Kuskispekulaatiot 2024

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2470
Hyvä pointti. Miksi tosiaan sabotoida auto niin, että se on luokkaa minardi. Eikö vähempi sabotointi olis järkevämpää? Laitetaan sen verran lisäpainoa, että on kutos sijalla tms. Tulee pisteitä, mutta ero pysyy schumiin selvänä.
Itse olen ajatellut tuota vähän niin, että Hockenheimin jälkeen on joltain taholta noussut ilmaan kysymyksiä, miksi Schumista maksetaan mitä maksetaan, kun näköjään tavan suomalainen keikkakuskikin tekee saman tuloksen. Hungaroringin jälkeen oli helppo sanoa, että tämän takia.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3773
Itse olen ajatellut tuota vähän niin, että Hockenheimin jälkeen on joltain taholta noussut ilmaan kysymyksiä, miksi Schumista maksetaan mitä maksetaan, kun näköjään tavan suomalainen keikkakuskikin tekee saman tuloksen. Hungaroringin jälkeen oli helppo sanoa, että tämän takia.
Noh, mutta kyllähän siellä Salolla luonnostaan oli vaihtelevan tasoisia suorituksia muutenkin. Tosin tuore kaveri tiimissä, mutta silti. Ei Schumilla noita ollut oikeastaan ikinä. Tuo Hungaroring toki muutenkin aivan yksittäisenä huomiona kun oli niin surkeaa meno koko vkl ajan. Olisi kiva kuulla mikä siellä oikeasti oli pielessä silloin.

Muutenkin olisi ollut mielenkiintoista nähdä Salo koko kauden ajan huipputiimissä. Oli lapsena minulle se suurempi suosikki suomalaisista mutta nyt aikuisena on vähän kelkka kääntynyt Mikojen välillä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6311
Noh, mutta kyllähän siellä Salolla luonnostaan oli vaihtelevan tasoisia suorituksia muutenkin. Tosin tuore kaveri tiimissä, mutta silti. Ei Schumilla noita ollut oikeastaan ikinä. Tuo Hungaroring toki muutenkin aivan yksittäisenä huomiona kun oli niin surkeaa meno koko vkl ajan. Olisi kiva kuulla mikä siellä oikeasti oli pielessä silloin.

Muutenkin olisi ollut mielenkiintoista nähdä Salo koko kauden ajan huipputiimissä. Oli lapsena minulle se suurempi suosikki suomalaisista mutta nyt aikuisena on vähän kelkka kääntynyt Mikojen välillä.
Salohan on aina mestari syyllistämään muita. Milloin ei joku jämätiimi päästä pois sopimuksesta. Olis muuten päässy. Millon sitä tätä ja tuota. Salo oli niin suuri talentti vissiin omasta mielestä että joku pikkutalli tyrrell ei päästänyt sopimuksesta pois edes rahaa vastaan. Vaikea uskoa. Jotenkin outo tarina. Sauberkin luopui Kimistä hyvään hintaan.

Salo on oiva rattimies, mutta ei lähellekään kimin ja häkkisen tasoa. Puhumattakaan schumacherin. Ei sen kummemmasta asiasta ole kyse.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1329
Itse olen ajatellut tuota vähän niin, että Hockenheimin jälkeen on joltain taholta noussut ilmaan kysymyksiä, miksi Schumista maksetaan mitä maksetaan, kun näköjään tavan suomalainen keikkakuskikin tekee saman tuloksen. Hungaroringin jälkeen oli helppo sanoa, että tämän takia.
Vaikka Salon Hockenheimin suoritus olikin loistava yksittäisenä kisana ja tuuraaja-statuksella, niin ei se nyt sentään Schumacherin veroista suoriutumista ollut. Häkkinen sitä kisaa hallitsi miten tahtoi kunnes varikkostoppi meni pahasti pitkästi ja myöhemmin vielä rengas räjähti. Ei Salolla ollut Häkkisen kyytiin mitään palaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4079
Mika Salohan oli erittäin haluttu kuljettaja huipputiimiinkin Tyrrell- vuosinaan.

Ferrari yritti saada Salon tiimiin jo kaudeksi 1996 Schumacherin tiimikaveriksi, ja uudestaan vielä kaudeksi 2000, mutta sopimus oli tehtynä Barrichellon kanssa.

Tuolloinhan myös puhuttiin, että Nokia alkaisi sponsoroimaan Ferraria kaudesta 2000 eteenpäin, mutta tätä ei lopulta koskaan tapahtunut.

Myös Williams harkitsi vakavasti Saloa tiimiin Jacques Villeneuven tallikaveriksi kaudeksi 1998, mutta päätyi lopulta jatkamaan Frentzenin kanssa.

Salo oli Formula 3-sarjassa aivan Häkkisen veroinen, ja Formula Fordeissa voitti Michael Schumacherin, joten miksei Salo olisi mukamas samaan myös F1:ssä tasavertaisella kalustolla?

Salohan tunnettiin siitä, että pystyi häntäpään kalustolla , Tyrrellillä ja Arrowsilla, myös satunnaisia pistesijoja haalimaan. Mitäpä sitten huippukalustolla? Voittoja ainakin
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4162
Mika Salohan oli erittäin haluttu kuljettaja huipputiimiinkin Tyrrell- vuosinaan.

Ferrari yritti saada Salon tiimiin jo kaudeksi 1996 Schumacherin tiimikaveriksi, ja uudestaan vielä kaudeksi 2000, mutta sopimus oli tehtynä Barrichellon kanssa.

Tuolloinhan myös puhuttiin, että Nokia alkaisi sponsoroimaan Ferraria kaudesta 2000 eteenpäin, mutta tätä ei lopulta koskaan tapahtunut.

Myös Williams harkitsi vakavasti Saloa tiimiin Jacques Villeneuven tallikaveriksi kaudeksi 1998, mutta päätyi lopulta jatkamaan Frentzenin kanssa.

Salo oli Formula 3-sarjassa aivan Häkkisen veroinen, ja Formula Fordeissa voitti Michael Schumacherin, joten miksei Salo olisi mukamas samaan myös F1:ssä tasavertaisella kalustolla?

Salohan tunnettiin siitä, että pystyi häntäpään kalustolla , Tyrrellillä ja Arrowsilla, myös satunnaisia pistesijoja haalimaan. Mitäpä sitten huippukalustolla? Voittoja ainakin
Onko noista Ferrarin yrityksistä jotain muuta faktaa kuin Salon sanomiset? Olen siis itse lukenut Salon kirjan ja se sai minut entistä vakuuttuneemmaksi että Salolla on ajouransa jutuissa lähes aina lapinlisää. Kirjassahan oli asioita, mitkä voi todistaa ihan tuloksia lukemalla & kisoja katsomalla höpöhöpöjutuiksi.

Jotain Salosta kertoo myös se fakta, että ajot Arrowsilla, Sauberilla ja Toyotalla jäivät yhden kauden mittaisiksi.

Ja ettei tule väärinkäsitystä, niin arvostan Saloa hyväksi formulakuskiksi ja kyllä aikanaan tuli aina tsempattua häntä. F1-tasolla kuitenkin pari steppiä sen ajan tähdistä Schumista ja Mikasta perässä, vaikka alemmissa luokissa näille pärjäsikin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4079
Onko noista Ferrarin yrityksistä jotain muuta faktaa kuin Salon sanomiset? Olen siis itse lukenut Salon kirjan ja se sai minut entistä vakuuttuneemmaksi että Salolla on ajouransa jutuissa lähes aina lapinlisää. Kirjassahan oli asioita, mitkä voi todistaa ihan tuloksia lukemalla & kisoja katsomalla höpöhöpöjutuiksi.

Jotain Salosta kertoo myös se fakta, että ajot Arrowsilla, Sauberilla ja Toyotalla jäivät yhden kauden mittaisiksi.

Ja ettei tule väärinkäsitystä, niin arvostan Saloa hyväksi formulakuskiksi ja kyllä aikanaan tuli aina tsempattua häntä. F1-tasolla kuitenkin pari steppiä sen ajan tähdistä Schumista ja Mikasta perässä, vaikka alemmissa luokissa näille pärjäsikin.
Vaikea tietysti löytää aineistoa/materiaalia noin kaukaa, kun nettikin oli ysärillä vielä lapsenkengissä. Lähinnä tuon ajan autourheilulehdistä sai aikanaan noista jutuista lukea.

Mutta tuosta Nokia ja Ferrari-yhteistyöstä voisi (tätä ei siis tapahtunut) päätellä, että Nokia olisi halunnut Salon Schumacherin kaveriksi. Olihan Nokia sponsoroinut aiemmin Tyrrelliä Salon ajaessa siellä.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/2009090310182718

https://yle.fi/a/3-9324779

f1-mika-salo-tyrrell-yamaha-gp-di-monaco-1995-m275y8.jpg
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8725
Sijainti
Vantaa
Kyllä 1995 -1999 oli useasti juttua, että Ferrari olisi kiinnostunut Salosta. Jossain vaiheessa taisi Ken Tyrrell olla esteenä ja tästä oli muuallakin juttua kuin Salon suu. Noin vanhoja uutisia on vaikea löytää mistään kuin paperilehdistä. Salo oli luonteeltaan aika mutkikas, koska suututti Toyotan ja Sauberin kanssa meni sukset ristiin. Arrowsin Tom Walksinsaw lupaili kaikille sitä sun tätä, ja rahapussihan Salon Arrowsilta ulos ajoi.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4079
Onko noista Ferrarin yrityksistä jotain muuta faktaa kuin Salon sanomiset? Olen siis itse lukenut Salon kirjan ja se sai minut entistä vakuuttuneemmaksi että Salolla on ajouransa jutuissa lähes aina lapinlisää. Kirjassahan oli asioita, mitkä voi todistaa ihan tuloksia lukemalla & kisoja katsomalla höpöhöpöjutuiksi.

Jotain Salosta kertoo myös se fakta, että ajot Arrowsilla, Sauberilla ja Toyotalla jäivät yhden kauden mittaisiksi.

Ja ettei tule väärinkäsitystä, niin arvostan Saloa hyväksi formulakuskiksi ja kyllä aikanaan tuli aina tsempattua häntä. F1-tasolla kuitenkin pari steppiä sen ajan tähdistä Schumista ja Mikasta perässä, vaikka alemmissa luokissa näille pärjäsikin.
Jotain löysin kun ongin tarpeeksi syvältä. Keskustelufoorumi kyseessä vuodelta 2002.

https://forums.autosport.com/topic/39372-why-didnt-mika-salo-get-more-f1-seats/

Screenshot_20231025_153002_Chrome.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4079
Ajatellaanpa, että Salo olisi ajanut Ferrarilla Schumacherin tiimikaverina kaudesta 1996 lähtien. Minkälaiseksi arvelette Salon urasta tulleen? Olisiko mies kyennyt haastamaan Schumacheria?

Kaudella 1999 olisi jokatapauksessa ollut kutkuttavan nähdä Salo ja Häkkinen mestaruustaistelussa Schumacherin loukkaannuttua Silverstonessa.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2302
Muuttuiko tämäkin nyt tämmöiseksi Täällä muistelemme menneitä -ketjuksi?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6311
Niin. Mikäli Salo olisi oikeasti ollut sen luokan megatalentti kuin itse kertoo olevansa tai porukka luulee, niin ferrari olisi aukaissut kukkaroa sen verran paljon, että pieni Tyrrell tiimi suostuu purkamaan sopimuksen. Jokaisella tiimillä on hinta millä luopuu juniorista. Kimin tapauksessa Sauberilla oli poikkeuksellisen kova hinta, mutta hinta löytyi. On höpöä väittää ettei pienen budjetin Tyrrelille olisi iso raha kelvannut. Tätä tarjousta koskaan ei vain tullut.

Luulen, että kyse on siitä että Ferrari kysyi että hei lähtiskö tuo jäbä teiltä halvalla schumin kaveriksi ja samalla näemme onko potentiaalia. Ken on sanonut, että ei. Ferrari on todennut, että ei tuo ole niin kova talentti että alamme maksamaan jotain 20 miljoonaa plus tuulitunneli tehtaalla kuviota, että olkoot. Salon mukaan Ferrari yritti viimeiseen asti. Noh miksei sitten tarjonnut riittävää rahaa jolla Kenin mieli olis muuttunut?

