Kuskispekulaatiot 2020

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5184
Miten olisi skenaario jossa Mersulta tulisi vähän enemmän supporttia Williamsin suuntaan tyyliin Ferrari/Haas/Alfa -combot, ja näin saataisiin kaksi kärpästä lyötyä yhdellä iskulla: Rypevä Williams ylöspäin, ja Mersulta Russell ja Ocon tai Bottas ajamaan toista autoa.
Abstrakteja ideoita on ihan kiva heitellä ilmoille, kun ei mitenkään yritä pukea niitä käytännöksi. (Claire) Williams on kategorisesti kieltäytynyt tällaisesta B-talliasemasta, koska Williams on hänen mukaansa "ensisijaisesti F1-valmistaja" ja se haluaa suunnitella ja rakentaa omat osansa. Muussa tapauksessa varmasti talli olisi voinut jo pitkään hankkia vaihdelaatikon ja vaikkapa jousituksen Mersulta ihan rahalla.

Spekulaationi ei perustu kokonaan siihen, kenet haluaisin nähdä missäkin tiimissä, vaan haluaisin olla mahdollisimman oikeassa näiden arvailujeni kanssa :) Joten:

Mercedes: Hamilton, Bottas
Ferrari: Vettel, Leclerc
Red Bull: Verstappen, Kvyat
McLaren: Sainz, Norris
Renault: Ricciardo, Hulkenberg
Racing Point: Stroll, Perez
Haas: Magnussen, Joku? (tää toinen onkin vaikea)
Alfa Romeo: Räikkönen, Grosjean
Williams: Russell, Ocon
Aika vähän kyllä näytit ottavan huomioon formulamaailman faktoja ja pistelit sekaan uskoa ja toivoa...

En jaksa millään uskoa Oconin mersu paikkaan. Ocon joka ei kestänyt edes Perezin painetta kaudella 2018 + muut pään pimeämiset esim. Verstappenin voiton pilaaminen Brasiliassa ja nyt puhutaan, että kaveri menossa ajamaan mersua?
No jos Bottasin kaksi heikkoa kisaa on huono syy potkuille, niin ei yksi heikko kisa Oconillekaan voi olla kunnollinen syy ilman Mersu-paikkaa jäämiselle. Pérezin luoman paineen alla murtumisesta puhuminen on tilastojen valossa kyseenalaista, sillä Oconille kertyi viisi keskeytystä ja yksi tekninen diskaus Pertsan kahta vastaan. Okei, aika moni keskeytys näytti olevan kolariperusteinen mutta en minä muista, olivatko kolarit Oconin vai vastapuolen vika.

Aloin tuossa miettiä, että yksi syy Oconin palkkaamiselle olisi yksinkertaisesti sokea raivo siitä, että Red Bull yrittää houkutella tämän omaan talliinsa. Toto nähnee ennemmin Bottasin siirtyvän Rebbarille kuin että Mercedes-organisaation oma kasvatti loikkaa suoraan verivihollisen leiriin. Vielä nykyisillä näytöillä en usko, että Red Bull ottaisi enää uutta riskiä Kvyatin kanssa, ja Albon taas on selkeästi aivan liian raakile siihen vastuuseen. Puheet Vettelin loikasta takaisin "kotiin" ovat varsinkin ensi kauden osalta täyttä tuubaa. Pelkkä loikka itsessään voisi vielä käydä järkeen mutta kun niissä huhuissa puhuttiin Vettel–Verstappen-vaihtokaupasta. Ei, ei ja ei ja räkäinen nauru päälle. Ei Max edes taustajoukkojensa väitetystä Ferrari-fanaattisuudesta huolimatta voisi olla niin hullu, että lähtisi vaihtamaan hyvässä nosteessa olevan Red Bullin sekasorron partaalla huojuvaan Ferrariin pelkästään tallin pr-arvon vuoksi. Sellaiset manööverit säästetään siihen vaiheeseen uraa, kun omiin tilastoihin ollaan jo tyytyväisiä. Seitsemän GP-voiton miehenä Verstappen ei ole vielä edes kunnolla lunastanut sitä hypeä, mikä häneen on kohdistettu.

