Kotimaan rallikausi 2021

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Lisäksi, jos tämän kaltaisessa matalan osallistumiskynnyksen kilpailussa ajetaan näin järjettömiä keskinopeuksia (EK2 145,14 km/h, mikäli rally-mapsin merkitty pituus pitää paikkansa), niin ei tarvitse olla kummoinenkaan Einstein ymmärtääkseen, että jossain on mennyt pieleen eikä ihan niin vähänkään.
Yhdyn tähän mielipiteeseen täysin, että on aivan naurettavaa ajaa rallikilpailuja tälläisillä teillä, jossa matalimman erikoiskokeen keskituntinopeus oli karvan yli 120 km/h. Tuo EK2:sen keskinopeus ei tosiaan millään WRC-autolla tai edes R5-autolla ole ajettu, vaan Jeesuksen vanhalla Evo nelosella. Joku roti pitää edes olla, eikä muuten ollut ensimmäinen kerta. Tuokaa vaikka ne aina niin ihanat ohjaavat siimat takaisin. Kaipa tuo jotain kertoo tuosta kisasta, jos 88 EK-kilometrille tuotiin kolme huomiomerkin paikkaa. Kaksi niistä oli silloille ja yksi johonkin risukasapaikkaan, mutta muualle ei sitten laitettu.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Yhdyn tähän mielipiteeseen täysin, että on aivan naurettavaa ajaa rallikilpailuja tälläisillä teillä, jossa matalimman erikoiskokeen keskituntinopeus oli karvan yli 120 km/h. Tuo EK2:sen keskinopeus ei tosiaan millään WRC-autolla tai edes R5-autolla ole ajettu, vaan Jeesuksen vanhalla Evo nelosella. Joku roti pitää edes olla, eikä muuten ollut ensimmäinen kerta. Tuokaa vaikka ne aina niin ihanat ohjaavat siimat takaisin. Kaipa tuo jotain kertoo tuosta kisasta, jos 88 EK-kilometrille tuotiin kolme huomiomerkin paikkaa. Kaksi niistä oli silloille ja yksi johonkin risukasapaikkaan, mutta muualle ei sitten laitettu.
Merkkilinja oli aivan kohdallaan, ei siellä yhtään ajamatonta paikkaa ollut. Tuostakin kakkosen paikasta selvisi arviolta 150 autoa ilman mitään ohjelmaa. Jokaisen kääntyvän merkkaaminen huomiolla tai siimalla ei varsinaisesti laske niitä parjattuja keskinopeuksia. Noin muuten tuolla kakkosen alkupäällä ei paljoa ole rallin kanssa tekemistä, siitä olemme yhtä mieltä.

Onnettomuusauton korirakenteen ja turvalaitteiden jutut olivat pääpiirteissään ok, turvakaaret kestivät ja penkit ja vyöt pysyivät kiinnityksissään. Kuljettaja selvisi vammoitta. Pelastustoimet kartanlukijan osalta olivat likimain niin hyvät kun ne noissa olosuhteissa pystyvät olemaan. Ja nämä eivät ole toisen käden tietoa.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Onnettomuusauton korirakenteen ja turvalaitteiden jutut olivat pääpiirteissään ok, turvakaaret kestivät ja penkit ja vyöt pysyivät kiinnityksissään. Kuljettaja selvisi vammoitta. Pelastustoimet kartanlukijan osalta olivat likimain niin hyvät kun ne noissa olosuhteissa pystyvät olemaan. Ja nämä eivät ole toisen käden tietoa.
No mistä tietosi ovat sitten peräisin, kun tuossa videossahan selvästi näkyy, että kartturin pää heilahtaa sivuikkunasta ulos asti. Ei kai niin voi edes tapahtua ilman, että joku turvavasuste antaa periksi ja/tai niitä ei ole käytetty oikein?
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Ei ole pakko katsoa. Ottaa päähän, kun toisaalta jeesustellaan, jos jossain netin kätköissä on video jostain (tästä tai muusta) onnettomuudesta, ja toisaalta kerrotaan, että on ihan ok, jos suorassa TV-lähetyksessä näytetään vuorotellen elvytystä ja itkevää vaimoa.
Tälläkin foorumilla voidaan spekuloida 80 sivullista kaksi kuolonuhria (Toivonen-Cresto) vaatinutta rallionnettomuutta ja kaivaa kaikki onnettomuuteen liittyvä ja liittymätönkin kuva- ja videomateriaali esiin, mutta yksi Youtubeen ladattu video aiheuttaa jeesustelureaktiot. Hyvin valikoivaa on ihmismieli.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3354
Sijainti
Lahti
Useastihan siinä käy niin, että kun aika tuo etäisyyttä tapahtumaan, sensitiivisyydellä on tapana vähentyä. Sama pätee kaikkiin inhimillisiin tragedioihin.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
593
Sijainti
Tallissa
No mistä tietosi ovat sitten peräisin, kun tuossa videossahan selvästi näkyy, että kartturin pää heilahtaa sivuikkunasta ulos asti. Ei kai niin voi edes tapahtua ilman, että joku turvavasuste antaa periksi ja/tai niitä ei ole käytetty oikein?
Voi tapahtua jos käytössä on korvaläpättömät penkit.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
No mistä tietosi ovat sitten peräisin, kun tuossa videossahan selvästi näkyy, että kartturin pää heilahtaa sivuikkunasta ulos asti. Ei kai niin voi edes tapahtua ilman, että joku turvavasuste antaa periksi ja/tai niitä ei ole käytetty oikein?
En muuten ottanut mitään kantaa tuohon, onko turvavarusteita käytetty oikein tai ovatko ne olleet sopivan kokoisia käyttäjälleen. Niistä asioista ei minullakaan ole varmuutta, vaikka aika läheltä tilannetta ja jälkitoimenpiteitä seurasin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5544
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Merkkilinja oli aivan kohdallaan, ei siellä yhtään ajamatonta paikkaa ollut. Tuostakin kakkosen paikasta selvisi arviolta 150 autoa ilman mitään ohjelmaa. Jokaisen kääntyvän merkkaaminen huomiolla tai siimalla ei varsinaisesti laske niitä parjattuja keskinopeuksia.
Kompetenssi ei riitä ottamaan laajemmin kantaa juuri tämän kilpailun merkkilinjaan, mutta olen tuosta perustelusta - jos se sellaiseksi oli tarkoitettu - hieman eri mieltä. Mielestäni se on toissijaista, menikö paikassa ulos yksi vai 20 autoa. Kysymys on ennen kaikkea riskienhallinnasta ja siitä, että potentiaalisesti ne oikeasti vaaralliset paikat (kivet, puut ja muut kiinteät esteet) saadaan eliminoitua niin, että niissä edes sen yhden auton tieltä suistumisen mahdollisuus on mahdollisimman pieni. Toki tässä on jälleen kerran se inhimillinen haaste, että kilpailuja järjestetään talkoo-pohjalta, jolloin pitkälle viedyn ammattimaisuuden vaatiminen ei sekään ole aina kohtuullista. Mutta veikkaan (ja toivon) silti, että asiaan on jatkossa kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Keneltäkään se ei ole ainakaan pois, se on varma.