Kulta sekoilee jälleen

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Turun sanomat: "Telemetriatiedot huhtikuun lopun testeistä viestittävät, että Silverstonen ratakierroksesta peräti 78 prosenttia ajetaan täydellä kaasulla. Rata tunnetaan huippunopeista mutkistaan. Vain kahdessa mutkassa kuljettajan jalka käy telemetrian mukaan jarrupolkimella."


Ennenkin on ollut tiedossa, että Kullalla menee ali- ja yliohjaus helposti sekaisin(vai onko se kenties pysyvästi väärinpäin miehen päässä), mutta kyllä tuossa maalaisjärkipuolessakin on parannettavaa.

Ettäkö vain kahdessa mutkassa jarrutetaan? :D radalla on kaksi shikaania joihin tullaan lujaa, kuljettaja on siis käyttänyt kaikki 2 jarrutuskertaansa jo ennen lopun syherö-osuutta... :alppu:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mitenkäs se Silverstonen lopun syherö-osuus nykyään menee? Sehän on muuttunut vuosien varrella monestikin. Se on selvä että Club- ja Abbey(?) shikaaneihin tarvii jarruttaa. Alkupuolella ei mielestäni ole muita paikkoja, sillä eka mutka, eli Copse, Beckets ja Stove menevät kyllä joko täysillä tai pelkästään nostamlla. Sitten Bridge-mutkaan kai ajetaan täysillä tai korkeintaan nostetaan vähäsen. Lopun syheröstä en tiedä, mutta ainakin Bridge-mutkan jälkeiseen ekaan vasempaan ei välttis tarvi jarruttaa, jos vain löysää kaasua. Tämän jälkeen mielestäni pitää jarruttaa, mutta sen jälkeen taas mutkat aukeavat siten että ainakaan suoranaista jarruttamista ei tarvi tehdä.

Sanoisin että kolmessa paikkaa pitää selkeästi jarruttaa, muut kohdat menevätkin nostamalla tai sitten vasemmalla jalan jarrutuksella autoa sitoen. Mutta ehkä tähänkin pitäisi saada f1-kuskin näkemys.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Lopun syheröstä en tiedä, mutta ainakin Bridge-mutkan jälkeiseen ekaan vasempaan ei välttis tarvi jarruttaa, jos vain löysää kaasua. Tämän jälkeen mielestäni pitää jarruttaa, mutta sen jälkeen taas mutkat aukeavat siten että ainakaan suoranaista jarruttamista ei tarvi tehdä.
ainain viime vuonna mentiin bridgen alituksen jälkeen lämätiskissä oikealle, sitten jarrutus Prioryyn (ilm. kevennetty, mut luulis että tuohon tarvii silti jarrua) ja vasempaan kohti Brooklandsia...
Itse näkisin niin ettäBridgen jälkeen 2x vasen + 1 oikea vaativat jarrutuksen kyllä...
Samoin Club tarvii jarrua, ja Stowe myöskin.... ohessa Silverstonen profiili.


edit. Luffied/Woodcote akselilla luulis olevan tarvetta myös jarrutukselle mikäli tuo mappi pitää paikkansa.... ja mihinkäs on hävinny Bridgeä edeltävä shikaani? :)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FO110K sanoi:
edit. Luffied/Woodcote akselilla luulis olevan tarvetta myös jarrutukselle mikäli tuo mappi pitää paikkansa.... ja mihinkäs on hävinny Bridgeä edeltävä shikaani? :)
Tuo on prätkärata. F1:llä on Abbeyssä muistamasi ylimääräinen koukku, eikä Woodcoten shikaania lainkaan. Tuo kartta on kyllä muutenkin vähän sinne päin.

Kyllä tuolla minusta jarrutetaan Chapeliin, Stoween, Clubiin, Abbeyhyn ja Prioryyn ainakin.
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Coulthardin onboard kierros viime vuoden perjantain harjoituksista. DC ja Martin Brundle kommentoivat. :thumbup:



Pitää vielä muistaa ettei tuossa menty aika-ajo trimmissä(luultavasti) mutta antaa jonkinlaisen käsityksen missä tuolla mennään.

