Kuinka Ferrarin luotettavuus on mahdollista?

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Ferrari (= Schumi) ajaa taas aivan uskomatonta luotettavuuden sarjaa. Ferrari ei nykyisin tunne tapausta tekninen vika keskeytyksen syynä. Tätä on tietysti pohdittu jo loputtomiin, mutta minusta tämä tuntuu jo pelkästään tilastojen valossa uskomattomalta. Onko 100% luotettavuus mahdollista. Mitäköhän tämä luotettavuus oikein maksaa Ferrarille. Tehdäänkö tämä luotettavuus Tifosi-intohimolla? Kyllähän muillakin talleilla on rahaa lähes rajattomasti, mutta mielestäni joku tässä tuntuu hyvin oudolta.

Kekekin kommentoi, että Ferrari pääsee protoautolla sarjavalmisteautoa parempaan luotettavuuteen (tai mitenkä se kommentti sitten menikään).

Tehdäänkö tämä luotettavuus 2. kuski politiikalla? Schumi ajaa älyttömät kierrokset alussa ja leikittelee loppuun luotettavuuden parantamiseksi.

Olipa selitys mikä hyvänsä, kukaan muu talli ei pääse lähellekään Ferraria, olipa punaisen tallin toteutus tässä mikä hyvänsä.
 

Bombay

Well-known member
Liittynyt
21.3.2004
Viestit
139
Itse olen miettinyt asiaa, on aivan epäluonnollista olla näin luotettava F1:ssä. Joillain talleilla on vähemmän ongelmia kuin toisilla, mutta Ferrari painii täysin omassa luokassa.
Mutta toisaalta Rubensin auton kanssa on ollut välillä ongelmia.
Siitä voisi päätellä, että Schumin autoon paneudutaan huomattavasti enemmän. Mutta osaava talli joka tapauksessa. Oma mielipiteeni asiaan onko Schumi ylivoimainen kuski on EI.
Tämän hetken paras ehkä, mutta ei ylivoimainen.
Jos katsoo viime kauden vaiheita jolloin Ferrari ei ollut paras auto niin Schumilla oli ongelmia saada muut kärkipään kuskit kiinni, eli kyllä se auto ratkaisee loppupeleissä. Toivon, että tämä ylivoima loppuu pian ja voidaan ruveta ajamaan kunnolla kilpaa nimittäin on siellä muitakin kuljettajia jotka hyvänä päivänä pesevät Schumin.:wink:
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Paljonhan tätä on spekuloitu, mutta yritetään vielä.

Ferrarilla on etu, mitä ei ole millään muulla tallilla: heidän ykkösnyrkkinsä on moninkertainen mestarikuski, jonka jokainen GP-voitto, tilastoennätys mestaruuksista puhumattakaan nostaa tallin mainetta yhä korkeammalle. Schumin menestys ei pelaa vain hänen omaan pussiinsa vaan sen merkitys on koko Ferrarille valtava. Kun menestys jatkuu ja jatkuu niin koko tallilla on hyvä ollla.

Tuollainen perustilanne innostaa koko organisaatiota yrittämään kaikkensa ja keskittämään voimansa. Kun MS sanoo lehdistön edessä että "the team made a great job", se ei ole pelkkä muodollinen kohteliaisuus vaan tarkoittaa todella sitä. Luulisin, että Ferrarilla kaikki osastot työskentelevät keskenään erinomaisessa yhteishengessä ilman erimielisyyksiä. Yhteen hiileen on helppo puhaltaa kun tietää, että se tuo seuraavassakin kisassa loistavan menestyksen lähes 100 % varmuudella. Ehkäpä millään muulla tallilla ei koko organisaatio ole Ferrarin veroinen.

Vertailun vuoksi: Montoyahan on ilmiriidoissa Williamsin inssien kanssa ja hänen katsotaan olevan tallin ykköskuski. Taitaa olla liian tulisieluinen Schumin veroiseksi tiimipelaajaksi eikä se mitenkään helpota asioita silloin kun menee pieleen.
 
Viimeksi muokattu:

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Maranellossa on:

1. rahaa
2. tietotaitoa ja osaamista
3. hyviä ja kekseliäitä työntekijöitä
4. tallin toiminta on keskitetty Marannelloon
5. perinteitä
6. hyvä työilmapiiri ja motivoitunut väki
7. mukava sää
8. hyvät liikenneyhteydet
9. oma testirata

ja mitä vielä...

...siitäpä se lähtee(Verratkaapa noita juttuja Mclareniin!)
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Teknologia on mennyt valtavasti eteenpäin, miksei sitä kautta myös luotettavuus (ei koske McLarenia). Tuurista on turha puhua, kun tarkastellaan asioita muutaman vuoden ajalta.

Ilmeisesti Ferrarilla kaikki osatekijät ja komponentit ovat yksinkertaisesti huippuluokkaa. Menestystä on rakennettu harkitusti luotettavuuden kautta, omaksumalla hyvin mm. Ron Dennisin tunnettu lausahdus.

Ehkäpä henkilökunnallakin on jokin kannustava bonus-järjestelmä, joka saa jokaisen työntekijän toimimaan niin huolellisesti kuin mahdollista. Pelkkä huolellisuuskaan ei sinänsä riitä, se on vaan piste i:n päällä, vaan peruspaketin pitää olla tietysti kunnossa. Ei ole lähdetty hakemaan kuuta taivaalta, vaan on pidetty jalat maassa ja tehty sitä mitä on osattu.

Jos unohdetaan Schumin auto, niin kyllä Rubensillakin on ollut Ferrari-vuosinaan muihin verrattuna erittäin vähän teknisiä ongelmia. Tietysti kone on juuri häneltä joskus mennyt, ja se jää helposti mieleen. Tästä esimerkkinä vaikkapa Indianapolis 2001.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Tinkimätön testityö - Schumi duunaa Ferrarinsa kanssa testiradalla, Kimi duunaa Jenniä jossain hotellissa. Aika vissi ero.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
JOC sanoi:
Tinkimätön testityö - Schumi duunaa Ferrarinsa kanssa testiradalla, Kimi duunaa Jenniä jossain hotellissa. Aika vissi ero.
Morsiammet kullakin! Schumi juttelee autolleen ja käy moikkaamassa vaimoaan. Kimi juttelee Jennilleen ja käy moikkaamassa autoaan.

:eek!:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Charlie sanoi:
Jos unohdetaan Schumin auto, niin kyllä Rubensillakin on ollut Ferrari-vuosinaan muihin verrattuna erittäin vähän teknisiä ongelmia. Tietysti kone on juuri häneltä joskus mennyt, ja se jää helposti mieleen. Tästä esimerkkinä vaikkapa Indianapolis 2001.
Mutta järkyttävän paljon Sumiin verrattuna. Australiassakin jarrut brakasivat tai niin ainakin väitettiin. Lisäksi on tainnu pariinkin otteeseen bensa loppua kesken kaiken. :rolleyes:
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Observer sanoi:
Mutta järkyttävän paljon Sumiin verrattuna. Australiassakin jarrut brakasivat tai niin ainakin väitettiin. Lisäksi on tainnu pariinkin otteeseen bensa loppua kesken kaiken. :rolleyes:
Viime vuonna Brasiliassa moottoriin taisi tosiaankin tulla joku vika, joka lisäsi pikkusen bensankulutusta ja auto hyytyi kierrosta liian aikasin radanvarteen. Unkarissa taisi hajota eturipustus pääsuoran jarrutuksessa, mutta siihen toki löydettiin Barrichello syylliseksi. Oli kuulemma ajanut liian ahneesti kantturoiden yli tjsp. Olikos viime kaudella muuta ?
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
312T4 sanoi:
Maranellossa on:

1. rahaa
2. tietotaitoa ja osaamista
3. hyviä ja kekseliäitä työntekijöitä
4. tallin toiminta on keskitetty Marannelloon
5. perinteitä
6. hyvä työilmapiiri ja motivoitunut väki
7. mukava sää
8. hyvät liikenneyhteydet
9. oma testirata