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kompetenssi ei riitä ottamaan laajemmin kantaa juuri tämän kilpailun merkkilinjaan, mutta olen tuosta perustelusta - jos se sellaiseksi oli tarkoitettu - hieman eri mieltä. Mielestäni se on toissijaista, menikö paikassa ulos yksi vai 20 autoa. Kysymys on ennen kaikkea riskienhallinnasta ja siitä, että potentiaalisesti ne oikeasti vaaralliset paikat (kivet, puut ja muut kiinteät esteet) saadaan eliminoitua niin, että niissä edes sen yhden auton tieltä suistumisen mahdollisuus on mahdollisimman pieni. Toki tässä on jälleen kerran se inhimillinen haaste, että kilpailuja järjestetään talkoo-pohjalta, jolloin pitkälle viedyn ammattimaisuuden vaatiminen ei sekään ole aina kohtuullista. Mutta veikkaan (ja toivon) silti, että asiaan on jatkossa kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Keneltäkään se ei ole ainakaan pois, se on varma.
Joo. Etenkin näin jälkikäteen on aivan perusteltua kysellä merkin perään tuossa paikassa. Toisaalta reitin läpi ajettua en pitänyt sitä erityisen vaarallisena tai edes reitin vaarallisimpana paikkana. Yllättävänä, haastavana ja vauhdikkaana kyllä. Tuo matkan pysäyttänyt maakivi ja äkkipysäys tuli hivenen yllätyksenä varmaan kaikille, muutenhan paikassa ei erityisen kovia esteitä ollut ulosajolinjalla. (Joo, tiedetään, se kuusi, mutta sehän oikeastaan oli jo ennen kun mutka kääntyy.)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kompetenssi ei riitä ottamaan laajemmin kantaa juuri tämän kilpailun merkkilinjaan, mutta olen tuosta perustelusta - jos se sellaiseksi oli tarkoitettu - hieman eri mieltä. Mielestäni se on toissijaista, menikö paikassa ulos yksi vai 20 autoa. Kysymys on ennen kaikkea riskienhallinnasta ja siitä, että potentiaalisesti ne oikeasti vaaralliset paikat (kivet, puut ja muut kiinteät esteet) saadaan eliminoitua niin, että niissä edes sen yhden auton tieltä suistumisen mahdollisuus on mahdollisimman pieni. Toki tässä on jälleen kerran se inhimillinen haaste, että kilpailuja järjestetään talkoo-pohjalta, jolloin pitkälle viedyn ammattimaisuuden vaatiminen ei sekään ole aina kohtuullista. Mutta veikkaan (ja toivon) silti, että asiaan on jatkossa kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Keneltäkään se ei ole ainakaan pois, se on varma.
Toki ne tieltä suistumiset saadaan loppumaan vaikka kokonaan jos EK:t viedään teille, jossa ei ole mitään yllättäviä ylityksiä ja mutkia ja autojen nopeudet pudotetaan johonkin ~80 kilometriin max. ja turvakaariputken määrää kabiinissa kasvatetaan potenssiin kolme tai neljä. Mutta onko se sitten enää kivaa kenellekään? Ei ainakaan katsojille eikä varmaan kuskeillekaan jolkotella olemattomilla vauhdeilla helppoja teitä, jotka eivät isommin haastetta tarjoa. Ehkäpä kaikki harraste- ja kansalliset rallit muutetaankin tasanopeusajeluiksi, joissa tavoitenopeus on tuo 80 km/h tai vieläkin alempi. Ja niitä potentiaalisia oikeasti vaarallisia paikkoja on MM-tasollakin yllin kyllin. Ehkäpä nekin pitäsi eliminoida yhtäläisesti. Esim. Australiassa ne puut on suunnilleen yhtä järeitä kuin Suomessakin mutta huomattavasti likempänä baanaa jolloin niihin osumisen riski kasvaa huomattavasti. Eikä se kuulalaakeri-sora siinä tiellä ainakaan helpota asiaa.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Perinteissä kisoissahan merkinnällä pyritään ottamaan pois tien luonteesta poikkeavat paikat joissa on konkreettinen riski kalusto- tai henkilövahinkoihin. Mikäli turvavarusteista lähdetään tinkimään, niin mielestäni merkintälinjan merkitys korostuu.

Eikö HANS ole nykyisin pakollinen ja sen pitäisi estää potan yletön heilunta?
Suunniteltu pituussuuntaista liikettä varten, mutta jonkin verran vaikuttaa sivusuuntaankin.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Todella ikävä onnettomuus.

Keskinopeus ei ole ratkaiseva asia mielestäni. Vaikka keskinopeus olisi pätkällä 50 km/h ja sitten jossain tietyssä kohdassa mentäisiin 150 km/h vauhdista ulos niin ikävästi voi käydä. Keskinopeus ei pienennä huippunopeuksia vaan vain todennäköisyyttä kovavauhtiselle onnettomuudelle. Toki pätkät pitäisi pyrkiä suunnittelemaan siten ettei tarvitse ajaa rajoittajaa vasten suoria kun ei siinä ole mitään kivaa kuskeille eikä katsojillekaan.

Paljon kun ajetaan niin aika-ajoin sattuu ja harvakseltaan myös näin ikävästi. Turvavarusteiden kehittäminen on toki viety jo kohtuu pitkälle jos verrataan vaikka '90 -luvun F-ryhmäläisiin ja sen aikaisiin vaatimuksiin yleensäkin mutta kaikkea ei voida aukottomasti estää varusteillakaan.

Kaikkensa kun tekee, sen pitää riittää. Pidetään turvavarusteiden vaatimukset korkealla ja valvotaan näitä, tehdään reitin suunnittelu matalille keskinopeuksille sekä pidetään merkkauslinja tarkkana varsinkin kovavauhtisissa paikoissa. Muuta ei voi tehdä ja jos silti sattuu pahasti niin sille ei voi sitten enää mitään.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Raaka tosiasia on, että näitä vain tarvitaan lajiturvallisuuden parantamiseksi. Surullista tässä on, että joku maksaa hengellään. F1:set heräsivät Sennan kuoleman myötä. Tosin nämä tiukentuvat turvallisuusasiat tarkoittavat, että harrasterallit ovat historiaa hinnan vuoksi. En tiedä pitääkö asia paikkaansa, mutta tuossa kuulin juttua, että harrasteralleista on tulossa/tullut menestyvien yrittäjien leikkikenttä/hiekkalaatikko, jossa ei ymmäretä edes lajin vaaroja tosissaan vaan leikitään vauhdilla. Viimeinen lause yhden henkilön suusta kuultua, joten en osaa ottaa kantaa tarkemmin ja hän vielä tarkensi, ettei ota kantaa tähän onnettomuuteen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4584
Sijainti
Salo
F1:set heräsivät Sennan kuoleman myötä.
Euroopasta käsin on totuttu väheksymään jenkkisarjoja tai puhumaan niistä jopa ivalliseen sävyyn. Mutta tuolloin Amerikassa oli jo vuosikymmenet ollut pace car -kulttuuri, jossa mallisarjan suorituskykyisimpiin kuuluva automalli vetää letkaa. Euroopassa turva-autoksi vielä 90-luvun alussa tuntui riittävän mikä tahansa "hinnat alkaen" -taksimalli, ja niin siinä sitten kävi ettei Vectran vauhti riittänyt pitämään sen ajan rengastusta oikeassa lämpötilassa.

En tiedä pitääkö asia paikkaansa, mutta tuossa kuulin juttua, että harrasteralleista on tulossa/tullut menestyvien yrittäjien leikkikenttä/hiekkalaatikko, jossa ei ymmäretä edes lajin vaaroja tosissaan vaan leikitään vauhdilla.
Ei pitäisi olla uutta auringon alla. Ainahan se on ollut näin, että oma yritystoiminta auto -ja/tai logistiikka-alalla antaa melkoista etua harrastukseen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Euroopasta käsin on totuttu väheksymään jenkkisarjoja tai puhumaan niistä jopa ivalliseen sävyyn. Mutta tuolloin Amerikassa oli jo vuosikymmenet ollut pace car -kulttuuri, jossa mallisarjan suorituskykyisimpiin kuuluva automalli vetää letkaa. Euroopassa turva-autoksi vielä 90-luvun alussa tuntui riittävän mikä tahansa "hinnat alkaen" -taksimalli, ja niin siinä sitten kävi ettei Vectran vauhti riittänyt pitämään sen ajan rengastusta oikeassa lämpötilassa.
Minusta Fiat Tempra oli kaikken huvittavin vaihtoehto.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Toki ne tieltä suistumiset saadaan loppumaan vaikka kokonaan jos EK:t viedään teille, jossa ei ole mitään yllättäviä ylityksiä ja mutkia ja autojen nopeudet pudotetaan johonkin ~80 kilometriin max. ja turvakaariputken määrää kabiinissa kasvatetaan potenssiin kolme tai neljä. Mutta onko se sitten enää kivaa kenellekään? Ei ainakaan katsojille eikä varmaan kuskeillekaan jolkotella olemattomilla vauhdeilla helppoja teitä, jotka eivät isommin haastetta tarjoa. Ehkäpä kaikki harraste- ja kansalliset rallit muutetaankin tasanopeusajeluiksi, joissa tavoitenopeus on tuo 80 km/h tai vieläkin alempi. Ja niitä potentiaalisia oikeasti vaarallisia paikkoja on MM-tasollakin yllin kyllin. Ehkäpä nekin pitäsi eliminoida yhtäläisesti. Esim. Australiassa ne puut on suunnilleen yhtä järeitä kuin Suomessakin mutta huomattavasti likempänä baanaa jolloin niihin osumisen riski kasvaa huomattavasti. Eikä se kuulalaakeri-sora siinä tiellä ainakaan helpota asiaa.
Tiiätkö arvon Don Vito, jos joissain tilanteissa joskus ei ole kertakaikkiaan mitään järkevää sanottavaa, niin olisi edes toisinaan hyvä ymmärtää olla hiljaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4584
Sijainti
Salo
Tiiätkö arvon Don Vito, jos joissain tilanteissa joskus ei ole kertakaikkiaan mitään järkevää sanottavaa, niin olisi edes toisinaan hyvä ymmärtää olla hiljaa.
Tällaisessa asenteessa on vähän samaa, mitä kohtaan suht tuoreena metsänomistajana, liittyen esim. turvavarusteisiin ja pienkonepolttoaineisiin. Yritetään mukanokkelalla sanailulla vastata muuttuvalle maailmalle sukeltamalla syvemmälle omaan muuttumattomuuteensa.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
726
edit. Puusilmä ei huomannut, että tuopas olikin jo linkattu...
 
Ylös