Kuntauudistus

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Oletus voi ehkä olla kaikkein armollisin itsellesi.
Kyllä jopa sinun luulisi paremman comebackin keksivän.

Naurettavintahan tässä on, että sinä tämän keskustelun keskusteluun keskustelijoista veit. Mutta vika on tietenkin taas ihan muissa kuin Archiessa. Kuten aina.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Naurettavintahan tässä on, että sinä tämän keskustelun keskusteluun keskustelijoista veit. Mutta vika on tietenkin taas ihan muissa kuin Archiessa. Kuten aina.
Kyllä sen sinä aloitit. Tässä vielä lainaus...

Mutta kun näissä keskusteluissa keskusteleminen tuntuu lähinnä koostuvan tyhmän esittämisestä, ..
Eikä tuossakaan mitään, mutta kun se toistuu ja toistuu. Anteeksi jos pahoitin mielesi huomauttamalla asiasta, mutta kun kerta moderaattorikin olet, niin silloin on lupa odottaa vähän enemmän.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kyllä sen sinä aloitit. Tässä vielä lainaus...
Ei, vaan sinä aloitit sen tässä:

Sinä oletkin erinomainen esimerkki Asiakeskustelijasta. Yhtään keskustelua ei mene ettetkö aloittaisi arvostelemaan keskustelun tasoa tai ruotimaan muiden keskustelijoiden älykkyyttä. Tyypillisin viittaus on, että sinut ymmärretään tahallaan väärin. Olet foorumin oma Paavo Väyrynen.
Tuo minun kommenttini oli vain paikkansapitävä kuvaus siitä keskustelusta mitä käydään keskustelupalsta osiolla nimeltään Yleinen Asiakeskustelu. Ketään en siinä henkilöinyt.

Saattaa olla, että se oli pahasti sanottu. Puolustuksenani tosin tahtoisin todeta, että se pitää 100 % paikkansa.


Eikä tuossakaan mitään, mutta kun se toistuu ja toistuu. Anteeksi jos pahoitin mielesi huomauttamalla asiasta, mutta kun kerta moderaattorikin olet, niin silloin on lupa odottaa vähän enemmän.
En pahoittanut mieltäni huomautuksestasi, mutta koin nyt kuitenkin asialliseksi huomauttaa, että väittämäsi oli paikkansapitämätön. Kuten olen aika monen muunkin väittämäsi kohdalla todennut. Olen pahoillani, että tämä toistuu ja toistuu. Suosittelen kuitenkin asian korjaamiseksi ensinnä keskittymään siihen, että esittämäsi väittämät pitäisivät jatkossa paikkansa. Uskoisin, että tällä tilanne korjaantuu automaattisesti.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Okei. Nyt tuli taas keskustelussa tämä sieniä ja sateenkaaria -vaihe. Annetaan olla.
Huoh! Tarkoitus oli vain sanoa, että asioita voi tehdä monin tavoin ja päätyä lopulta samaan lopputulokseen.

Ps. Onhan se nyt helvetti soikoon aina halvempaa tehdä itse (olettaen, että osaaminen on samalla tasolla) kuin maksaa muille tekemisestä ja että toimitaan samojen eettisten periaatteiden. 100 kertaa sadasta.
Tässähän se pointti on:
- Onko osaaminen samalla tasolla
- Onko toiminnan järkevyys samalla tasolla, tekeekö ihmiset oikeita asioita
* Lääkärit heille sopivia hommia, hoitajat heille sopivia, lähihoitajat heille sopivia jne.
* Voiko jotkut erikoistua ja näin saada lisää osaamista ja tehokkuutta
- Onko toiminta muuten järkevää, vai onko liikaa byrokratiakerroksia
- Onko johtaminen hyvällä tasolla (tutkimusten mukaan julkinen sektori "loistaa" tässä)

jne.

