Kolumni: Sade ja kilpa-autoilu

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Minä lopetin ainakin lukemisen siihen kuin regenmeisteri Brasilian sateessa porhalti pihalle ja kolumnisti puolusteli sitä sillä että muutkin ajoivat siinä pihalle. Oletan sitten että muutkin ovat regenmeistereita?
Ai niin, mutta jos muut niin miksikäs sitten ei itse pääregenmeister sais ajaa pihalle?
No, jos vilkutetaan tuplakeltaisilla lipuilla niin säännöt sanovat että kuljettajien on otettava niin rauhallisesti että ei pahenna vaaratilannetta ratahenkilökunnalle. Ajoiko summeli rajojensa sisäpuolella? Olikos tämä samainen summeli erityisenkin hyvä edellisellä kerralla samalla radalla sateella?

/Bambi liukkailla jäillä sopis paremmin kuin joku regenmeisteri.

<small>[ 13-07-2003, 04:31: Message edited by: JariF1 ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis kyllähän jokaiselta kuskilta löytyy erinomaisten hyvien sadekelin suoritusten lisäksi jonkinlaisia epäonnistumisia liukkaalla kelillä. Tuolla JariF1:n päättelyllä Ayrton Sennakin on täysin onneton taapertaja sadekelillä. Mieshän on ajanut täysin naurettavasti ulos sateella ainakin kerran.

Jos noita (ainakin osin) sadekelillä ajettujen kisojen voittoja ruvetaan laittamaan yhteen, niin pikaisesti Schumin lista on tämä:

92 Belgia
95 Belgia, Nürburging, Suzuka
96 Espanja
97 Monaco, Ranska, Belgia
98 Argentiina, Iso-Britannia
00 Nürburgring, Kanada
02 Iso-Britannia

Jos Sennan jälkeisiä kuskeja arvioidaan tällä sektorilla, niin Schumin ohella Damon Hill on ainoa joka on kyennyt voittamaan sadekelin kisoja useammin kuin kerran tai kahdesti. Toki Hilliltäkin löytyy sitten aivan uskomattoman heikkoja sadekelin kisoja, kuten Espanja 96. Tuossa Bobakin kolumnissa hyvin tulee esille se seikka että sadekelin kisat ovat aina hyvin arvaamattomia. Kyllä se arvaamattomuus koskee aivan hyvin myös huippukuskeja. Siltikin vaikka Schumi ei ole aina voittanut sateella, on lopputuloksena ollut useasti kakkos tai kolmostila. Schumi ei ole sateella keskeyttänyt omasta ajovirheestä kuin muutaman kerran:

93 Donington
95 Imola
96 Monaco
03 Interlagos

Sinänsä pitkään mietittyäni tuota Bobakin kolumnia, niin yksi asia siinä hiukan mietityttää. Tuo teoria siitä, miksi esim. Schumi ajaa virheen tullessa mutkan pitkäksi ja esim. Häkkinen spinnaa. Ihan varteenotettava teoria sinänsä, että aliohjaavalla autolla ajava ei spinnaa niin herkästi. Mutta toisaalta Jean Alesi oli aivan uskomaton sadekelin ajaja ja hänen autonsa oli varmasti kaikkein yliohjaavin auto. Silti Jean harvoin spinnaili.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Täytyy paremmin asiaa muistavilta kysäistä, että millainen Lehto oli sateella F1 uransa aikana? Fia GT ja ALMS-sarjoissahan mies on ollut yksi parhaista aina kun keli huononee, mutta F1-ajoista ei itselleni ole jäänyt mitään erityistä mieleen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jykä oli Jykä sateellakin!

Siis tarkoitan, että JJ saattoi olla aivan mahtava sadekelillä, jos olosuhteet, auto ja ennenkaikkea ajofiilis olivat kohdillaan. Toisaalta, jos joku ei ollut JJ:n mieleen, niin suorituskin vaipui sitten siinä mukana. Bobakki kirjoitti tuossa JJ historiikissa kyllä aiheesta ihan mainiosti.

