Kolumni: Sade ja kilpa-autoilu

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
holvius:
Minusta sateella pärjääminen ei ole suinkaan pelkkää arpaonnea. Arpaonnella ei voi selittää sitä, että tietyt kuskit pärjäävät lähes aina hyvin sateella ja jotkut kuten Uusikylä floppaavat järjestäen. Schumi ja Senna puolestaan olivat/ovat esimerkkejä toiseen suuntaan.
Kuka on Uusikylä??? :confused:
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Hyviä esimerkkejä Häkkisen "heikkoudesta" kelin vaihdellessa ovat ainakin Suzuka 2000 ja Nürre 2000. Suzukassahan Häkkinen menetti johtoasemansa ja mahdollisuudet maailmanmestaruuteen sateen hiukan ripottaessa. Nürrellä Schumi meni kuin heittäen ohitse (Spa 2000) Häkkisestä kelin kostuessa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
JOC:
Hyviä esimerkkejä Häkkisen "heikkoudesta" kelin vaihdellessa ovat ainakin Suzuka 2000 ja Nürre 2000. Suzukassahan Häkkinen menetti johtoasemansa ja mahdollisuudet maailmanmestaruuteen sateen hiukan ripottaessa. Nürrellä Schumi meni kuin heittäen ohitse (Spa 2000) Häkkisestä kelin kostuessa.
Niin Mika ei sopeutunut kelin muutoksiin kesken kisan yhtä hyvin kuin Schumi. Mutta itse sateella Mika oli todella vahva. Tästä osoituksena esim. Silverstone 98!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
JOC:
ohitse (Spa 2000) Häkkisestä kelin kostuessa.
Muistaakseni Mika johti kisaa, mutta pyörähti (on muuten makee, vetää kauheessa sladissa mutkan läpi, lopussa näyttää että auto on jo hallinnassa, mutta sitten se menee nurtsille...)
En tosin muista miten ero kehitty tuollon!
Ett silleen!!!!!!!1
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
JOC:han ei vielä viikko sitten muistanut, että oliko koko Spa 2000:n kisassa märkää laisinkaan wink .

Alussa tuossa Span kisassa Häkkinen kasvatti johtoaan siten, että Trullin keskeytettyä (osui Buttonin kanssa) toiseksi nousseeseen M.Schumacheriin taisi olla viidennellä kierroksella eroa yli 10 sekuntia. Tuolloin vielä melkein kaikki (poislukien joku kisaan kuivan kelin renkailla lähtenyt, Diniz?) olivat märän kelin renkailla liikenteessä. Varikkokäyntien jälkeen Häkkinen oli edelleen johdossa, mutta ero alkoi kutistumaan M.Schumacheriin. Ennen Häkkisen mokaa ero kaventui muutamalla kymmenyksellä per kierros. Häkkisen mokan jälkeen Schumacher kasvatti johtoaan huomattavasti enemmän joka kierroksella. Schumin tultua varikkokäynnille Häkkinen jatkoi kuitenkin vielä useamman kierroksen radalla (viisi tai kuusi kierrosta?), ja Häkkisen käytyä varikolla Schumin johto oli kutistunut suurin piirtein puolella (viiteenkuuteen sekuntiin?) siitä, mitä se oli ennen Schumacherin varikkokäyntiä.

Tuossa Häkkisen ja Schumacherin nopeuserossa kisan keskivaiheilla on tuo eri bensamäärienkin merkitys varmaankin jonkunlainen. Viisi kiekkaa Spassa vaatii löpöä kuitenkin jo jonkun verran.

Ja ne Schumacherin rengasongelmat Häkkiseen nähden voipi hyvinkin johtua ainakin osittain tuosta samaisesta varhaisemmasta varikkokäynnistä. Eli voisi nähdä, että McLarenin taktiikka pidemmästä ensimmäisestä kuivan kelin renkailla ajetusta stintistä oli toimivampi. :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
JOC:
Hyviä esimerkkejä Häkkisen "heikkoudesta" kelin vaihdellessa ovat ainakin Suzuka 2000 ja Nürre 2000. Suzukassahan Häkkinen menetti johtoasemansa ja mahdollisuudet maailmanmestaruuteen sateen hiukan ripottaessa. Nürrellä Schumi meni kuin heittäen ohitse (Spa 2000) Häkkisestä kelin kostuessa.
Ei hyvää päivää sentään..Suzuka ratkesi siihen kun Mika joutui siihen tihkusateeseen uusilla kylmillä renkailla ja täydellä tankilla ja Sumi pääs paahtamaan entisillä pidempään radalla useamman kierroksen. Bridgestonejen ominaisuudet tuolloin oli muutenkin sellaiset että niillä ei tuoreeltaan pystynyt takomaan mitään huippuaikoja kuten nyt. Olin aivan varma että Schumi menee ohi kun Mika kurvasi ensimmäisenä varikolle, toisinpäin jos olisi asiat olleet olisin kyllä ollut vakuuttunut siitä että Mika kerkeää eteen.

Tuota viimeistä lausetta en oikein ymmärrä Nyrrellä/Spassa 2000? Mitä helvettiä?!? Nyrrellä Mika toki oli liian varovainen, tosin paha sano minkä verran siipeä McLarenissa ja Ferrarissa oli tuolloin ja mekaaninen pitohan on aina ollut Ferrarin vahvuuksia..
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Anteeksi, ilmaisin itseäni hieman huonosti. Toisessa topicissa todettiin Häkkisen suorastaan lentäneen Schumin ohi Spassa 2000, nyt niinkuin hieman vertasin näitä ohituksia muka hauskasti, minun olisi pitänyt kirjoittaa ajatukseni hieman selvemmin. Anteeksi sekasotku. En mitenkään sen enempää verrannut Nürren/Span ohituksia toisiinsa.

Ja Wilpuri , lue Häkkisen ohitusta koskeva topic kunnolla, kyllä siellä totean Schumin jäähdyttäneen renkaitaan Kemmelin suoralla. Eli vettä lienee satanut :confused:
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
JOC:
Ja Wilpuri , lue Häkkisen ohitusta koskeva topic kunnolla, kyllä siellä totean Schumin jäähdyttäneen renkaitaan Kemmelin suoralla. Eli vettä lienee satanut :confused:
Kyllä kyllä, luin sen "Muistan kun Schumacher kävi tällä kyseisellä suoralla radan oikeassa reunassa jäähdyttämässä renkaitaan, olisiko ollut hieman kosteutta radan sivustalla, en muista oliko kisassa satanut vai ei." -pohdiskelusi.

Eipä tuosta nyt ihan varmasti käy ilmi, että miten muistat sade/kosteus -tilanteen olleen tuossa kisassa. Mutta eipä tuosta sen enempää. Nimittäin tuo ylempi viestini tässä sadekeliotsikossa perustui siihen käsitykseen, että oletin sinun viittaavan tuolla epämääräisellä Spa2000-sulkulisäyksellä siihen Schumacherin parempaan tahtiin suurelta osin kuivuneella radalla Spa 2000:n kisan keskivaiheilla.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Observer:
Ei hyvää päivää sentään..Suzuka ratkesi siihen kun Mika joutui siihen tihkusateeseen uusilla kylmillä renkailla ja täydellä tankilla ja Sumi pääs paahtamaan entisillä pidempään radalla useamman kierroksen. Bridgestonejen ominaisuudet tuolloin oli muutenkin sellaiset että niillä ei tuoreeltaan pystynyt takomaan mitään huippuaikoja kuten nyt. Olin aivan varma että Schumi menee ohi kun Mika kurvasi ensimmäisenä varikolle, toisinpäin jos olisi asiat olleet olisin kyllä ollut vakuuttunut siitä että Mika kerkeää eteen.
No joutuihan Schumikin siihen tihkusateeseen kylmillä renkailla ja täydellä tankilla, eivät ne olosuhteet siinä muutamassa kierroksessa mihinkään muuttuneet. Eli aivan sama tilanne molemmille, hieman eri aikaan vaan.

Koska Häkkisellä oli vähemmän polttoainetta kyydissä, olisi hänen pitänyt pystyä kuromaan lisää eroa Schumiin ennen stoppia, tai ainakin pitää se samana. Mutta kävikin päinvastoin, Schumi ajoi raskaammalla autollaan Häkkisen etumatkaa kiinni, osin tihkusateen auttamana. Siihen se kisa ratkesi. :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Charlie:
No joutuihan Schumikin siihen tihkusateeseen kylmillä renkailla ja täydellä tankilla, eivät ne olosuhteet siinä muutamassa kierroksessa mihinkään muuttuneet. Eli aivan sama tilanne molemmille, hieman eri aikaan vaan.

Koska Häkkisellä oli vähemmän polttoainetta kyydissä, olisi hänen pitänyt pystyä kuromaan lisää eroa Schumiin ennen stoppia, tai ainakin pitää se samana. Mutta kävikin päinvastoin, Schumi ajoi raskaammalla autollaan Häkkisen etumatkaa kiinni, osin tihkusateen auttamana. Siihen se kisa ratkesi. :)
Öh..toki mutta sillä että Schumilla oli kylmät renkaat ei siinä vaiheessa ollut enää mitään merkitystä koska Mika oli jo takana vaan kaiken a ja o oli se että Schumacher pääsi takomaan sen eron ennen omaa varikkokäyntiään. Eli eipä todellakaan ollut aivan sama tilanne. Tuo jälkimmäinen on toki totta mutta takanatulevalla on aina hieman helpompaa. Olen edelleenkin sitä mieltä että Ferrarin taktiikka oli parempi ja niillä kävi hieman tuuria kelin kanssa. Täytyy myös muistaa että ei se Mikan ja Schumin ero parhaimmillaankaan ollut kuin vähän yli kolme sekuntia..
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Observer:
Öh..toki mutta sillä että Schumilla oli kylmät renkaat ei siinä vaiheessa ollut enää mitään merkitystä koska Mika oli jo takana vaan kaiken a ja o oli se että Schumacher pääsi takomaan sen eron ennen omaa varikkokäyntiään. Eli eipä todellakaan ollut aivan sama tilanne. Tuo jälkimmäinen on toki totta mutta takanatulevalla on aina hieman helpompaa. Olen edelleenkin sitä mieltä että Ferrarin taktiikka oli parempi ja niillä kävi hieman tuuria kelin kanssa. Täytyy myös muistaa että ei se Mikan ja Schumin ero parhaimmillaankaan ollut kuin vähän yli kolme sekuntia..
Kyllä Schumacher joutui ihan yhtä lailla ajamaan sen ensimmäisen "hitaan" kierroksen kylmillä renkailla. Eihän sillä lopulta ollut merkitystä, koska Mika oli jo "lyöty". Jos Häkkinen olisi ollut tuntumassa, jopa ohitus olisi ollut mahdollinen. Eipä vaan ollut. Tosin ohituksen olisi pitänyt tapahtua melkein heti sillä ensimmäisellä kierroksella. Lopussa Häkä ei pystynyt enää kunnolla vastaamaan Schumin vauhtiin.

Ei Ferrarin taktiikka ollut oikeastaan yhtään parempi. Mika ei vaan pystynyt hyödyntämään kevyempää autoaan. Korostan edelleen sitä, että Schumilla oli painavampi auto, mutta siitä huolimatta hän ei jäänyt yhtään lisää Häkkiselle, vain jopa saavutti tätä. Normaalistihan olisi pitänyt ilman muuta käydä toisinpäin. Ei Schumacher ollut missään vaiheessa niin lähellä Häkkisen takana, että hän olisi jotenkin hyötynyt perässä ajamisesta. Enkä edelleenkään ymmärrä, miten Ferrarilla kävi tuuri sään kanssa. Jos sää jotain suosi, niin se oli kyllä Schumacheria henkilökohtaisesti. Tuossa aiemmin joku muukin kehtasi väittää, että Schumi oli parempi muuttuvissa/epämääräisissä olosuhteissa.