Katotaas ny mitä meinaavat. Joku huhu taannoin tyrkytti Hondan koneita Williamsille tulevaisuudessa.
Totta kai Williams etsii keinoja budjettivajeen leikkaamiseksi ja moottoreiden vaihtaminen halvempiin olisi yksi keino. Se onkin sitten eri kysymys, että kiinnostaako Hondaa toimittaa moottorit kolmannelle tallille. Williams olisi Hondalle uudenlainen rasite, sillä nykyiset asiakkaat ovat saman konsernin kaksi haaraa, joten kommunikointi ja kaikenlainen poliittinen suhmurointi on varmasti yksinkertaisempaa, koska kaikki tehdään emotallin ehdoilla. Autoissa on myös hyvin paljon samaa tekniikkaa eli rungon poikkeavista ominaisuuksista johtuvat moottoriviat ja muut ongelmat ovat vähemmän todennäköisiä. Ja jos Williamsilla päätetään karsia organisaatiota ja lopettaa ns. turhien osien rakentaminen in-house, niin niiden osien ostaminen Mersulta olisi mahdollista mutta Honda-asiakkaana tuskin saisivat mistään. Red Bull taisi tosin joskus kauan sitten myydä joitakin komponentteja Caterham-tallille kummankin ollessa Renaultin asiakkaita.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2375
Abstrakteja ideoita on ihan kiva heitellä ilmoille, kun ei mitenkään yritä pukea niitä käytännöksi. (Claire) Williams on kategorisesti kieltäytynyt tällaisesta B-talliasemasta, koska Williams on hänen mukaansa "ensisijaisesti F1-valmistaja" ja se haluaa suunnitella ja rakentaa omat osansa. Muussa tapauksessa varmasti talli olisi voinut jo pitkään hankkia vaihdelaatikon ja vaikkapa jousituksen Mersulta ihan rahalla.
Toki näin. Tylsäksi tämä keskustelu kävisi jos ei spekuloida saisi. Jossain vaiheessa se Williamsinkin kassa vaan väkisinkin kääntyy miinusmerkkiseksi tällaisilla tuloksilla, ja on mietittävä onkp nykyinen lähestymistapa se oikea juuri tähän hetkeen. Hyvä niin jos itse pystyvät vielä kurssinsa kääntämään, silloin nostan hattua isosti.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
(Claire) Williams on kategorisesti kieltäytynyt tällaisesta B-talliasemasta, koska Williams on hänen mukaansa "ensisijaisesti F1-valmistaja" ja se haluaa suunnitella ja rakentaa omat osansa. Muussa tapauksessa varmasti talli olisi voinut jo pitkään hankkia vaihdelaatikon ja vaikkapa jousituksen Mersulta ihan rahalla.
Niin, moni asia pysyy ennallaan kunnes muuttuu. Tarkoitan tällä sitä, että kyllä tuo tallin tarpominen suossa on ollut sitä luokkaa, että ei ole mitenkään poissuljettu mahdollisuus tallin omistajien todeta, että tosiasia on se, että vanhalla mallilla ei enää ykkösissä voi pärjätä. Eli se on joko ulos lajista tai uudenlainen toimintamalli.

Aloin tuossa miettiä, että yksi syy Oconin palkkaamiselle olisi yksinkertaisesti sokea raivo siitä, että Red Bull yrittää houkutella tämän omaan talliinsa. Toto nähnee ennemmin Bottasin siirtyvän Rebbarille kuin että Mercedes-organisaation oma kasvatti loikkaa suoraan verivihollisen leiriin.
Mersu ja Toto ovat osoittaneet jo pelkällä menestyksellään, että siinä organisaatiossa tehdään asiat jäänkylmästi faktojen kautta eikä tuollaiselle ferrarimaiselle "sokealla raivolla" tai muulle poukoilulle ole mitään sijaa. Pitää myös muistaa, että Totolla on itsellään pitkä historia Valtterin kanssa ja kyllähän Valtterikin on pitkään Mersun koneilla ajanut ja siten monessa mielessä jo "oman talon mies". Ja jos nyt ajatellaan vähän railakkaammiin, niin eihän ranskalaiset ja saksalaiset ole koskaan olleet ylimpiä ystäviä noin kulttuurisesti. Että kyllä rauhallinen suomalainen huomattavasti paremmin istuu Mersun kulttuuriseen pirtaan.

