Kotimaan rallikausi 2017

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
968
Kalenterit: ja Harrasteralli:
Kausi: 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2008 2007 2006 2005 2003
Onko tietoa: ketkä yrittää vaihtaa sarjaa, luokkaa, kalustoa, tai ketkä kenties lopettaa, pitää taukoa, tai lähtee ulkomaille ajamaan, tms ?
SM1-luokan mestaruustaistosta tullee mielenkiintoinen kaudella 2017. Juha Salo on hallinnut mielin määrin menneinä vuosina mutta tulevalla kaudella kilpailukykyistä R5-kalustoa on muidenkin alla (Asunmaa, Vainionpää, Mänty, Lehessaari +japanilaiset). Ja Salo vielä joutuu vaihtamaan kartturia Marko Salmisen hypättyä Takamoto Katsutalle nuottia lukemaan. Varsinkin Teemu Asunmaan uskon Salon haastavan täysin Skoda Fabia R5:llä. Ja mitä tekee Nikara? Viime kaudella oli selkeästi nopein kuski SM1-luokassa "taksimallin" Mitsulla ja ajeli jälkiä Salon selkään mutta oli tekniikan kanssa uskomattoman epäonninen. Kun vain Nikara saisi jostain kilpailukykyisen (ja luotettavan) R5-kamppeen alle niin siinä voisi olla yksi potentiaalinen mestari. Vainionpää alkaa nuorehkosta iästään huolimatta olla menneen talven lumia. Huhut kertoo että motivaatio ajamiseen (ja varsinkin testaamiseen) on luokkaa nolla, nada, zip, zilch. Sääli sillä kohtuu potentiaalisesta kuskista on kyse ja allakin pitäisi olla kilpailukykyinen auto (Citroen DS3 R5) toista kautta putkeen.

SM2-luokka näivettyy entisestään Asunmaan vaihdettua luokkaa ylöspäin. Kilpailukykyiset kuskit ja autot on harvassa. Viime kaudella Asunmaa oli täysin ylivoimainen. Jännä nähdä mihin Ville Hautamäki pystyy toisella kaudellaan nelivetoisella. Ja mihin pystyy Antti Selivaara Asunmaan viime kauden Subarulla. Voittaja-auto on ainakin todistetusti alla.

ps. Mitä tapahtui Joni Nikolle? Miksei aja enää? SM2-luokan Mitsu ollut myynnissä jo toista vuotta nettiautossa. Loppuiko rahat vai innostus?
Asunmaa lienee ykköshaastaja Salolle sikälimikäli uus auto sopii yhtään lapaseen. Mitens Veiby, vieläkö on tulossa ajelemaan tänne vai keskittyykö ihan muihin kisoihin?
 
Viimeksi muokattu:

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
968
Kilpailukalenteri: plussat ja miinukset ?
SM (yleinen) ja Suomi Cup:
1. 26.-28.1. Arctic Lapland Rally Rovaniemi
2. 17.-18.2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli
3. 10.-11.3. TAHKO SM-Ralli Nilsiä
4. 19.-20.5. Riihimäki-ralli Riihimäki
5. 9.-10.6. SM O.K. Auto-Ralli Kouvola
6. 8.-9.9. Uusikaupunki Ralli Uusikaupunki
7. 29.-30.9. Lake City Rally Tampere

F-Rallisarja:
1. 14.1. Neste Revonlahti Ralli, Liminka
2. 4.2. Jari-Pekka Ralli, Heinola
3. 25.2. Kitee Ralli, Kitee
4. 17.6. 4. Toivakka-Ralli, Toivakka
5. 9.9. KaakkoisRalli 40v, Miehikkälä
6. 14.10. Lapua Ralli, Lapua

RSJM/Naisten Cup ja Rally Trophy:
1. 28.1. 4. Revontuliralli Hankasalmi
2. 11.2. Kemi Ralli Kemi
3. 27.5. Kaasujalka Ralli Raisio
4. 19.8. Koillis-Savo ralli Kaavi
5. 23.9. Riihivuori-Ralli Muurame

