Kotimaisten rallien historia

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
42
Sijainti
Kuopio
Joo, tähän itsekin uskon. EK:n nimi on ollut EK6, Kyykkä (34,2km, Arin ktn. 104km/h), heti tauon jälkeen. Koska EK on pitkä, se sisältää useita Itärallista tuttuja erikoiskokeita, niin sekaannuksilta ei voi välttyä (Vrt. esim. Kuusijärvi vs Kuusjärvi). Aika vahvasti olen kuullut myös "Kolin EK:sta" joka olisi ollut se seuraava eli Jeron, paljon ajettu EK (Arin ktn 120km/h). Ennen kuin varmennun täysin asiasta, niin osaatko kertoa mistä olet saanut tiedon? EK-tulokset tämän ainakin osaksi ratkaisisi, mutta niitä en ole päässyt (toistaiseksi) näkemään.

Paikka missä Lappalainen ajoi ulos oli Arin mukaan malttia vaatinut paikka, jossa nopeutta Arin mukaan on noin 190km/h. Näissä nopeuksissa vauhtisokeuden vaara on ilmeinen. Lappalainen oli alussa , EK2 kärsinyt rengasrikon ja jäänyt kärjestä 5 min. Lappalainen olisi lehtitiedoista poimittuna kertonut tauolla (EK5:n jälken) ajavansa rallin loppuun asti, rauhallisesti.
Olin paikassa katsomassa hamun kisaa muutama vuosi sitten ja paikassa katsomassa olleet paikalliset varmisti asian.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
169
Sijainti
Piilossa
Kutakuinkin tarkalleen 55 sitten Helsingin Sanomat tietää kertoa, että Roger Clark nähdään Mikkolan Escortin puikoissa ensimmäisessä Smile-rallissa:



Kinnunen voitti, reittiä ei lytätty, Clark sijoittui viidenneksi. Tämän jälkeen britti ei eWRC:n mukaan Suomessa enää ajanutkaan.

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5764
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Juuri kun olin kirjoittamassa, että viimeisimpien rally-maps -lisäysten jälkeen vuoden 1989 Juniorien SM-sarja löytyy sieltä nyt karsintakilpailuineen kokonaisuudessaan, huomasin että eihän se ihan näin olekaan. Mesikämmen-ralli puuttuu vielä, mutta ehkä sekin sinne jossain vaiheessa ilmestyy.

07.01.1989 Raha-ralli, Vilppula
07.01.1989 Kouvola-ralli, Kouvola

21.01.1989 100-ralli, Karjaa
04.02.1989 Teboil-ralli, Turku
18.02.1989 Osuuspankki-ralli, Lapua
04.03.1989 Mäntsälän Säästöpankkiralli, Mäntsälä
10.06.1989 Mesikämmen-ralli, Ähtäri
01.07.1989 Keski-Uusimaa -ralli, Hyrylä
19.08.1989 Säästöpankki-ralli, Laihia
16.09.1989 Imatra-ralli, Imatra

Karsintakilpailuissa oli mukana 279 kilpailijaparia. Vuonna 1989 mukana oli ensimmäistä kertaa myös F-ryhmä, joka nosti luokkien lukumäärän seitsemästä peräti 11:een. Muutenkin sarja oli jonkinlaisessa murroksessa; siinä missä Mikko Kalliomaa ajoi edellisellä kaudella sarjahistorian ensimmäiset nelivetovoitot, voitettiin nyt yhtä kilpailua lukuunottamatta kaikki osakilpailut nelivetokalustolla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5764
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Pasi Hagström vieraana flyingfinn.tv:ssä Tunturin EK5:n lähetyksessä, tulee mielenkiintoista juttua kun kuvaa itse pätkältä ei juurikaan tule. Ikuisuusaiheeseen siitä, miten ralli on kustannusmielessä kehittynyt: Hagströmin kauden 2001 hintalappu oli 4,3 miljoonaa markkaa - nykyrahassa 1,1 miljoonaa euroa. Tähän ei sisältynyt maksua itse autosta (Corolla WRC), joka oli maahantuojan kautta käytössä. Tuolla summalla ajettiin:

7 x MM-ralli
4 x SM-ralli
1 x kansallinen ralli
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1377
Sinänsä voisi sano, että suhtkoht samassa linjassa on tuo rallin ajaminen itse kustantaen huipulla. Tokihan tuohon aikaan ralli oli kovemmassa nosteessa ja hatusta ei tarvinnut pitää niin tiukasti kiinni, kun rahaa lähti keräämään. Tokihan myös maksukyky oli Suomessa yrityksillä kovempi, elettiin kovaa nousukautta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5764
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Viime aikoina on usein puhuttu siitä, miten rallin - tosin lähinnä MM-sarjan - pistelaskujärjestelmä on vaikeaselkoinen eikä aukea tavan seuraajille, hyvä jos lajiniiloillekaan. Mutta osattiin sitä ennenkin. Esimerkiksi melko reippaasti ihan valtakunnan julkisuuttakin saaneen vuoden 1988 Junnu-SM -sarjan pistetilannetta ei välttämättä ole ollut ihan yksinkertaisinta seurata.

Jos luokkiin 2 ja 7 olisi startannut vähintään yhdeksän autoa, olisi Kalliomaa vienyt mestaruuden vaikka sekunnit pätkillä olisivatkin olleet muuttumattomat. Tähän peilaten palkintolautakunnan aikanaan paljon porua herättänyt päätös on jotenkin ymmärrettävissä.

1739025620413.png
1739025817234.png
1739025986908.png
VM 12/87

1739026106003.png
VM 12/88

1739567639939.png
IL 3.11.1988
 
Ylös