Ei Max edes taustajoukkojensa väitetystä Ferrari-fanaattisuudesta huolimatta voisi olla niin hullu, että lähtisi vaihtamaan hyvässä nosteessa olevan Red Bullin sekasorron partaalla huojuvaan Ferrariin pelkästään tallin pr-arvon vuoksi. Sellaiset manööverit säästetään siihen vaiheeseen uraa, kun omiin tilastoihin ollaan jo tyytyväisiä.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Eiköhän Verstappenit ole todenneet jo pelkästään Alonsoa ja Vetteliä katsomalla, että tuo talli ja italialainen mentaliteetti kyllä pilaa kuskin kuin kuskin menestyshaaveet mestaruuksista. Ainoa, joka tuonne voisi mennä jossain vaiheessa tietoisella riskillä on Hamilton, mutta enpä usko, että häntäkään kiinnostaisi lähteä siihen hullunmyllyyn mukaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Toki näin. Tylsäksi tämä keskustelu kävisi jos ei spekuloida saisi. Jossain vaiheessa se Williamsinkin kassa vaan väkisinkin kääntyy miinusmerkkiseksi tällaisilla tuloksilla, ja on mietittävä onkp nykyinen lähestymistapa se oikea juuri tähän hetkeen. Hyvä niin jos itse pystyvät vielä kurssinsa kääntämään, silloin nostan hattua isosti.
En nyt ihan satavarma ole, mutta ihan kuin otsikossa lukisi, että kuskispekulaatiot...:rolleyes:

Vaikka en Oconin enkä Verstappenin fani olekaan, niin edelleenkään en laittaisi Brasilian onnettomuutta täysin Oconin harteille. Kyseinen onnettomuus tuskin on vaikuttamassa yhtään mitään Oconin sijoittumiseen tai sijoittumattomuuteen kuskimarkkinoilla. Tuskin nuo harvapää tallinjohtajat edes muistavat koko asiaa, kun on niin paljon muutakin mietittävää.

Silloin kun Ocon vielä oli remmissä mukana Perezin kaverina, niin muistiin on syöpynyt kyllä kuva jossa häntä pidettiin tallikaveriaan lahjakkaampana. Hauskaa onkin se, ettei tämä syöpymä kulminoitunut kunnolla missään vaiheessa ja sitä jo silloin itsekseni ihmettelin. "Eikö se nyt edes Perezille pärjää..."

Toki kun kyseessä on kaksi tasaväkistä kaveria jotka ajavat samoista sijoista, niin yhteentörmäyksiltä ei voida välttyä. Kumpikaan kun ei tuntunut antavan helpolla periksi.

Vaikea on nähdä Valtteria Red Bullilla, mutta mun mielipidettä ei Horneri eikä Marko ole asiaan kysynyt. Sen voisi pitää varmana, ettei hän kovin helpolla kuitenkaan tyhjänpäälle jää.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
745
Marko on kyllä antanut Valtterista sen tason kommentteja, että tuskin pitää kummoisena kuskina, valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5731
No jos Bottasin kaksi heikkoa kisaa on huono syy potkuille, niin ei yksi heikko kisa Oconillekaan voi olla kunnollinen syy ilman Mersu-paikkaa jäämiselle. Pérezin luoman paineen alla murtumisesta puhuminen on tilastojen valossa kyseenalaista, sillä Oconille kertyi viisi keskeytystä ja yksi tekninen diskaus Pertsan kahta vastaan. Okei, aika moni keskeytys näytti olevan kolariperusteinen mutta en minä muista, olivatko kolarit Oconin vai vastapuolen vika.
2018 Ocon keskeytti teknisiin vikoihin Espanjassa ja Abu Dhabissa. Kolareihin kisat päättyivät Bakussa, Ranskassa ja Singaporessa, josta Oconin piikkiin pistäisin vain Bakun kolarin Kimin kanssa. Siihen päälle vielö diskaus jenkeissä.

Mielestäni aika hauskaa, että jotkut pitävät Oconia kolari- ja virheherkkänä kuskina, kun ajoi mm. 2017 keskikastin Force Indialla pisteille 18 kertaa 20:stä, ja ainoa keskeytys tuli Grosjeanin ajaessa kaverin pihalle Brasiliassa. Tuota ennen Ocon oli ajanut uransa ensimmäiset 27 kilpailua maaliin asti, joka on muuten F1:n ennätys.
 

Busso

Well-known member
Liittynyt
14.7.2019
Viestit
609
Korkeallehan asti tuo Bottas joka tapauksessa on päässyt jo nyt - F1 osakilpailuvoittajaksi asti. Harva kuljettaja pääsee edes F1:n asti ja vielä harvempi menestyy mainittavasti. On sentään saatu yksi suomalainen osakilpailuvoittaja lisää muiden suomalaisten rinnalle.

Mutta mestariksi asti pitäisi vielä ottaa iso loikka lisää, ja kysymys kuuluu, ollaanko jo nyt maksimissa. No, mehän ei sitä täältä foorumilta voida tietää. Mersu tietää, ja on ehkä siksi vaihtamassa Valtteria pois? Näin veikkaan, mutta mutuiluahan tätä tietenkin on.

Omasta mielestäni en pidä kovin validina sitä, saako Bottas vielä vuoden jatkon mersulle vai putoaako jo ensi kaudeksi johonkin muualle. Mikään ei viittaa siihen, että vaikka Valtteri ajaisi mersulla ensi vuonna, taistelisi hän maailmanmestaruudesta. Ei olla lähelläkään sitä tasoa. Olisin mielelläni väärässä.

Mielenkiintoisena pidän sitä kuka ajaa toista Red Bullia ensi vuonna. Red Bullilla on kilpailukykyinen kalusto, mutta se tarvitsisi kipeästi kaksi pisteitä tuovaa kuljettajaa mm-taistoon. Tallilla ei kuitenkaan ole ollut tapana palkata kovin paljon ns. ulkopuolisia mutta näinköhän Kvyat tai Albon ajaisi ensi kaudella Red Bullia? Albon on kova sälli, mutta ottavatko riskin että hänellekin käy "too much too soon" ja ura tuhoutuu? Kvyatin paluu olisi koomisen hauskaa mutta samalla jopa tietyllä tavalla reilua. :thumbup:
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4001
Red Bull ottaa Vettelin puhelinositon perusteella (soitto Marcolle että ajopaikkaa), parempaa kuskia ei ole heille tarjolla.
Ja Vettel haluaa soittaa Markolle päästäkseen Verstappenin ympärille rakennettuun talliin piestäväksi? Käyttäkää nyt herranjestas maalaisjärkeä.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2375
Liekö Oconissa houkuttaa vielä takavuosien menestys pikkuformuloissa joissa muuan Verstappen jäi taakse, mene ja tiedä. Taitaa noin muuten olla ainakin erittäin harvinaista jos ei jopa ennenkuulumatonta että kärkitalliin ajatellaan kuljettajaa välivuoden jälkeen, jos nyt maailmanmestarit jätetään laskuista? Keskiluokastahan noita löytyy toki jo sitten enemmän ja samoin rookie-kuskeja on nähty.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2515
Entäpä jos koko Bottas-Ocon -kuvio onkin pelkkää silmän lumetta ja oikeasti siellä onkin kulisseissa järjestetty Alonson tuloa toiseen autoon.. No ok, ei ehkä kauhean todennäköinen tai järkevä skenaario mutta ei nyt ihan totaalisen mahdotonkaan..
 

J.H

Member
Liittynyt
25.2.2016
Viestit
7
Entäpä jos koko Bottas-Ocon -kuvio onkin pelkkää silmän lumetta ja oikeasti siellä onkin kulisseissa järjestetty Alonson tuloa toiseen autoon.. No ok, ei ehkä kauhean todennäköinen tai järkevä skenaario mutta ei nyt ihan totaalisen mahdotonkaan..
Hyvin levolliselta hyvätuuliselta Bottas vaikutti Tulosruudun jutussa. Ajeli vähän vanhaa Williamsia Alastarolla ja antoi medialle haastatteluja.
Pitää muistaa että F1 on showta ja pysyypähän ainakin Mersu julkisuudessa tauon aikana kun Toto antaa vähän ymmärtää sitä sun tätä, kuka ajaa ensi kaudella. Media rakastaa tälläistä tilannetta kun ei anneta selviä vastauksia. Kaikki asiantuntijat varmoista tietolähteistään kertovat kuka ajaa missäkin.
Muuten oletteko huomanneet että Iltalehti Palomäen johdolla ruvenut antaa potkuja Bottakselle. Samaa teki vuosi tolkulla Kimille Ferrari aikoina. 😄 Noi Palomäen näkökulmat on parasta viihdettä. Melkoinen "asiantuntija".
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4001
Liekö Oconissa houkuttaa vielä takavuosien menestys pikkuformuloissa joissa muuan Verstappen jäi taakse, mene ja tiedä. Taitaa noin muuten olla ainakin erittäin harvinaista jos ei jopa ennenkuulumatonta että kärkitalliin ajatellaan kuljettajaa välivuoden jälkeen, jos nyt maailmanmestarit jätetään laskuista? Keskiluokastahan noita löytyy toki jo sitten enemmän ja samoin rookie-kuskeja on nähty.
Tässäkin pelkästään Mersu-kytköksen hyödyntäminen kyseessä ja lahjakkuudeen osoittaminen. Jos Oconilla ei olisi Mersu-kytköksiä niin Mersu, Ferrari tai Red Bull eivät edes katsoisi Oconia päin välivuoden jälkeen. Ihan ennen kuulumatonta että huipputalli harkitsee välivuotelaisen palkkaamista, jolla ei ole edes vyöllään ainuttakaan podiumia!
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8419
Sijainti
Vantaa
Tässäkin pelkästään Mersu-kytköksen hyödyntäminen kyseessä ja lahjakkuudeen osoittaminen. Jos Oconilla ei olisi Mersu-kytköksiä niin Mersu, Ferrari tai Red Bull eivät edes katsoisi Oconia päin välivuoden jälkeen. Ihan ennen kuulumatonta että huipputalli harkitsee välivuotelaisen palkkaamista, jolla ei ole edes vyöllään ainuttakaan podiumia!
Häkkinen lienee viimeisin. Toki hänetkin otettiin kolmeen viimeiseen kisaan ajamaan.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Muuten oletteko huomanneet että Iltalehti Palomäen johdolla ruvenut antaa potkuja Bottakselle. Samaa teki vuosi tolkulla Kimille Ferrari aikoina. �� Noi Palomäen näkökulmat on parasta viihdettä. Melkoinen "asiantuntija".
Huomattu joo. Samanlaista tuubaa mitä Kimin kohdalla totuttu aikoinaan. Varsinkin tässä: https://www.iltalehti.fi/formulat/a/5406691e-a6f6-44af-9cec-ed4f339a4b37

Esteban Ocon on edelleen tallin palkkalistoilla, ja todennäköisesti ranskalainen pystyisi vähintään samaan kuin Bottas.
Joo, Perezille hävinnyt ja välivuotta pitänyt kuski TODENNÄKÖISESTI ajaa yhtä hyvin tai paremmin kuin Bottas. :confused:

Aihetodisteiden mukaan voimme päätellä, ettei nastolalainen lämmittänyt renkaitaan ainakaan riittävästi.
Pari lukkojarrutusta oli siis aihetodisteet + se, että esim. Leclerc veivas lämmittelykierroksella rattia kuin hullu puuroa

Jossain kohtaa joku kysyi myös, pelkääkö maailmanmestari tallikaverinsa Bottaksen haastavan hänet tosissaan MM-taistoon.

Hamiltonin vastaus oli jokseenkin tyhjentävä. Hän katsoi ensin kysyjää pitkään ja halusi varmistaa, että kyse oli juuri Bottaksesta. Pieni epäuskoinen virne paljasti paljon enemmän kuin sitä seurannut F1-kielinen vastaus kaikkien kuskien vaarallisuudesta.
Kuulostaa ennemminki siltä, että Hamilton ei osannut reagoida typerään kysymykseen (kyseessä helmikuu ja testiviikot). Luultavasti Heikki Kullan kysymys, sillä on viime vuosina ollu todella typeriä kysymyksiä varsinkin Räikköselle noissa lehdistötilaisuuksissa.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5184
Häkkinen lienee viimeisin. Toki hänetkin otettiin kolmeen viimeiseen kisaan ajamaan.
Jos silloisen Mäkkärin laskee huipputalliksi, niin kyllä sitten on mainittava suuri legenda Fernando Alonsokin, joka ajoi yhden vuoden Minardia joukon hännillä, piti välivuoden kaudella 2002 ja sitten "suoraan" Renaultille ja GP-voittajaksi.

Oconin suoritukset pikkuformuloissa ovat olleet vakuuttavia ja siksi ymmärrän hyvin, että Mercedes harkitsee hänen palkkaamistaan. Ikääkin hänellä on vasta 22 vuotta eli ne Perez–Ocon-taistot käytiin silloin, kun hän oli 20–21-vuotias ja takana vasta puoli kautta kuppaisella Manorilla, missä hän siitä huolimatta haastoi hyvin tallikaverinaan ajaneen Wehrleinin, silloin Mersu-junnuja hänkin. Varoittavana esimerkkinä Totolle toimii kuitenkin hyvin tämä case Leclerc. Vaikka mies vaikutti ensimmäisissä kisoissa laittavan Vettelin polvilleen ja oli lähellä ottaa suvereenin voiton Bahrainissa, niin mm. juuri Bahrainin vastoinkäymisen jälkeen hän alkoi yliyrittää ja sortui typeriin virheisiin. Toto sanoi vasta ennen Saksan-kisaa, että Ferrarilla ja Red Bullilla on näköjään varaa palkata raakileita rattiin mutta Mercedesillä kuljettajien odotetaan suoriutuvan heti ja vakuuttavasti. He eivät halua koheltavia junnuja kuten Leclerc ja Verstappen.

Mutta ei Oconin roikottaminen mukana kuljettavalinnoissa ole pelkkää bluffia. Ocon jo aiemmin – väitetysti – menettänyt mahdollisuuksia sen vuoksi, ettei häntä olla oltu halukkaita vapauttamaan Mersun junnusopimuksesta. Luultavasti Toton paineet Oconin palkkaamiseen olisivat silti pienemmät, jos Oconille tarjottaisiin uutta sopparia Renault'n suunnalta. Toto on myös aiemmin kommentoinut niin, että jos Bottas saisi uuden jatkosopimuksen, niin se tarkoittaisi tallin menettävän Oconin ainakin 2–3 vuodeksi, mikä on normaalin sopimuskauden kesto muissa talleissa.

Tässäkin pelkästään Mersu-kytköksen hyödyntäminen kyseessä ja lahjakkuudeen osoittaminen. Jos Oconilla ei olisi Mersu-kytköksiä niin Mersu, Ferrari tai Red Bull eivät edes katsoisi Oconia päin välivuoden jälkeen. Ihan ennen kuulumatonta että huipputalli harkitsee välivuotelaisen palkkaamista, jolla ei ole edes vyöllään ainuttakaan podiumia!
Ei sillä välivuodella ole mielestäni merkitystä tässä tilanteessa. Oconia on pidetty aktiivisena niillä keinoilla, mitä tallilla on käytettävissään. Ainoa haitta on se, että nuorena kuskina Ocon olisi ehdottomasti tarvinnut sen vuoden kehittymiseen, mutta ei se tarkoita takapakin ottamista.
 
Viimeksi muokattu:

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Liekö Oconissa houkuttaa vielä takavuosien menestys pikkuformuloissa joissa muuan Verstappen jäi taakse, mene ja tiedä. Taitaa noin muuten olla ainakin erittäin harvinaista jos ei jopa ennenkuulumatonta että kärkitalliin ajatellaan kuljettajaa välivuoden jälkeen, jos nyt maailmanmestarit jätetään laskuista? Keskiluokastahan noita löytyy toki jo sitten enemmän ja samoin rookie-kuskeja on nähty.
Ei tuolla f3 mestaruudella voi olla enää minkäänlaista arvoa vaakakupissa. Ocon ajoi tuolloin premalle ja se talli on tainnut viedä kaikki mestaruudet tuossa sarjassa. Se pikemminkin on noloa että vaikka mestaruuden ottikin niin verstappen vei aina maaliin tullesaan Oconia kuin litran mittaa. Meinaan kun katsoo minkälaisessa tallissa Verstappen ajoi tuolloin, niin kyllä toinen erottuuu edukseen paremmin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8419
Sijainti
Vantaa
Jos silloisen Mäkkärin laskee huipputalliksi, niin kyllä sitten on mainittava suuri legenda Fernando Alonsokin, joka ajoi yhden vuoden Minardia joukon hännillä, piti välivuoden kaudella 2002 ja sitten "suoraan" Renaultille ja GP-voittajaksi.

Oconin suoritukset pikkuformuloissa ovat olleet vakuuttavia ja siksi ymmärrän hyvin, että Mercedes harkitsee hänen palkkaamistaan. Ikääkin hänellä on vasta 22 vuotta eli ne Perez–Ocon-taistot käytiin silloin, kun hän oli 20–21-vuotias ja takana vasta puoli kautta kuppaisella Manorilla, missä hän siitä huolimatta haastoi hyvin tallikaverinaan ajaneen Wehrleinin, silloin Mersu-junnuja hänkin. Varoittavana esimerkkinä Totolle toimii kuitenkin hyvin tämä case Leclerc. Vaikka mies vaikutti ensimmäisissä kisoissa laittavan Vettelin polvilleen ja oli lähellä ottaa suvereenin voiton Bahrainissa, niin mm. juuri Bahrainin vastoinkäymisen jälkeen hän alkoi yliyrittää ja sortui typeriin virheisiin. Toto sanoi vasta ennen Saksan-kisaa, että Ferrarilla ja Red Bullilla on näköjään varaa palkata raakileita rattiin mutta Mercedesillä kuljettajien odotetaan suoriutuvan heti ja vakuuttavasti. He eivät halua koheltavia junnuja kuten Leclerc ja Verstappen.

Mutta ei Oconin roikottaminen mukana kuljettavalinnoissa ole pelkkää bluffia. Ocon jo aiemmin – väitetysti – menettänyt mahdollisuuksia sen vuoksi, ettei häntä olla oltu halukkaita vapauttamaan Mersun junnusopimuksesta. Luultavasti Toton paineet Oconin palkkaamiseen olisivat silti pienemmät, jos Oconille tarjottaisiin uutta sopparia Renault'n suunnalta. Toto on myös aiemmin kommentoinut niin, että jos Bottas saisi uuden jatkosopimuksen, niin se tarkoittaisi tallin menettävän Oconin ainakin 2–3 vuodeksi, mikä on normaalin sopimuskauden kesto muissa talleissa.


Ei sillä välivuodella ole mielestäni merkitystä tässä tilanteessa. Oconia on pidetty aktiivisena niillä keinoilla, mitä tallilla on käytettävissään. Ainoa haitta on se, että nuorena kuskina Ocon olisi ehdottomasti tarvinnut sen vuoden kehittymiseen, mutta ei se tarkoita takapakin ottamista.
Miksei laskettaisi? 1993 moninkertainen osakilpailuvoittaja ja MM-kakkonen niin kuskeissa kuin talleissa. Kuskivalinnat tehtiin 93 perusteella eikä 94 menestystä peilaten. Kyllä välivuosi näkyy ratissa nuorilla. Häkkinen sortui useisiin virheisiin 93-94 kausilla välivuoden jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Toisaalta miksi Bottas sai jatkosopimuksen viime vuonna vaikka kausi 2018 oli kokonaisuudessaan paljon heikompi verrattuna tähän kauteen. Oishan sen Oconin voinut silloin jo palkata.

Ois ollu makeaa jos Bottas ei ois Unkarissa ollut startissa pehmeä ja blokannut rajummin Hämistä. Oiskohan mersu siitä tykännyt enemmän sitten.. Mielenkiintoinen loppukausi tulee jos Bottas saa tiedon ettei jatka mersulla ni jatkossa ei tarvii väistellä Hamiltonia radalla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4001
Jos silloisen Mäkkärin laskee huipputalliksi, niin kyllä sitten on mainittava suuri legenda Fernando Alonsokin, joka ajoi yhden vuoden Minardia joukon hännillä, piti välivuoden kaudella 2002 ja sitten "suoraan" Renaultille ja GP-voittajaksi.

