Kotimaisten rallien historia

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3543
Mites Jyskälässä? Mulla olisi muistikuva että 2010-luvulla olisi ollut kanssa joku todella lyhyt siirtymä? En rally-mapsista bongaa niin en pysty sanomaan onko aika välistä hukannut faktoja :D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Screenshot 2024-02-18 at 23.03.59.png

Tossa on toi 1993 Toikkalasta Kutemajärvelle, Toikkalan maaliviivalta 300 metriä maali-AT:lle, siitä 470 metriä Kutemajärven lähtö-AT:lle ja 50 metriä lähtöviivalle, eli 820 metriä yhteensä.
 

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
33
Sijainti
Kuopio
Äänestän Orimattila 2018 ja erikoiskokeiden 5 ja 6 välinen siirtymä. Ison tien yli ja suoraan jonoon seis. Siinä ei hellekelillä paljon laitteita jäähdytelty.

Myös Suonenjoki Rallissa 2005 ja 2006 EK3:n ja EK4:n välinen siirtymä oli ainoastaan Kuopio-Jyväskylä tien ylitys.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.rallism.fi/content/fi/1/189007/20068/Vanajanlinna Ralli valmiina starttaamaan.html

https://www.ewrc-results.com/entries/2640-sm-vanajanlinna-ralli-2011/

SM Vanajanlinna-rallissa on vuonna 2011 ollut eräänlainen SM-sarjan oma Mille Pistes -kokeilu.
Ralli SM -sarjan viides osakilpailu, Vanajanlinna Ralli, on kokeiluluonteinen, nopeatempoinen tapahtuma, jossa kaikki toiminnot hoituvat yhden päivän aikana. Kilpailijat tutustuvat yleensä reittiin perjantaisin ennen lauantain kisaa, mutta tällä kertaa homma on hoidettava kisapäivänä klo 8.00-12.00.
EK1 ja EK2 olivat yksi ja sama pätkä, kuten myös EK4 ja EK5 (eri pätkä toki kuin EK1/2). EK3 oli yleisö-ek Vanajanlinnan ympäristössä. Kisan aikataulu kuitenkin hämmästyttää. Ylemmän linkin tiedote kertoo:
Ralli alkaa Vanajanlinnasta lauantaina klo 13.01 alkaen. Yleisöerikoiskoe alkaa Vanajanlinnan pihapiirissä noin klo 14.00.
Toinen käytettävissä oleva lähde kertoo ihanne-aikojen olleen:
EK1: 13:41
EK2: 14:10
EK3: 15:20
Jos kisan lähtöluetteloa katsoo ewrc:stä, niin viivalla on ollut 73 autoa. Eli kysymys kuuluu, millä logiikalla ja järjestyksessä autot on pätkille lähetetty?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
521
Sijainti
Tallissa
https://www.rallism.fi/content/fi/1/189007/20068/Vanajanlinna Ralli valmiina starttaamaan.html

https://www.ewrc-results.com/entries/2640-sm-vanajanlinna-ralli-2011/

SM Vanajanlinna-rallissa on vuonna 2011 ollut eräänlainen SM-sarjan oma Mille Pistes -kokeilu.

EK1 ja EK2 olivat yksi ja sama pätkä, kuten myös EK4 ja EK5 (eri pätkä toki kuin EK1/2). EK3 oli yleisö-ek Vanajanlinnan ympäristössä. Kisan aikataulu kuitenkin hämmästyttää. Ylemmän linkin tiedote kertoo:

Toinen käytettävissä oleva lähde kertoo ihanne-aikojen olleen:
EK1: 13:41
EK2: 14:10
EK3: 15:20
Jos kisan lähtöluetteloa katsoo ewrc:stä, niin viivalla on ollut 73 autoa. Eli kysymys kuuluu, millä logiikalla ja järjestyksessä autot on pätkille lähetetty?
Minuutin välein niitä muistaakseni tuli, ajoivat vaan eri ek:ta. Vähän niinkuin Riihimäen SM:ssä tuplattu yleisöpätkä, siellä toki lähti 30s välein autoja. Taidettu myös Oulussa ajaa Putkosen sprinttipätkää rallissa samalla tavalla.
Eihän tuolla pitänyt edes katsomassa olla, mutta kun samana päivänä kivenheiton päässä olleessa Black Rocket rallissa käytiin ykkösellä keskyttämässä, ehti hienosti vielä tuolle 4/5 ek:lle.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
86
Minuutin välein niitä muistaakseni tuli, ajoivat vaan eri ek:ta. Vähän niinkuin Riihimäen SM:ssä tuplattu yleisöpätkä, siellä toki lähti 30s välein autoja. Taidettu myös Oulussa ajaa Putkosen sprinttipätkää rallissa samalla tavalla.
Kyllä, elettiin vuotta 2018 kun Pohjola-ralli isännöi Junnu-SM osakilpailua. (Olikin muuten viimeinen täysi kausi isojen poikien sarjasta irrallaan). Ek1 ja Ek2 ajettiin Putkosessa samalla periaatteella ja just tuolla 30sek intervallilla.

Kyseinen toimintamalli herätti ennalta pienen epäilyksen peikon kartanlukijana, mutta yllättävän sulavasti pelasi homma lähdössä. AT-käytäntö normaali, ja muistaakseni AT:n ja lähtöviivan välissä edettiin parijonossa, tyylillä ek1 lähtijät vasemmalla, ek2 lähtijät oikealla. Siitä sit vaan vuorotellen viivalle, ykköstä ajavat tasaminuutilla ja kakkosta ajavat puolikkaalla minuutilla.
 
Ylös