Kotimaisen Rata SM:n järjestelyt

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Alkoi kiinnostamaan, missä formaatissa tänä vuonna ajetaan suomessa Rata SM -kausi. Jokunen vuosi takaperin ajettiin Sport 2000 touria, jossa oli Sport 2000 ja muutama muu luokka, miten on tänä vuonna? Nopealla googlettamisella ei asia selvinnyt tarpeeksi kattavasti.

Toinen, mikä kiinnostaa, on millaisella kuviolla kilpailut vedetään läpi ja miten sen rahoitus on hoidettu? Eli maksaako seurat käytännössä kaiken, vai maksaako AKK jotain kuluja luokkiensa ajattamisesta? Miten oli Sport 2000 tourilla, maksoiko järjestävä seuran kaikki kilpailun kulut vai osallistuiko AKK niihin jotenkin. Onko/oliko AKK:lla jonkinlainen sarjamanageri, joka hoiti kaiken kilpailuihin liittyvän, ratojen neuvottelut jne...?

Paljon kysymyksiä, joihin kiinnostaisi saada vastaus.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4463
Sijainti
Event horizon
Astraali sanoi:
Ainakin ensi kaudella mennään tällaisella formaatilla:

Super Touring
Nordic GT3
Formula 3
Formula Renault 2.0
Formula Ford
Legends
BMW Extreme
V1600

Muihin en tältä seisomalta osaa vastausta antaa.
Ois vaan kiva tietää mitä uutta tämä "Nordic GT3" tuo mukanaan. Nimittäin se ei ole ollenkaan sama asia kuin FIA NEZ GT, jossa on GT2 ja GT3 luokat. Jos sarjassa on yksi ainoa kilpailu Suomen rajojen ulkopuolella, niin on jokseenkin harhaanjohtavaa kutsua sitä tuollaisella nimellä...
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
823
Super saloon autot on tulossa ilmeisesti takas radoille myös...
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Hyviä vastauksia tuli, vaikkakin ei vieläkään selvinnyt se, mitä hain.

Asia kiinnostaa sen takia, koska jos moottoriurheilusta haluaa tehdä yleisöystävällistä, niin siitä pitää tehdä tuote. Ja AKK on sellaisen tuotteen saanut aikaiseksi Sport 2000 tourin ja millä nimellä sitä viime vuosina kutsuttukaan, muodossa. Mutta kun tämä tuotepaketti on luotu, niin onko kilpailun järjestäjille annettu käsky, että jos haluaa F3:n ajamaan, tulee muutkin luokat mukana? Ja onnistuuko se ilman, että AKK osallistuu kilpailun järjestämisen kustannuksiin?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8522
Sijainti
Tampere
AKK ei ymmärtääkseni ole kustannuksissa mukana mitenkään. SM-kisojen järjestämisestähän vastaa Pole Position oy, jolle AKK on myynyt oikeudet SM-sarjan järjestämiseen... Jos oikeasti haluaa faktaa asiasta, niin kannattanee kysyä suoraan pääkallopaikalta. Pole Positionin yhteystiedot löytyy rata-sm.fi-sivulta. Mutta kuten jo yllä todettiin, se on ihan eri asia saako kysymyksiin vastausta.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
539
Sijainti
Törnävä
"Vanhat kunnon "superautot" mukaan Rata-SM sarjaan

Kun AKK:n hallitus hyväksyi vuoden 2000 Super Saloon säännön mukaiset autot taas mukaan radalle. Olli Virtanen ja Kalle Sarlin, jotka edustivat näiden autojen omistajia, tekivät asiasta esityksen AKK:lle ja Rata-SM sarjalle. Luokan tekniikkasääntö on SS-sääntö vuodelta 2000.

Vielä on hieman auki uudemman, 2007, Special Saloon säännön mukaisten autojen mukana olo. Asia varmistunee viimeistään seuraavassa AKK:n hallituksen kokouksessa 5.3."

 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Mitenköhän noiden SS-autojen turvallisuus nyt yhtäkkiä on AKK:n silmissä parantunut kun niillä saa taas ajaa?!?!
Fiksua polttaa sillat heittämällä nuo ulos sirkuksesta ja nyt muutaman vuoden jälkeen tuoda takaisin. Ei voi ymmärtää.
Hieno homma silti että palaavat! :thumbup:
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
539
Sijainti
Törnävä
Akk ilmeisesti joutui ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja nöyrtymään, kun taitaa nuo rata-SM -sarjan katsojamäärät olla aika katastrofaalisia... Mutta onko noita Super Saloon -autoja enää tallessa, vai onko jo myyty ulkomaille/romutettu? Tuleeko tästä nyt vain virtanen/sarlin -sarja?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8522
Sijainti
Tampere
Olisko SS-autojen paluuseen osasyynä se, että SMGT-sääntöjen muutos jätti joukon valmiita tai valmistumassa olleita autoja ilman sarjaa jossa ajaa vain vuoden jälkeen?
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Ei jaksa alkaa sääntökirjaa etsiä verkosta, joten osaako joku ulkomuistista heittää tuon vuoden 2000 supersaloonin tekniikkasäännöt pääpiirteissään? Meneekö putkirunkoiset ja Kämäräisen Lancia jne. pelit sääntöihin?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Otto Hokkanen sanoi:
Olisko SS-autojen paluuseen osasyynä se, että SMGT-sääntöjen muutos jätti joukon valmiita tai valmistumassa olleita autoja ilman sarjaa jossa ajaa vain vuoden jälkeen?
Näin uskoisin. Toki pitihän paluu olla varma juttu jo kesällä 2006...

Putkirunkoisten täytyy mennä koska käsittääkseni molemmat Virtasen autoista ovat putkirunkoisia.

Enempää sääntöjä vielä tuntematta, olettaisin, että mukana voitaisiin nähdä:
Olli Virtanen - BMW M1
Kalle Sarlin - Ford Escort SRT
Jarmo Kyllönen - Audi "V8" Quattro
Petri Manninen - Chevrolet Monte Carlo
Jari Kämäräinen - Lancia 037

- Kämäräinen meinas unohtua -
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4463
Sijainti
Event horizon
Piggyback sanoi:
Mitenköhän noiden SS-autojen turvallisuus nyt yhtäkkiä on AKK:n silmissä parantunut kun niillä saa taas ajaa?!?!
Fiksua polttaa sillat heittämällä nuo ulos sirkuksesta ja nyt muutaman vuoden jälkeen tuoda takaisin. Ei voi ymmärtää.
Hieno homma silti että palaavat! :thumbup:
Ei nuolaista vielä... Jotta luokka olisi kilpailussa mukana, pitää jokaiseen kisaan olla ilmoittaunut (ja käsittääkseni kilpailupaikalla katsastettu) 10 autoa. Vanhat Ladat, Saabit, FUTT:it yms. pääsevät niin halutessaan joukon jatkoksi, mutta niitä ei lueta tuohon 10:n auton minimimäärään. Noin äkkiseltään voi olla pirun hankalaa haalia kasaan 10 supersaloonia kuljettajineen kun mm. Tuisku ja Esa ajavat GT-luokassa (joilla ei SAA osallistua avoimeen lähtöön !)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4463
Sijainti
Event horizon
Zep sanoi:
Näin uskoisin. Toki pitihän paluu olla varma juttu jo kesällä 2006...

Putkirunkoisten täytyy mennä koska käsittääkseni molemmat Virtasen autoista ovat putkirunkoisia.

Enempää sääntöjä vielä tuntematta, olettaisin, että mukana voitaisiin nähdä:
Olli Virtanen - BMW M1
Kalle Sarlin - Ford Escort SRT
Jarmo Kyllönen - Audi "V8" Quattro
Petri Manninen - Chevrolet Monte Carlo
Jari Kämäräinen - Lancia 037

- Kämäräinen meinas unohtua -
Mannista ja/tai Kämäräistä todennäköisempänä pidän mm. Daltonin 914 Porschen mukanaoloa. Lisäksi Virtasella ja Kyllösellä on "vara-autot" jotka maksukykyinen asiakas voi vuokrata. Uusi tulokas on Niemisen Tontsan 850 ja sen lisäksi eräs rantaruotsalainen on kuulemma hommannut itselleen erään SS-Calibran. Lindstömin Petterillä on vielä se S2:n ja ilmeisesti uusiin sääntöihin sopiva S40 Volvo aihio. Eagle Motorsportilla on kaksi USA:sta uitettua NASCAR-autoa (tuon Mannisen lisäksi) mutta onko heillä intoa ajattaa niitä kilpailussa, on kokonaan toinen juttu. LEhtimäen Timolla on verstaallaan pölyä keräämässä oma Rellu ynnä ex-Hyöki Matra. Timolla vaan tuskin on aikaa/mielenkiintoa tuoda kumpaakaan radalle.

EDIT: Iso ?-merkki on Hietamäen Markun Audi.... Halutaanko/huolitaanko se mukaan ?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin ja onko Daltonien uusi Porch myös pakotettu tähän luokkaan? :doubtful:

Sitähän Otto tuossa taisi jo arvella luokan "syntymisen" syyksi?

Kämäräinen oli viimeksi ilmeisesti jo hanakkaasti lähdössä mukaan, mutta lieneekö AKK jo turhan monesti polttanut sillat näihin kavereihin? Ehkäpä saamme foorumin sisäpiiriläisiltä tarkempaa tietoa...
 
Viimeksi muokattu:

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
www.supersaloon.info

1
2
3 Janne Laitinen Porche
4 Olli Virtanen BMW
5 Marko Viitala Porche
6 Ville Mäensivu Camaro
7
8 Jari Valtti BMW
9 Jorma Johansson Ferrari
10 Kalle Sarlin Ford
11 Toni Nieminen BMW
12 Juha-M Riikonen BMW
13
14 Jarmo Kyllönen Audi
15 Jarmo Kyllönen Camaro "VUOKRA-AUTO"
16 Jari Kämäräinen Lancia
17 Petri Manninen Chevrolet
KIINNOSTUNEITA ON LISÄKSI MONTA, MUTTA VARMISTUS PUUTTUU VIELÄ..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4463
Sijainti
Event horizon
Sergei sanoi:
1
2
3 Janne Laitinen Porche ilmeisesti 914
4 Olli Virtanen BMW
5 Marko Viitala Porche miksi ihmeessä täällä eikä GT:ssä
6 Ville Mäensivu Camaro-Ollin auto, kuinkahan monta kisaa budjetti kestää tänä vuonna?
7
8 Jari Valtti BMW-Katuauto joukon jatkona 416 hp tehoista huolimatta
9 Jorma Johansson Ferrari-Kuinkahan moneen kisaan ehtii muilta kiireiltään
10 Kalle Sarlin Ford
11 Toni Nieminen BMW-Kasipätkän odotettu debyytti
12 Juha-M Riikonen BMW-mitähän kivaa tällä kertaa? Se sininen 320i oli pirun nopea keskeneräisenäkin
13
14 Jarmo Kyllönen Audi
15 Jarmo Kyllönen Camaro "VUOKRA-AUTO"
16 Jari Kämäräinen Lancia
17 Petri Manninen Chevrolet-Viime vuosina ollut ongelmia koneen kanssa. Jokohan pysyis nipussa
KIINNOSTUNEITA ON LISÄKSI MONTA, MUTTA VARMISTUS PUUTTUU VIELÄ..
Yli-Kiikka? Lindström? Rantaruotsalainen Calibra (xxxbacka)? Pohjalaanen S40Turbo, joka oli toissa vuonna Sjoella?
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
539
Sijainti
Törnävä
Don Vito sanoi:
Yli-Kiikka? Lindström? Rantaruotsalainen Calibra (xxxbacka)? Pohjalaanen S40Turbo, joka oli toissa vuonna Sjoella?
Jatkaisikohan Yli-Kiikka kuitenkin Roadsportissa... tekniikkamurheita ratkoen :tongue:

"Pohjalaanen S40Turbo"
Kai Repo?
 
Ylös