Jokainen suomalainen ei ole automaattisesti huippuhyvä kuten ei jokainen saksalainenkaan.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6311
Onko noista Ferrarin yrityksistä jotain muuta faktaa kuin Salon sanomiset? Olen siis itse lukenut Salon kirjan ja se sai minut entistä vakuuttuneemmaksi että Salolla on ajouransa jutuissa lähes aina lapinlisää. Kirjassahan oli asioita, mitkä voi todistaa ihan tuloksia lukemalla & kisoja katsomalla höpöhöpöjutuiksi.

Jotain Salosta kertoo myös se fakta, että ajot Arrowsilla, Sauberilla ja Toyotalla jäivät yhden kauden mittaisiksi.

Ja ettei tule väärinkäsitystä, niin arvostan Saloa hyväksi formulakuskiksi ja kyllä aikanaan tuli aina tsempattua häntä. F1-tasolla kuitenkin pari steppiä sen ajan tähdistä Schumista ja Mikasta perässä, vaikka alemmissa luokissa näille pärjäsikin.
Juuri näin. Salo oli pätevä rattimies luokkaa hulkenberg, mutta ei koskaan mestariainesta tai mikään poikkeuksellinen talentti mistä tiimit kilpailee verisesti.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8725
Sijainti
Vantaa
Niin. Mikäli Salo olisi oikeasti ollut sen luokan megatalentti kuin itse kertoo olevansa tai porukka luulee, niin ferrari olisi aukaissut kukkaroa sen verran paljon, että pieni Tyrrell tiimi suostuu purkamaan sopimuksen. Jokaisella tiimillä on hinta millä luopuu juniorista. Kimin tapauksessa Sauberilla oli poikkeuksellisen kova hinta, mutta hinta löytyi. On höpöä väittää ettei pienen budjetin Tyrrelille olisi iso raha kelvannut. Tätä tarjousta koskaan ei vain tullut.

Luulen, että kyse on siitä että Ferrari kysyi että hei lähtiskö tuo jäbä teiltä halvalla schumin kaveriksi ja samalla näemme onko potentiaalia. Ken on sanonut, että ei. Ferrari on todennut, että ei tuo ole niin kova talentti että alamme maksamaan jotain 20 miljoonaa plus tuulitunneli tehtaalla kuviota, että olkoot. Salon mukaan Ferrari yritti viimeiseen asti. Noh miksei sitten tarjonnut riittävää rahaa jolla Kenin mieli olis muuttunut?

Jokainen suomalainen ei ole automaattisesti huippuhyvä kuten ei jokainen saksalainenkaan.
Jostain olin lukevinani aikanaan, että Tyrrell oli katkera Alesin menettämisestä. Tyrrell piti kiinni Salosta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3773
Ihan ketjun otsikkoon liittyen. Joko Sargeant vahvistettiin jatkoon? Nyt kaksi edellistä viikonloppua ihan ok tekemistä, mutta kyllähän kokonaisuutena jälki tällä kaudella ollut karmeata.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4162
Tuo Nokia juttu oli uutta tietoa, kiitoksia vaan arkistojen kaivelemisesta.

Salon "Ferrarijuttuja" vielä sivuten, että Ferrarihan osti Irvinen ulos Jordanin sopparista 1995.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4162
Ihan ketjun otsikkoon liittyen. Joko Sargeant vahvistettiin jatkoon? Nyt kaksi edellistä viikonloppua ihan ok tekemistä, mutta kyllähän kokonaisuutena jälki tällä kaudella ollut karmeata.
Ei taida mitään virallista olla vielä. Jos vahvistetaan niin perusteina pakko olla todella iso säkillinen dollareita ja kansallisuus. Suorittaminen ollut huonompaa kuin Latifilla aikanaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5164
Juuri näin. Salo oli pätevä rattimies luokkaa hulkenberg, mutta ei koskaan mestariainesta tai mikään poikkeuksellinen talentti mistä tiimit kilpailee verisesti.
Toinen sentään ollut palkintopallilla ja ajanut pikkutallinkin autolla ihan kelvollisesti. Salolla 111 GP:tä ja 2 palkintosijaa, kun taas Hulkenbergillä 202 GP:tä ja nolla palkintosijaa.
 
Ylös