Kommentteja ylläpidolle ja moderaattoreille, plus muu ylläpidon tointen jatkopuinti

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24280
Sijainti
lappeen Ranta
Helposti tulee foorumille kirjoittaessa sellainen näköharha, että jossain keskustelussa on kymmenen omasta mielestä provoviestiä, niin sitten minäkin voin kymmenen provoa vetää ja se on ihan tasapuolista. Tietysti se ensimmäinenkin provo on jo hiukan liikaa, mutta ei siitä vielä välttämättä saa edes varoitusta. Sen sijaan jos sama hahmo kirjoittaa kymmenen provoa alkaa banni kolkutella porstuassa. Sama homma jos uuden hahmon muutamasta ensimmäisestä viestistä 100% on provoa. (Provon tilalle voi sovitella myös sanaa agendapostaus, offtopic yms. viestityyppiä, jolle ei juuri kunakin hetkenä ole foorumilla tarvetta.)

Tässä viestissä homman periaate ihan yleistasolla aika siististi niputettuna:
Kaikki ei voi kaikkien mielestä mennä aina tasan oikeudenmukaisesti. Silti peilinkin paikka uskoakseni, jos tuntee kokevansa suurta vääryyttä. Tosin, helppo sanoa kun mua vastaan eivät modet ole koskaan järkyttävästi/vituttavasti rikkoneet. Varmaan omilla kirjoituksillani vaikutusta asiaan.
Eli ne on nimenomaan ne kirjoitukset, joiden perusteella saattaa huilia tulla. Mitä mielipiteisiin tulee niin mulla on hiukan sellainen mielikuva, että kuskien suhteen olen enemmän samaa mieltä nikaleen kuin yllä lainatun Cmoneyn kanssa. Mutta kun ne bannit heilahtelee juurikin viestien perusteella; miten ne sopii yhteen foorumin sääntöjen ja sijaintiketjunsa kanssa. Oppimisprosessiin kirjoittelun suhteen menee sitten hahmokohtaisesti erimittaisia aikoja. Toiset osaa heti alusta lähtien ja toiset ei opi koskaan.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
F1 puoli on pelkkää trollaamista. Alonsolla ja Kimillä kummallakin paska kisa, niin fanit ristiin trollaa toikkeja. Hyvä meno hei!
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
F1 puoli on pelkkää trollaamista. Alonsolla ja Kimillä kummallakin paska kisa, niin fanit ristiin trollaa toikkeja. Hyvä meno hei!
Kuten sanoin. Ignore tai lässytä modeille. Sulle tuli nyt se ignore.
Täh? Jos sulla on joku vitun ongelma, niin pistä ignoreen tai valita modeille.
Pusi pusi. En ole tainnut ton viestin lisäksi hirveesti muuta tänne postannut tänään. Mitäs riitaa mä olen tänään haastanut?
Tää on muuten ihan helvetin naurettavaa. Joka kerta kun Alonsolla tai Kimillä on huono kisa, niin fanit oksentavat ristiin toikkeihin. Me ollaan parempia kuin tämä.
Mitä helvetin provoilua? Webber itse sanoi kisan jälkeen 2011 Silverstonessa sivuttaneensa tallin määräykset. Yritti ohi Vettelistä mutta ei päässyt. Täsmälleen sama keissi kuin tänään.
Kimi on varmaan pannut sen vaimoa.
Nih. Tasokasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt vielä viimeaikoina ottanut hahmon nikale henkilökohtaiseksi silmätikuksi.
Minä vastaan kirjoituksiin, en kirjoittajille. En usein edes kiinnitä huomiota kenen viestistä on kyse ennen kuin olen Quote-nappia painanut ja luen nimen quotesta. Jos vastaan joillekin erityisen usein, se johtuu heidän kirjoituksistaan.
Ei sillä, että ne nikaleenkaan postaukset nyt niin korkealentoisia olisivat, mutta moderaattorilta tulisi odottaa parempaa.
Moderaattori on ihan tavallinen kirjoittaja kirjoittaessaan. Moderaattoreilla ei ole erityisvelvollisuuksia kirjoittamistensa suhteen.
Oman varoitukseni voin niellä, ja sanan "mulkku" käytöstä pidättäytyä, vaikka muut sitä kayttävätkin. Osaan käyttää värikkäämpiäkin ilmaisuja. Mutta silti sekin hieman haiskahtaa koska se tuli nimeomaan ko. moderaattorila hyvin nopeasti sen jälkeen kun olin hänen toimiaan kritisoinut.
Tarkistin kyseisen linjauksen muilta moderaattoreilta ennen kuin ryhdyin liveketjua siivoilemaan. Linjausta on tähän asti valvottu laiskasti, sanktioita pitäisi tulla jokaisesta kirjoituskerrasta (kumulatiivisesti rankentuen).
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kysyisin vielä, että mitkä kohdat noissa oli trollaamista? Mäö kysyn ihan vakavussani, jotta voin muuttaa lähestymistapaa. Sori Dominic. Editoin olin tyhmä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24280
Sijainti
lappeen Ranta
Tarkistin kyseisen linjauksen muilta moderaattoreilta ennen kuin ryhdyin liveketjua siivoilemaan. Linjausta on tähän asti valvottu laiskasti, sanktioita pitäisi tulla jokaisesta kirjoituskerrasta (kumulatiivisesti rankentuen).
Se on juuri noin.

