Kokemuksia terveyden- ja sairaanhoidosta Suomessa ja muualla

• Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Örfil

Guest
Alustuksena vaikkapa tämä uutinen:

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1455861913997

On lottovoitto sairastaa Suomessa

....Jossain vaiheessa posti tuo Meilahden-retken laskun: 32,50 euroa vuorokausi. Loput maksaa kotikunta. Jos tämä kohdalle piti osua niin Luojalle kiitos, että se tapahtui Suomessa.
Paljon on varmaan parannettavaa ja kehitettävää, mutta tuosta jutusta napsahti omaan silmään tuo luku 32.50 e. Sen verran maksaa sairaalavuorokausi, oli reissun syy ja toimenpiteet mitkä tahansa.

Joten, tässä toikissa voi keskustella käytännön kokemuksista terveyden- ja sairaanhoidosta Suomessa ja muualla.

Esim. Dominicin reissusta voi kerätä tietoa tähän toikkiin.

Tarkoituksellista puoluepolitiikkaa asiaan ei saa sotkea! Laittomasta postauksesta tulee radiorangaistus, joka toimeenpannaan toimestani heti, kun laiton postaaja tavataan seuraavan kerran.
Tämä on toikin ainoa sääntö ja pyydän noudattamaan sitä.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
En tiedä onko maailman paras terveydenhuolto vaiko ei, kun en ole muiden maiden vastaavia ratkaisuita kokeillut, mutta Suomessa on helvetin hyvällä tolalla asia kyllä.

Vuosi sitten kun tarvitsin leikkaushoitoa, pelkäsin lehtilööppien ynnä Esson baarijuttujen perusteella leikkauksen olevan joskus kahden vuoden päästä, mutta leikkausaikaa tarjottiin jo kuukauden päähän diagnoosista ja jouduttuani perumaan sen, seuraavakaan ei mennyt siitä kuin kuukauden päähän. Lysti kustansi sen muutaman kympin ja homma pelitti.

Meikä arvostaa.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Olisihan se jossain halvempaa olla kipiä.
Julkisten terveyspalveluiden maksuilla on kalenterivuosittainen maksukatto, joka vuonna 2016 on 691 euroa. Myös lääke- ja matkakustannuksilla on omat maksukattonsa, jotka ovat lääkkeille 610,37 euroa ja matkoille 300 euroa. Yhteenlaskettuna maksukatot ovat 1601,37 euroa.Paljon sairastavien ja pienituloisten tilannetta heikentää entisestään matkakorvausten leikkaukset sekä reseptilääkkeiden omavastuu. Kelan korvaamien matkojen omavastuu nousi vuoden 2016 alussa 56 prosenttia ja lääkkeille säädettiin 50 euron alkuomavastuu.

Ruotsissa samantyyppinen yhteinen maksukatto on vain 472 euroa, noin kolmanneksen suomalaisesta.
link

Se, että muualla on huonommin, on aika huono peruste nostaa noita omavastuuosuuksia.

jjv

Arschloch
Halvempi kun hotelli!
Mulla oli vuosi sitten jo hotellivuorokausi maksettuna ja huone odottamassa, kun ensiavussa tarjottiin mahdollisuutta jäädä sinne yöksi tarkkailuun. Raahustin lumisateessa hotelliin, hiukan taloudellisessa mielessä harmitti. Silloin kävin alle viikon sisällä neljän lääkärin luona, kun ei tahtonut selvitä mikä miest' vaivaa. Kolme niistä otti oireet tosissaan ja teettivät ison liudan tutkimuksia. Ensimmäinen lääkäri oli päättänyt diagnoosin jo taustatietojen perusteella ennen kädenpuristusta eikä viitsinyt tutkia vaan antoi heti väärän lääkityksen. Ei sekään systeemin vika ollut, lääkäri vain oli laiska paska.

Isä jäi katkeraksi äidin hoidosta. Syöpä olis pitäny huomata aiemmin, sitä ei osattu ensioireista epäillä ja leikkaukseen ois pitäny päästä nopeammin. Oon näyttäny sille netistäkin monta juttua kuinka se syöpätyyppi huomataan yleensä vasta oireista ja silloin se on jo levinnyt ja aika vähän tehtävissä. Eikä ne leikkauksetkaan taida niin päivän päälle olla. Äiteemuori ystävystyi sairaalassa kolmen muun samaa tautia sairastavan kanssa ja samaten serkun äidillä oli sama syöpä. Kaikki ne oli mullan alla parin vuoden kuluttua sairastumisesta.

Thyella

þýðingafræðingur
Sijainti
Ciutat Comtal
Mä voin tässä kertoilla vähän kokemuksiani. Suomesta en niin tiedä, kun täysi-ikäisenä olen käynyt muistaakseni kerran lääkärissä, kerran ensiavussa parin tunnin tiputuksessa ja kerran hammaslääkärissä.

