Kolumni: Jurki Jaervi Lepho

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Myös kolumnin kolmas osa oli vaikuttavaa luettavaa. Kiitos siitä Bobbikselle!
 

silostone

Well-known member
Liittynyt
4.1.2003
Viestit
60
Sijainti
finland
joo , tälläisia asia linjan kirjoituksia on ilo lukea . pojat osaa asiansa ja ammentaa ne muidenkin ruutuun. mutta , mikä naksahti jj:llä kun se ei osannut sanoa kannustuksen eikä kehun sanaa häkästa. no salosta ehkä vähän ja nytten kimistä hieman enemmän ? huomasin että jj ei tullut toimeen muiden suomalaisten f1 kuskien kanssa. hänen ollessaan selostuskopista se pääsi oikein eetteriin asti. seurasin jj:n otteita ja olin sitä mieltä että hyvällä kalustolla hän olisi ollut poliumin vakio vierailija. nyttenmin oon tullut siihen tulokseen että jj on ja oli hyvin tunne pohjainen kuski . hän tarvitsee tallipäällikön joka on hyväkaveri ja joka kehuu mennen tullen , ei pomoa joka voi joskus sanoa niikuin asia on. kuskeista hainz harald on lähinnä samanlainen. flavio ei halaa isällisesti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
epeli:
Myös kolumnin kolmas osa oli vaikuttavaa luettavaa. Kiitos siitä Bobbikselle!
Nyt kun sen itse uudestaan läpi luin, niin öinen valvominen on kyllä tehnyt kepposet... Toistoa, hölmöjä sanamuotoja ja turhia sanoja ihan liikaa. Mutta hyvä jos kelpasi :)

Silostone,

Jyrkille oli aikanaan kova paikka kun Häkästä yhtäkkiä tuli se nopeampi suomalainen 1992, sen on JJ itsekin myöntänyt. Tuon suomalaiskolmikon väleistä voisi varmaan kirjoittaa enemmänkin, mutta pääpiirteittäin Häkä oli se oman tien kulkija, samanikäiset Jykä ja Salo taas olivat kavereita. Salolla ja Häkkisellä oli ajoittain sukset ilmeisesti aika pahastikin ristissä, JJ tuli kuitenkin toimeen molempien kanssa mikäli olen oikein ymmärtänyt. Selostuskopissa tapahtuneesta kehumisesta tai kehumatta jättämisestä en osaa sanoa oikein mitään, muistettava on toki sekin, että vuosi 2001, jolloin JJ toden teolla selostamisen aloitti, oli Häkkisellekin varsin vaikea vuosi.

Tunnepohjaisuudesta täytyy kyllä olla osin samaa mieltä, JJ tarvitsee oikeanlaisen ympäristön todella syttyäkseen. Flavion tapauksessa oli kyse kyllä paljon muustakin niinkuin pyrin tuossa esille tuomaan. Vaikka tallin sisällä JJ:n ja muiden välit eivät parhaat mahdolliset olleetkaan, väittäisin että se kaikki muu painoi vaakakupissa lopulta enemmän.
 

Armando

Active member
Liittynyt
8.4.2000
Viestit
35
Hienot kolumnit - kiitos.
Oli se iltapäivä -91. Eka Siren ampuu MM91-Turussa kiekon hurrin polveen ja Sundin läpi...! Pari tuntia myöhemmin JJ vie Imolassa Dallaraa ilmiömaisesti ja ottaa ekan podiumin. Häkä taisi olla Lotuksella viides ohitettuaan Herbertin.
Kolme vuotta myöhemmin sama paikka:kaikki perselleen. JJ ajaa Monacosta Ratzenbergerin kanssa Imolaan. Kaveri kuolee aika-ajoissa. Lähtö:vaihde valmiiksi kakkosella -kiitos tallin - Lamy pyrstöön - niska jälleen morjens. Senna kuolee. Wendlinger koomaan Monacossa ja Leuka vie 100-0 kisassa.
Ura ohi.

Mitä olisi tapahtunut jos JJ ei olisi loukkaantunut Silverstonessa? Missä olisi JJ ja millä meriiteillä? Tätä on meinaan tullut useampaan kertaankin mietittyä.
JJ tarjosi hienoja hetkiä ja on yksi suomalaisen rataurheilun legendoja eikä minulle koskaan keskikastia talentiltaan/suorituksiltaan -ei edes F1:ssä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sen verran täytyy korjata, että Herbert ei ollut mukana Imolassa 1991, vaan Häkkisen tallikaverina ajoi Julian Bailey. Herbert sitten korvasi Baileyn myöhemmin kaudella.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ennen Mikoja JJ oli suomen toivo ja peukkuja tämän symppiksen takia tuli pidettyä pystyssä. Häkä oli(on) persoonana niin toisen tyyppinen, joten ehkä se selittää osaltaan miksi herrojen välit eivät tuntuneet kovin lämpimiltä...ja molemmathan taistelivat pääsystä ns. parempiin talleihin. (=kilpailuasetelma)

JJ:n Sauber aika on jäänyt hiukan kaivelemaan ja siitä herra Bobakki tai joku muu voisi meitä pimeydessä eläviä dementikkoja muistuttaa. Sauberia rummutettiin aikanaan aika tavalla ja odotukset ko. tallin osalta olivat korkealla ja mitä tapahtuikaan Monacossa...

Edelleenkin kiitoksia bobakille ja pmv:lle vaivannäöstä ja hienoista kirjoituksista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Formulanomi:

JJ:n Sauber aika on jäänyt hiukan kaivelemaan ja siitä herra Bobakki tai joku muu voisi meitä pimeydessä eläviä dementikkoja muistuttaa. Sauberia rummutettiin aikanaan aika tavalla ja odotukset ko. tallin osalta olivat korkealla ja mitä tapahtuikaan Monacossa...
No minäpä yritän. Odotukset olivat tosiaan korkealla, Harvey Postlethwaiten ja Steve Nicholsin suunnittelema auto osoittautui onnistuneeksi jo testeissä, kuten Postlethwaiten autot yleensä ja Kyalamissa JJ olikin ruudussa 6 tämän johdosta. Vaikeudet alkoivat kun Sauber alkoi jyräämään tallissa yhä enemmän omaa mentaliteettiään, johon kuului olennaisena osana saksankielisen henkilöstön suosiminen. Kuulostaahan tuo hölmöltä, mutta muita selityksiä vaihtelevat kansallisuudet omanneiden, ennen kauden alkua värvättyjen henkilöiden massapakoon on vaikea keksiä. Postlethwaite lähti ensin, sitten Nichols ja lopulta myös JJ:n kisainssi, Ferrari-tuttu Luigi Mazzola. Talli jäi varsin saksalaisiin käsiin, palavereitakin alettiin pitää Jyrkin kannalta hieman vaikeammalla kielellä juuri Monacon hujakoilla. Tähänhän liittyi sitten myös lievähkö itävaltalaisen hujopin Karl Wendlingerin suosiminen.

Epäilijöitä riittänee taas, mutta Monacossa nähtiin varsin räikeä esimerkki tallin kuljettajapolitiikasta. JJ ja Wendlinger korjasivat toisensa pois kilpailusta Loewsin neulansilmässä, kun JJ yritti ohitusta ja pääsikin jo rinnalle - vainsaadakseen Wendlingerin kylkeensä. Tilanne oli tavallinen kisaonnettomuus, ei siinä mitään, Wendlinger oli yleisen mielipiteen mukaan syypää kuitenkin. Tallipalaverissa odotti sitten yllätys: JJ:tä vaadittiin ottamaan kolhu niskoilleen! Esimerkillisen suoraselkäistä käytöstä kaikilta osapuolilta tässä.

Mutta siitä nopeudesta. Alkukaudesta viileämmissä kisoissa auto oli ihan kärjen vauhdissa, mutta jostain syystä Ilmorin tehot putosivat muita radikaalimmin ilman lämmetessä. Näin nopeus muihin verrattuna putosi kauden vanhetessa. Toinen juttu oli ajoapujen puuttuminen: esimerkiksi aktiivijousitus oli Sauberiin tulossa, mutta sitä ei lopulta koskaan autossa nähty kun FIA maranellolaisten ystäviemme lievästä painostuksestakin johtuen päätti kieltää ajoavut kaudeksi 1994 (tai joku järkimoottori keksi idean kieltää ne kesken kauden 1993, mutta kun huomattiin, että Scuderia Italian autot olivat ainoat lailliset lähtöruudukossa, ajatuksesta luovuttiin. Juttu on aavistuksen verran monisyisempi, mutta koitanpas pysyä aiheessa nyt). Passiiviautoista nopeimpia Sauberit olivat käytännössä koko kauden, mutta se ei enää loppukaudesta riittänyt.

