Koirarotu?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mikä koirarotu miellyttää (ulkonäkö, luonne, käyttötarkoitus, ...) kaikkein eniten teitä?

Jostain syystä Irlannin setteri on ollut mun Mieleen.

Kukahan lyö opaskoiran ensimmäiseksi tulille?

Captain Howdy

Well-known member
Ei liene yllätys, että vastaan karkeakarvainen mäyräkoira joko normaali-, kääpiö- tai kaniinikoossa. Tosin metsähommiin pitää olla se normaalikokoinen.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ei liene yllätys, että vastaan karkeakarvainen mäyräkoira joko normaali-, kääpiö- tai kaniinikoossa. Tosin metsähommiin pitää olla se normaalikokoinen.
Sä ootkin kunnollinen koirankasvattaja!

Eikun hyvä, että sattui oikean rotuinen koira teitille. Näyttää olevan molemmilla hauskaa.

Mites toi Venttis muuten?

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Mä en ole koskaan osannut päättää mikä on se "paras rotu". Perheessä on ollut boksereita, joiden rotuominaisuus-ADHD on hetkittäin vähän rasittavaa. Siskon irlanninterrierit on allekirjoittaneen makuun vähän pieniä, mutta kieltämättä luonteeltaan miellyttäviä ja ilmeisen hyviä harrastuskoiria.

Kun joskus ehkä loppuu tää maailmankiertäminen ja koiran hankinta tulee ajankohtaiseksi, niin olennaisinta olis löytää joku mitä ei ole vielä jalostettu täysin elinkelvottomaksi. Lyhytkarvaisuus on myös aina plussaa, ihan puhtaanapitosyistä (sekä koiran että asunnon).

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kyllä toi labradorin noutaja on edelleenkin eniten mun mieleen. Kultainen noutaja toki menee samaan lokeroon, mutta labbis on ykkönen. Sitäpaitti sillä ei oo pitkiä karvoja, toisin kuin kultaisella noutajalla, jotka on talvella loskalla ja kuralla hemmetin rasittavia :frank:

Tää ei tarkoita sitä, ettenkö muistakin roduista diggais, mutta kyllä se seuraavakin hauva tulee melkoisella varmuduella olemaan labrador. Parempaa perhekoiraa saa hakea.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tykkääks joku niistä pienistä 'tuksu-koirista' jotka sopii melkeen povariin?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tykkääks joku niistä pienistä 'tuksu-koirista' jotka sopii melkeen povariin?
Joo, meidän labbis tykkää niistä, mutta kun sillä on ruoka-aineallergia, niin tarttee vaan pärjä kuivaruoalla, allergiasellaisella.

Sue_me

Well-known member
Se Jeppe-koira niistä vanhoista Olvin mainoksista.

Kettuterrieri lieni (lyhytkarvainen).

EDIT
Sileäkarvainen siis KVG:n mukaan

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Saksan paimenkoira on kyllä semmonen hauveli, että ei vaatii mun mielestä jo aika osaavan isännän, joka ymmärtää koirista muutakin kuin että niitä pitää joskus syöttää ja ulkoiluttaa. Ei se oo sattumaa, että susikoiria käytettään mielellään vartiokoirina.

Noh, periaatteessa jokaikinen koira vaatii kouluttamista, mutta saksanpaimenkoirat ja vastaavat vielä vähintään astetta aktiivisempaa huolenpitoa ja koulutusta.

Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Saksan paimenkoira on kyllä semmonen hauveli, että ei vaatii mun mielestä jo aika osaavan isännän, joka ymmärtää koirista muutakin kuin että niitä pitää joskus syöttää ja ulkoiluttaa. Ei se oo sattumaa, että susikoiria käytettään mielellään vartiokoirina.

Noh, periaatteessa jokaikinen koira vaatii kouluttamista, mutta saksanpaimenloirat ja vastaavat vielä vähintään astetta aktiivisempaa huolenpitoa ja koulutusta.
Narttu lienee huomattavasti vaativampi. Ainakin tämä tulisi huomioida jos kasvatuksesta ei aiempia kokemuksia.

Näin minulle on kerrottu asiaa tuntevien taholta, itse en koiraa ole koskaan omistanut.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Narttu lienee huomattavasti vaativampi.
Narttua on kivempi ulkoiluttaa, koska se ei merkkaa muutaman metrin välein vaan kusee kerrna pari ja on tyytyväinen.

En ole suoraansanottuna kyllä huomannut, että meidän narttukoiran kasvatus olisi ollut jotenkin huomattavan vaativaa, mutta toisaalta vaimo silloin aikoinaan kävi aika ahkerasti hauvan kanssa kaikenmaailman treeneissä ja skaboissa, joten jo sitäkin kautta se koulutus oli varmasti moninkertainen verrattuna siihen, mitä keskiverto hauveli koskaan kokee. Sen olen kyllä huomannut, että vanhenmiten on koiralle tullu pikkusen enemmän jääräpäisyyttä kuin nuorempana. Ei välttämättä ulkona nuuskiessaan tule aina heti ensimmäisellä lempeällä kehoituksella, kuten nuorempana vaan saattaa joskus joutua korottamaan ääntäänkin. Sen jälkeen kyllä tullaan korvat luimussa ja semmonen tyypillinen "anteeks" -ilme naamalla. Kiltti kuitenkin kuin mikä.

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Sijainti
Ypäjä
Mä en ole koskaan osannut päättää mikä on se "paras rotu". Perheessä on ollut boksereita, joiden rotuominaisuus-ADHD on hetkittäin vähän rasittavaa.
Ai sullakin on ollut boksereita, kiva! Meillä on nyt toinen höyrypää menossa.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Ai sullakin on ollut boksereita, kiva! Meillä on nyt toinen höyrypää menossa.
Meillä on ollut kaksi yhteensä, yksi kerrallaan. Jälkimmäisestä jätti aika pari vuotta takaperin, kunnioitettavassa 13,5 vuoden iässä. Huikeita elukoitahan ne on, muttei millään kiireisen yksineläjän koiria - tiedä tietysti onko mikään rotu. Aktivointia tarvii niin paljon.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Kyllä toi rotikka on edelleenkin eniten mun mieleen. Labradorin noutaja toki menee samaan lokeroon, mutta rottweiler on ykkönen. Sitäpaitti sillä ei oo pitkiä karvoja, jotka on talvella loskalla ja kuralla hemmetin rasittavia

Tää ei tarkoita sitä, ettenkö muistakin roduista diggais, mutta kyllä se seuraavakin hauva tulee melkoisella varmuduella olemaan rottweiler. Parempaa perhekoiraa saa hakea.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kyllä toi rotikka on edelleenkin eniten mun mieleen. Labradorin noutaja toki menee samaan lokeroon, mutta rottweiler on ykkönen. Sitäpaitti sillä ei oo pitkiä karvoja, jotka on talvella loskalla ja kuralla hemmetin rasittavia

Tää ei tarkoita sitä, ettenkö muistakin roduista diggais, mutta kyllä se seuraavakin hauva tulee melkoisella varmuduella olemaan rottweiler. Parempaa perhekoiraa saa hakea.
:doubtful: