kuntavaalit 2008

Miss Piggy

Schufosa
Taidan äänestää piruuttani Perussuomalaisten ehdokasta.
Mä äänestin myös. Mutta en piruuttani. Oli vaan paras ehdokas, jolla ajatukset omieni kanssa samassa linjassa, arvot ja koulutus sekä ikä lähellä omiani.:ahem: Ainut, että ehdokkaani on mies, viime kerralla äänestin naista. Mutta mä kun itekin olen miesvaltaisen alan ihmisiä esim. työelämässä ja koulutukseltani, niin ehkä mies paremmin kuitenki ajaa mun asioitani, kuin nainen..Tietyllä tapaa.

Nyt sitten vaan odotellaan tuloksia jännityksellä.:thumbup:

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Sijainti
Suomi Finland
Äänestetty. Kotikunta vaihtuu viikon päästä, joten kovin oli merkittävä äänestys kannaltani. Äänestämäni henkilö ei kuulu "kolmeen suureen".

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
2/3:saa niistä 2/3:sta, jotka ylipäätään äänestävät. Taitaa olla allekin, lähempänä vissiin 3/5.

Kun ei tule aamulehteä niin ei tule viikonloppuna käytyä postilaatikolla. Nyt kävin ihan huviksi kun näin jonkun sinne tunkevat jotain ja siellä oli n. 15 vaalimainosta. Mitä ne kuvittelee?! Normaalisti siis saisi ne maanantaina käsiini :nope:
Meille ei tullut yhtään vaalimainosta tänään, ihmettelin.

Miss Piggy

Schufosa
Meille ei tullut noin isoa kasaa vaalimainoksia. Jotain sellasia, että "äänestäkää mun kokoomuslaista kaveria valtuustoon". No, ei äänestetä.

Muutenki mielenkiintosta, että täällä tippuu vaan kokoomuslaisten vaalimainoksia postilaatikkoon ja sitten taas kerrostalolähiössä, jossa mun äiti asuu luukkuun tipahtelee vasureiden lappuja. :rolleyes:

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Meille ei tullut noin isoa kasaa vaalimainoksia. Jotain sellasia, että "äänestäkää mun kokoomuslaista kaveria valtuustoon". No, ei äänestetä.

Muutenki mielenkiintosta, että täällä tippuu vaan kokoomuslaisten vaalimainoksia postilaatikkoon ja sitten taas kerrostalolähiössä, jossa mun äiti asuu luukkuun tipahtelee vasureiden lappuja. :rolleyes:
Maalle taitaa tulla lähinnä kepun lappusia sitten.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Äänestetty. Kokoomuslaisellehan se ääni meni tälläkin kertaa kun tuntuu olevan aika paljon samoilla linjoilla omien ajatustenikin kanssa Kuopion asioista ja niiden hoidosta, etenkin kouluasioista ja terveydenhuollosta.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Äänestetty. Kokoomuslaisellehan se ääni meni tälläkin kertaa kun tuntuu olevan aika paljon samoilla linjoilla omien ajatustenikin kanssa Kuopion asioista ja niiden hoidosta, etenkin kouluasioista ja terveydenhuollosta.
Kannatat siis koulujen lakkauttamista? Kuten Rieti Jauhiainen (kok) hienosti sai aikaiseksi Pihkapolun koulunkin suhteen.:D

Äänestin. Kokoomusta vastaan.

SOKO

Well-known member
Huono sää taisi vesittää toiveet äänestysaktiivisuuden noususta, vaikka aivan niin kamalaa säätä ei saatu, kuin eilen pelättiin. Mitään massiivista pudotusta äänestysaktiivisuudessa tuskin nähdään. Joissain kunnissa voidaan päästä selvästi edellisiä vaaleja parempaan tulokseen.

Itse vaalien tuloksen osalta paikallisella tasolla voi tapahtua yllättäviä muutoksia. Valtakunnallisesti trendin pitäisi kuitenkin olla selvä. Kokoomus saa eniten ääniä ehkä jopa 24 %. Keskusta ja demarit taitavat molemmat jäädä reilun 20 %:n tuntumaan. Demarien osalta vaalien tulos tulee olemaan historiallisen huono. Perussuomalaiset ottavat vaalivoiton, mutta eivät missään tapauksessa niin suurta kuin gallupit ennakoivat. PS:llä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi ehdokkaita ja näin ollen huomattava osa kannattajakunnasta ei puoluetta voi äänestää. Muiden puolueiden kannatuksessa tuskin tapahtuu suuria muutoksia. Vasemmistoliitto ja vihreät tappelevat keskenään ja KD sekä RKP tappelevat PS:n kanssa.

Tässä tilanteessa voin melkein toivoa PS:lle hyvää tulosta. Se on näissä vaaleissa ainoa oppositiopuolue, joka pystyy vähän hallituspuolueiden asemaa tärisyttämään ja lieventämään sitä hilpeyttä, jonka demarien kannatus hallituspuolueissa herättää. Erityisesti Keskusta joutuu olemaan tarkkana PS:n kanssa, mutta kyllä Kokoomuskin asian huomaa - viimeistään siinä vaiheessa, kun keskustassa aletaan pestä pyykkiä liian huonon vaalituloksen jälkeen.

(Valtakunnallisen kannatuksen painottaminen on toki vähän pöljää kuntavaalien yhteydessä, jossa kaikki tärkeät muutokset liittyvät yksittäisten kuntien valtasuhteisiin. Tuntemattomien kuntien tilanteen seuraaminen on kuitenkin ylivoimainen tehtävä.)

Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Kannatat siis koulujen lakkauttamista? Kuten Rieti Jauhiainen (kok) hienosti sai aikaiseksi Pihkapolun koulunkin suhteen.:D

Äänestin. Kokoomusta vastaan.
En kannata koulujen lakkauttamista vaan niiden järkevää sijoittamista.

En muuten äänestänyt Rietiä vaan erästä koulumaailmassa vaikuttavaa/vaikuttanutta ehdokasta, jolla tuntuu olevan terveet mielipiteet koulujen sijoittamisesta ja luokkien oppilasmääristä sekä tarvittavista resursseista opetuspuolella.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Vanhanen menee vaihtoon!- Keskustassa on kyse Vanhasen tulevaisuudesta. Kolmossija vaaleissa vie miehen varmuudella vaihtoon seuraavassa puoluekokouksessa.

Näin ennakoi Jussi Lähde Aamulehden verkkosivuilla. Lähde ja Johanna Korhonen ovat Aamulehden kuntavaalien Viralliset Valvojat.

Masa itse julisti jatkavansa jonnekin 2015.

Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Mielenkiintoinen ja yllättävä lopputulos. Puolueista viis, mutta ihan tervetullutta, että muutosta tapahtuu niin se voi poikia kunnissa ihan oikeastikin muutoksen tuulia. (Tai sitten ei... :eek:)

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
PS:lle vaalivoitto. Mainiota.
Ja vihreille. :ahem:

Jos säällä oli jotain vaikutusta äänestysaktiivisuuteen, niin veikkaan että siitä hyötyivät kokoomus ja vihreät. Vihreiden kannattajat osaavat luultavasti käyttää sateensuojia tai eivät muuten vain välitä pikku tihkusateesta ja kokoomuksen kannattajat ajavat katumaasturillaan äänestyspaikan oven viereen, joten eivät ehdi kastua. :)

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Vanhasen kaikki heittämässä pihalle ja Urpilaista pidetään voittajana, vaikka kumpikin puolue hävisi yhtä paljon:eek:
Kieltämättä demareilta mielenkiintoista väittää liki 3%:in romahdusta edes torjuntavoitoksi.
Varmaan Kimin keskeytys Spa:ssa oli torjuntavoitto...

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Kieltämättä demareilta mielenkiintoista väittää liki 3%:in romahdusta edes torjuntavoitoksi.
Varmaan Kimin keskeytys Spa:ssa oli torjuntavoitto...
Jos odottivat 6% tappioa ja selvisivätkin vain 3% tappiolla, niin kai sitä voi sitten sanoa torjuntavoitoksi. Mutta en sitten tiedä millaista tappioa odottivat.

Näkisin myös merkittäväksi tilanteen suurissa kaupungeissa. Ainakin Helsingissä demarit kokivat todella järkyttävän suuren vaalitappion. Menettivät kuitenkin 5 paikkaa ja hävisivät toiseksi suurimman puolueen tittelin Vihreille. Samoin taisi käydä myös Espoossa.