Kovalainen McLarenille 2008?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Jonnin joutavaan median vääntämään huuhaahan sinäkin uskot mut usko vaan, ei liikuta minua. Kummallista, että Heikillä on siellä ihan ok olot, ja kaikki ne muut kuskit jotka ovat McLarenilla pärjänneet ovat varsin tyytyväisiä uraansa McLarenilla, Kekestä ja Prostista lähtien :rolleyes:
Prost lähti tallista vähemmän tyytyväisenä. 1989 lopussa hän ja Dennis eivät hetkeen olleet edes puheväleissä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Bobakki sanoi:
Prost lähti tallista vähemmän tyytyväisenä. 1989 lopussa hän ja Dennis eivät hetkeen olleet edes puheväleissä.
Ai, oletin jotenkin, että välit olivat ok? Prosthan kuitenkin voitti mestaruuden kyseisenä vuonna ja myöhemmin tuli McLarenille neuvonantajaksi. Oliko tämä se Sennan suosimisjuttu, mistä Prost otti nokkiinsa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Ai, oletin jotenkin, että välit olivat ok? Prosthan kuitenkin voitti mestaruuden kyseisenä vuonna ja myöhemmin tuli McLarenille neuvonantajaksi. Oliko tämä se Sennan suosimisjuttu, mistä Prost otti nokkiinsa?
Siihen oli kaksikin syytä. Prost laukoi Hondasta lehdissä vähemmän mairittelevia kommentteja, mikä johti moottorivalmistajan hermostumiseen ja tilannetta jouduttiin setvimään myöhemmin, minkä lisäksi hän viskasi voittopokaalinsa yleisölle Monzassa. Dennis on erittäin tarkka voittopysteistään ja vaatii alkuperäiset itselleen, minkä takia Alainin käytös oli hänelle liikaa. Prostin palatessa neuvonantajaksi 1995 järjestettiin tilaisuus, jossa hän luovutti Dennisille kopion pokaalista. Lisäksi tilannetta kiristi Japanin tapahtumien tutkinnan jatkuminen yli kauden lopun - McLarenhan oli toki tallissa jatkaneen Sennan puolella, vaikkei tilannetta julkisesti kommentoitukaan suuntaan tai toiseen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin, paljolti Prostin ongelmat juontuivat Sennan turhan hyvistä väleistä Hondaan. Senna oli Honda-kuski talliin siirtyessään ja sai pikkasen paremmat vermeet sieltä puolen. Kyseistä Prostin mielipidettä mielestäni kannata edes asettaa kyseenalaiseksi, koska Honda otti tuolloin (ja vielä myöhemminkin) varsin paljon kantaa kuskivalintoihin. Suhteethan Williamsinkin kanssa menivät solmuun juuri kuskivalintojen takia...
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Kimikin jutellut mielenkiintoisia.........................
Räikkönen suunnitteli lopettavansa mestaruuteen
30.01.2008 13:12



Kimi Räikkönen suunnitteli McLaren-aikoinaan lopettavansa F1-uransa heti ensimmäiseen maailmanmestaruuteensa.

F1 Racing -lehden arvostettu toimittaja Peter Windsor paljasti Räikkösen takavuosien ajatuksia lehden helmikuun numerossa.

- Haluan voittaa vain yhden mestaruuden. Inhoan F1:tä. Rakastan ajamista, mutta inhoan kaikkea muuta. Haluan vain voittaa mestaruuden ja sitten lähteä pois. Tehdä jotain muuta, Räikkönen sanoi Windsorille pari vuotta sitten kauden päätösjuhlissa.

Siirto McLarenilta Ferrarille on kuitenkin muuttanut Räikkösen ajatukset F1-uransa jatkamisesta. Kimi on mukana ainakin kauden 2009 loppuun asti.

- Uskoakseni hän pitää Ferrarilla siitä, että voi halutessaan ajaa Skodalla Arctic-rallissa, pukeutua gorillapukuun tai lentää viikonlopuksi New Yorkiin, Windsor taustoitti Räikköselle sopivaa Ferrari-tallin sallivaa ilmapiiriä.

(MTV3)

No miksiköhän lie kelkka kääntynyt noin radikaalisti ?

Vastatkoon vaikka sitten Misa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin no Kimihän on puhunut ettei hän pidä sponssihommista ja muista. Ei tuo kerro yhtään mitään, että hänellä olisi huonot välit Ronin tai muiden tallin työntekijöiden kanssa.

Mitäpä muuta tähän haluaisit minu kertovan? :rolleyes:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Skenejeesus sanoi:
Kerro vaikka et miksei Kimi lopettanutkaan vielä vaikka mestaruus on nyt otettu.
Se johtuu siitä, että nyt Kimi tykkää enempi Formuloista. Lähinnä Ferrarin ansiosta. Eli vaikka Misa1 sanoi, ettei tuo tarkoita että Kimillä oli huonot välit jonkun tallin henkilön kans, niin tallin politiikka lienee se mikä oli Kimin mielestä huonompi kuin Ferrarin..

Joka tapauksessa McLaren oli mun uskomuksen mukaan se syy, miksi Kimi ei pitänyt Formula 1:stä. No, nyt hän taas pitää kun ajaa Ferrarilla..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Skenejeesus sanoi:
Kerro vaikka et miksei Kimi lopettanutkaan vielä vaikka mestaruus on nyt otettu.
No vaikka siksi, että Kimi ei olekkaan vielä "kylläinen".

F1-kuljettaja Kimi Räikkönen viittaa kintaalla väitteille, joiden mukaan hänen motivaationsa on hiipunut viime kauden menestyksen jälkeen. Räikkönen vakuuttaa menestyksennälän olevan yhä tallella.

- He ovat väärässä, jotka luulevat minun olevan nyt täysin tyytyväinen, puolustava F1-mestari sanoi Bild-lehdelle.

- En ole koskaan ollut kiinnostunut ajamaan viidennestä tai kuudennesta sijasta. Olen F1-sarjassa voittamisen takia.
Painaako mieltä vielä jokin? :p
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Oberfeldwebel sanoi:
Se johtuu siitä, että nyt Kimi tykkää enempi Formuloista. Lähinnä Ferrarin ansiosta. Eli vaikka Misa1 sanoi, ettei tuo tarkoita että Kimillä oli huonot välit jonkun tallin henkilön kans, niin tallin politiikka lienee se mikä oli Kimin mielestä huonompi kuin Ferrarin..

Joka tapauksessa McLaren oli mun uskomuksen mukaan se syy, miksi Kimi ei pitänyt Formula 1:stä. No, nyt hän taas pitää kun ajaa Ferrarilla..
No en nyt sanois ihan noinkaan. Toki voi olla noin mutta luulen, ettei Kimi ole tarkoittanut kommentillaan kovinkaan paljon itse McLarenin suuntaan. Kommentti on mun mielestä tarkoitettu aika selkeästi sitä muuta kuin ajamista kritisoivaksi.

Toki jokainen saa ymmärtää asian miten haluaa. Jos väkisin tuntuu siltä, että tuosta Kimin kommentista on jotenkin kaivettava esille suunnaton inho Ronia kohtiin, niin antaa mennä. Kyllä se siitä helpottaa :thumbup:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Misa1 sanoi:
Toki voi olla noin mutta luulen, ettei Kimi ole tarkoittanut kommentillaan kovinkaan paljon itse McLarenin suuntaan. Kommentti on mun mielestä tarkoitettu aika selkeästi sitä muuta kuin ajamista kritisoivaksi.
Viimeinen lauseesi osui naulan kantaan mutta se juuri todistaakin se, että syy oli nimenomaan McLarenissa. McLaren oli nimittäin syy siihen, ettei Kimi viihtynyt ykkösissä koska talli velvoitti Kimin osallistumaan liian moniin sponssitapahtumiin yms. kissanristiäisiin, joita Kimi tunnetusti vihaa. Ja ehkä kaiken olennaisimpana, talli kaiketi kielsi Kimiltä "kaiken hauskan". Nyt kun Ferrarilla Kimi on saanut enemmän vapauksia, maistuu ykkösetkin aivan erilailla. Eli tuo kommentti oli nimenomaan "McLarenia vastaan"...
 

007

Well-known member
Liittynyt
13.1.2007
Viestit
148
OTSIKKO: "Kovalainen McLarenille 2008?" !!!
Niin jotta puhuttaisko taas Koviksesta ja jätetään Räkän ongelmat muihin ketjuihin.

Revolt sanoi:
Viimeinen lauseesi osui naulan kantaan mutta se juuri todistaakin se, että syy oli nimenomaan McLarenissa.
[OT: syy oli KIMISSÄ.. mitäs laittaa nimensä sellaisiin papereihin.. UGH!]
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Revolt sanoi:
Viimeinen lauseesi osui naulan kantaan mutta se juuri todistaakin se, että syy oli nimenomaan McLarenissa. McLaren oli nimittäin syy siihen, ettei Kimi viihtynyt ykkösissä koska talli velvoitti Kimin osallistumaan liian moniin sponssitapahtumiin yms. kissanristiäisiin, joita Kimi tunnetusti vihaa. Ja ehkä kaiken olennaisimpana, talli kaiketi kielsi Kimiltä "kaiken hauskan". Nyt kun Ferrarilla Kimi on saanut enemmän vapauksia, maistuu ykkösetkin aivan erilailla. Eli tuo kommentti oli nimenomaan "McLarenia vastaan"...
Nuo sponssitapahtumat yms. kissanristiäiset nyt vaan sattuvat olemaan oleellinen osa autourheilua. Tallit saavat suurimman osan tuloistaan sponsoreilta ja yllätys, yllätys, suurin osa niistä haluaa saada muutakin vastineeksi kuin tarrat autoihin. Samoin kuskien vapaa-ajan käyttäytyminen vaikuttaa sponssien mielikuviin ja sitä kautta rahoituksen saantiin.

Taitaa olla aikamoista tasapainoilua talleilta tuo "kuskien "vapauden ja velvotteiden" sekoitus. Ferrari on siinä suhteessa muita talleja helpommassa asemassa, että sillä on tallina niin vahva brandi ja suurelta osin "uskonnon" asema, että kuskeille voi antaa enemmän vapauksia ja vähemmän velvotteita rahoituksen kärsimättä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jps:n kans samoilla linjoilla. Totta toki sekin, että McLaren yleensä tallina ainakin vaikuttaa siltä, että niitä kaikenmaailman kissanristiäisiä on joka lähtöön kuskeille järjestetty.

Kuitenkin Ferrari taitaa olla se ainut talli jossa tällaisille asioille annetaan vapauksia. Jos Kimi sanoo selkeästi, että rakastaa ajamista mutta vihaa sitä kaikkea muuta, niin ei se suoraan tallin vika mielestäni ole.

Mut joo, tämä nyt alkaa menemään tällaiseks pilkun viilaamiseks. Hyvä, että Heikkiä ei tunnu pikkusponssitilaisuudet häiritsevän ja tuntuu ainakin vielä tulevan jollain tapaa toimeen sekä tallin johdon, että Lewisin kanssa :)

Edit. Tulikin juuri mieleen, että taisi aikanaan Häkkistäkin rassata ne sponssitilaisuudet ja oliko jopa yksi lopettamisen syy?
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Misa1 sanoi:
Edit. Tulikin juuri mieleen, että taisi aikanaan Häkkistäkin rassata ne sponssitilaisuudet ja oliko jopa yksi lopettamisen syy?
Olihan se yksi merkittävä syy. Tuskinpa kukaan, joka työnsä puolesta joutuu paljon ravaamaan erilaisissa edustustilaisuuksissa, on niistä kauhean innostunut, vaikka välillä niissä hauskaa onkin. Sattuu vaan kuulumaan toimenkuvaan sekä johtajilla, myyjillä että kilpa-autoilijoilla.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Kimi voitti mestaruuden,totta kai se haluaa voittaa toisenkin,ja kolmannen...:thumbup:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Misa1 sanoi:
Kuitenkin Ferrari taitaa olla se ainut talli jossa tällaisille asioille annetaan vapauksia. Jos Kimi sanoo selkeästi, että rakastaa ajamista mutta vihaa sitä kaikkea muuta, niin ei se suoraan tallin vika mielestäni ole.
En tarkoittanut, että McLaren olisi noin yleisesti ottaen mitenkään väärässä, selvähän se on, että sidosryhmät on otettava huomioon ja se tarkoittaa töitä myös kuskeille muuallakin kuin ohjaamossa. Mutta tarkoitinkin sitä, että McLaren on syyllinen nimenomaan siihen, ettei Kimi viihtynyt tallissa. Se ei tarkoita sitä, että väittäisin tallin toimineen väärin muuten kuin Kimin mielestä mutta siitähän tässä olikin kyse.
 

Wagner

Well-known member
Liittynyt
21.3.2007
Viestit
254
Misa1 sanoi:
...kaikki ne muut kuskit jotka ovat McLarenilla pärjänneet ovat varsin tyytyväisiä uraansa McLarenilla, Kekestä ja Prostista lähtien
Kausi 1986:
Full quote from Christopher Hilton's book - with the quotes from Rosberg and Barnard.

Rosberg crashed the car in testing in Rio which did not exactly endear him to Barnard. 'I am not' Rosberg says defensively - or as defensively as he will ever get - 'very well known for crashing cars and I hadn't done many laps when it got away from me at the long corner because the car was just so different from what I was used to. If you ask me what my memory of McLaren year was, it was understeer with capital letters. I got the chassis right three times, the Brands Hatch test in June, the German Grand Prix and Australia.

I got on with Prost very well because I was naive enough not to get into politics and look at what was going on. Afterwards I believe - without ever having discussed this with anybody - that I was testing all the management systems for the new TAG eninge. I can't find any other explanation for why I didn't finish so many of the races and Alain did. I know we had some new sensors. I was running second in Austria and the sensors failed.

I finished five races that year out of sixteen. Niki had finished three the year before and Prost wins the Championship both years. That didn't change our relationship because I was so convinced the team were doing the best they could except they wouldn't change the chassis the way I felt I wanted it and I would expected a little bit more, not support, but guidance from Alain.

Everytime I asked him : "Would you go through there with a car understeering so much?", he said "Yes". I didn't do anything about it but he knew it killed me. That's a hard thing to say but every time he would be quicker. Alain is a very clever guy, which I had never been in that way, he did the right thing. I would never have done it. That's my problem.

I was the new boy, he was winning races and when I said they'd got to do something about the understeer they didn't because Alain was still winning races. If Alain had said it they would have done it, so therefore you must be a little bit careful about saying it's hard. It isn't. Alain wasn't listening for it.

There's another thing. Alain's driving style is unique. The way he entered corners, especially in the turbo-charged era, was completely different to anybody else. There was maybe one guy who used a similar technique and that was Niki. The technique was entering very, very deep into the corners, braking into the corners where the classic racing driver brakes on the straight, slows the car and flicks into the corner - you always brake in a straight line - but with his feel and confidence he would brake into the corner. The way I braked you couldn't turn the steering wheel, it woudn't turn. He felt and fed the brakes into the corner, I'd hit them so hard they'd be just before the limit of where wheels lock. I once made a concerted effort to drive just like him but I couldn't, in the same way that I'm right-handed and I just can't write with my left. That's a similar kind of change.

If a car understeers for you it understeers for you. You can try it backwards, forwards, sideways, whatever and it understeers for you. It was so dominant that I would say the whole year I only used 75 per cent of my potential in the car.'

We're back to tensions.

'This', Barnard says, 'is Keke having a go at me. There was a time when we went testing at Brands and I said, "Right, I'm going to do whatever it takes to make it work the way you want." We went up and up and up on the front suspension. What Keke wanted was the front end stiff, not moving, enough bite aerodynamically to make it turn, yank the steering wheel fast and hard and the front goes pop, turns in and your boot is back on the power. It was very, very difficult to do that and keep the back end in. You could get the front to work like that but the back would step out and before you knew where you were you were going backwards into the fence.

On top of all that I never felt it was right. I always wanted the car to drive off the back wheel. The thing that John Watson, for example, liked was a tremendously rearward center of pressure and a car which was completely glued at the back, very sensitive at front so you could come into a corner, turn the steering wheel and the car stayed glued while it turned in off the back wheel. With Rosberg it was the other way around : "I want to come in, brake as hard as I can, yank the front in and the back has got to follow." The way our aerodynamics had derived we just couldn't do it. Prost could drive it like that..

Keke tried to copy Prost, that was the amazing thing. We talked about it and said, "Well you can drive it like Alain because fundamentally I think it's a better racing car the way it is." But Keke could not seem to cope with the careful turn-in. You get a Prost set-up car, a guy comes along and tries to jam it into the corner, jumps on the brakes, down goes the front, whoops, the centre of pressure is immediately thrown to the front and round comes the back.

Alain was able to lead it in, gently bring it in, turn the wheel gently enough. You've got to remember we're talking here about such fine limits, such fine changes that you could stand and watch and you'd have a hell of a job to see any difference on the track - but Alain was able to get it into the corner and then open the throttle, boom, and that's it, he was away, gone.

I suppose the root problem was that I still didn't feel what Keke wanted was right : running a car with that much of a forward centre of pressure just to make the front end work, because you had effectively wrecked the car mechanically.

It ended up with Keke and me in different directions. It's so personal, the whole thing's about interactions between people, driver to engineer, engineer to his engineer, to mechanics, the management, it's all about personal relationships. If a bloke says something has got to be black and you say you understand but it's got to be white, at the end of the day you can like the guy, you can have a good tiime, you can go out to dinner with him but fundamentally you think : that guy is wrong. And he is thinking : you are wrong. A compromise? This is the old problem, isn't it? How many compromises do you make in this business and get away with? The less, the better off you are.'
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös