Kuinka Ferrarin luotettavuus on mahdollista?

McMike

Guest
Ei Ferrarikaan täysin viaton ole. Kyllä niitä vikoja löytyy sieltäkin, viat vaan ovat aika pieniä verrattuna muiden autojen, etenkin McLarenin, ongelmiin.

Ferrarilla vaan osataan hoitaa asiat oikein ja viat osataan paikallistaa. Asiantuntevan henkilökunnan sekä saumattoman tiimityöskentelyn ja raudanlujan yhteishengen avulla saadaan tuloksia aikaan.

Lisäksi Schumacher, kuljettaja, joka ei ole sarjan nopein, mutta joka on varmasti sarjan kokenein ja omaa raudanlujan ammattitaidon.

Kyllä niillä eväillä on hyvä mennä eteenpäin. Lisäksi Schumi osaa varmasti kertoa, jos autossa on jotain pientä ongelmaa, miten se ongelma voidaan korjata.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9359
Hakkis sanoi:
On tuo käsittämätöntä tuo Ferrarin teknisten vikojen vähyys. Kunnon moottorikkoja ei ole koskaan.

Hyvin aiheellinen kysymys:
Milloin viimeksi kummatkin Ferrarit keskeyttivät kisassa tekniseen vikaan?
Joudumme ehkä menemään monta(kymmentä) vuotta taaksepäin ja se onkin aika huikeaa. Tietääkö kukaan?
Edellinen kerta on vuonna 1997 Silverstonessa.

Michael Schumacherilta paloi pyöränlaakeri johtoasemassa ja Eddieltä hajosi vetoakseli toisen varikkopysähdyksen jälkeen.

Mites muut tallit (tarkistuksia tilastoista):
McLaren - Bahrain 2004
Minardi - (Australia 2004)
BAR - USA 2003
Toyota - (Italia 2003)
Jordan - Unkari 2003
Renault - Ranska 2003
Sauber - Kanada 2003
Jaguar - Monaco 2003
Williams - Italia 2002

Pari kohtaa laitoin sulkuihin. Minardilla Brunin autoa korjattiin yli 10 kierrosta varikolla Melbournessa, ja hänhän ei ajanut 90% kisasta. Toyotalla vastaavasti tuossa kilpailussa da Matta keskeytti rengasrikkoon ja Panis tekniseen vikaan. Varsinainen tuplatekninen vika löytyy Ranskasta 2002, jolloin molemmista autoista hajosi moottori.
 

Schumifani

Well-known member
Liittynyt
23.3.2004
Viestit
157
Sijainti
Helsinki, Finland
JOC sanoi:
Tinkimätön testityö - Schumi duunaa Ferrarinsa kanssa testiradalla, Kimi duunaa Jenniä jossain hotellissa. Aika vissi ero.
Aivan! Ennen ensimmäistä Ferrarilla voitettua mestaruutta Schumi ei edes pitänyt kunnolista vuosittaista talvilomaa, kuten muut kuskit. Vastaus Ferrarin luotettavuuteen on mielettömän kova työnteko ja resurssit (joita toki muillakin huipputalleilla on). Juuri Schumacher sai talliin tullessa laiskat italiaanot tekemään duunia kunnolla. Eräs tarina kertoo Schumacherin lopettaneen mekaanikkojen jatkuvat kahvitauot heti talliin tullessa 95/96.

Minua on itseäkin jo pidemmän aikaa ottanut päähän useimpien ihmisten suosimat sanat kuten "lepo", "rentoutuminen" ja "palautuminen". Laiskureiden tekosyitä minimoida työnteon määrää! Tietenkin kaikki kolme mainitsemaani asiaa ovat erittäin tärkeitä, mutta useimmiten niiden määrää liioitellaan vahvasti. Kun Schumin autossa on jokin vika, hän ei lepää kotona, eikä rentoudu Malesiassa, eikä palaudu erittäin raskaasta kisasta, vaan patistaa Ferrari-työntekijöitä korjaamaan vika jotta auto olisi seuraavassa kisassa parempi. Schumacher panee myös itsensä täysillä likoon kehitystyössä, eikä tyydy antaamaan kommentteja tyyliin "Emmä mitään sille voi kun auto on paska". Onko Schumi koskaan sanonut mitään negatiivista tallistaan tai autostaan? Mahtavat Kimin "Auto on paska"-kommentit motivoida McLaren-väkeä aivan huikeasti!