Ja yleisemmin ottaen on kyllä aika älyttömän turhaa ruveta valittamaan, että "Modelinjauksen takia me täällä niin onnettoman huonoja viestejä kirjoitetaan ja toisiamme provotaan!". Tai että modejen pitäisi jotain yltiöpuhtaita ja -tyylikkäitä nettikirjoittelun malliesimerkkejä olla (vaikka ollaankin). Tehdään kaikista moderaattoreita, niin sitten saadaan aikaan maailman sivistynein, älyllisin ja ties mitä foorumi :idea:.

Modejen toiminnasta valittaminen on aika vanha vitsi sekin. Että pitäisikö moderaattorien olla moisen jälkeen oikein erityisen tarkkoja ettei valittajalle vaan pistetä poikkipuolista sanaa , vaikka olis tarvekin, kun se näyttää niin ilmeiseltä sitten. Kirjoittaa vaikka jossain viestissä, että: "Moderaattorilinja on kyllä ollut kamalan surkea viime aikoina!", niin sitten voi turvallisesti provota ja häiriköidä ilman uhkaa rangaistuksesta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8757
Sijainti
Vantaa
F1 puoli on pelkkää trollaamista. Alonsolla ja Kimillä kummallakin paska kisa, niin fanit ristiin trollaa toikkeja. Hyvä meno hei!
Olettaisin, että tälläistä kertoo ihminen joka itse kirjoittelee tasokkaita juttuja eikä sorru trollaamisen. Ainakin omasta mielestä sinä olet myös yksi trollaajista ajoittain joten outoa tulla sit vinkumaan tänne..
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Olettaisin, että tälläistä kertoo ihminen joka itse kirjoittelee tasokkaita juttuja eikä sorru trollaamisen. Ainakin omasta mielestä sinä olet myös yksi trollaajista ajoittain joten outoa tulla sit vinkumaan tänne..

Kaikki trollaa välillä, mutta jotkut jatkuvasti. Myös sinä joskus, mutta tarkoitin käyttäjiä jotka eivät tee mitään muuta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Myös moderoinnin epäjohdonmukaisuutta olisi, ehkä hieman, aika poistaa.
Palaanpa tähän vielä. Moderaattorien toiminta voi vaikuttaa epäjohdonmukaiselta, koska eri moderaattorit keskittyvät hieman erityyppisiin rikkeisiin. Itse moderoin enimmäkseen no-brainereita, eli loukkaavia nimityksiä ja henkilökohtaisuuksiin menoja, sekä jossain määrin tarpeetonta tauhkaa, siis F1-keskusteluun liittymätöntä tavaraa. Jotkut toiset ehkä keskittyvät enemmän yleiseen häiriköintiin, agendapostaukseen, trollaukseen, provoiluun ja sen sellaiseen.

Linja on yhteinen, ja asioista usein keskustellaan modepuolella ennen hutkimista, mutta se ei tarkoita että kaikki sanktioisivat samalla tavalla. Pikemminkin moderaattorien toimet täydentävät toisiaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös