Kotimaan radat........

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Lisää "kaasutusta" ratakisojen alemmuustilasta:

Olen jo muutaman vuoden vieraillut kotimaan kaikilla radoilla ja surukseni huomioinut niiden tilan , radat ruohottuu ja kasvaa pajua/koivuja niin kovaan tahtiin että kohta tarvii nosturiauton jotta saa seurattua kisoja.........
Lisäksi "turva-alueet" ovat kuoppaisia (autot ovat KIRJAIMELLISESTI lentäneet ajettuaan sinne) ja ennen kaikkea sisältävät usein NYRKIN kokoisia kiviä (taisi jopa kerran puhkaista erään sportin ö-pohjan??!!)

Luulisi että AKK vaatisi edes jonkinlaista laatua niiltä radoilta joilla ajetaan , no ainakin radoilta joilla ajetaan tätä nk. pääsarjaa yuck

Olihan jopa Jurvassa mahdollisuudet erään epäonnisen kuskin HUKKUA!!! eek! , onni vaan oli matkassa ja auto ei uponnut sinne ojaan kokonaan ------ jeh , siis OJAAN keskellä rata-aluetta!
Ja se oja on muuten edelleen siellä...........

Pistää vaan miettimään kun kuulemma eräästä V8 luokan autostakin karkasi pyörännapa viime viikonloppuna juuri Jurvassa frown

<small>[ 02-07-2002, 14:18: Message edited by: Miikka ]</small>
 

Petsku

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
99
Täyttä paska puhetta että kaikki suomen radat olisivat heinänpeittämiä pian!!! Kun Miika tossa edellä mollasi Jurvan rataa niin tulitko ajatelleeksi että Jurvan kaupunki on omistanut radan useamman vuoden ennen kuin Team Botnia osti sen yhdessä Kurikan ja jurvan UA:n kanssa. Kyseisen ostoksen jälkeen radalla on tapahtunut todella suuria parannuksia, niin varikko alueilla kun radan varressa. Ja eiköhän se "ojakin" häviä sieltä kunhan keritään odottamaan sillä rata alueella on paljon muutaki korjattavaa laman jäljiltä ku se yks **tun oja sielä keskellä rataa jonne ei varmaan ajeta toistakertaa :mad:

Mä haluan nähdä sen ku joku tulee mulle näyttämään Jurvan radalata sellasen nyrkin kokoisen kiven turva-alueelta. :mad:

Mielestäni kannattaisi perehtyä asiaan kunnolla ennenkun alkaa mollaamaan jotain josta ei tiedä kunnolla :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Petsku:
Täyttä paska puhetta että kaikki suomen radat olisivat heinänpeittämiä pian!!! Kun Miika tossa edellä mollasi Jurvan rataa niin tulitko ajatelleeksi että Jurvan kaupunki on omistanut radan useamman vuoden ennen kuin Team Botnia osti sen yhdessä Kurikan ja jurvan UA:n kanssa. Kyseisen ostoksen jälkeen radalla on tapahtunut todella suuria parannuksia, niin varikko alueilla kun radan varressa. Ja eiköhän se "ojakin" häviä sieltä kunhan keritään odottamaan sillä rata alueella on paljon muutaki korjattavaa laman jäljiltä ku se yks **tun oja sielä keskellä rataa jonne ei varmaan ajeta toistakertaa

Mä haluan nähdä sen ku joku tulee mulle näyttämään Jurvan radalata sellasen nyrkin kokoisen kiven turva-alueelta.

Mielestäni kannattaisi perehtyä asiaan kunnolla ennenkun alkaa mollaamaan jotain josta ei tiedä kunnolla
pari juttua:

Miikka , kiitos!

Olen tästä ihan naapurista (ja sinä ilmeisesti paikallinen??) joten tiedän kyllä kuviot radan-osto-parannukset-yms..
Ja parannuksia on kyllä tapahtunut paljon (tosin uusi kilpailutoimisto?? peitti hyvän katselu paikan)

Entäs jos siinä "sukelluksessa" olisi käynyt huonosti = tarpeeton onnettomuus -- kenen niskaan olisi p*ska tullut? -- olisiko ajettu koskaan sen jälkeen Jurvassa??