Muistan kun Canal Digital näytti yhdellä kanavallaan lähes koko ajan erään lammen pintaa. Kuvasta pystyi koko ajan näkemään miten paljon satoi, eikä se sateen määrä siitä mihinkään muuttunut. Tasaista tihkusadetta se oli koko ajan, rataa se pystynyt kuitenkaan kastelemaan.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Sanotaan nyt vielä sekin, että vaikka bensamäärät olisivat olleet toisinpäin, lopputulos olisi saattanut olla aivan sama. Edellyttäen tietenkin että Schumi olisi pystynyt ohittamaan Häkkisen ennen varikkokäyntejä. Schumacher olisi nimittäin ollut vieläkin nopeampi suhteessa Häkkiseen, ja ehkä pystynyt kuromaan sen tarvittavan etumatkan.

Jos taas bensaa olisi ollut täsmälleen saman verran, tilanne olisi ollut aika mielenkiintoinen. Varsinkin varikolta ulostulokierros, oltaisiin nähty kumpi ajaa paremmin sen ensimmäisen kierroksen. Tämä kaikki on tietysti jossittelua.

Pahoittelen, että juttu ei enää juuri mitenkään liity sateeseen, enkä siksi jatkakaan tätä väittelyä tämän pidempään. :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Charlie:
Kyllä Schumacher joutui ihan yhtä lailla ajamaan sen ensimmäisen "hitaan" kierroksen kylmillä renkailla. Eihän sillä lopulta ollut merkitystä, koska Mika oli jo "lyöty". Jos Häkkinen olisi ollut tuntumassa, jopa ohitus olisi ollut mahdollinen. Eipä vaan ollut. Tosin ohituksen olisi pitänyt tapahtua melkein heti sillä ensimmäisellä kierroksella. Lopussa Häkä ei pystynyt enää kunnolla vastaamaan Schumin vauhtiin.

Ei Ferrarin taktiikka ollut oikeastaan yhtään parempi. Mika ei vaan pystynyt hyödyntämään kevyempää autoaan. Korostan edelleen sitä, että Schumilla oli painavampi auto, mutta siitä huolimatta hän ei jäänyt yhtään lisää Häkkiselle, vain jopa saavutti tätä. Normaalistihan olisi pitänyt ilman muuta käydä toisinpäin. Ei Schumacher ollut missään vaiheessa niin lähellä Häkkisen takana, että hän olisi jotenkin hyötynyt perässä ajamisesta. Enkä edelleenkään ymmärrä, miten Ferrarilla kävi tuuri sään kanssa. Jos sää jotain suosi, niin se oli kyllä Schumacheria henkilökohtaisesti. Tuossa aiemmin joku muukin kehtasi väittää, että Schumi oli parempi muuttuvissa/epämääräisissä olosuhteissa.
Mikan johti parhaimmillaan vain 2.9s Schumacheria. Vika stopin jälkeen Mika jäi enimmillään 6.4s Schumista kaksi kierrosta ennen maalia mutta otti lopussa rajusti kiinni vaikka ei Schuminkaan mitenkään huonosti tullut ja ero oli maalissa 1.8s.
http://dbs.galeforcef1.com/laps_2000/lbl_jp_laps.html

Mikahan puhui että jos olis vielä 1-2 kierrosta saanut ajaa niin ois saanu Schumin kiinni. Tiedä sitten mutta aivan lopussa Mika kyllä tuli ne kaks kierrosta todella kovaa. Minusta tuo Ferrarin taktiikka oli huomattavasti parempi, mutta sään muutos tietysti teki siitä sellaisen ja se oli sitä tuuria tai sitten Ferrarilla oli tuosta säästä parempaa tietoa. Ei se Mikan auto loppujen lopuksi ollut kuin kolme kierrosta raskaampi enemmän sitä eroa tuli näistä rengasasioista kuin polttoainemääristä. Siihen tihkusatee
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Observer:
Mikan johti parhaimmillaan vain 2.9s Schumacheria. Vika stopin jälkeen Mika jäi enimmillään 6.4s Schumista kaksi kierrosta ennen maalia mutta otti lopussa rajusti kiinni vaikka ei Schuminkaan mitenkään huonosti tullut ja ero oli maalissa 1.8s.
http://dbs.galeforcef1.com/laps_2000/lbl_jp_laps.html

Mikahan puhui että jos olis vielä 1-2 kierrosta saanut ajaa niin ois saanu Schumin kiinni. Tiedä sitten mutta aivan lopussa Mika kyllä tuli ne kaks kierrosta todella kovaa. Minusta tuo Ferrarin taktiikka oli huomattavasti parempi, mutta sään muutos tietysti teki siitä sellaisen ja se oli sitä tuuria tai sitten Ferrarilla oli tuosta säästä parempaa tietoa. Ei se Mikan auto loppujen lopuksi ollut kuin kolme kierrosta raskaampi enemmän sitä eroa tuli näistä rengasasioista kuin polttoainemääristä. Siihen tihkusatee
Ai sillä ei ollut mitään vaikutusta asiaan, että kisaa oli todellakin jäljellä vain se kaksi kierrosta. Hiukan epäilen, että Schumacher olisi pitänyt kovempaa vauhtia yllä, mikäli kierroksia olisi ollut jäljellä vaikka vielä 10. Kyllä Schumi jo tuohon aikaan osasi varmistella lopussa. Kierrosaikojen vaihtelut lopussa olivat muutenkin aika suuria, se jos mikä kertoi toisten tarkkailusta.

Schumi kontrolloi eroa 4-6 sekunnin välillä varikkokäyntinsä jälkeen. Yht'äkkiä aivan lopussa Häkkinen sai 4,5 sekuntia kiinni parin kierroksen aikana. Kyllä Schumi teki Häkkiset, eli "jäi odottelemaan" että missä se takaa-ajaja oikein viipyy. Tekihän Mika saman vuotta aiemmin, eikä eron pieneneminen varmaankaan mennyt Schumin huikean loppukirin piikkiin. doubtful
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kukaan ei tunnu muistavan yhtä Arrows-autoa, joka pidätteli Mikaa takanaan törkeän kauan Japanissa 2000 juuri kriittisellä hetkellä. En muista kuka oli ratin takana, mutta aikaa meni hukkaan tuhottomasti myös sen takia. Mika pääsi autosta ohi vasta, kun se kaarsi varikolle. frown
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Karpow:
Kukaan ei tunnu muistavan yhtä Arrows-autoa, joka pidätteli Mikaa takanaan törkeän kauan Japanissa 2000 juuri kriittisellä hetkellä. En muista kuka oli ratin takana, mutta aikaa meni hukkaan tuhottomasti myös sen takia. Mika pääsi autosta ohi vasta, kun se kaarsi varikolle. :(
Osansa on varmaan punaisella Ferrarillakin, mutta kyllä Schumi on aina tuntunut pääsevän paljon nopeammin ohitse kierroksella ohitettavista kuin kilpakumppanisa. Näin hiukan asian sivusta...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Aivan. Parin viikon takainen Ranskan GP oli malliesimerkki... Sääli, että suomalaiskuskit ovat aina melkein poikkeuksetta kärsijän roolissa kierroksella ohituksissa. frown
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
JariF1:
Tämän vuoksi kantani "helmiä sioille" saattaa olla hyvinki perusteltu vaikka aika jyrkkä ilmaisu onkin. Minulle tämä on ollut vielä enemmän intohimo ykkösluokan kilpaajeluun oli siellä suomalaisia tai ei.

Lähtökohta tähän "Minä lopetin ainakin lukemisen siihen..."-kantaan oli se että Bobakki monta kertaa on vetänyt suuriakin vaihteita objektivisuudestaan joka juuri tuohon lauseeseen tyssäsi.
Ihmetyttää edelleen, miksi vietät aikaasi täällä kun me kerran ei päästä tasollesi. Luulisi sinunkin haluavan etsiä tasoistasi keskusteluseuraa, mikä se taso nyt ikinä onkin. Lisäksi se, että on seurannut jotain ties kuinka kauan ja vaikka mistä lähtien ei yksin juur tee autuaaksi, mielestäsi ei näköjään ole mahdollista, että lajia sinua vähemmän seuranneet olisivat joskus oikeassa jossain asiassa.

Monta kertaa vetänyt suuriakin vaihteita objektiivisuudestaan? Ainoa, mitä olen aiheesta kirjoittanut on, että PYRIN olemaan objektiivinen. Omien juttujen arviointi on sen verran vaikeaa, etten pysty sanomaan, kuinka hyvin olen onnistunut, mutta tuo väite on ainakin skeidaa.
 
Ylös