Kyllä työ tekijänsä löytää - PT 2

oldez

Well-known member
En asialla älämöinyt, sisältää liikaa jarna-ansoja.

No, turkistarhaus on ala, jonka poistumisesta en olisi yhtään suruinen, vaikka se työpaikkojen menetyksiä tarkoittaakin.

Sori, renenero.
Fiksut tyypit olisivat sijoittaneet ekologisesti tuotettuun keinoturkisbisnekseen sen sijaan että yrittää taistella kuolevan alan puolesta.

Tolerantti

Well-known member
En myöskään halua käynnistää turkisjarnaa. Sen vain totean, että Pohjanmaalla, missä tarhauksen keskittymä on, alan liikevaihto on 500 miljoonaa - miljardi euroa vuodessa. Suurin osa on vientikauppaa. Että mistään näpertelystä ei ole kyse, ei edes valtakunnan tasolla mitaten.

Olen käynyt tarhoilla, vieraana. On esitelty häkkejä, ruokintaa, nahoitusta, nahkojen jalostusta jne. Kyseessä on erittäin ammattimaisesti hoidettu ala. Jos ei ole ammattimainen, on hetkessä entinen tarhaaja. Eläimet vaikuttivat tyytyväisiltä ja hyvinvoivilta. Jos eläin ei ole hyvinvoiva, ei sen turkkikaan mihinkään kelpaa.

Örfil

Guest
Mikään ei lämmitä enempää kuin ahtaassa häkissä ja tapettavaksi kasvatettu eläimen turkis hattuna.

Se, että se on iso bisnes, ei tarkoita että se on oikein. Karskina esimerkkinä vaikka että jos kehitettäisiin miljardibisnes lampunvarjostimista, joiden nahka on tummarotuisen ihmisen, niin se ei olisi moraalisesti kestävää tai edes tarpeellista. Kyse on nykyihmiselle täysin turhasta asiasta ja siksi entisaikojen turkiskäyttöön ei voida edes verrata. Ja ne eläimet olivat silloin vapaita.

Muutoin yhdyn Alberttiin, mutta vain kuvainnollisesti.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
En halua käynnistää turkisjarlaa, mutta tässä aiheessa vaikuttaisi olevan kosolti fingerporismeille vielä koskematonta peltoa kynnettäväksi ja supeja nylettäväksi.

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Sijainti
Vantaa
Itse koen alan yhtenä muiden joukossa ja duuni kuin duuni. Ihminen on kuitenkin jo ammoisista ajoista lähtien kasvattanut ja tarhannut eläimiä eikä sen pitäisi olla mitenkään outoa. Itse en halua alan loppuvan siitä syystä, että niin moni maahanmuuttajataustainen jäisi työttömäksi.

Örfil

Guest
Minusta turkistarhaus on ihan hanurista ja kaikkea ei pitäisi sallia, koska *työpaikat *. Ilmoittelen, jos muutan joskus mielipiteeni.

Estate

Well-known member
Itse koen alan yhtenä muiden joukossa ja duuni kuin duuni. Ihminen on kuitenkin jo ammoisista ajoista lähtien kasvattanut ja tarhannut eläimiä eikä sen pitäisi olla mitenkään outoa. Itse en halua alan loppuvan siitä syystä, että niin moni maahanmuuttajataustainen jäisi työttömäksi.
Ihminen on ammoisina aikoina tehnyt myös paljon sellaista, jota nykyaikana ei tulisi mieleenkään hyväksyä. Eipä tarvitse kauas mennä, kun orjat olivat vielä ihan ok. Senkin loppumisen seurauksena jäi paljon maahanmuuttajataustaisia työttömiksi. :rolleyes:

jjv

Arschloch
Kärpäslätkäteollisuus se vasta moraalitonta onkin!

Albert Oil

Hippi ja juntti
Sijainti
Korviesi välissä
Ihminen on ammoisina aikoina tehnyt myös paljon sellaista, jota nykyaikana ei tulisi mieleenkään hyväksyä. Eipä tarvitse kauas mennä, kun orjat olivat vielä ihan ok. Senkin loppumisen seurauksena jäi paljon maahanmuuttajataustaisia työttömiksi. :rolleyes:
Olin tulossa sanomaan tätä mutta Estis oli nopeampi ja lyyriseltä ilmaisultaan kerkeämpi.

Örfil

Guest
Orjista en ole nyt ihan varma, kun moni on ilmoittautunut nykyäänkin tekevänsä orjatyötä.

Örfil

Guest
Tästä muistuikin mieleen tekuajat, olenhan opiskellut orja-alaa.