Pitkän suoran päässä ON kiviä ja pajuja (ite asiassa taitaa olla koivuja wink ) , lisäksi se on aika epätasainen turva-alueeltaan......

Käyppä kattoon!

Eipä kannata nyt hermostua kuin olisi sun oma rata , nämä ovat vaan huomioita joita on tullut kisoja/tilanteita seuratessa mieleen.....
Voin kyllä kertoa huomiot myös muista radoista joilla käyn tänä vuonna??!! (ainakin kaikki jossa SS vierailee)

Niin ja se Sportin ö-pohja juttu EI ollut Jurvassa tapahtunut....
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Miikka:
Petsku:
Täyttä paska puhetta että kaikki suomen radat olisivat heinänpeittämiä pian!!! Kun Miika tossa edellä mollasi Jurvan rataa niin tulitko ajatelleeksi että Jurvan kaupunki on omistanut radan useamman vuoden ennen kuin Team Botnia osti sen yhdessä Kurikan ja jurvan UA:n kanssa. Kyseisen ostoksen jälkeen radalla on tapahtunut todella suuria parannuksia, niin varikko alueilla kun radan varressa. Ja eiköhän se "ojakin" häviä sieltä kunhan keritään odottamaan sillä rata alueella on paljon muutaki korjattavaa laman jäljiltä ku se yks **tun oja sielä keskellä rataa jonne ei varmaan ajeta toistakertaa

Mä haluan nähdä sen ku joku tulee mulle näyttämään Jurvan radalata sellasen nyrkin kokoisen kiven turva-alueelta.

Mielestäni kannattaisi perehtyä asiaan kunnolla ennenkun alkaa mollaamaan jotain josta ei tiedä kunnolla
pari juttua:

Miikka , kiitos!

Olen tästä ihan naapurista (ja sinä ilmeisesti paikallinen??) joten tiedän kyllä kuviot radan-osto-parannukset-yms..
Ja parannuksia on kyllä tapahtunut paljon (tosin uusi kilpailutoimisto?? peitti hyvän katselu paikan)

Entäs jos siinä "sukelluksessa" olisi käynyt huonosti = tarpeeton onnettomuus -- kenen niskaan olisi p*ska tullut? -- olisiko ajettu koskaan sen jälkeen Jurvassa??

Pitkän suoran päässä ON kiviä ja pajuja (ite asiassa taitaa olla koivuja wink ) , lisäksi se on aika epätasainen turva-alueeltaan......

Käyppä kattoon!

Eipä kannata nyt hermostua kuin olisi sun oma rata , nämä ovat vaan huomioita joita on tullut kisoja/tilanteita seuratessa mieleen.....
Voin kyllä kertoa huomiot myös muista radoista joilla käyn tänä vuonna??!! (ainakin kaikki jossa SS vierailee)

Niin ja se Sportin ö-pohja juttu EI ollut Jurvassa tapahtunut....
Olipas S2K tour 2001 ja harjoituksissa Olli Haapalainen rikkoi mm öljypohjan ja vaihdelaatikkonsa ja paljon muuta kivikossa...(4 mutka).

Olli voi kertoa mitä kaikkea loppujen lopuksi meni, auto oli kuitenkin kisassa huimassa iskussa ja kuski myös ja siitä kisaamisesta herralle kiitos vielä kerran.
Kuulemma Virtasalmella tänä vuonna oli tiukempaa vielä...voiko pitää paikkansa eek!
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Jaah joo , olikos SSuperit jo "alemmassa" kastissa kun tuota en edes muistanut?!?!

Meinasin sitä nuorta heppua (Virtanen/Vuorinen/joku tuommoinen) jonka Golffin veivi-vainaa pääsi VM:ssä kuviinkin , olisko ollut Virtasalmella???