Oconin suoritukset pikkuformuloissa ovat olleet vakuuttavia ja siksi ymmärrän hyvin, että Mercedes harkitsee hänen palkkaamistaan. Ikääkin hänellä on vasta 22 vuotta eli ne Perez–Ocon-taistot käytiin silloin, kun hän oli 20–21-vuotias ja takana vasta puoli kautta kuppaisella Manorilla, missä hän siitä huolimatta haastoi hyvin tallikaverinaan ajaneen Wehrleinin, silloin Mersu-junnuja hänkin. Varoittavana esimerkkinä Totolle toimii kuitenkin hyvin tämä case Leclerc. Vaikka mies vaikutti ensimmäisissä kisoissa laittavan Vettelin polvilleen ja oli lähellä ottaa suvereenin voiton Bahrainissa, niin mm. juuri Bahrainin vastoinkäymisen jälkeen hän alkoi yliyrittää ja sortui typeriin virheisiin. Toto sanoi vasta ennen Saksan-kisaa, että Ferrarilla ja Red Bullilla on näköjään varaa palkata raakileita rattiin mutta Mercedesillä kuljettajien odotetaan suoriutuvan heti ja vakuuttavasti. He eivät halua koheltavia junnuja kuten Leclerc ja Verstappen.

Mutta ei Oconin roikottaminen mukana kuljettavalinnoissa ole pelkkää bluffia. Ocon jo aiemmin – väitetysti – menettänyt mahdollisuuksia sen vuoksi, ettei häntä olla oltu halukkaita vapauttamaan Mersun junnusopimuksesta. Luultavasti Toton paineet Oconin palkkaamiseen olisivat silti pienemmät, jos Oconille tarjottaisiin uutta sopparia Renault'n suunnalta. Toto on myös aiemmin kommentoinut niin, että jos Bottas saisi uuden jatkosopimuksen, niin se tarkoittaisi tallin menettävän Oconin ainakin 2–3 vuodeksi, mikä on normaalin sopimuskauden kesto muissa talleissa.


Ei sillä välivuodella ole mielestäni merkitystä tässä tilanteessa. Oconia on pidetty aktiivisena niillä keinoilla, mitä tallilla on käytettävissään. Ainoa haitta on se, että nuorena kuskina Ocon olisi ehdottomasti tarvinnut sen vuoden kehittymiseen, mutta ei se tarkoita takapakin ottamista.
Mitä seuraavaksi, kehutaan Oconin karting-aikoja? Ne näytöt mitä Oconilla on, ne ovat rimpuilu Pereziä vastaan ja pisteissä molempina kausina kuokkaan. Ei tässä ole kyse muusta kuin Mersun halusta näyttää että heidänkin junnjohjelma tuottaa tulosta.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5184
Toisaalta miksi Bottas sai jatkosopimuksen viime vuonna vaikka kausi 2018 oli kokonaisuudessaan paljon heikompi verrattuna tähän kauteen. Oishan sen Oconin voinut silloin jo palkata.
Tietämätön argumentti. Bottasin jatkosopimus julkistettiin jo heinäkuussa. Oconilla oli tuolloin lukuisia neuvotteluyhteyksiä mm. McLarenille, Renaultille ja Force Indialle. FI vaihtoi omistajaa Strollin perheen vetämään konsortioon vasta elokuussa ja Pérezin jatko tallissa vahvistettiin lokakuussa. Hänelläkin oli tiettävästi muita vaihtoehtoja, joiden realisoituessa Ocon olisi voinut jäädä talliin. Bottasin sopimuksen jälkeen ovet alkoivat kuitenkin yksi kerrallaan sulkeutua ja lopulta Oconille jäi luu käteen. Mersu ja Toto Wolff ovat aina halunneet Oconin keräävän enemmän kokemusta pienemmissä talleissa, siksi hänet haluttiin ensisijaisesti muualle ja Bottas sai jäädä.

Miksei laskettaisi? 1993 moninkertainen osakilpailuvoittaja ja MM-kakkonen niin kuskeissa kuin talleissa. Kuskivalinnat tehtiin 93 perusteella eikä 94 menestystä peilaten. Kyllä välivuosi näkyy ratissa nuorilla. Häkkinen sortui useisiin virheisiin 93-94 kausilla välivuoden jälkeen.
Sinä syytät välivuotta, monet muut taas Häkkisen malttamattomuutta. Hän ajoi tallissa, jonka autolla oli voitettu osakilpailuita liki 15 vuotta putkeen, ja luonnollisesti halusi heti voittamaan itsekin. Enkä tiedä, mistä välivuodesta varsinaisesti edes puhut, sillä testikuljettajana Häkkinen oli luonnollisesti testannut McLarenia paljon. Sitä paitsi Wikipedian mukaan kausien 1993–1994 keskeytyksistä suurin osa oli teknisperusteisia ja suoria kolareita oli vain kolme.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös