Formulanomi:
JJ:n Sauber aika on jäänyt hiukan kaivelemaan ja siitä herra Bobakki tai joku muu voisi meitä pimeydessä eläviä dementikkoja muistuttaa. Sauberia rummutettiin aikanaan aika tavalla ja odotukset ko. tallin osalta olivat korkealla ja mitä tapahtuikaan Monacossa...
No minäpä yritän. Odotukset olivat tosiaan korkealla, Harvey Postlethwaiten ja Steve Nicholsin suunnittelema auto osoittautui onnistuneeksi jo testeissä, kuten Postlethwaiten autot yleensä ja Kyalamissa JJ olikin ruudussa 6 tämän johdosta. Vaikeudet alkoivat kun Sauber alkoi jyräämään tallissa yhä enemmän omaa mentaliteettiään, johon kuului olennaisena osana saksankielisen henkilöstön suosiminen. Kuulostaahan tuo hölmöltä, mutta muita selityksiä vaihtelevat kansallisuudet omanneiden, ennen kauden alkua värvättyjen henkilöiden massapakoon on vaikea keksiä. Postlethwaite lähti ensin, sitten Nichols ja lopulta myös JJ:n kisainssi, Ferrari-tuttu Luigi Mazzola. Talli jäi varsin saksalaisiin käsiin, palavereitakin alettiin pitää Jyrkin kannalta hieman vaikeammalla kielellä juuri Monacon hujakoilla. Tähänhän liittyi sitten myös lievähkö itävaltalaisen hujopin Karl Wendlingerin suosiminen.
Epäilijöitä riittänee taas, mutta Monacossa nähtiin varsin räikeä esimerkki tallin kuljettajapolitiikasta. JJ ja Wendlinger korjasivat toisensa pois kilpailusta Loewsin neulansilmässä, kun JJ yritti ohitusta ja pääsikin jo rinnalle - vainsaadakseen Wendlingerin kylkeensä. Tilanne oli tavallinen kisaonnettomuus, ei siinä mitään, Wendlinger oli yleisen mielipiteen mukaan syypää kuitenkin. Tallipalaverissa odotti sitten yllätys: JJ:tä vaadittiin ottamaan kolhu niskoilleen! Esimerkillisen suoraselkäistä käytöstä kaikilta osapuolilta tässä.
Mutta siitä nopeudesta. Alkukaudesta viileämmissä kisoissa auto oli ihan kärjen vauhdissa, mutta jostain syystä Ilmorin tehot putosivat muita radikaalimmin ilman lämmetessä. Näin nopeus muihin verrattuna putosi kauden vanhetessa. Toinen juttu oli ajoapujen puuttuminen: esimerkiksi aktiivijousitus oli Sauberiin tulossa, mutta sitä ei lopulta koskaan autossa nähty kun FIA maranellolaisten ystäviemme lievästä painostuksestakin johtuen päätti kieltää ajoavut kaudeksi 1994 (tai joku järkimoottori keksi idean kieltää ne kesken kauden 1993, mutta kun huomattiin, että Scuderia Italian autot olivat ainoat lailliset lähtöruudukossa, ajatuksesta luovuttiin. Juttu on aavistuksen verran monisyisempi, mutta koitanpas pysyä aiheessa nyt). Passiiviautoista nopeimpia Sauberit olivat käytännössä koko kauden, mutta se ei enää loppukaudesta riittänyt.
Ja sitten ne uuden tallin ongelmat: alihankkijat eivät olleet täysin tehtäviensä tasalla, Peter Sauber valitteli erään kilpailun yhteydessä, että talli sai juuri viisi uutta nokkapalaa, jotka kaikki olivat erilaisia. Henkilöstökato ja pieni budjettikin toki kiusasivat kauden vanhetessa, Leo Ressin oli mahdotonta ymmärtää täysin Postlethwaiten väsäämän auton syvintä olemusta.
Itse suorituksista sitten... Pisteethän menivät Wendlingerille itävaltalaisen paremman loppukauden ansiosta 7-5. Jyrki oli kuitenkin erittäin tasainen: yhden nelos- ja yhden vitossijan jälkeen sijoitukset 7-7-8-8-9. Epäluotettavuuskin iski juuri silloin kun Jykän vauhti oli kohdallaan, Donigntonissa esimerkiksi hajosi kymmenen markan osa, joka sitten pakotti lähtemään varikolta. Auto oli mahdoton ajettava ja JJ keskeytti 13 kierroksen kohdalla. Kilpailu ajettiin märällä ja Jyrki oli jo aamun vapaissa kuuden joukossa, eli mahdollisuuksiahan olisi siten ollut... Wendlinger taas oli epätasaisempi, mutta parhaimmat suoritukset toivat sitten kaksi pistettä enemmän. Käytännössähän parivaljakko oli erittäin tasainen, tirolilaista pidettiin Mersun urheiluautoissa Schumia parempana kuljettajana, joten vastus oli varsin hyvä.
Pahan maun Sauber-vuosi kuitenkin lopulta jätti kaiken tallipelin ja suorastaan v-mäisen lopetuksen ansiosta. Kun Sauber ilmoitti Australiassa Frentzenin palkkaamisestsa kaudelle 1994, koki se tarpeelliseksi tölväistä Lehtoa siitä, että tämä oli käynyt neuvotteluja miden kanssa.
<small>[ 19-06-2003, 00:09: Message edited by: Bobakki ]</small>