Islanti: Lääkkeet kalliita, varmaan samaa luokkaa ku Suomessa. Mä kun joudun syömään lääkkeitä loppuikäni, ei ollu kiva opiskelija-aikoina ravata apteekissa. Kerran jouduin olemaan kaksi yötä sairaalassa, sain morfiinia ja adrenaliinipiikkejä ja olin ties missä härpäkkeissä kuvauksissa, mutta loppujen lopuks jouduin maksamaan vaan ambulanssikyydistä. En tiedä, miks mulle sanottiin, että mielenterveyspuoli on täysin yksityinen, kunnes sitten virkavallan kehoittamana pääsin julkiselle, josta löytyikin maailman paras terapeutti, joka käänsi elämän parempaan suuntaan ja jonka lausahdukset on edelleen mielessä joka päivä. Tosin, jouduin kerran kysymään sieltä potilastietojani jotain vakuutusta varten, eikä niillä ollut musta mitään tietoja missään. En ollut yllättynyt, tavallinen islantilainen mentaliteetti.

USA: Kävin kerran lääkärillä, oli joku entinen jääkiekkopelaaja. Maksoin 50 dollaria siitä 20-minuuttisesta. Kerran jouduin parin tunnin tiputukseen, lääkärilasku oli 400 dollaria. Vakuutus onneks korvas. Sairaala lähetti sen jälkeen vielä karhukirjeen, vaikka homma oli hoidettu. Kuulemma joskus tekevät niin ylimääräisen rahan toivossa, en tiiä onko totta.

Italia: Kukaan ei tiedä mistään mitään, juoksuttavat paikasta toiseen. En joutunut maksamaan lääkkeistä sen ajan ku siellä asustin, ja omalääkärille sai helposti ajan.

Espanja: Pelkkää hyvää sanottavaa. Lääkärit on ystävällisiä ja asiallisia, kaikki koitetaan selvittää perin juurin. Olin leikkauksessa vuosi sitten ja olen käynyt useampaan otteeseen verikokeissa, kuvauksissa ja testeissä. Kävin viime viikolla lääkärissä, koska ranteessa on kipeä patti, ja sain heti lähetteen kuvauksiin ja lääkettä, jota kokeillaan ennen mahdollista punktiota. Samalla lääkäri määräsi mut verikokeisiin, koska häntä kiinnostaa, miten mun kilpirauhanen jaksaa. Samalla myös kyseltiin, että syönhän mä tarpeeksi kalaa ja onhan suola jodioitua. Mistään sairaalakäynneistä, testeistä tai kuvauksista en ole joutunut maksamaan, veikkaisin notta veronmaksulla on osuutta asiaan.

Sitten kun mä täältä muutan pois, niin terveydenhuoltoa ja pieniä apteekkilaskuja tulee ikävä. Viime kuussa olin aika kipeä, joten lääkäri määräsi mulle antibiootteja, inhalaattorin ja jotain muuta lääkettä. Samalla nappasin kolmen kuukauden tyroksiinit ja kolmen kuukauden masennuslääkkeet. Tää setti ois ollu Islannissa lähemmäs 70 euroa. Täällä? Alle 3 euroa.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Faijalla muuttui juuri terveyskeskuksen vuodeosaston maksu tuloista riippuvaksi eli nappaavat reilusti ja rehellisesti 85% eläkkeestä. Tuota sitten vähentään Kelalta haettavat tuet, jotka kansa tietty maksaa.

BudLightJaguar

Well-known member
Sijainti
Salo
Käytännön kokemukset terveydenhuollosta viimeisen parin vuoden aikana rajoittuvat työterveyshuoltoon, joka meillä on Aavassa ja toimii hyvin. Huonoimmat kokemukset ovat julkisen puolen hammaslääkäristä. Ei varsinaisesti hoidosta vaan suorastaan poskettomista hoitojonoista. Viime elokuun lopussa olleen toimenpideajan jouduin perumaan päällekkäisen menon vuoksi. Sain sitten uuden ajan tämän vuoden tammikuulle.

BudLightJaguar

Well-known member
Sijainti
Salo
Päivystävien dosenttien lisäksi on näemmä olemassa päivystäviä vitsiniekkoja.

Archie

Well-known member
Terveydenhuoltoa lienee aika vaikea vertailla kokonaisuutena johonkin toiseen maahan. Tunnetusti Suomessa erikoissairaanhoito ja työterveyshoito toimivat mallikkaasti millä mittareilla tahansa. Sen sijaan perusterveydenhuolto laahaa kaukana jäljessä eikä liene kansainvälisestikään huippuluokkaa.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Laadullisesti suomalainen sairaanhoito on käytännössä mihin tahansa verrattuna hyvää. Siinä on kuitenkin varsin erikoinen piirre kustannuksissa, Suomessahan henkilöstön eli hoitsujen ja lekureiden palkat eivät ole mitenkään korkeita, vaan heikommaista päästä muihin perinteisten länsimaihin verrattuna, kuitenkin järjestelmän kokonaiskustannukset taas ovat suhteellisen korkeita. Mihin se raha hukataan?