Schumi tulee keskeyttämään tekniseen vikaan jos vaan ajaa vielä muutaman kauden, se on aivan varma. Ei yksi tekninen vika kuitenkaan maailmaa kaada. Auton luotettavuus on kuitenkin huippuluokkaa. Voisin lopuksi sanoa että Schumi on ainoa nykykuskeista joka on huippupalkkansa arvoinen. Muut kuskit näyttävät enemmänkin keskittyvän rahojen tuhlaamiseen kun niille vastineen antamiseen.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
ml sanoi:
Kuinka paljon Ferrari ajaa testiä omalla radalla? Onko tämä niin merkittävä etu, että muut tallit eivät pääse samaan luotettavuuteen?
Ferrarihan höylää sitä läpi melkeimpä viikottain Formuloilla ja katuautoilla!!!
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Ferrarin lähihistorian huonoimmat hetket luotettavuuden suhteen osuivat kesälle 1996. Silloin molemmat autot jäivät peräkkäisissä kisoissa, Ranskassa ja Englannissa, radan varteen alle viiden kierroksen ajon jälkeen. Schumi Ranskassa jopa lämmittelykierrokselle paalupaikalta. Silloin oli Ferrarin suhteen hieman samanlainen hohhoijaa-meininki kuin McLarenilla nyt. Että on Ferrarillakin ollut välillä vaikeaa jopa Schumin aikana.

OT: Kannattaa myös muistaa Kimin kauden 2002 alku McLarenilla. Viisi peräkkäistä auton hajoamista onnistuneen debyyttikisan jälkeen. Että ei se tämän kauden kolme nyt niin paljon vielä ole. :rolleyes:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Selvennöksen vuoksi. Milloin Kimi on sanonut : "Emmä mitään sille voi kun auto on paska"? En minä vaan moista muista kuulleeni.

Bahrainin jälkeen se sanoi että ei hän sille mitään mahda. Ja nuo Mersun ongelmat mitä nyt on niin niillä ei ole osaa eikä arpaa kuskien kanssa. Se ongelma on lähtöisin ja ratkaistaan ihan muualla kuin kuskien toimesta. Kuskeilla ei tuon moottorin kestävyyden kanssa ole pahemmin tekemistä, näin minä väitän.
 

Schumifani

Well-known member
Liittynyt
23.3.2004
Viestit
157
Sijainti
Helsinki, Finland
Matxi sanoi:
Selvennöksen vuoksi. Milloin Kimi on sanonut : "Emmä mitään sille voi kun auto on paska"? En minä vaan moista muista kuulleeni.
En muista milloin hän on ton sanonut, varmaankin silloin 2002 keskeytyssuman aikoihin. Muistan kuitenkin Kiminän käyttäneen juuri noita sanoja. Onhan Kimin kommentit tallista välillä olleet samaa luokkaa. Saa sellasen käsityksen et Kimi on aina syytön ja kaikki on aina tallin tai jonkun muun syytä.

Myös suomalainen lehdistö on ylipaisutellut tallin "mokia" (esim. "Miksi Kimille ei kerrottu öljyläikästä!?!"). Öljyläikät kuuluvat moottoriurheiluun, samoin kun tekniset viatkin. Loppujen lopuksi F1 on joukkueurheilua jossa kuljettaja on se näkyvin "pelaaja". Ani harvoin esimerkiksi lätkässä tappiosta syytetään yksittäisiä pelaajia.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Schumifani sanoi:
En muista milloin hän on ton sanonut, varmaankin silloin 2002 keskeytyssuman aikoihin. Muistan kuitenkin Kiminän käyttäneen juuri noita sanoja. Onhan Kimin kommentit tallista välillä olleet samaa luokkaa. Saa sellasen käsityksen et Kimi on aina syytön ja kaikki on aina tallin tai jonkun muun syytä.

