Il Tempo Gigante
Darth Father
Liikenne ja ajotaito ovat forumisteille läheinen asia, niin tien päällä, keskusteluissakin. Nyt on aika ottaa pollamalla selvä omasta käyttäytymisestä tienpäällä. Yhdeksän vaihtoehtoa.
Bemari-mies
Bemari-mies ei koskaan liiku 'autolla' vaan yleensä BMW:llä. Joskus mahdollisesti Mersulla tai Audilla. Kukaan ei ole koskaan nähnyt hänen oikeaa korvaansa, koska sen peittää aina Applen iPhone. Liikennesäännöt ovat hänelle vain ohjeellisia. Turvavälin Bemaristi laskee senteissä, ei metreissä. Tosin harvoin hän ajaa kenenkään perässä, vaan ohittaa edellä ajavan lähes poikkeuksetta, oli tilanne tiellä mikä tahansa. BMW-mies tarvitsee aina vähintään kaksi pysäköintiruutua
Täti Monika
Peruuttaminen ja pysäköinti ovat Täti Monikalle suuria mysteereitä. Kauppakeskuksen parkkialueella Täti Monika on vaarallisempi kuin Raid ötököille. Valtatiellä turvallisin paikka on Täti Monikan mielestä keskiviivan tuntuma. Liikennevaloista Täti Monika lähtee kolmosvaihteella ja niin myöhään, ettei kukaan muu ehdi risteyksestä samoilla vihreillä. Nopeusrajoituksiin Täti Monika suhtautuu asiaan kuuluvalla vakavuudella ajaen aina vähintään 10 km/h alinopeudella.
Kuolematon Kolli
Kuolematon Kolli ei pysty ajamaan autoa metriäkään, jos sisällä ei basso jumputa vähintään 100 desibelivoimalla. Lakeja hän ei ymmärrä, ainakaan fysiikan lakeja. Kortti on hyllytettynä tasaisin väliajoin, koska käsittämättömän virkaintoiset poliisit eivät ymmärrä, että Kolli haluaa vain toteuttaa itseään ajaessaan +160 km/h viidenkympin alueella. Penkin selkänoja on aina lähes vaakatasossa. Kollin auton ohjauspyörä on sillointällöin oikealla puolella. Kollin urheiluauton viereen pysähtyminen on arveluttavaa, koska ikkunasta voi päällesi lentää koska tahansa tyhjiä energiajuomapulloja, tupakantumppeja tai hampurilaisaterian jäänteet.
Ylimielinen ammattilainen
Ylimielinen ammattilainen on yli-ihminen, jota eivät mitkään ohjeet, säännöt tai lait koske. Hänellä on oikeus ajaa risteyksissä miten haluaa, koska hän vain on ammattilaisena yksinkertaisesti erinomainen kuljettaja ja hänellä on usein poikkeuksellisesti etuajo-oikeus. Ylimielinen ammattilainen saa omasta mielestään pysäköidä poikittain suojatielle, valtatielle tai vaikkapa moottoritielle, jos tarvetta esiintyy.
Unelmavävy tai –miniä
Unelmavävy tai –miniä noudattaa aina liikennesääntöjä ja on valmis luopumaan omista oikeuksistaan, jos se saa liikenteen kulkemaan sujuvammin. Vilkku kilahtaa päälle juuri oikealla hetkellä ja suojatiellä kulkevat saavat olla rauhassa, kun unelmavävy tai –miniä sitä lähestyy. Joustava ajotapa on unelmavävylle tai -miniälle sydämen asia. Moni puhuu tällaisesta taruolennosta, mutta harva on häntä nähnyt
Market-pappa
Market-papan tähtihetki on se yksi kertaa viikossa, jolloin hän muorinsa kanssa kaivaa auton tallista ja lähtee ostoksille lähimpään Prismaan. Todellisuudessa autoa ei aja pappa vaan kaikki sompailuun liittyvät päätökset tulevat apukuskin puolelta. Market-pappa kyllä yrittää noudattaa liikennesääntöjä, mutta hommaa hankaloittaa se, että ne ovat hänen päässään vuodelta 1960 – samoin kuin kaupungin tiejärjestelyiden ja liikenteen tuntemus yleensäkin.
Hattupäinen mies tai nainen
Erään tunnetun teorian mukaan pikatielle syntyvän pitkän autojonon kärjestä löytyy lähes aina hattupäinen mies tai nainen. Pitää hyvin usein paikkansa. Hatussa lukee joskus myös ”Hankkija”. Onhan traktorilla tai puimurilla mukavinta lähteä vilkkaalle päätielle juuri ennen aamukahdeksaa tai heti iltapäiväruuhkan aikoihin. Hattupään ajoneuvo voi olla myös mustakilpinen VW Kupla tai 70-luvun Nissan Bluebird.
Kuumakalle
Kuumakalle on maailman huono-onnisin mies. Kun hän lähtee liikenteeseen, siellä on hänen lisäkseen vain täydellisiä törppöja ja tientukkoja. Jos Kuumakallen autoon asennettaisiin laite, joka tallentaa hänen puheensa ajon aikana, meillä ei olisi paljoa muuta kuunneltavaa, kuin toisia tiellä liikkuvia kohtaan suunnatut solvaavat kommentit ja ajo-ohjeistukset. Poliisi on Kuumakallen mielestä melkein aina väärässä paikassa väärään aikaan valvoessaan liikennettä.