Tarvitset mpeg2 kodeekin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
pmv sanoi:
Mitenkäs se Silverstonen lopun syherö-osuus nykyään menee? Sehän on muuttunut vuosien varrella monestikin. Se on selvä että Club- ja Abbey(?) shikaaneihin tarvii jarruttaa. Alkupuolella ei mielestäni ole muita paikkoja, sillä eka mutka, eli Copse, Beckets ja Stove menevät kyllä joko täysillä tai pelkästään nostamlla. Sitten Bridge-mutkaan kai ajetaan täysillä tai korkeintaan nostetaan vähäsen. Lopun syheröstä en tiedä, mutta ainakin Bridge-mutkan jälkeiseen ekaan vasempaan ei välttis tarvi jarruttaa, jos vain löysää kaasua. Tämän jälkeen mielestäni pitää jarruttaa, mutta sen jälkeen taas mutkat aukeavat siten että ainakaan suoranaista jarruttamista ei tarvi tehdä.

Sanoisin että kolmessa paikkaa pitää selkeästi jarruttaa, muut kohdat menevätkin nostamalla tai sitten vasemmalla jalan jarrutuksella autoa sitoen. Mutta ehkä tähänkin pitäisi saada f1-kuskin näkemys.
Varma jarrupaikka on myös juuri ennen luftfieldiä, koska brooklandsin jälkeen kuljettajat kiihdyttävät vauhtia rivakasti ennen ko. mutkaa.

Mielenkiintoista silti nähdä mahdollinen kaasu/jarru-grafiikka nyt kun mennään v8-koneilla ja parantuneella pidolla. Renkaiden merkitys pidon paranemiseen on varmasti se suurin syy, mutta pienemmälle huomiolle on jäänyt autojen harppauksin parantunut aerodynamiikka, pienentyneiden- ja vähempää jäähdytystarvetta omaavien koneiden vuoksi. Spekulointiahan on käyty siitä, että toisaalta nyt käytettäisiin vähemmän siipeä, jotta suoranopeudet eivät tippuisi liikaa, mutta uskoisin silti, että downforce on pikemminkin lisääntynyt viime vuodesta. Lisäksi autojen painopiste ja -jakauman on parantunut, joka voi olla osasyy parantuneisiin kaarrenopeuksiin. Eikä unohtaa pidä tietenkään aerodynaamista kehitystä, jota jokatapauksessa koko ajan tapahtuu.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Voisin kuvitella, että Chapelissa ainakin nostetaan kaasua, joskaan ei välttämättä jarruteta. Ei sitä tosin tiedä miten tuon tänä vuonna voi ajaa. Olen aika varma, että Stoween täytyy kyllä jarruttaa, Clubiin aivan varmasti. Priorykin lienee sen verran tiukka että se ei mene ihan kaasua nostamalla.

Nämä arvailut perustuvat lähinnä tietokonepeleihin :eek:, toivottavasti jossain vaiheessa viikonloppua nähdään kaasutus/jarrutusgrafiikkaa jonkun kuskin kyydistä :thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Oliskohan niin että vaan kahteen mutkaan jarrutetaan täysillä, ja kierroksesta 78% kaasutetaan? Muiden lähteiden perusteella kai kaasu pohjassa mennään 70% ...

FO110K sanoi:
ainain viime vuonna mentiin bridgen alituksen jälkeen lämätiskissä oikealle, sitten jarrutus Prioryyn (ilm. kevennetty, mut luulis että tuohon tarvii silti jarrua) ja vasempaan kohti Brooklandsia...
Itse näkisin niin ettäBridgen jälkeen 2x vasen + 1 oikea vaativat jarrutuksen kyllä...
Samoin Club tarvii jarrua, ja Stowe myöskin.... ohessa Silverstonen profiili.


edit. Luffied/Woodcote akselilla luulis olevan tarvetta myös jarrutukselle mikäli tuo mappi pitää paikkansa.... ja mihinkäs on hävinny Bridgeä edeltävä shikaani? :)
Mikäs tuo sikaani lähtösuoran alussa on? On kyllä hieno rata vaikka lätty on, monta nopaa mutkaa ja radan loppuosa tuollanen jouheva (ilman tota sikaania).
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
Aivan varmoja jarrutuspaikkoja on ainakin; Stowe, Club shikaani, Abbey, Priory, Brooklands ja Luffield.

Voisin veikata, että Chapel mutkass myös jalka käy jarrulla. Nopeampi tapa mennä lujaa sisään ja nopeasti pudotta vauhti jarrulla kuin vain nostamalla. Tosin ei kyllä tarvi paljon pudottaa nopeutta tuossa. Tuosta en mene vannoman V8 moottoreilla...
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Mitä jos Heikki onkin oikeassa, sehän näki telöemetriat, ei kai se muute nselittäis tollasta? Tai ehkei se ymmärtäny telemetriaa oikein..
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kävikö nyt niin hassusti, että joku muu sekoili kuin H.Kulta? :D :thumbup:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Joni sanoi:
Coulthardin onboard kierros viime vuoden perjantain harjoituksista. DC ja Martin Brundle kommentoivat. :thumbup:

Pitää vielä muistaa ettei tuossa menty aika-ajo trimmissä(luultavasti) mutta antaa jonkinlaisen käsityksen missä tuolla mennään..
Tänä vuonna on 20% vähemmän tehoa, ja enemmän pitoa, joten jarrun ja kaasun käyttö on huomattavasti erilaista.

formulastara sanoi:
Ennenkin on ollut tiedossa, että Kullalla menee ali- ja yliohjaus helposti sekaisin(vai onko se kenties pysyvästi väärinpäin miehen päässä), mutta kyllä tuossa maalaisjärkipuolessakin on parannettavaa.
Hyvin monet asiat kyseisessä artikkelissa paljastavat miehen teknisen ymmäryksen tason. Ei tosin ole lajissaaan ainoa noissa hommissa.

Itse uutisesta: Tuliko jollekin yllätyksenä että tehon pudotuksella+ pidon lisäyksellä ei pudoteta mutkavauhteja (=saada todellista turvallisuutta lisää).
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
petrolhead sanoi:
Tänä vuonna on 20% vähemmän tehoa, ja enemmän pitoa, joten jarrun ja kaasun käyttö on huomattavasti erilaista.
Pyrin vaan esittämään radan muille jotka ei jostain syystä muista koko rataprofiilia. Minä jos kuka tiedän missä tänä vuonna mennään! ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DFiaA sanoi:
Mikäs tuo shikaani lähtösuoran alussa on?
Kuten jo totesin, kyseinen rataprofiili on moottoripyöräversio. Autoilla shikaania ei ajeta.

Chapelin jarrutuksesta muistelisin Kovalaisen joskus sanoneen, että siihen täytyy jarruttaa, toisin kuin kompleksin aiempiin mutkiin. Sitaattia en tähän hätään löytänyt (saattoi olla Maikkarin lähetyksessäkin, joten ei sitä netistä välttämättä löydykään).
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
WebSlave sanoi:
Kuten jo totesin, kyseinen rataprofiili on moottoripyöräversio. Autoilla shikaania ei ajeta.

Chapelin jarrutuksesta muistelisin Kovalaisen joskus sanoneen, että siihen täytyy jarruttaa, toisin kuin kompleksin aiempiin mutkiin. Sitaattia en tähän hätään löytänyt (saattoi olla Maikkarin lähetyksessäkin, joten ei sitä netistä välttämättä löydykään).
Joo, kyllä siihen ainakin ennen on pitänyt jarruttaa..
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
mh_84 sanoi:
Joo, kyllä siihen ainakin ennen on pitänyt jarruttaa..
Jep jep. Ja ainaski prioryyn ja brookslandiinkin pitää jarruttaa edellämainittujen lisäksi. Aikalailla samoihin mutkiin jarrutellaan kuin aina ennekin :thumbup: Tehoa vaan on vähemmän ja pitoa enemmän että kaasu tuppaa painumaan pohjaan paikoissa joissa se ei ennen siellä ollut. Mutta kyllä jarruttaa silti pitää.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Räikkönen tietää epäillä, että noissa mutkissa pitää jarruttaa.

(MTV3)

- Onhan tämä hieno rata ja yksi harvoista radoista missä pystyy ajamaan mutkat kaasu pohjassa. Paljon riippuu myös kelistä, mutta uskoisin, että ensimmäisen kerran täällä joutuu jarruttamaan vasta noissa ensimmäisissä tiukoissa (Stowe ja Vale) mutkissa. Sinänsä ovela rata. Vaikeus on siinä, että jos jarrut eivät toimi kunnolla ja se selviää vasta radan puolessa välissä, niin onhan se vähän outoa. En kuitenkaan usko, että vauhdit täällä olisivat mitenkään liian kovat.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
eiköhän foorumin asiantuntijat tiedä PIKKUSEN paremmin noi jutut ku räikkönen. kohta tulee ferrari4ever kertomaan että schumacherin ei tarvii jarruttaa ollenkaa ku sil on uskomaton kyky muuntaa fysiikan lakeja(muun muuassa).
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Tuolla on hyvä rataprofiili. En toki tiedä kuinka vanha, mutta näyttää se ainakin komealta.

Nuo jarrujutut voi jättää omaan arvoonsa, kun sitä ei taas tiedä, missä se virhe on tullut. Voi olla ihan kirjoitusvirhe tai sitten Kulta vaan oikeasti tietää jotain, jota me emme tiedä.
 
Ylös