Myös suomalainen lehdistö on ylipaisutellut tallin "mokia" (esim. "Miksi Kimille ei kerrottu öljyläikästä!?!"). Öljyläikät kuuluvat moottoriurheiluun, samoin kun tekniset viatkin. Loppujen lopuksi F1 on joukkueurheilua jossa kuljettaja on se näkyvin "pelaaja". Ani harvoin esimerkiksi lätkässä tappiosta syytetään yksittäisiä pelaajia.
Moottoriurheilussa niistä öljyläikistä pitää ilmoittaa lipuilla. Kuuluu GP:n sääntöihin.

Olisi kyllä hauskaa jos löytäisit sen missä Kimi nimenomaan sanoo tuon "Emmä mitään sille voi kun auto on paska"? Ei sen puoleen tottahan tuo lause olisi muuten...;)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Schumifani sanoi:
En muista milloin hän on ton sanonut, varmaankin silloin 2002 keskeytyssuman aikoihin. Muistan kuitenkin Kiminän käyttäneen juuri noita sanoja. Onhan Kimin kommentit tallista välillä olleet samaa luokkaa. Saa sellasen käsityksen et Kimi on aina syytön ja kaikki on aina tallin tai jonkun muun syytä.
Alas kaivelemaan niitä lähteitä. Kun esität tuollaisen väitteen niin sinun on pystyttävä myös perustelemaan se jotenkin tai voin väittää että puhut pelekkää paskaa. :p
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Schumifani sanoi:
Myös suomalainen lehdistö on ylipaisutellut tallin "mokia" (esim. "Miksi Kimille ei kerrottu öljyläikästä!?!"). Öljyläikät kuuluvat moottoriurheiluun, samoin kun tekniset viatkin. Loppujen lopuksi F1 on joukkueurheilua jossa kuljettaja on se näkyvin "pelaaja". Ani harvoin esimerkiksi lätkässä tappiosta syytetään yksittäisiä pelaajia.
Justiinhan väitit että Schumi tuli ja Schumi teki sitä ja tätä ja Schumi Schumi. Nyt se onkin joukkuepeliä. Päätä jo vai oletko taas yksi niitä Schufoseja joiden mielestä Schumi piirtää Ferrarin, rakentaa osat, kokoaa auton, testaa sen ja ajaa vielä kisatkin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mutta itse aiheeseen. Ferrarilla nyt vain on tehty työt paremmin kuin muilla viimeisen parin vuoden aikana. Kaikki tiimin jäsenet. Muut eivät ole pystyneet vastaamaan siihen, siitä se ero nopeudessa ja luotettavuudessa tulee. Muilla tiimeillä, kärkitiimeistä siis, on ihan yhtäläiset mahdollisuudet samaan, on vain otettava itseään niskasta kiinni ja pistettävä 110%:ia likoon.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Puolustetaanpa nyt vähän Räikköstä. On totta, että Kimi ei selvästikään tee tarpeeksi testityötä auton luotettavuuden parantamiseksi, mutta onhan tallilla testikuskit, joiden pääasiallisena tehtävänä testaaminen on. Lisäksi Mäkin luotettavuudessa suurin puute on moottori, jonka luotettavuutta voidaan käsittääkseni testata suhteellisen hyvin vaikka tehtaan testipenkissä. En siis laittaisi tuota luotettavuuden puutetta kisakuskien testaamattomuuden syyksi (ainakaan suuressa määrin), vaan ihan suunnitteluvirheiksi.

Ja itse aiheeseen vastaten, en tiedä. On se vain uskomatonta. Kai se on sitten vaan hyvin toimivan organisaation, huolellisen suunnittelun ja testitulosten tarkan analysoinnin ansiota.
 