Bemari-mies
Bemari-mies ei koskaan liiku 'autolla' vaan yleensä BMW:llä. Joskus mahdollisesti Mersulla tai Audilla. Kukaan ei ole koskaan nähnyt hänen oikeaa korvaansa, koska sen peittää aina Applen iPhone. Liikennesäännöt ovat hänelle vain ohjeellisia. Turvavälin Bemaristi laskee senteissä, ei metreissä. Tosin harvoin hän ajaa kenenkään perässä, vaan ohittaa edellä ajavan lähes poikkeuksetta, oli tilanne tiellä mikä tahansa. BMW-mies tarvitsee aina vähintään kaksi pysäköintiruutua
Täti Monika
Peruuttaminen ja pysäköinti ovat Täti Monikalle suuria mysteereitä. Kauppakeskuksen parkkialueella Täti Monika on vaarallisempi kuin Raid ötököille. Valtatiellä turvallisin paikka on Täti Monikan mielestä keskiviivan tuntuma. Liikennevaloista Täti Monika lähtee kolmosvaihteella ja niin myöhään, ettei kukaan muu ehdi risteyksestä samoilla vihreillä. Nopeusrajoituksiin Täti Monika suhtautuu asiaan kuuluvalla vakavuudella ajaen aina vähintään 10 km/h alinopeudella.
Kuolematon Kolli
Kuolematon Kolli ei pysty ajamaan autoa metriäkään, jos sisällä ei basso jumputa vähintään 100 desibelivoimalla. Lakeja hän ei ymmärrä, ainakaan fysiikan lakeja. Kortti on hyllytettynä tasaisin väliajoin, koska käsittämättömän virkaintoiset poliisit eivät ymmärrä, että Kolli haluaa vain toteuttaa itseään ajaessaan +160 km/h viidenkympin alueella. Penkin selkänoja on aina lähes vaakatasossa. Kollin auton ohjauspyörä on sillointällöin oikealla puolella. Kollin urheiluauton viereen pysähtyminen on arveluttavaa, koska ikkunasta voi päällesi lentää koska tahansa tyhjiä energiajuomapulloja, tupakantumppeja tai hampurilaisaterian jäänteet.
Ylimielinen ammattilainen
Ylimielinen ammattilainen on yli-ihminen, jota eivät mitkään ohjeet, säännöt tai lait koske. Hänellä on oikeus ajaa risteyksissä miten haluaa, koska hän vain on ammattilaisena yksinkertaisesti erinomainen kuljettaja ja hänellä on usein poikkeuksellisesti etuajo-oikeus. Ylimielinen ammattilainen saa omasta mielestään pysäköidä poikittain suojatielle, valtatielle tai vaikkapa moottoritielle, jos tarvetta esiintyy.
Unelmavävy tai –miniä
Unelmavävy tai –miniä noudattaa aina liikennesääntöjä ja on valmis luopumaan omista oikeuksistaan, jos se saa liikenteen kulkemaan sujuvammin. Vilkku kilahtaa päälle juuri oikealla hetkellä ja suojatiellä kulkevat saavat olla rauhassa, kun unelmavävy tai –miniä sitä lähestyy. Joustava ajotapa on unelmavävylle tai -miniälle sydämen asia. Moni puhuu tällaisesta taruolennosta, mutta harva on häntä nähnyt
Market-pappa
Market-papan tähtihetki on se yksi kertaa viikossa, jolloin hän muorinsa kanssa kaivaa auton tallista ja lähtee ostoksille lähimpään Prismaan. Todellisuudessa autoa ei aja pappa vaan kaikki sompailuun liittyvät päätökset tulevat apukuskin puolelta. Market-pappa kyllä yrittää noudattaa liikennesääntöjä, mutta hommaa hankaloittaa se, että ne ovat hänen päässään vuodelta 1960 – samoin kuin kaupungin tiejärjestelyiden ja liikenteen tuntemus yleensäkin.
Hattupäinen mies tai nainen
Erään tunnetun teorian mukaan pikatielle syntyvän pitkän autojonon kärjestä löytyy lähes aina hattupäinen mies tai nainen. Pitää hyvin usein paikkansa. Hatussa lukee joskus myös ”Hankkija”. Onhan traktorilla tai puimurilla mukavinta lähteä vilkkaalle päätielle juuri ennen aamukahdeksaa tai heti iltapäiväruuhkan aikoihin. Hattupään ajoneuvo voi olla myös mustakilpinen VW Kupla tai 70-luvun Nissan Bluebird.
Kuumakalle
Kuumakalle on maailman huono-onnisin mies. Kun hän lähtee liikenteeseen, siellä on hänen lisäkseen vain täydellisiä törppöja ja tientukkoja. Jos Kuumakallen autoon asennettaisiin laite, joka tallentaa hänen puheensa ajon aikana, meillä ei olisi paljoa muuta kuunneltavaa, kuin toisia tiellä liikkuvia kohtaan suunnatut solvaavat kommentit ja ajo-ohjeistukset. Poliisi on Kuumakallen mielestä melkein aina väärässä paikassa väärään aikaan valvoessaan liikennettä.