Kuinka Ferrarin luotettavuus on mahdollista?

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Avain tähän ongelmaan on mielestäni laadunvalvonta. Ferrarilla kaikki osat testataan jo testipenkeissä niin täydellisesti että niiden hajoaminen radalla on äärimmäisen epätodennäköistä. Lisäksi kisoihin otetaan vain osia jotka ovat kestäneet enemmän rääkkiä kuin mitä muiden tallien autojen osat ovat. Radalla testaaminen on vain viimeinen vaihe eikä suoraan luotettavuuden lähde. Lähde on kyllä siellä suunnittelu- ja valmistuportaassa. Ferrarilla ilmeisesti osataan simuloida tulevat rasitukset ja suunniteltu auto kokonaisuutena jo ennen radalle menoa paremmin kuin missään muussa tallissa. Tähän viittasi Mark Hughes tässä äskettäin Autosportin kolumnissaankin, että Ferrari on simulaatioissa muita valovuosia edellä. Hänen arvionsa mukaan Ferrari on investoinut simulaatioihin kaiken sen ylimenevän rahan mitä heillä on muihin talleihin nähden ja se kantaa nyt hedelmää. Voi olla pelkkää spekulointia tietysti, mutta samaan tulokseen voitaisiin päätyä myös kun huomataan että Ferrarilla on lähes aina parhaat säädöt autoissaan, yleensä jo heti perjantaisin, ts. simulaatioiden perusteella auto on saatu iskuun jo ennen kuin sillä on ajettu metriäkään.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Se olikin oikeasti puoliksi provo, onneksi olkoon. Heittoni tarkoituksena oli esimerkiksi kommentoida edellisten kisojen välistä aikaa. Kimi vietti ajan Jennin kanssa (edelleen siellä hotellihuoneessa), mutta Schumi lensi testaamaan Eurooppaan. Eihän tällä nyt luotettavuuden kanssa ole niin tekemistä, kyllähän ne testikuskit varmaan sitä rinkiä osaavat siellä kiertää. Suorituskyvyn kehittymisen kannalta kannattaisi varmaan kisakuskienkin testata.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Calvin sanoi:
Tuo nyt lienee provo, mutta koska näköjään joku otti sen aivan tosissaankin niin pitänee kommentoida. Ensinnäkin Sumi ei ajele testejä sen enempää nykyään kuin muutkaan. Varsinkaan talvitestejä, joissa mies viihtyy nykyään heikohkosti. Toiseksi, jos Ferrarin luotettavuus on Sumin testaamisesta kiinni, niin miten on selitettävissä se että Ferrarit ovat luotettavia ei vasta monen testin jälkeen, vaan jo suoraan tehtaalta tullessaan? F2003 on ainoa viime aikojen Ferrareista jossa oli merkittäviä määriä luotettavuusongelmia tullessaan tehtaalta. Kaikki muut ovat olleet hyvin luotettavia jo ilman yhtään kilometriä alla. Toki niissä on pikkuvikoja ollut, mutta hyvin pientä muihin talleihin verrattuna.

Ei se Sumista ole kiinni, käyttäkää nyt hyvät ihmiset vähän järkeänne. Nämä on kaiken lisäksi niin älyttömän helppo huomatakin, voiko ihmiset todella olla niin sokeita?

Anteeksi sitten minunkin korjaukseni, mutta pakko laittaa yleisesti käsitetty väärä asia uusiksi. Linkistä MaxiV:n hienoon talvitestitaulukkoon. Yksinkertaisella silmäyksellä näemme, että juuri herra Sumi on testannut talvitesteissä kilometreissä enemmän kuin esimerkiksi Rubens B., Kimi R., David C., Fernando A., Jarno T., Olivier P., Christiano dM. noin muutamia kisakuskeja mainitakseni. Itse asiassa kisakuskeista häntä enemmän ovat testanneet vain Williamssin ja BAR:n molemmat kaverit, sekä Jaguarin Klien.