Sori kun nää sprootti-kisat ei oikeen pysy mielessä.......

Tuntuu tuo Virtasalmi olevan tiukka paikka kilpailla , olihan siellä oman elämäni paras SS kisakin Kyllönen vs. Tuisku ensimmäisen lähdön maalissa vissiin eroa joku 0,00?s. , toisessa sitten PAAAAALjon enemmän (olikohan melkeen 0,5sekkaa wink )
 

Petsku

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
99
Miikka:
En ole "Paikallisia" mutta asun kyllä ihan lähellä ja on tullut seurattua aika tarkkaan sen radan kehittymistä.

Mad-Mike:
Hetkinen... Jurvan 4. mutka on se doseerattu oikealle taittuva mutka? eli siinä on Haapalaisen täytynyt tehdä melkoinen ajovirhe tai sitten muistat mutkan väärin ;o)

Jokatapauksessa tiedä tasantarkkaan, että Team Botnia tulee parantamaan olosuhteita kunhan vaan kerkeävät.
 

sikanopee

Member
Liittynyt
2.4.2002
Viestit
22
RATOJEN TURVALLISUUDESTA
Kaikki Suomen radat on kai tarkastettu ja hyväksytty. Virallisen hyväksynnän jälkeen usein luullaan, että turvallisyyden nimissä ei muuta tarvi tehdäkään. Nykyautot ovat ovat nopeita ja "lentävät" pitkälle, jos jotain yllättävää sattuu. Turvallisuuden eteen pitäisi tehdä kaikki tarpeellinen eikä vain pakollista. Tässä muutama havainto ja korjausehdotus: AHVENISTO pääsuoran ja varikkomäen ulosajotila on liian pieni ja rengasmuuri kiinni maavallissa. Kun ulosajotilaa ei ole, niin törmäystä voisi hillitä rakentamalla metrin etäisyydelle toinen köytetyistä renkaista tehty joustava muuri. Metri lisää hidastumismatkaa voi olla ratkaisevaa hengen säilymisen kannalta. Varikolle tulon kohdalla suojakaiteen pää tarvitsisi vastaavan pienen rengasmuuripätkän. ALASTARO lähes kaikki ok. Suorien päässä ulosajopaikoilla pehmennyshiekka liian hienoa: kaatumisvaara, jos menee kylki edellä ulos. JURVA Vesioja hengenvaarallinen. Jos yksi lentänyt sinne, voi toinenkin kerta onnistua. Radan sivussa varsinaisten turva-alueiden ulkopuolella ja suorilla liian lähellä isojakin kiviä. Niihin törmätessä särkyy ja voi kaatuakin. VIRTASALMI Tilanne aika hyvä. Pääsuoran pään turva-alue kaipaisi vähän tasoitusta ja ehkä hiekka on liian hienoa. Kylkiluisussa kaatumisvaara. Nämä puuttet voi korjata ilmaiseksi tai halvalla, jos tahtoa ja ymmärrystä on. MUTTA MUTTA suurin ongelma onkin ajoittain kilpailujärjestäjien osaamattomuudessa. Kilpailujen annetaan jatkua, vaikka rata on pitkin ja poikin tukossa sinne simahtaneista autoista. Karmeina esimerkkeinä olen itse nähnyt pari vuotta sitten kun Nuoramo ja Kalliomäki ajoivat autonsa ympäri Ahveniston pääsuoran jälkeisessä mutkassa ja jäivät lähes suoraan ajolinjalle. Ei punaista lippua. Ahvenistolla paloi takavuosina yksi auto pääsuoran lopussa ja kisa jatkui täysillä paloauton ja palavan auton välistä. Ei punaista lippua. Kilpailujen johdon tulisi aina pistää kisa poikki tai turva-auto radalle, jos joku auto jää vaaralliseen ulosajopaikkaan esim. vauhtisuorien päähän. Se kyllä edellyttää, että päätös tehdään nopeasti ja hinuri on ripeästi paikalla. Ei luulisi olevan vaikeaa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
sikanopee:
Ahvenistolla paloi takavuosina yksi auto pääsuoran lopussa ja kisa jatkui täysillä paloauton ja palavan auton välistä.
Kerrotko tarkemmin kun en muista ?? Vai oonko ollu töissä ja raportointi lehdissä jääny vajaaks.