JJ:n parhaat ajosuoritukset tuli kyllä järkiään sateella. Esim. Adelaide 89 olisi tuottanut jo jättipotin jos Onyxin sähköt eivät olisi saaneet väärästä kohtaa maata. 91 Podiumi tuli Imolasta ja siellähän rata oli alussa märkä. 92 Paras suoritus tuli Span radalta. Siellä JJ teki jopa yhdessä välissä nopeimman kierroksen, jonka Senna kuitenkin löi muutaman sekunnin päästä. Toisaalta 92 Barcelonassa Martini kykeni lyömään JJ:n samanlaisella autolla kaatosateessa.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Pemari tais väärinkäsittää ainakin osan tuosta. Senna on vedellyt muutaman kerran Monacon sateessa pitkäksi muistan ainakin mutta mites Senna tähän kuului?
Bobakki puolusteli sumin ulosajoa siinä missä oli tripla NONO ajaa ulos keltaisten lippujen takia ja työskentelevän henkilökunnan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin no, minä kun ymmärsin tuon tekstin niin että Schumin virhe oli jotenkin ainutlaatuinen JariF1:n mielestä ja siksi saksalaista ei voi pitää kovin hyvänä sadekelin kuljettajan.

Kyllähän noita vastaavia sadekelillä tapahtuneita onnettomuuksia on sattunut vaikka millä mitalla. Pahin taisi olla Suzukassa 94, missä Martin Brundle ajoi ulos ja vahingoitti järkkäriä joka oli poistamassa radan varteen jäänyttä Gianni Morbidellin Arrowsia. Järkkärin jalka meni poikki eikä hän kävele ikinä ilman sauvoja. Ei tuosta tullut Brundlelle mitään ajokieltoa, vaikka paikassa oli keltaiset liput.

Sennaltakin muuten löytyy vastaavia juttuja. Span harjoituksissa Ayrton veti järkkäreitten sekaan kun ne olivat siivoamassa Zanardin kolarin raatoja. Tästäkään ei jaettu mitään rangaistusta. Silloin toki oli kuivaa.

Ei silti, kyllä mielestäni keltaisten lippujen huomiotta jättämisestä pitäisi jonkin sortin ehdollinen rangaistus jakaa, vähintään.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Lisäksi voidaan mainita JJ:n pari hyvää sadekelin suoritusta alkukaudesta -93. Kyalamissa mies nousi aivan lopussa pari sijaa sateen alettua. JJ "unlappasi" ensin kisaa johtaneen Alain Prostin, ohitti sitten Derek Warwickin ja kuittasin vielä Bergerin hajonneen Ferrarin. Tämä kaikki kisan viimeisten kierrosten aikana, jolloin alkoi sataa kisan ollessa muuten kuiva.

Toinen hyvä suoritus oli Imola, jossa JJ oli neljäs. En muista sisältyikö ajoon sinänsä mitään loisteliasta, mutta hyvä suoritus se silloin oli uuden tallin autolla. Konekin hyytyi aivan lopussa, mutta sijoitukseksi jäi neljäs.

Muutenkin kauden -93 alku oli sadekelifanille kulta-aikaa, kaikissa kauden neljässä ensimmäisessä kisassa saatiin vettä jossain vaiheessa. Ensimmäinen kisa ilman sadetta oli vasta Barcelona, jossa Michael Andrettikin onnistui viimein pääsemään pisteille McLarenillaan. Hänelle alkukauden olosuhteet eivät olleet oikein mieleen. Olisi ollut todella mielenkiintoista nähdä mitä Mika Häkkinen olisi noissa alkukauden kisoissa ja olosuhteissa saanut aikaiseksi.

Niin, minäkin olen siis sadekelifani henkeen ja vereen. :)
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
JariF1:
Minä lopetin ainakin lukemisen siihen kuin regenmeisteri Brasilian sateessa porhalti pihalle ja kolumnisti puolusteli sitä sillä että muutkin ajoivat siinä pihalle. Oletan sitten että muutkin ovat regenmeistereita?
Ai niin, mutta jos muut niin miksikäs sitten ei itse pääregenmeister sais ajaa pihalle?
No, jos vilkutetaan tuplakeltaisilla lipuilla niin säännöt sanovat että kuljettajien on otettava niin rauhallisesti että ei pahenna vaaratilannetta ratahenkilökunnalle. Ajoiko summeli rajojensa sisäpuolella? Olikos tämä samainen summeli erityisenkin hyvä edellisellä kerralla samalla radalla sateella?

/Bambi liukkailla jäillä sopis paremmin kuin joku regenmeisteri.
Siinä jonossa kukaan ei muuten ajanut hitaammin kun mitä Maikkeli ajo. Nehän tuli yhessä letkassa siihen kohtaan. Maikkeli ehkä vain osu johonkin paikkaan, missä sattu esim. muiden autojen renkaiden sivuun työntämästä vedestä olemaan milli enemmän vettä, tai jotain muuta. Mutta kyllä ne kaikki siinä letkassa aika tarkkaan ajo yhtä kovaa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jotkut sanovat aina, että sadekeli "sotkee" kisan, ja toivovat ettei sadetta tule. Minä en ymmärrä tätä mielipidettä. Ehkä se johtuu siitä, etteivät heidän suosikkinsa ole kummemmin pärjänneet sateella, tai sitten toiveen aiheuttaa joku rengas- tai vastaava tekijä.

Tylsiä sadekelin kisoja on nähty todella harvoin. Ainoa sellainen lähihistoriasta on mielestäni Barcelona -96. Siellä ei tapahtunut mitään erikoista muuta kuin se, että Schumacher oli aivan ylivoimainen, ja otti ensimmäisen Ferrari-voittonsa.

Sadekelillä tapahtuu, eikä mikään ei ole varmaa ennenkuin ruutulippu heiluu. Kuljettajien taidot (ja säädötkin) tulevat paremmin esiin, ja autojen tehoerot tasoittuvat. Toki autojen elektroniikka ja esim. sutimiseneston toimivuus tulee tärkeämpään rooliin.

Ja mikä olennaisinta, sadekelillä voi ohittaa! Se tuntuu olevan niin kovin vaikeaa kuivalla nykyään. Pienien ajovirheiden määrä lisääntyy huomattavasti, ja tämä tuo lisää tilanteita kisoihin. Myös mutkat voi ajaa läpi huomattavan erilaisilla ajolinjoilla, mikä lisää ohitusmahdollisuuksia. Ulkokautta ohittaminenkin on paljon helpompaa, mikäli vain taitoa ja rohkeutta riittää.

Minä pidän sadekisoista kuin hullu puurosta.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Hyvää luettavaa taas. Ja perkele, pistetäänpä tämä toiseen otsikkoon laittamani kommentti tännekin. Tästäkin otsikosta kun näyttää tulevan taas tätä samaa sontaa kuin liki kaikista muistakin Formula 1 -luokkaan liittyvistä.

Voi hyvä tavaton tätä dialogia otsikossa kuin otsikossa. Rauhoittukaa hyvät ihmiset vähän.

Edit: korjataan hiukan. Eikö F1-osastolla voida keskustella yhtään mistään asiasta ilman, että keskustelu kääntyy tälle iänikuiselle "McLaren/Häkkinen/Räikkönen vastaan Schumacher/Ferrari/pahuuden-akseli"-linjalle. Meinaan, että en ole itse jaksanut kuukausiin kovinkaan paljoa F1-osastolle kirjoittaa. Ei kannata. Efekti on usein samankaltainen kuin Mikaelin kirjoituksia kommentoidessa. Kriittisyys tai edes perusteluiden kysyminen kaikkea muuta kuin Ferraria kohtaan koetaan maanpetturuudeksi, kateudeksi ja pimeuden voimien kanssa leikkimiseksi.
Huvittavin esimerkki on Bobakin yhtäkkiä saama maine suurena Ferrarin, Italian ja Schumacherin veljesten puolustelijakätyrinä ja epäihmisenä. Mielestäni Bobakki on aina esittänyt mielipiteensä varsin objektiivisin perusteluin, olipa kyseessä sitten minkä tahansa tallin, kuljettajan tai kilpa-autoluokan kommentointi.
Jotkut harvat yrittävät kirjoittaa asioista laajemmin, mutta eiköhän asia käänny hiljalleen samalle linjalle kuin aina ennenkin. Tarkoitan, että jos otsikko kattaa niinkin laajan alueen kuin "Sade ja kilpa-autoilu", niin eikö todellakaan esimerkiksi JariF1:llä löydy muuta sanottavaa kuin:
Minä lopetin ainakin lukemisen siihen kuin regenmeisteri Brasilian sateessa porhalti pihalle ja kolumnisti puolusteli sitä sillä että muutkin ajoivat siinä pihalle
?????????????????????
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
JariF1:
Minä lopetin ainakin lukemisen siihen kuin regenmeisteri Brasilian sateessa porhalti pihalle ja kolumnisti puolusteli sitä sillä että muutkin ajoivat siinä pihalle. Oletan sitten että muutkin ovat regenmeistereita?
Ai niin, mutta jos muut niin miksikäs sitten ei itse pääregenmeister sais ajaa pihalle?
No, jos vilkutetaan tuplakeltaisilla lipuilla niin säännöt sanovat että kuljettajien on otettava niin rauhallisesti että ei pahenna vaaratilannetta ratahenkilökunnalle. Ajoiko summeli rajojensa sisäpuolella? Olikos tämä samainen summeli erityisenkin hyvä edellisellä kerralla samalla radalla sateella?

/Bambi liukkailla jäillä sopis paremmin kuin joku regenmeisteri.
Lainaanpa tähän itseäni:

Toisaalta myöskään Schumacher ei aina loista, kaikkihan muistavat vaikkapa tämän vuoden Brasilian GP:n nolon päätöksen, kun Schumi pyörähti ulos radalta nopeassa vasemmalle kaartuvassa mutkassa. Schumacherin puolustukseksi toki todettakoon, että radan tuolla kohdin ylittäneen puron uhriksi jäi valtaosa päivän keskeyttäjistä.
Kuinka pahasti se Schumacher olisi pitänyt haukkua, jotta kelpaisi? Kuten olisit huomannut, mikäli olisit hieman pidemmälle jatkanut, ihan tarkoituksella pyrin tuossa pysymään erossa kyseenalaisemmista jälkiselvittelyistä (Spa '95 ja Silverstone '98) ohittamalla ne sivuhuomautuksella. Tarkoitus kun kuitenkin oli kirjoittaa jostain ihan muusta. Sama tuon Brasilian kanssa. Kuten aiemmin todettua, kukaan muukaan siihen paikkaan ei hidastanut, Schumi oli tosin ainut, joka siinä mokasi.

Vahvaa vastareaktiotasi Schumia kohtaan en nyt voi täysin käsittää.