Ja sitten ne uuden tallin ongelmat: alihankkijat eivät olleet täysin tehtäviensä tasalla, Peter Sauber valitteli erään kilpailun yhteydessä, että talli sai juuri viisi uutta nokkapalaa, jotka kaikki olivat erilaisia. Henkilöstökato ja pieni budjettikin toki kiusasivat kauden vanhetessa, Leo Ressin oli mahdotonta ymmärtää täysin Postlethwaiten väsäämän auton syvintä olemusta.

Itse suorituksista sitten... Pisteethän menivät Wendlingerille itävaltalaisen paremman loppukauden ansiosta 7-5. Jyrki oli kuitenkin erittäin tasainen: yhden nelos- ja yhden vitossijan jälkeen sijoitukset 7-7-8-8-9. Epäluotettavuuskin iski juuri silloin kun Jykän vauhti oli kohdallaan, Donigntonissa esimerkiksi hajosi kymmenen markan osa, joka sitten pakotti lähtemään varikolta. Auto oli mahdoton ajettava ja JJ keskeytti 13 kierroksen kohdalla. Kilpailu ajettiin märällä ja Jyrki oli jo aamun vapaissa kuuden joukossa, eli mahdollisuuksiahan olisi siten ollut... Wendlinger taas oli epätasaisempi, mutta parhaimmat suoritukset toivat sitten kaksi pistettä enemmän. Käytännössähän parivaljakko oli erittäin tasainen, tirolilaista pidettiin Mersun urheiluautoissa Schumia parempana kuljettajana, joten vastus oli varsin hyvä.

Pahan maun Sauber-vuosi kuitenkin lopulta jätti kaiken tallipelin ja suorastaan v-mäisen lopetuksen ansiosta. Kun Sauber ilmoitti Australiassa Frentzenin palkkaamisestsa kaudelle 1994, koki se tarpeelliseksi tölväistä Lehtoa siitä, että tämä oli käynyt neuvotteluja miden kanssa.

<small>[ 19-06-2003, 00:09: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Lisäyksenä JJ:n nopeudesta, kun näyttivät jossain Mustakarin ja Kyllösen dokumenttia Häkkisestä ja JJ:stä, missä F3000-kisa vai oliko F3-kisassa, missä Irvine oli jäi kauas taakse. Taakse jäi mm. Derek Warwick, joka sittemin ajoi F1-luokassa myöskin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Harrison:
Lisäyksenä JJ:n nopeudesta, kun näyttivät jossain Mustakarin ja Kyllösen dokumenttia Häkkisestä ja JJ:stä, missä F3000-kisa vai oliko F3-kisassa, missä Irvine oli jäi kauas taakse. Taakse jäi mm. Derek Warwick, joka sittemin ajoi F1-luokassa myöskin.
Hmm... Ettei ollut Derekin veli Paul Warwick? Derek kun kuitenkin oli toistakymmentä vuotta Jykää vanhempi.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Bobakki:
Harrison:
Lisäyksenä JJ:n nopeudesta, kun näyttivät jossain Mustakarin ja Kyllösen dokumenttia Häkkisestä ja JJ:stä, missä F3000-kisa vai oliko F3-kisassa, missä Irvine oli jäi kauas taakse. Taakse jäi mm. Derek Warwick, joka sittemin ajoi F1-luokassa myöskin.
Hmm... Ettei ollut Derekin veli Paul Warwick? Derek kun kuitenkin oli toistakymmentä vuotta Jykää vanhempi.
Saatto olla näinkin, koska näin vain sukunimen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Todennäköisesti sitten niin. Paul on harvemmille tuttu, sillä hän kuoli vain 22-vuotiaana vuonna 1991 F3000-kilpailussa Oulton Parkissa jousituksen petettyä. Suorastan kohtalon ivaa oli se, että Warwick julistettiin kauden jälkeen Ison-Britannian F3000-mestariksi...

<small>[ 19-06-2003, 00:52: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Minkäslainen toi Lehto->Andretti-ohitus olikaan? Mulla ei ole mitään mielikuvaa siitä. :confused:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kiitoksia Bobakki.