Historic Rally Trophy: ja Xtreme Rally:
1. 21.1. Renko Ralli Hämeenlinna
2. 11.2. Seurahuone Ralli Savonlinna
3. 4.3. Hankiralli Porvoo
4. 13.5. Teijo Talot-ralli Salo
5. 16.-17.9. Pohjanmaa-ralli Seinäjoki
6. 7.10. Rantaralli Naantali

Harrasteralli:
1. 7.1. Shell Piippolaralli IV Piippola
2. 25.2. Keurusselkä 4.miniralli Keuruu
 
Viimeksi muokattu:

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Artic Lapland ralliin osallistujia tullut toistaiseksi 44 nimeä. Yhtä kovan tason suomalaista kuljettajaa odottelen vielä ilmoittautuneiden listalle, aikaahan on vielä ensi maanantaihin asti....
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ja näin. Nikaralle tulee iso näytönpaikka. Nyt kun onnistuu, niin ensi kaudeksi R5-autoon ja samanlaisen ohjelman pariin missä Arai ja Katsuta tällä hetkellä ovat?
Arai ja Katsuta on osa Toyotan "Japanissa ralli-innostuksen synnytys projektia", kuten myös kartturi Adachi. Todennäköisesti Adachista tulee seuraavan japanilaisen WRC-kuskin kartturi sitten joskus. Nikara toiminee vain opettajan roolissa?
Toki ura voisi edetä seuraavaksi Toyotan mahdollisen R5 projektin pariin ja sitä kautta kansainvälisiin ralleihin.

Onkohan tuo Nikaran ajokki perus R4 Impreza? Lähinnä kiinnostaa pärjääkö tuolla SM-sarjassa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Onkohan tuo Nikaran ajokki perus R4 Impreza? Lähinnä kiinnostaa pärjääkö tuolla SM-sarjassa.
Jos oikein ymmärsin niin SM1 luokassa ajaa. R4:lla ajettaisiin normaalisti SM2:a joten jotain pientä säätöä ilmeisesti on mutta tuskin mitään isoa...
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Arai ja Katsuta on osa Toyotan "Japanissa ralli-innostuksen synnytys projektia", kuten myös kartturi Adachi. Todennäköisesti Adachista tulee seuraavan japanilaisen WRC-kuskin kartturi sitten joskus. Nikara toiminee vain opettajan roolissa?
Toki ura voisi edetä seuraavaksi Toyotan mahdollisen R5 projektin pariin ja sitä kautta kansainvälisiin ralleihin.

Onkohan tuo Nikaran ajokki perus R4 Impreza? Lähinnä kiinnostaa pärjääkö tuolla SM-sarjassa.
Lähdetään nyt siitä ajatuksesta, että Nikara yhdessä kartturinsa kanssa pärjää hyvin. Mikäli näin käy, ja yhteistyö sujuu ongelmitta, niin luulenpa että ensi kaudelle Adachi laitetaan jo kansainvälisiin kilpailuihin ja R5-auto alle. Ja mitä järkeä silloin kuljettajaa olisi vaihtaa, jos tuo yhteistyö sujuu ilman mitään ongelmia? Tuskin siellä vielä ensi vuonnakaan kukaan Japanilainen kuljettaja ajaa Toyotan WRC-tykkiä...

Eiköhän sieltä sellainen auto saada alle, että sillä pystytään vauhdin puolesta helposti taistelemaan voitosta.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Nikaran kannalta hyvä homma. Nyt ei ilmeisesti tarvi miettiä onko rahaa laittaa uutta vai vanhaa rengasta alle. Vauhtikin voi olla ihan kärkipäätä.....