Hommassa on niiiiin monta muuttujaa, että vaikka lopputulos olisi sama että siihen pääsee monia eri reittejä, josta tulee mahdollisuudet yksityiselle puolelle. Julkinen kun valitettavan usein on nopein kehittymään ja kehittämään.

Toki voidaan elää haavemaailmassa, että julkinen sektori on aina tehokas ja toimii järkevästi.
 
Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
E Suosittelen kuitenkin asian korjaamiseksi ensinnä keskittymään siihen, että esittämäsi väittämät pitäisivät jatkossa paikkansa.
Harmi vain ettei kaikista ole erottamaan mikä pitää paikkaansa ja mikä ei.


Mosse:
Eiköhän tuossa ole se selitys. Ja nuo työpaikat eivät varmaankaan suurimmalta osalta ole 'tekeviä käsiä'.
Julkinen sektori on vain ottanut itselleen enemmän tehtäviä kuin mitä se pystyy itsenäisesti tuottamaan, rahoituksesta puhumattakaan. Ja näyttää siltä, että nälkä on kasvanut syödessä. Tulemme näkemään toisaalta leikkauksia, mutta lopulta huomaamme, että menot kasvoivat siitä huolimatta..
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Tiedän, mutta voisit silti yrittää. Jos ei itse pysty, voi aina kysyä apua.
Vilpitön yritys päällä. Mutta lainaisin erästä filosofia tässä vaiheessa, joka totesi että.. lehmä on märehtiväinen ja ihminen erehtyväinen.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Eiköhän tuossa ole se selitys. Ja nuo työpaikat eivät varmaankaan suurimmalta osalta ole 'tekeviä käsiä'.
Varmasti ... itse asiassa veikkaisin että niitä "tekeviä käsiä" on samanaikaisesti ulkoistettu.

... ois kiva tehdä (Tilastokeskuksen sivuilta löytyy varmasti materiaalia) vertailu, esim. 2002-2012:
- Valtion palkkamenot
- Kuntien palkkamenot
- Yksityisten palkkamenot
(siis määrä x keskipalkka)

...veikkaan, että kehittymisen kattominen ei ole mukava...
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Varmasti ... itse asiassa veikkaisin että niitä "tekeviä käsiä" on samanaikaisesti ulkoistettu.
Ja juuri tämä ulkoistus lisää teidän rakastamaa byrokratiaa. Tulee nimittäin itse tekevän työn ja sen luonnollisen ohjauksen sekä seuraamisen lisäksi mukavat väännöt sopimuksiin kuuluvista töistä, sopimusten noudattamisista, kaikenlaisesta seuraamisesta ym. Ei muuten riitä ihan hienosäätöinen tehostaminen itse työhön kompensoimaan muun sektorin paisuttavan työmäärän kustannuksia - puhumattakaan siitä yksityisen puolen vaatimasta voitosta...

Lähden siitä, että lakisääteiset tehtävät tulee edullisemmaksi hoitaa itse kuin myydä isolle ulkopuoliselle (ja tyypillisesti ulkomaalaiselle) osapuolelle. Monesti näissä ulkoistuksissa tekevän työn tekijät siirtyvät uuteen firmaan ja motivaatio hommiin vähenee lähinnä juuri lisääntyneen byrokratian takia.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ja juuri tämä ulkoistus lisää teidän rakastamaa byrokratiaa. Tulee nimittäin itse tekevän työn ja sen luonnollisen ohjauksen sekä seuraamisen lisäksi mukavat väännöt sopimuksiin kuuluvista töistä, sopimusten noudattamisista, kaikenlaisesta seuraamisesta ym. Ei muuten riitä ihan hienosäätöinen tehostaminen itse työhön kompensoimaan muun sektorin paisuttavan työmäärän kustannuksia - puhumattakaan siitä yksityisen puolen vaatimasta voitosta...
Tuskin tuon takia sentään 50 000 työpaikkaa on lisätty, varsinkin kun sen ulkoistamisen takia henkilöstön olisi pitänyt vähentyäkin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
http://yle.fi/uutiset/lahes_ikuinen_irtisanomissuoja_ihmetyttaa_en_usko_etta_paattajat_ajattelivat_tallaista/6827563
Kuopioon taas on liittynyt ja liittyy kuntia parin vuoden välein. Sen seurauksena kaupungin henkilöstöllä on näillä näkymin irtisanomissuoja vuoteen 2022 saakka. Suoja koskee sekä Kuopion että kulloinkin siihen liittyneiden kuntien henkilöstöä ja se on uusiutunut uusien kuntaliitosten yhteydessä.

Kuntarakennelain antama viiden vuoden suoja-aika alkoi Vehmersalmen kuntaliitoksesta vuonna 2006. Uusi viiden vuoden jakso alkoi vuonna 2011 Karttulan liityttyä Kuopioon ja seuraava jo 2013 Nilsiän Kuopioon liittämisen yhteydessä.

Vuonna 2015 Kuopioon liittyy Maaninka. Lisäksi Juankoski ja Tuusniemi liitetään Kuopioon todennäköisesti vuonna 2017. Melko todennäköistä on sekin, etteivät kuntaliitokset Kuopion kanssa pääty siihen.
Kuopio varmaan säästää tällä tavalla ihan mahdottomia:eek:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7199
Jos YLEn saamiin tietoihin on uskominen niin niiden kuntien joukossa joita pakkoliitos uhkaa ei ole minun kotikaupunkini.

Sen sijaan Turun ja Tampereen suunnalla on pakkoliitosuhan alla sellaisia kuntia, että toteutuessaan pakkoliitokset aiheuttavat massiivisen kuntaliitoksen molempien kaupunkien kohdalla.

Siilinjärvelläkin ollaan varmasti innoissaan siitä, että heidät aiotaan pakottaa liittymään Kuopioon vasten tahtoaan ja pääministeri Jyrki Katainenkin saa varmasti sankarin vastaanoton palatessaan kotiseudulleen Siilinjärvelle kun nimenomaan hänen johtama puolue haluaa väkisin liittää Siilinjärven Kuopioon.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kuntaliitokset ovat nykyisen viiden vuoden työsuhdeturvan takia taloudellisesti täysin järjettömiä, sen seurauksena hyödyt ovat saavutettavissa aikaisintaan joskus tulevaisuudessa, mutta kustannukset realisoituvat heti. Lisäksi suuri osa pienemmistä kunnista, jotka ovat liittymässä toiseen, käynnistävät isoja (taloudellisesti kyseenalaisia) investointeja ennen liitosta, joiden kulut yhdistynyt kunta joutuu maksamaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kuntaliitokset ovat nykyisen viiden vuoden työsuhdeturvan takia taloudellisesti täysin järjettömiä, sen seurauksena hyödyt ovat saavutettavissa aikaisintaan joskus tulevaisuudessa, mutta kustannukset realisoituvat heti. Lisäksi suuri osa pienemmistä kunnista, jotka ovat liittymässä toiseen, käynnistävät isoja (taloudellisesti kyseenalaisia) investointeja ennen liitosta, joiden kulut yhdistynyt kunta joutuu maksamaan.
Ovatpahan sitten isompien ongelma, niin viime tekona hyvä pistää kassa sileäksi ja vähän ylikin. Samalla saavat sitten tulevissa kuntavaaleissa ääniä entisestä kunnastaan ihan hyvin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Siilinjärvelläkin ollaan varmasti innoissaan siitä, että heidät aiotaan pakottaa liittymään Kuopioon vasten tahtoaan ja pääministeri Jyrki Katainenkin saa varmasti sankarin vastaanoton palatessaan kotiseudulleen Siilinjärvelle kun nimenomaan hänen johtama puolue haluaa väkisin liittää Siilinjärven Kuopioon.
Onhan tuo nyt vähän homoa, että Nilsiä kuuluu Kuopioon ja välissä oleva Siilinjärvi ei.
 
Ylös