<small>[ 13-07-2003, 13:57: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Uskomatonta miten tämäkin topic pitää pilata tuolla iänikuisella väittelyllä tiettyjen kuljettajien tasosta ja tekemisistä. Eikö voitaisi keskustella asioista vaikka ihan yleisellä tasolla, kun yksimielisyyttä esim. Schumacherin hyvyydestä/huonoudesta ei varmaan koskaan löydy.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv:
Sinänsä pitkään mietittyäni tuota Bobakin kolumnia, niin yksi asia siinä hiukan mietityttää. Tuo teoria siitä, miksi esim. Schumi ajaa virheen tullessa mutkan pitkäksi ja esim. Häkkinen spinnaa. Ihan varteenotettava teoria sinänsä, että aliohjaavalla autolla ajava ei spinnaa niin herkästi. Mutta toisaalta Jean Alesi oli aivan uskomaton sadekelin ajaja ja hänen autonsa oli varmasti kaikkein yliohjaavin auto. Silti Jean harvoin spinnaili.
...vaikuttaahan tuohon sitten muutkin asiat kuin auton säädöt ihan. Alesi reflekseihinsä auton käskemisessä luottavana kuskina kykeni pelastamaan tilanteen vielä varsin toivottomistakin paikoista, puhtaasti ajamaan pyrkinyt Mika ei toisaalta ehkä ollut reflekseissä aivan vastaavalla tasolla, toisaalta kykeni ajamaan mutkat joka kierros samalla tavalla, mikä sitten olojen muuttuessa olikin liian lujaa.

<small>[ 13-07-2003, 17:06: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Juu, meikäläinenkin on kyllä "sadekisa-fani" :cool: . Varsinkin nykyaikana, kun kuivalla kelillä ei oikein nähdä ohituksia.

Eikös kaudella 96 muuten ollut sadetta todella monessa kisassa jossain vaiheessa. Muistaako joku paremmin?

<small>[ 13-07-2003, 14:08: Message edited by: GeGe ]</small>
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
En välttämättä ole sadekelifani, märkää kyllä sais olla mutta joku tolkku siinäkin, "soutukisat" ja autokilpailut ihan erikseen.

Siis ihan selkeesti sanottuna, rata saa olla märkä/kastua/kuivua mutta ei mitään kaatosateita, eli kohtuus kaikessa.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Babakin kirjoitus + pmv:n kommentit, todella hienoa! Kiitos!
 

Teemu

Active member
Liittynyt
25.3.2002
Viestit
33
Sijainti
Kokemäki
Jos alkuperäisen suunnitelman mukaan olisi menty ja Silverstonessa olisi lähtenyt luistonestot ym. ja päälle vielä viimevuotiset sääolosuhteet niin kisasta olisi voinut odottaa vaikka mitä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Sadekelikisat ovat parhaimmillaan jännittäviä, mutta usein myös tylsiä. Tylsyys johtuu usein turva-auton liiallisesta käytöstä, tai siitä, että joku Schumi johtaa ylivoimaisesti!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9194
Tässä sadekisalistausta vuodesta 1992 muistini mukaan:

Kokonaan sadekelillä:
Barcelona 1992
Suzuka 1994
Barcelona 1996
Silverstone 1998
Spa-Francochamps 1998
Interlagos 2003

Alussa sadekelillä:
Imola 1993
Imola 1995
Nürburgring 1995
Suzuka 1995
Interlagos 1996
Monaco 1996
Spa-Francochamps 1997
Spa-Francochamps 2000
Indianapolis 2000
Melbourne 2003

Keskellä sadekelillä:
Spa-Francochamps 1992
Interlagos 1993
Suzuka 1993
Nürburgring 1999
Sepang 2001
Silverstone 2002

Lopussa sadekelillä:
Spa-Francochamps 1995
Magny-Cours 1997
Magny-Cours 1999
Nürburgring 2000
Montreal 2000
Hockenheim 2000 (voittaja Barrichello ei vaihtanut saderenkaita)
Interlagos 2001

Muut:
Magny-Cours 1992 (sade keskeytti kilpailun 18 kierroksen jälkeen. Uudessa lähdössä uusi sade kilpailun lopussa)
Kyalami 1993 (lopussa sade, kukaan ei kuitenkaan vaihtanut sadekelin renkaita)
Donington 1993 (alku ja loppu sateella, välillä kuivempia jaksoja)

Sen lisäksi on varmaan tullut muutamia sellaisia kisoja kuten tänä vuonna Itävallassa, jossa tuli aivan pieni sadekuuro.
 
Ylös