Minusta kaikki kuljettajamme (pl. Leksa - en ole seuranut miehen uraa, joten en tiedä/osaa arvailla kykyjä jne.) ovat olleet varsin tasokkaita. Se, että JJ ja Mika Salo eivät koskaan päässeet tosissaan yrittämään mestaruuksia on ollut mielestäni pienestä kiinni. En vähättele Häkän saavutuksia/lahjoja, mutta oikeiden tähtimerkkien alla myös JJ:llä ja Mika Salolla olisi ollut edellytyksiä vaikka mihin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Semmoinen pieni korjaus, että JJ:tä ei korvannut Tony Kanaan, vaan Helio Castro-Neves.

Kanaan ajoi kaudella 1999 Forsythen kakkostiimissä ja voitti Michiganissä.

Castro-Neves siirtyi kaudeksi 2000 sitten Penskelle, kun Greg Moore menehtyi (Moorella oli jo sopimus Pensken kanssa)
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Niin harmi, ettei JJ "päässyt näyttämään" viimeisintä potentiaaliaan, mutta toisaalta, harvapa F1-kuski on oikeaan aikaan oikeassa tallissa.

Ja hyvä oli taas artikkeli!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bleu:
Semmoinen pieni korjaus, että JJ:tä ei korvannut Tony Kanaan, vaan Helio Castro-Neves.

Kanaan ajoi kaudella 1999 Forsythen kakkostiimissä ja voitti Michiganissä.

Castro-Neves siirtyi kaudeksi 2000 sitten Penskelle, kun Greg Moore menehtyi (Moorella oli jo sopimus Pensken kanssa)
Jeh. Hupsista. Listaan asioita, jotka olisi pitänyt tarkistaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Hienoa tekstiä. Toki näin fanille hiukan pintaraapaisun makua, mutta se nyt on oikeestaan pakotettua.

Toinen Le Mans voitto oli enemmän kuin lähellä! Keskeytys tapahtui noin kaksi tuntia ennen vuorokauden täyttymistä ja Lehdon autokunta oli johtanut jo piiiitkään sisarautoaan 2-3 kierroksella. Kohtalo kuitenkin päätti toisin ja muistaakseni V12 LMR:stä petti iskarin ylätuki, joka aiheutti kaasun hirttämisen. Kyseessä oli niitä harvoja Le Mans -kisoja, joita olen voinut seurata television kautta ja voin sanoa ettei ollut kovin kiva yllätys mainostauolta palattaessa nähdä oman suosikin gloorian vaihtuvan törmäyksen aiheuttamaan tuskaan. -Aluksi näytti siltä, että Jykä olisi loukannut jalkojaan oikein enemmänkin.

BMW V12 LMR:n menestyskulun katkeaminen ei täysin johtunut Audi R8:n mukaantulosta, vaan sääntöjä muutettiin Bemarin läpimurtokauden jälkeen siten, ettei auton aerodynamiikkaa ja alustaa saatu Williamsin ja Michelinin toimesta enään toimimaan kunnolla seuraavalla kaudella. -V12 LMR:n suunnittelutyön takanahan oli Williams... JJ voikin kerskailla ajaneensa voittoihin sekä McLarenilla että Williamsilla. :) Prototyypistä myös luovuttiin pitkälti sen takia, että menestyminen olisi vaatinut uuden rungon rakentamisen, johon BMW:llä ei ollut "varaa" ja Williamsin resursseja ei varmaan enään tässä vaiheessa yhteistyötä haluttu kuluttaa toiseen projektiin. Myös vanhat rungot alkoivat loppumaan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Mukavaa luettavaa oli tuo juttu JJ:stä joten propsit siitä. :)

Hieman erimieltä olen tuosta JJ:n Williams-sopparin todennäköisyydestä kaudelle 2000. Minä en muista törmänneeni noihin spekulaatioihin kuin suomalaisessa mediassa ja täälläkin sitä hehkuteltiin enimmäkseen Ruutulipussa. Olikohan peräti Vanhasen Erkki kun kyseli Bergeriltä tuosta asiasta..Muistan että tunne oli siinä vaiheessa itsellä samankaltainen kuin silloin kun Pulukkisen Timo kerjää varikolla kehuja Kimille. yuck wink
 
Ylös