Kirjakieli toikki

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kaikki nipot voi kirjoitella tänne puhtaalla kirjakielellä toisilleen tervehdyksiä :thumbup:

Huomioikaa oikeinkirjoitus.

Sana on vapaa.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Meikä lähtee koht sTadiin, jaMmailemaan, jou mään chigagoo (vai mite c ny meni)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24214
Sijainti
lappeen Ranta
täällävois ylesemminki kitjotella kieli opiesta ja oikein kirjotus säännöistä mulla oli koulussa aikoinaan aine kirjoitus juttujen puolesta aika keski tasoo mut oikein kieli oppi sit paremmin meniks tää nyt ketjun aiheenvierestäsori

edit. kieli oppi virheitä ja kirjoitus virheitä korjattu
edit2. lisätty iso alkukirjain edit ykköseen
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Noooh...leikki leikkinä ja sormet pois sieltä. ;)

Sanottakoot, että oishan se hienoa jos kirjoiteltaisiin isoilla ja pienillä kirjaimilla silloin kun kuuluu. Yhdys sana virheistä en niinkään nipottaisi. Eikä em. käyttö muuten ole kirjakieltä (pelkästään)...

Sinänsä ihan se ja sama miten kirjoittaa. Ei tämä niin virallista ja vakavaa ole...;)
 

Ned Flanders

Diddlido springfielder
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
393
Sijainti
Next door to Homer!
Mitä turhia. Helpompi on laittaa azlyn kaltaiset tasaisen paskan kirjoittajat, ilman isoja alkukirjaimia, iggeen.

Sinänsä ihme, että sama kaveri osaa laittaa pilkut ja pisteet, mutta ei jaksa painaa shiftiä, ja samalla tekstistä tulee vaikeaselkoista.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
mäen tiijä miksmua ei ain ymmäretä vittueiks jengi osaa lukee?!? puhunksmä kiinaa taijotai?!! vittusvahalii vetäkää tumpuu!!!1
 

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
Olen vähän pohdiskellut, että olisiko yleisessä (enemmän onneksi muualla kuin tällä foorumilla) "emmä jaxa välitää oikein krijotuksesta intternetissä" -asenteessa kyse jonkinlaisesta itsekorostuksesta. Tekemällä omasta tekstistä mahdollisimman vaikeaselkoista, taataan se että muut lukijat joutuvat käyttämään tavallista enemmän aikaa ja keskittymiskykyä oman viestin tulkkaamiseen. Ja hyvällä säkällä saadaan joku vielä provosoitua kirjoittamaan vastaus, jossa kerjätään vähän selkeämpää suomea.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taannoin, kun vielä harrastin chattaamista minulle tultiin huomauttamaan siitä, että kirjoitin liian hyvää suomen kieltä. :D

Onhan se nyt "turhaa", että chatatessa ehtii käyttää välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia. Mutta että joku viitsii oikein ottaa asiakseen huomauttaa siitä, sitä ei voi kuin hämmästellä.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Mitä turhia. Helpompi on laittaa azlyn kaltaiset tasaisen paskan kirjoittajat, ilman isoja alkukirjaimia, iggeen.

Sinänsä ihme, että sama kaveri osaa laittaa pilkut ja pisteet, mutta ei jaksa painaa shiftiä, ja samalla tekstistä tulee vaikeaselkoista.
nuukuusviikon kunniaksi kirjottelen näppiksellä, jossa ei ole shiftejä.

ps. tuo sinun jälkimmäinen lauseesi oli varsin kömpelösti rakennettu. tuleeko tekstistä vaikeaselkoista, koska osaan laittaa pilkut ja pisteet?
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Olen vähän pohdiskellut, että olisiko yleisessä (enemmän onneksi muualla kuin tällä foorumilla) "emmä jaxa välitää oikein krijotuksesta intternetissä" -asenteessa kyse jonkinlaisesta itsekorostuksesta. Tekemällä omasta tekstistä mahdollisimman vaikeaselkoista, taataan se että muut lukijat joutuvat käyttämään tavallista enemmän aikaa ja keskittymiskykyä oman viestin tulkkaamiseen. Ja hyvällä säkällä saadaan joku vielä provosoitua kirjoittamaan vastaus, jossa kerjätään vähän selkeämpää suomea.
Pitää paikkansa, että sellaista, "mix mä muca jaxaisin ålla kinostun siit" sillisalaattia on äärettömän ikävä lukea.

Toisaalta mua nyppii ihan äärettömästi sellaset "notuonytkylläkinonyhdyssana ja katsotaannytvähänmitensitäpilkkuaviljellään" tyypit jotka varmaan saa painajaisia kun ne lukee näitä juttuja. Vittu pysyisivät poissa sitten jos se on niin kauheeta.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
"Toikki" on virallista forum-kieltä. Samaa tarkoittavia slangi- ja lainasanoja sen sijaan ovat esimerkiksi "triidi", "ketju" tai "otsikko".

edit: Lähteeksi laitan tähän asiasta taannoin järjestetyn kansanvaalin
 
Viimeksi muokattu:

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
Toisaalta mua nyppii ihan äärettömästi sellaset "notuonytkylläkinonyhdyssana ja katsotaannytvähänmitensitäpilkkuaviljellään" tyypit jotka varmaan saa painajaisia kun ne lukee näitä juttuja. Vittu pysyisivät poissa sitten jos se on niin kauheeta.
Minäkin olin johonkin aikaan pahimman luokan yhdyssanapoliisi, mutta nyttemmin olen erinnäisistä syistä joutunut tottumaan lukemaan tekstiä, jossa yhdys- ja muutkin sanat on kirjoitettu vähän miten sattuu.

Edelleen poistun kuitenkin nopeasti sellaisilta foorumeilta, joissa pääosalla keskustelijoista ei ole mitään käsitystä oikeinkirjoituksesta. Tekstin lukeminen on tuskaa, ja muista kirjoittelijoista saa sen kuvan, että he ovat alle sen iän jossa sellaiset asiat opetetaan. Pilkkuvirheitä taas viljelen itse varmasti enemmän kuin moni muu.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Varsinkin netissä pistää usein silmään, että ihmisillä sattuu koko ajan yhdys sanavirheitä.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Mitä turhia. Helpompi on laittaa azlyn kaltaiset tasaisen paskan kirjoittajat, ilman isoja alkukirjaimia, iggeen.

Sinänsä ihme, että sama kaveri osaa laittaa pilkut ja pisteet, mutta ei jaksa painaa shiftiä, ja samalla tekstistä tulee vaikeaselkoista.
Ei voi kuin olla samaa mieltä.


En ole mikään kielipoliisi, mutta kyllä se rasittaa lukea azlyn kaltaisten "kielinerojen" viestejä, jotka kirjoittavat pikkukirjaimilla ja suoltavat omaa shittiään. 'Säteissä' kirjoitusmuoto saa olla vapaa, mutta foorumeilla olisi syytä kirjoittaa kunnolla, eikä sitä omaa chat-kieltä.
 
Ylös