Schumifani

Well-known member
Liittynyt
23.3.2004
Viestit
157
Sijainti
Helsinki, Finland
Matxi sanoi:
Justiinhan väitit että Schumi tuli ja Schumi teki sitä ja tätä ja Schumi Schumi. Nyt se onkin joukkuepeliä. Päätä jo vai oletko taas yksi niitä Schufoseja joiden mielestä Schumi piirtää Ferrarin, rakentaa osat, kokoaa auton, testaa sen ja ajaa vielä kisatkin.
Mielestäni Schumi on kyseisen joukkueen kapteeni/valmentaja/manageri/johtaja, ihan miten sen vaan haluaa esittää. Sanotaan nyt vaikka niin, että hän on mies joukkueen takana. Tiimi on rakennettu hänen ympärilleen ja hän on se voima joka on saanut Ferrarin.

Mitä lähteisiin tulee, niin en valitettavasti enää muista mistä olen kaikkia juttuja lukenut, kun on tullut luettua aika paljon F1-juttuja viimeisen kymmenen vuoden aikan. Voidaan vaikka sopia että puhun täyttä p***aa, ihan sama.

Schufoosi? Kyllä olen. Lisäksi en voi sietää Räikköstä, enkä ole koskaan Häkkistäkään kunnioittanut. JJ ja Salo sen sijaan on kuulunut mun suosikkikuskeihin. Ei enempää tästä kuitenkin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Schumifani sanoi:
Mielestäni Schumi on kyseisen joukkueen kapteeni/valmentaja/manageri/johtaja, ihan miten sen vaan haluaa esittää. Sanotaan nyt vaikka niin, että hän on mies joukkueen takana. Tiimi on rakennettu hänen ympärilleen ja hän on se voima joka on saanut Ferrarin.

Schufoosi? Kyllä olen.
Joo, asiasta ei enää enempää. Loppuunkäsitelty. Tuossahan ne pääpointit nimittäin tulikin.
 

enzo

Active member
Liittynyt
21.1.2003
Viestit
29
ml sanoi:
Morsiammet kullakin! Schumi juttelee autolleen ja käy moikkaamassa vaimoaan. Kimi juttelee Jennilleen ja käy moikkaamassa autoaan.

:eek!:
Tässäpä se ero on, Ferrarilla testaa pääsääntöisesti tallin kuskit (Rubens ja Sumi) kun esim mäkladalla testaa testikuskit, joten mitä apua heistä on loppujen lopuksi on. Eli Kimi töihin vaan.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
enzo sanoi:
Tässäpä se ero on, Ferrarilla testaa pääsääntöisesti tallin kuskit (Rubens ja Sumi) kun esim mäkladalla testaa testikuskit, joten mitä apua heistä on loppujen lopuksi on. Eli Kimi töihin vaan.
Hyvä havainto Enzo!!!:thumbup:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
On Ferrarilla kaiken muun lisäksi ollut hyvää tuuriakin, ja välillä tuntuu että se auto ei kärsi edes ulosajoissa mitenkään.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
JOC sanoi:
Tinkimätön testityö - Schumi duunaa Ferrarinsa kanssa testiradalla, Kimi duunaa Jenniä jossain hotellissa. Aika vissi ero.
Tuo nyt lienee provo, mutta koska näköjään joku otti sen aivan tosissaankin niin pitänee kommentoida. Ensinnäkin Sumi ei ajele testejä sen enempää nykyään kuin muutkaan. Varsinkaan talvitestejä, joissa mies viihtyy nykyään heikohkosti. Toiseksi, jos Ferrarin luotettavuus on Sumin testaamisesta kiinni, niin miten on selitettävissä se että Ferrarit ovat luotettavia ei vasta monen testin jälkeen, vaan jo suoraan tehtaalta tullessaan? F2003 on ainoa viime aikojen Ferrareista jossa oli merkittäviä määriä luotettavuusongelmia tullessaan tehtaalta. Kaikki muut ovat olleet hyvin luotettavia jo ilman yhtään kilometriä alla. Toki niissä on pikkuvikoja ollut, mutta hyvin pientä muihin talleihin verrattuna.

Ei se Sumista ole kiinni, käyttäkää nyt hyvät ihmiset vähän järkeänne. Nämä on kaiken lisäksi niin älyttömän helppo huomatakin, voiko ihmiset todella olla niin sokeita?
 
Ylös