Kirjakieli toikki

Ace17

Acenteella
Itse osaan aika hyvin suodattaa apinasuomen. Jos hahmo ei osaa kirjoittaa kunnolla, hänellä ei todennäköisesti ole mitään tärkeää sanottavaa.

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Mä kirjotan fiiliksen mukaan tai tehokeinona miten milloinkin.

Tässä onkin hyvä kuitata kaikki kielipoliisiasiat samalla. Jos multa puuttuu välimerkkejä tai isoja kirjaimia tai lauseenjäseniä tai sanat on väärin tai kieli ei ole kieliopin mukaista, se on sitä tarkoituksella. Samoin silloin, kun se on kieliopillisesti oikein. Se on sitä tarkoituksella.

Että turha tulla huuteleen yhtään.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Veikkaisin, että isolla osalla niistä jotka tekee yhdys sana virheitä, jättää tekstin jakamatta kappaleihin tai kirjoittaa pelkästään pienillä (ellei ole laiteongelmia, tosin ihmetyttää mikä laite se sellainen on mistä ei saa isoja?) ovat ehkä jo kouluaikoinaan joutuneet "kärsimään" kun asiasta huomautellaan. Tulee monesti sitten vähän liiankin kärttyistä tekstiä, vaikka aiheesta heille huomauttaisikin.

Taustallahan voi olla luki-ongelmia tms. Sikäli ei olisi pahitteeksi olla huomauttelematta. Ainakaan siis liikaa.

Ja omassakin tiedossani on, että kirjoitan itsekin ihan päin veetä...

azly

Well-known member
Mä kirjotan fiiliksen mukaan tai tehokeinona miten milloinkin.

Tässä onkin hyvä kuitata kaikki kielipoliisiasiat samalla. Jos multa puuttuu välimerkkejä tai isoja kirjaimia tai lauseenjäseniä tai sanat on väärin tai kieli ei ole kieliopin mukaista, se on sitä tarkoituksella. Samoin silloin, kun se on kieliopillisesti oikein. Se on sitä tarkoituksella.

Että turha tulla huuteleen yhtään.
sama.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Kun teksti on suht'koht kieliopillisesti oikein ja oikeinkirjoitettua, se on huomattavasti helppolukuisempaa ja ymmärrettävämpää. Yhdyssanavirheiden tyypillisin syy taitaa olla osaamattomuus, pienissä alkukirjaimissa välinpitämättömyys.

Ned Flanders

Diddlido springfielder
Sijainti
Next door to Homer!
Kun teksti on suht'koht kieliopillisesti oikein ja oikeinkirjoitettua, se on huomattavasti helppolukuisempaa ja ymmärrettävämpää. Yhdyssanavirheiden tyypillisin syy taitaa olla osaamattomuus, pienissä alkukirjaimissa välinpitämättömyys.
Ei se väliinpitämättömyyttä ole, vaan itsensänostamista asemaan johon säännöt eivät kuulu tai ei ainakaan koske häntä. Haluaa olla toisten yläpuolella. Näin ainakin psykologin mielestä.

Vähän sama, kun joku palaverissa puhuu kännykkään kesken kaiken.

azly

Well-known member
mun mielestä isojen alkukirjaimien viljely on oman egon pönkittämistä ja omien mielipiteiden nostamista jalustalle. lähin vertailukohta lienee ns. peniksenpidennysauto.

välinpitämättömyyttä? mun välit ainakin pitää, koska niiden molemmilla puolilla on samankokoinen kirjain.

Trullinkaasu

Well-known member
mun mielestä isojen alkukirjaimien viljely on oman egon pönkittämistä ja omien mielipiteiden nostamista jalustalle. lähin vertailukohta lienee ns. peniksenpidennysauto.
Kun kirjoittaa äidinkielen aineessa isoilla alkukirjaimilla, niin se on oman egon pönkittämistä?

Ei olisi pitänyt tarttua tähän provoon, mutta ruokitaan nyt, kun on kerta lounas-aika.

azly

Well-known member
Kun kirjoittaa äidinkielen aineessa isoilla alkukirjaimilla, niin se on oman egon pönkittämistä?

Ei olisi pitänyt tarttua tähän provoon, mutta ruokitaan nyt, kun on kerta lounas-aika.
oli muuten hyvää kanakeittoa. luulin olevani formulafoorumilla, enkä äidinkielentunnilla. en ole vielä ehtinyt ehdottaa kielitoimistolle isoista alkukirjaimista luopumista, yritän ensin saada teidät foorumilaiset valaistumaan ja ymmärtämään isojen alkukirjainten tarpeettomuuden.

kai tiedätte, miten egoistisia saksalaiset ovat substantiiviensa kanssa. :nope: ei näin pojat. mersut, isot kirjaimet. bonjaatteks.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Voeshan tuota lähettöö terveesijäkkii, tai voeshan sitä olla lähettämättännii, tiiä häntä...

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
mUa ärsy77ää se,että jotkut krijottaa näin eikä huomioi yhdys sana vihreitä .Ja sekin että edellisen lauseen plikku tai piste on heti sueraavan virkkeen ekassasnassa kiinni.

Tulee ihan pelkkää puuroa viestistä eikä sitä jaksa lukea. Sori vaan kaikille.

Pietari

HarjunHerra
Sijainti
Etelä-Savo
mUa ärsy77ää se,että jotkut krijottaa näin eikä huomioi yhdys sana vihreitä .Ja sekin että edellisen lauseen plikku tai piste on heti sueraavan virkkeen ekassasnassa kiinni.

Tulee ihan pelkkää puuroa viestistä eikä sitä jaksa lukea. Sori vaan kaikille.
N01n 517ä p17ääk1n k1rj07744.

Quklis

oiyp)ia
Sijainti
Behind 7 proxys
VOI VIGIHTU GU MUA BÄNNII IH SSIIKAN KU VITTTTUTU IHMEISETT EI OSSAA KIRJOTTTAAGA YHDYS

SANOJJJJJJJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111111111111ONEONEONEYKSYKSYKS