Mestarikin taitaa vaihtua tässä Juha Salo-luokassa. Pösöllä ei pitäs olla mitään jakoa muutamaa ajomiestä vastaan jotka ajaa Skodalla.
Tunturissa pitäisi jäädä 30 sekuntia pitkällä pätkällä Salon jos Skodamiehet ajaa sen mitä auto antaa myöden .
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Jos oikein ymmärsin niin SM1 luokassa ajaa. R4:lla ajettaisiin normaalisti SM2:a joten jotain pientä säätöä ilmeisesti on mutta tuskin mitään isoa...
Onko tuo SM1 luokan Subaru sitten joku FinR4wd sääntöjen mukainen? Käsittääkseni siinä ryhmässä saa välitykset olla vapaat ja R4 ryhmässä vakio katu välitykset(?). Voi olla jotain muitakin helpottavia vapautuksia.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Onko tuo SM1 luokan Subaru sitten joku FinR4wd sääntöjen mukainen? Käsittääkseni siinä ryhmässä saa välitykset olla vapaat ja R4 ryhmässä vakio katu välitykset(?). Voi olla jotain muitakin helpottavia vapautuksia.
R4:ssa välitys on luokiteltu kuten N-ryhmässäkin. Kaukana vakio/katu-välsästä nekin...
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
Mutta jos vaikkapa Asunmaalla pysyy kaasu pohjassa niin ei pitäisi ehtiä niihin vauhteihin vaikka ois Subarussa mikä välitys.
Tunturissa ainakin on mahdollisuudet haastaa Asunmaakin, se kun ei ole niin teknistä tietä kuin muut SM-sarjan osakilpailut.

Varmasti alussa haasteita tuo täysin uusi kartturi, mutta eiköhän sitä nuotittamistakin harjoitella jonkin verran ennen SM-sarjan alkua...
 

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
Tunturissa ainakin on mahdollisuudet haastaa Asunmaakin, se kun ei ole niin teknistä tietä kuin muut SM-sarjan osakilpailut.

Varmasti alussa haasteita tuo täysin uusi kartturi, mutta eiköhän sitä nuotittamistakin harjoitella jonkin verran ennen SM-sarjan alkua...
Eiköhän Nikara vedä kartturinkoulutusmielessä Tunturissa. Tärkeintä varmasti ettei vehkeet lipsahda ja saa kartturille kisavauhtisia kilometrejä. Varsinkin kun Tunturissa ei oo kahteen kertaan ajettavia pätkiä(Mäntyvaaraa ei lasketa), niin koulutustarkotuksessa SM-sarjan paras kisa. Jos kartturi lukee ongelmitta, niin sit varmaan tulee ihan hyvää kyytiä. Asunmaan vauhtiin en usko kerkeevän. Männyn vauhti on kans kiva nähdä R5:lla.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4972
Sijainti
Parc Fermé
Limingassa on eka f-cupin kisa vkonloppuna joka meinaa sitä että jo nyt radionovalle soitti eka henkilö joka ihmetteli miksi 4tiellä menee jo niin monta ralliautoa sumpussa :)

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ja näin. Nikaralle tulee iso näytönpaikka. Nyt kun onnistuu, niin ensi kaudeksi R5-autoon ja samanlaisen ohjelman pariin missä Arai ja Katsuta tällä hetkellä ovat?
Heh. Näyttää siltä, että Tommi on ottanut tehtäväkseen oikaista kaikki suomalaiskuskien vuosien saatossa kokemat vääryydet. Ensin palkattiin suomalaiskolmikko Hänninen-Latvala-Lappi ja siinä ohessa vähän testiajoa mm. Hirvoselle, Suniselle ja Nikaralle. Nyt vaikuttaa siltä, että tämä Nikaran kartturikoulutuspesti on vaan hyvä tilaisuus saada Jarkolle myös järjestettyä ajohommia ja ehkä tätä kautta vielä tulevaisuudessa kilpailukykyisempi auto (R5 tai jopa WRC). Tämä kartturin kampeaminen maailmalle taitaa olla vain sivujuoni, jonka turvin järjestyy ehkä rahoitusta Japanin päästä Nikaran ajoihin. Mutta se on loistava asia, että joku pitää suomalaisten, oikeasti lahjakkaiden kuskien puolia. Kyllä ne tallipaikat 2000-luvun alusta lähtien on harmillisen usein valunut niille paksun lompakon omaaville keskinkertaisuuksille tai sitten markkinoiden kannalta merkittävästä maasta tuleville kuskeille.
 
Ylös