Koski, koskissa, koskessa

Kun olet Koski-nimesessä paikassa, olet tällöin...

• Äänestäjiä yhteensä
    20

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Jaa'a.. enpäs ole koskaan ollut Koski-nimisessä paikassa. Toki Imatran koski ja Ossauskoski ja semmoset, mutta en niissäkään koskessa vaan koskella. Joskus vois lähtä semmosella kumivenheellä koskeen toki. Näyttää ja kuulostaa hauskalta.

Otto Hokkanen

Well-known member
Sijainti
Tampere
Itsehän sanoisin Koskella... noista vaihtoehdoista valkkaisin Koskessa, sillä Koskissahan olisi tolkkua vain, jos paikan nimi olisi Kosket.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Tietenkin sanoisin koskella... lastukoski.

WebSlave

Trackman
Yleensä vesistöistä johtuvia paikannimiä taivutetaan ulkopaikallisijoilla. Epäilemässä juuri siksi, ettei oltaisi "vedessä".

Imatrankoskella, Tohmajärvellä, Korpilammella jne.

Poikkeuksiakin löytyy: Lahdessa, Joensuussa.

Pietari

HarjunHerra
Sijainti
Etelä-Savo
Synnyinkuntani on Saari ja itsehän tulee sanottua Saarella. Useammat muualla asuvat taitaavat sanoa Saaressa.

edit. Vastaan Koskella.

Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Kun olet paikassa nimeltään "Koski",
oletko Koskessa vai Koskissa?

Molempia kuulee käytettävän yleisesti. Kumpi on oikein?
Mä luulin, että sä etelä-pirkanmaalaisena tiesit mitä paikkakuntaa mä tarkoitin :eek: Olenhan mä nyt ihan eri pitäjässä, jos mä olen "Koskissa" tai Koskella, joka on tuossa Turun lähellä. Jos olen Koskessa, niin sitten kastuu jalat.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mä luulin, että sä etelä-pirkanmaalaisena tiesit mitä paikkakuntaa mä tarkoitin :eek: Olenhan mä nyt ihan eri pitäjässä, jos mä olen "Koskissa" tai Koskella, joka on tuossa Turun lähellä. Jos olen Koskessa, niin sitten kastuu jalat.
Minä tarkoitin tuossa avauksessa vanhan hämeenläänin Koskea. Kunnat erotettiinkin toisistaan lyhentein KOSKI HL ja KOSKI TL.
Nykyään Koski HL ei ole enää pelkkä Koski, vaan nimi on muutettu muotoon Hämeenkoski. Koski on kuitenkin iskostunut paikkakuntalaisten aivokuoreen siinämäärin että moni käyttää vanhaa muotoa "Koski".

Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Minä tarkoitin tuossa avauksessa vanhan hämeenläänin Koskea. Kunnat erotettiinkin toisistaan lyhentein KOSKI HL ja KOSKI TL.
Nykyään Koski HL ei ole enää pelkkä Koski, vaan nimi on muutettu muotoon Hämeenkoski. Koski on kuitenkin iskostunut paikkakuntalaisten aivokuoreen siinämäärin että moni käyttää vanhaa muotoa "Koski".
Mutta kun laitat Googleen hakusanan "koskin" niin selviää aika paljon :wink:

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Ei näissä ole mitään systemaattisempaa järkeä.

Porin tienoilta löytyy kunnat nimeltä Luvia ja Lavia. Kotona ollessaan Luvialaiset ovat Luvialla ja Lavialaiset Laviassa.