Wokingissa (jos muistan oikein) on:
1. rahaa
2. tietotaitoa ja osaamista
3. "hyviä" ja "kekseliäitä" "työn"tekijöitä
4. tallin toiminta on keskitetty Wokingiin
5. perinteitä
6. tuskin kovin hyvä työilmapiiri ja ehkei niin motivoitunut kuin pelokas väki
7. "mukava" sää
8. hyvät liikenneyhteydet

Säästä tuskin on kiinni, tuommoinen kylmäkiskoisesti johdettu työntekijä saattaa olla ihan tuottoisakin. 3-kohtaa editoin ihan vaan kiusallani, onhan siellä taitavaa kansaa myös.
Tosiasiassa Mäkillä on kaikki paitsi oma testirata.
Minkähän takia niitä muuten on niin vähän? Luulis monelle tallille semmoisen olevan ihan mahdollinen ainakin jonkin lentokentän pohjan muodossa tai vastaavaa. Vallankin verrattuna jos testaa jossain espanjassa ja tehtaat ja päämaja on briteissä.
Tosin eipä taida briteissäkään talvitauolla paljon olla ajopäiviä. Eli oisko kelillä isompi merkitys kuin arvelinkaan?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Absolut sanoi:
Wokingissa (jos muistan oikein) on:
1. rahaa
2. tietotaitoa ja osaamista
3. "hyviä" ja "kekseliäitä" "työn"tekijöitä
4. tallin toiminta on keskitetty Wokingiin
5. perinteitä
6. tuskin kovin hyvä työilmapiiri ja ehkei niin motivoitunut kuin pelokas väki
7. "mukava" sää
8. hyvät liikenneyhteydet
9. Oma testirata (?)

Eikös ne puhuneet joskus jonkinlaisen radan rakentamisesta johonkin likelle?
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Kuinka paljon Ferrari ajaa testiä omalla radalla? Onko tämä niin merkittävä etu, että muut tallit eivät pääse samaan luotettavuuteen?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
RK-62 sanoi:
Viime vuonna Brasiliassa moottoriin taisi tosiaankin tulla joku vika, joka lisäsi pikkusen bensankulutusta ja auto hyytyi kierrosta liian aikasin radanvarteen. Unkarissa taisi hajota eturipustus pääsuoran jarrutuksessa, mutta siihen toki löydettiin Barrichello syylliseksi. Oli kuulemma ajanut liian ahneesti kantturoiden yli tjsp. Olikos viime kaudella muuta ?
Eiköhän noi tuossa ollu ne viime kauden tekniset viat.
Kaudella 2002 Brasiliassa Rubensilta meni hydrauliikka (tätäkin muuten on jossain epäilty bensan loppumiseksi), Malesiassa petti moottori ja Espanjassa Rubens ei päässyt edes lämmittelykierrokselle kuten kävi myös Ranskassa eli neljä teknistä keskeytystä.

Sen jälkeen kun Sumi keskeytti viimeksi tekniseen vikaan Hokkella 2001 Barrichellon kone pamahti vielä sitten siellä Indyssä.

Eli Rubensilla on sen ajan jälkeen kun Schumacherin auto on viimeksi hyytynyt taskussaan 7 keskeytystä tekniseen vikaan. :rolleyes:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Barrichellon keskeytykset kaudella 2003:

-Australia: ulosajo
-Brasilia: "bensansyöttöongelma"
-Saksa: kolari
-Unkari: takaripustus
-USA: kolari

Eli kokonaista kaksi teknistä vikaa.

2002:

-Australia: kolari
-Malesia: moottori
-Brasilia: hydrauliikka

Lisäksi kaksi DNS:ää Espanjasta ja Ranskasta, joita en kyllä muista ollenkaan. :doubtful:

2001:

-Brasilia: kolari
-Espanja: jousitus
-Kanada: ulosajo
-USA: moottori

Kaksi teknistä vikaa ja kaksi muuta virhettä.

2000:

-Brasilia: hydrauliikka
-Britannia: hydrauliikka
-Belgia: polttoaineensyöttö
-Italia: kolari

Kolme teknistä vikaa ja yksi joukkokolari.

Kolmella viime kaudella ja tämän kauden alussa yhteensä yhdeksän teknisen vian aiheuttamaan keskeytystä. Harva muun tallin kuljettaja pääsee samaan. Schumilla vastaavalta ajalta voidaan laskea teknisiä vikoja 2-3, hieman eräästä Monacon kisasta riippuen.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
McLarenin moottoripaja ei ole samassa tehtaassa, ainakaan vielä. Kait ne sen sinne Paragoniin sitte kuskaa.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Muistuupa tässä mieleen eräs Kimin (?) keskeytys Barcelonassa, jossa siipi lähti irti. Tallin selitys oli se, että tilastojen valossa osan olisi pitänyt kestää vielä. Vaihdetaanko muissa talleissa osat tilastomatematiikalla ja Ferrarilla kaikki osat joka välissä? Onko Ferrarilla käytettävien osien suhteen tiukemmat toleranssit?
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
gnz sanoi:
9. Oma testirata (?)

Eikös ne puhuneet joskus jonkinlaisen radan rakentamisesta johonkin likelle?
Ei ole, eikä tule. Englannin hallitus ei ole myöntänyt lupaa rakentaa sitä suunniteltua rataa. En tiedä miksi.:jaska:

On siinä iso ero kun vertaa Larenia ja Williamsia vaikka Ferrariin. Ferrari rakentaa moottorin auton kanssa samaan aikaan ja ajaa auton ulos tallista radalle, sitten takas tallille hiottavaksi. Laren ja Williams hakee matkahuollosta koneen, ruuvaa ja sovittelee sen kiinni ja lähtee espanjaan testaamaan. Sitten faksilla ehdottaa moottorivalmistajille parannuksia. Seuraavalla viikolla taas matkahuollossa on uus kone.. :D
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
On tuo käsittämätöntä tuo Ferrarin teknisten vikojen vähyys. Kunnon moottorikkoja ei ole koskaan.

Hyvin aiheellinen kysymys:
Milloin viimeksi kummatkin Ferrarit keskeyttivät kisassa tekniseen vikaan?
Joudumme ehkä menemään monta(kymmentä) vuotta taaksepäin ja se onkin aika huikeaa. Tietääkö kukaan?
 

Coolman

Well-known member
Liittynyt
28.7.2001
Viestit
121
Sijainti
Southern Sweden
Ferrari on taatusti alaviritteinen verrattuna bemariin ja ilmoriin.
Meinaan että jos ne haluaisi puristaa siitä tehoja niin niitä lähtisi huomattavasti enemmän kuin nytten mutta eipä tunnu tarvitsevan virittää äärirajoille.
Jos Williams lähestyy liian lähelle niin hyvin pian tulee uusi hienoinen steppaus eteenpäin.
Ei muuta kuin täytyy nostaa hattua hienoimmalle
F1 koneelle mitä on koskaan tehty.
(V12 poislukien äänen vuoksi)
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
ml sanoi:
Muistuupa tässä mieleen eräs Kimin (?) keskeytys Barcelonassa, jossa siipi lähti irti. Tallin selitys oli se, että tilastojen valossa osan olisi pitänyt kestää vielä. Vaihdetaanko muissa talleissa osat tilastomatematiikalla ja Ferrarilla kaikki osat joka välissä? Onko Ferrarilla käytettävien osien suhteen tiukemmat toleranssit?
Ei varmaankaan tilastojen valossa niinkään. Jokaiselle osalla on laskettu kuinka paljon kilometrejä ne kestää ja tuolla osalla olisi pitänyt olla ainakin vielä se kisamitta kilometrejä edessä. Eiköhän jokainen talli toimine suunnilleen samalla tavalla näiden suhteen.
 
Ylös