Punalippua vois varmasti käyttää useammin. Asiasta päättää kilpailun johtaja ja oon kuullu tapauksista joissa lippupisteessä on jo suunniteltu omavaltaisuuksia. Ja toisaalta hämmästelty tihkusadekuurosta johtuvia punalippuja.
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Kyllä , Jurva tulee kehittymään varmasti!(ja se on näille "korpiradoille" hyvä!!).

Tuo kilpailujärjestäjien osaamattomuus on todellakin yksi vaarallisimmista puitteista=

Kemorassa paloi SS-auto "korjauskelvottomaksi" kun katseltiin(tai mistä minä tiedän MITÄ hittoa ne siellä katseli)saisiko KULJETTAJA itse sammutettua autoaan , siis lippupisteestä haetulla sammuttimella eek! .
Sitten kun viimein näytti siltä että ei , niin punalippu ja paloauto paikalle.........kaikki varmaan tietään tapauksen , ei jäänyt paljoa autosta jäljelle ja taisi se kuskikin polttaa itteään.......

Valitettavasti HRF:n kisoissa oli samanlaista sutaamista juuri Kemorassa , pikku-SS:n kone poksahti ja kukaan ei liputa mitään doubtful , pari Subaru-sporttia meni niin että paukkui ulos ja meinasi mennä 1 Speciaalikin......paikka oli vaan suht tasainen ja "vaaraton" , taas ONNEKSI!

Radoilla (lue AKK:lla) pitäisi olla koulutettu ja osaava henkilökunta joka olisi joka kisoissa sama (niin useissa kuin mahdollista) , kuten FHRA:ssa on (no joo joo on sielläkin ollut vaikka mitä mutta ne edes YRITTÄÄ!!)
Näin vältyttäisiin näiltä ikäviltä viive jutuilta joissa voi huonolla tuurilla mennä henki!

Monesti asioita saadaa moninkertaisesti parannettua kunhan laitetaan "hiukan" rahaa , mietitään ja vähän pidetään talkoita.......tai jotain......
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Miikka:
Kemorassa paloi SS-auto "korjauskelvottomaksi" kun katseltiin(tai mistä minä tiedän MITÄ hittoa ne siellä katseli)saisiko KULJETTAJA itse sammutettua autoaan , siis lippupisteestä haetulla sammuttimella eek! .
Sitten kun viimein näytti siltä että ei , niin punalippu ja paloauto paikalle.........kaikki varmaan tietään tapauksen , ei jäänyt paljoa autosta jäljelle ja taisi se kuskikin polttaa itteään
Tähän taitaa olla Zepillä kommentti jos vaan saa salamankäsittelemän tietimensä futaamaan.

Mä vaan mietin sitä että kannattaako sitä pelkkää järjestelyporukkaa syyttää jos auto syttyy palamaan huonon työnjäljen takia rataa pitkin ajettaessa?
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
ettelbruck:
Miikka:
Kemorassa paloi SS-auto "korjauskelvottomaksi" kun katseltiin(tai mistä minä tiedän MITÄ hittoa ne siellä katseli)saisiko KULJETTAJA itse sammutettua autoaan , siis lippupisteestä haetulla sammuttimella eek! .
Sitten kun viimein näytti siltä että ei , niin punalippu ja paloauto paikalle.........kaikki varmaan tietään tapauksen , ei jäänyt paljoa autosta jäljelle ja taisi se kuskikin polttaa itteään
Tähän taitaa olla Zepillä kommentti jos vaan saa salamankäsittelemän tietimensä futaamaan.

Mä vaan mietin sitä että kannattaako sitä pelkkää järjestelyporukkaa syyttää jos auto syttyy palamaan huonon työnjäljen takia rataa pitkin ajettaessa?
Missähän vika jos auto syttyy ???
Noh haavereita sattuu toivottavasti kukaan ei loukkaa muuta kuin egoaan ja lompakkoa.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Petsku:
Miikka:
En ole "Paikallisia" mutta asun kyllä ihan lähellä ja on tullut seurattua aika tarkkaan sen radan kehittymistä.

Mad-Mike:
Hetkinen... Jurvan 4. mutka on se doseerattu oikealle taittuva mutka? eli siinä on Haapalaisen täytynyt tehdä melkoinen ajovirhe tai sitten muistat mutkan väärin ;o)

Jokatapauksessa tiedä tasantarkkaan, että Team Botnia tulee parantamaan olosuhteita kunhan vaan kerkeävät.
Olli itse kertoi minulle mitä tapahtui joten sanotaan että ei se ihan nuottien mukaan mennyt....Olli saa itse kommentoida jos haluaa mutta mutka oli juuri se doseerattu hevosenkenkä.

Kiva kuulla että homma toimii sielläpäin.
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
[/qb][/QUOTE]Tähän taitaa olla Zepillä kommentti jos vaan saa salamankäsittelemän tietimensä futaamaan.

Mä vaan mietin sitä että kannattaako sitä pelkkää järjestelyporukkaa syyttää jos auto syttyy palamaan huonon työnjäljen takia rataa pitkin ajettaessa?[/QB][/QUOTE]

---Niin no , meinas paikanpäällä että taisi laturin vaihdossa vioittua bensanpaluu(putki/liitin/jotain)
Auto nyt ei ollut kyllä ihan huonoin "kyhäelmä" , päinvastoin........

Ja ei siitä kukaan(kai?!?!) syytäkkään kun syttyi vaan siitä että paloi pazkaks.
(tai ainakin melkein.....tietääkö kukaan muuten onko myyty/minne mennyt , Sarlinihan sitä kauppaili joskus muinoin....)
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
<strong>
Petsku:
Mad-Mike
Hetkinen... Jurvan 4. mutka on se doseerattu oikealle taittuva mutka? eli siinä on Haapalaisen täytynyt tehdä melkoinen ajovirhe tai sitten muistat mutkan väärin ;o)

Jokatapauksessa tiedä tasantarkkaan, että Team Botnia tulee parantamaan olosuhteita kunhan vaan kerkeävät.
---Kun yritetään TÄYSIÄ (ja Olli ainakin osaa sen tehdä, siis positiivisessa mielessä :) ) , sattuu välillä lipsahduksia vaikka kuinka kummassa paikassa.......

Peukut ylös Jurvalle!!! miten olisikaan käynyt jossei tartuttu toimeen. :cool:
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Petsku

Mä haluan nähdä sen ku joku tulee mulle näyttämään Jurvan radalata sellasen nyrkin kokoisen kiven turva-alueelta.

Mielestäni kannattaisi perehtyä asiaan kunnolla ennenkun alkaa mollaamaan jotain josta ei tiedä kunnolla
Fakta on että suomen radoilla on paljon parantamisen varaa..niin tasollisesti kuin sijainnillisesti (pahempi homma...)
Siksi aina jaksan jauhaakkin esim. Keimolasta..toinen ei toteutunut oli sitten taasen Turun Lentokentän kupeessa oleva Saramäen alue johon kaupunkikin oli jo mukana....ja höh tallilta olisi ollut matkaa 2-3 km..
:mad:

Ja Jurvasta löytyy todella isoja kiviä mm. juuri nelosmutkan ulkopuolelta (turva-alueella, vai onko jo poistettu ?)....Olli voi kertoa tarkemmin mitkä erityisesti pahimpia :D

Silti ei se nyt niin paha ole mitä Miikka antaa ymmärtää..lempiratojani ja Kemora on se toinen.
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Nuo kaikki jutut eivät ole Jurvasta......
ainakaan omasta mielestäni en ole liikaa sitä moittinut , oikeastaan päin vastoin , sehän on varmaan ainut rata (ehkä Ahveniston lisäksi) jossa mennään eteenpäin.....

En Kemorassa ole vielä ehtinyt mitään kisoja seuraamaan (ei siellä varmaan paljoa ajetakkaan tänä kesänä) mutta se rata-alue on ollut "pause"-tilassa jo muutaman vuoden ja ne em. pajut kasvaa kohta asvaltista läpi......niin ja niitä nyrkin kokoisia kiviä on myös siellä.

Laitan sitten palautteet muualtakin kun niille radoille ehdin wink
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No niin...

Juu tiedän tapauksen VARSIN hyvin wink . En kuitenkaan viitsi hirveen tarkasti kertoo, kun en kaikkia osapuolia jutusta tiedä, ja en viitsi hyppiä kenenkään nenälle. Olosuhteet eivät olleet parhaat mahdolliset ja tuuriikaan ei hirveesti ollut mukana -AINA jää myös omassa toiminnassa parannettavaa. Monia kysymyksiä on itsellä edelleenkin tapahtumasta mielessä...

Auto oli nopea ja ei näyttänyt huonolta tekeleeltä.

Aina kun jotain radalla sattuu sellaisessa paikassa, missä apua ei ole vieressä, tarvii tuomaritornissa tehdä monia päätöksiä ja pikaisesti. Radalle ei pelastusautot voi lähteä ennenkuin SAA LUVAN. Myönnän, että näyttää kolkolta kun auto vaan seisoo paikallaan, mut voin sanoa, että tuntuu se vielä kolkommalta istua ja odottaa sitä lupaa.

Ideaali todellakin olis (tätähän on puitu aikaisemminkin), että kisoissa kiertäis AKK:n kouluttama puoliammattilaisporukka sekä liputtamassa, että avustamassa paikallista pelastustointa, mutta näköjään niille rahoille on muuta käyttöä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ja mitä Kemoran kisatoimintaa tulee... Itsekkin luulin, ettei taida paljon toimintaa tänä kesänä olla, mutta eipä niitä tyhjiä viikonloppuja taida niin paljoo ollakkaan. Jos ei muuta toimintaa, niin ruottalaisia moottoripyöräkuskeja tuhoamassa kalustoaan. :)

Eikä ratakaan näemmä ihan kunnostusta vailla ole. Parannuksia kait tehdään sikäli kuin minimaalinen budjetti antaa periksi. -Jälleen voidaan kysyä miksi haaveillaan F1-radasta?
 

T. Harju

Active member
Liittynyt
23.7.2002
Viestit
30
Sijainti
Finland
Ja mitä Kemoran kisatoimintaa tulee... Itsekkin luulin, ettei taida paljon toimintaa tänä kesänä olla, mutta eipä niitä tyhjiä viikonloppuja taida niin paljoo ollakkaan.
Ainakin kestävyyskisat ovat sujuneet ihan mallikkaasti, jos ei lueta oman auton (damn...) moottorin kilahtamista.

Eikä ratakaan näemmä ihan kunnostusta vailla ole.
Ainakin oman kokemuksen perusteella rata oli hyvässä kunnossa, jopa ulosajoalueita tuli testattua eek! (lähtösuoralle tultaessa voi käydä vahingoitta kyntämässä peltoa)...

Ja kuskin silmin todella huima rata!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Zep:

Jälleen voidaan kysyä miksi haaveillaan F1-radasta?
Ku kaikki nykyiset radat on hevon persiissä jos katsellaan AKK:n jäsenmaksuvaroilla kustannetun toimitilarakennuksen ikkunasta. Sen F1-radan ku tulis kai olla jossain kehä III:n sisäpuolella jotta ns. suuri yleisö vaivautuisi paikalle...
Dream on I say... :D :D :D
 
Ylös