että asiat voisivat olla jotain siltä väliltä?

Kyllä kuljettajan ja managerin välillä on varmasti kirjallinen sopimus jossa kerrotaan hyvinkin tarkoin mm miten päätöksiä tehdään. Tuota sopimusta ei tehdä millään FIA:n kaavakkeella joka olisi kaikille kuljettajille ja heidän managereilleen sama.

Voi tietysti olla sellainen tilanne että kuljettaja on "palkannut" managerin sellaisella sopimuksella että kenkää voi antaa koska tahansa.

Useinmiten asia on kuitenkin niin että manageri on se henkilö joka ylipäätään mahdollistaa kuljettajan ajamisen formuloissa ja sijoittaa alussa suuriakin rahasummia sen eteen että suojatti saa tallipaikan. Tällöin managerilla on tietysti myös aika paljon sanavaltaa ratkaistaessa kuljettajan tulevaisuutta.

Ja nyt pitää muistaa että kuljettaja, manageri ja taustajoukot toimivat varmasti tiiviissä yhteistyössä ja heillä on yhteinen päämäärä: mahdollisimman hyvä menestys. Ja menestyshän tuo mukanaan myös tätä paljon puhuttua kulutushyödykettä, eli rahaa. wink
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Ilmari:
Sitten rahasta. Vaikka työni on motivoivaa ja mielekästä, tekisin mitä tahansa saadakseni työnantajani vaikkapa viisinkertaistamaan palkkani. Syy tähän on se että rahaa ei koskaan ole liikaa.
Juuri tätä ajoin takaa. Normipalkalla puurtava ei pysty kuvittelemaan elävänsä tilanteessa jossa rahaa olisi tarpeeksi. Tällöin tulee ajatus "rahaa ei ole koskaan liikaa". Ehkei liikaa, mutta tarpeeksi kyllä. Henkilökohtaisesti en ymmärrä mitä iloa on pankkitilistä joka pursuaa pätäkkää eikä ole enää mitään mihin sitä kuluttaa. Kavereille brassailu? Ei kuulu luonteeseeni. Toki tilillä on hyvä olla ylimääräistä pahan päivän varalle, mutta siinä vaiheessa ylimääräistäkin on tarpeeksi kun numeroita alkaa olla yhtä paljon kuin kahdessa kädessä sormia (kärjitetysti)..

Mutta tämähän on vain oma mielipiteeni.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Koponen:
Eiköhän se ole manageri, joka niissä neuvottelupöydissä vääntää kättä noista palkoista. Toki kuski ottaa mieluummin ison liksan kuin pienen, mutta manageri sen duunin tekee. Luulenpa että Robertsonilla kiiltää enemmän taalankuvat silmissä kuin Räikkösellä, ja sehän on selvä asia, toinen on kilpa-autoilija ja toinen on bisnesmies.
Ja siinä vaiheessa kun talli A maksaa puolet siitä, mitä talli B, niin on selvää missä manageri haluaisi suojattinsa ajavan. Toivottavasti kuitenkin kuski saa vielä tässä tapauksessa valita työpaikkansa, eikä managerointisopimuksessa ole pykälää, joka velvoittaa kuskin töihin managerin osoittamaan talliin.
Toisaalta jos kuski haluaa ennemmin ajaa voitoista kuin rahasta (esim. BAR $20M vs. Williams $12M), ja manageri "pakottaa" kuskin ajamaan rahasta niin eiköhän kuskilla ole mahdollisuus potkia manageri pellolle. Käsittääkseni manageri on kuskin avustaja eikä päinvastoin.. ja edelleen: jos kuski on nopea, niin manageri tuskin haluaa katkaista välejään suojattiinsa -> manageri antaa kuskin viimekädessä päättää missä ajaa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ylen Sankia Priha:
Ilmari:
Sitten rahasta. Vaikka työni on motivoivaa ja mielekästä, tekisin mitä tahansa saadakseni työnantajani vaikkapa viisinkertaistamaan palkkani. Syy tähän on se että rahaa ei koskaan ole liikaa.
Juuri tätä ajoin takaa. Normipalkalla puurtava ei pysty kuvittelemaan elävänsä tilanteessa jossa rahaa olisi tarpeeksi. Tällöin tulee ajatus "rahaa ei ole koskaan liikaa". Ehkei liikaa, mutta tarpeeksi kyllä. Henkilökohtaisesti en ymmärrä mitä iloa on pankkitilistä joka pursuaa pätäkkää eikä ole enää mitään mihin sitä kuluttaa. Kavereille brassailu? Ei kuulu luonteeseeni. Toki tilillä on hyvä olla ylimääräistä pahan päivän varalle, mutta siinä vaiheessa ylimääräistäkin on tarpeeksi kun numeroita alkaa olla yhtä paljon kuin kahdessa kädessä sormia (kärjitetysti)..

Mutta tämähän on vain oma mielipiteeni.
Et ilmeisesti tunne sanontaa että mitä isommat tulot sen isommat menotkin.

Siinä vaiheessa kun sinulla on huvila ja yksityisjahti Monacossa, toinen huvila Bahamalla, linna ranskassa ja yksityissuihkukone, menosi alkavat olla huimaa luokkaa. Mistään et kuitenkaan haluaisi sen jälkeen luopua.

Rikastuminen ja sen mukana tulevat "kulutushyödykkeet" aiheuttavat itseään ruokkivan kierteen. Maailmassa on helvetisti ökyrikkaita ihmisiä jotka ansaitsevat koko ajan lisää. Heille ei tule mieleenkään sinun nöyrä asenteesi että kyllä tässä halvemmallakin selvitään.

Siinä vaiheessa kun ylelliseen elämään tottuu, siitä on mahdoton luopua. Ihmiset jotka siihen pääsevät, eivät pysy nöyrinä, päinvastoin heistä tulee entistä ahneempia (poikkeuksen muodostavat tietenkin suomalaiset formulakuskit :D )

Kuten sanoit, tavalliset pulliaiset eivät tällaista ymmärrä.

PS. Tämä on minun mielipiteeni wink
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Älä yleistä.. tunnen itse henkilökohtaisesti erään jolla on tilillä numeroita pitkä rivi (ei nyt ihan fykköskuskin luokkaa, mutta huomattavasti enemmän kuin keskivertojäppisellä), mutta 97 Mazdalla ajelee ja on ihan kuin kuka tahansa pullanpurija. Luulisi että kotona olisi deeveedeeteehooäkssuperhypersurroundhässäkkäkotiteatteri videotykillä ja ultrahieno tietokone kaikilla mahdollisilla herkuilla, vaan kun ei..
Eikä osta kalliita viinejä ja V.S.O.P. konjakkeja, vaan bishofshofenia ja V.S.ää ottaa siinä missä minäkin.

Sanoi kerran että jos jatkuvasti viettää luksuselämää niin se ei tunnu pidemmän päälle miltään. Hankkii luksusta kun on joku erikoistilaisuus.. ylellisyydestä nauttii enemmän kun sitä ei saa joka päivä.
Viisaita sanoja minun mielestäni.
 
Ylös