http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?s=&threadid=1624

Luotettavuus on kaikkien Ferrarin duunareitten ansiota.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Kun Shumi aikoinaan siirtyi ferrarille niin se sanoi että hänellä menee 2-3 vuotta siihen että hän pystyy tekemään Ferrarista voittaja/mestariauton. Tuli itsekin naureskeltua sille, varsinkin kun alku oli aika onnetonta. Joidenkin juttujen mukaan Shumi paiski kyllä hommia ja vaati sitä muiltakin kellon ympäri. Niin tai näin ja vaikka Bernie ja Fiakin ovat avustaneet niin pakkohan se on myöntää että Ferrari ja Shumi yhdessä ovat ehkä historian kovin paketti.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Calvin sanoi:
Tuo nyt lienee provo, mutta koska näköjään joku otti sen aivan tosissaankin niin pitänee kommentoida. Ensinnäkin Sumi ei ajele testejä sen enempää nykyään kuin muutkaan. Varsinkaan talvitestejä, joissa mies viihtyy nykyään heikohkosti. Toiseksi, jos Ferrarin luotettavuus on Sumin testaamisesta kiinni, niin miten on selitettävissä se että Ferrarit ovat luotettavia ei vasta monen testin jälkeen, vaan jo suoraan tehtaalta tullessaan? F2003 on ainoa viime aikojen Ferrareista jossa oli merkittäviä määriä luotettavuusongelmia tullessaan tehtaalta. Kaikki muut ovat olleet hyvin luotettavia jo ilman yhtään kilometriä alla. Toki niissä on pikkuvikoja ollut, mutta hyvin pientä muihin talleihin verrattuna.

Ei se Sumista ole kiinni, käyttäkää nyt hyvät ihmiset vähän järkeänne. Nämä on kaiken lisäksi niin älyttömän helppo huomatakin, voiko ihmiset todella olla niin sokeita?
Calvin voisi pikkuhiljaa opetella liittämään lähteitä juttuihinsa, kerran niin varmana pystyy kertomaan testausmäärät. Myös muiden kirjoittelijoiden sokeaksi -nimittely on aika törkeätä, kun ottaa huomioon että hahmo itse kirjoittaa jarkuvasti provosoivasti ja esittää omia olettamuksia faktatietona.

Vieläkin odottelen sulta vastauksia Ralf Toyatalle -otsikossa esittämiini kysymyksiin...
 

silostone

Well-known member
Liittynyt
4.1.2003
Viestit
60
Sijainti
finland
kyllä ferrari on tifosien uskonto , siitä saa voimaa ja lohdutusta , se on kansan yhdistävä tekijä . käy vaikka kysymässä livornon kenkäkauppiaalta. semmoista tiimiä on helppo viedä kohti uusia taistoja. ja muistetaan kuinka tesiradalla ajetaan taukoamatta kierroksia , badoerille laitetaan illan hämärtyessä etusiipiin hella halogenit. sitten kun poksahtaa niin luigi hitsaa lisää lattarautaa katkenneen tilalle ... ja taas ajetaan lisää kilometrejä
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
silostone sanoi:
sitten kun poksahtaa niin luigi hitsaa lisää lattarautaa katkenneen tilalle ... ja taas ajetaan lisää kilometrejä
Niin ja jos poksahtaa niin juuri testeissä tai vapaissa harjoituksissa. Ei ikinä kisoissa.:wink:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
öö ruz sanoi:
Niin ja jos poksahtaa niin juuri testeissä tai vapaissa harjoituksissa. Ei ikinä kisoissa.:wink:
Nimenomaa kato, nyt mä sanoisin et sä oot asian ytimes. Ne todella osaa homman. Harkoissa vähän testaillaan, ai eise toiminukaa, no laitetaa takas se palikka mikä oli viimekisas.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Ferrarilla on viiden litran kone autossa. Siinä olis käytettävissä 1500 pollea, mutta kun sillä ajellaan puolella kaasullakin muita kovempaa, niin kone kestää.
 

Coolman

Well-known member
Liittynyt
28.7.2001
Viestit
121
Sijainti
Southern Sweden
Mikalla oli vahvistetut pyöränripustukset Monacon kisassa 1998
että se kestäisi pieniä kolhuja seiniin hipoessa.
 
Ylös