Kypärät 2013

  • Viestiketjun aloittaja mjs
  • Aloituspäivämäärä

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Onhan toi Alonso merkkipaalu kypärä tosiaan melko turhaa kun oikeestihan Schumi on edellä. Muistanko väärin että Vettelillä on joskus ollu kypärässään kaikki uransa voitot? No antaa juhlijoiden juhlii, ehkä Marussian ja Cateringin kuskit voivat pistää isot mainokset kypäriinsä jos sattuvat saamaan yhden pisteen :D

Alonsolta ainakin tuommoinen(kin) taisi olla ja muistaakseni Monacossa tällä kaudella. :rolleyes:


Voi.. hitsin vitsit. :D Sanattomaksi vetää tällainen logiikaton logiikka.

Noh, eipä siinä Alonson ennätyksen vähättelemisessä ole sen enempää logiikkaa, kuin Vettelin voittojen tai samaisen kuljettajan toisen päähänpinttymän vähättelemisessä ja sehän tässä minun pointtini olikin.

Ajat muuttuvat, tilastot romuttuvat ja siitä huolimatta mm. Vettel laskelmoidusti rohmuaa kisan nopeimpia kierroksia tällä auton ja renkaiden säästely aikakaudella ennätyksen kiilto silmissä jokaisen kisan lopussa, vaikka tiimi jatkuvasti muistuttaa käyttämään järkeään. Toisille (kuten näille kahdelle kuljettajalle) nuo numerot nyt vaan sattuu olemaan se porkkana tässä lajissa.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Noh, eipä siinä Alonson ennätyksen vähättelemisessä ole sen enempää logiikkaa, kuin Vettelin voittojen tai samaisen kuljettajan toisen päähänpinttymän vähättelemisessä ja sehän tässä minun pointtini olikin.
:wall: Pointtisi nyt vain on yksiselitteisesti typerä ja siinä oleva logiikka virheellistä. Sen sijaan Alonson naurettavan "ennätyksen" vähättely on täysin perusteltua ja perustuu järkevään logiikkaan. Se on nimittäin määritelmällisesti omenien vertaamista päärynöihin jos verrataan Alonson keräämiä pisteitä Schumacherin pisteisiin. Jos et tätä ymmärrä, on häpeä yksin sinun. Pahoitteluni.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
:wall: Pointtisi nyt vain on yksiselitteisesti typerä ja siinä oleva logiikka virheellistä. Sen sijaan Alonson naurettavan "ennätyksen" vähättely on täysin perusteltua ja perustuu järkevään logiikkaan. Se on nimittäin määritelmällisesti omenien vertaamista päärynöihin jos verrataan Alonson keräämiä pisteitä Schumacherin pisteisiin. Jos et tätä ymmärrä, on häpeä yksin sinun. Pahoitteluni.

No joo joo.

Nykyinen pistelaskujärjestelmä on ollut voimassa kaudesta 2010? Eikö?

Schumi palasi ykkösiin samaisella kaudella? Eikö?

Eli se mitä Alonso on tuosta Schumiin verrattuna epäreilua hyötyä saanut on vain tämän kuluvan kauden verran, että ajan kysymys se vain on, kun Alonso ottaa ennätyksen haltuunsa myös vanhalla pistelaskujärjestelmällä laskettuna ja tämä helpottuu entisestään, mikäli kalenteria venytetään suunnitelmien mukaisesti, jne.. Toistan: Ajat muuttuvat.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Itse näen tässä "juhlakypärässä" jälleen vahvan ripauksen Fernandon viljelemää itseironiaa, joka usein jää huomaamatta laput silmillä kulkevilta putkiaivoilta. Kyllä tällä varmasti halutaankin piruilla juuri näille tosikoille - siinä aika hyvin onnistuen.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eli se mitä Alonso on tuosta Schumiin verrattuna epäreilua hyötyä saanut on vain tämän kuluvan kauden verran, että ajan kysymys se vain on, kun Alonso ottaa ennätyksen haltuunsa myös vanhalla pistelaskujärjestelmällä laskettuna ja tämä helpottuu entisestään, mikäli kalenteria venytetään suunnitelmien mukaisesti, jne.. Toistan: Ajat muuttuvat.
Entä Shumacherin kaudet 1991-2000 jolloin oli pistelaskujärjestelmä: 10, 6, 4, 3, 2, 1 (1991-2002). Ei se ole pelkästään tästä kaudesta kyse, jossa Alonsolla jo 207 pistettä. Kokonaisuudessa uudella syteemillä 994, eli yli 60% kaikista pisteistä. Eipä taida olla Schumilla toi prosentti ihan noin kovaa luokkaa :rolleyes: (Edit : Shumilla se on ~12%)

Ei Alonsolla itsellä ole välttämättä mitään tekemistä ton kypärämaalauksen kanssa. Markkinamiesten tekosia veikkaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Itse näen tässä "juhlakypärässä" jälleen vahvan ripauksen Fernandon viljelemää itseironiaa, joka usein jää huomaamatta laput silmillä kulkevilta putkiaivoilta. Kyllä tällä varmasti halutaankin piruilla juuri näille tosikoille - siinä aika hyvin onnistuen.
Voisinpa uskoa tuohon, silloin tuossa olisi kieltämättä hyvä ironinen meininki, josta pidän. Ikävä kyllä Alonsosta saamani kuva (median kautta toki) ei millään tavalla tue sitä, että tästä herrasta löytyisi tuollaista piirrettä. Kovin tuntuu ottavan itsensä vakavasti eikä itseironiaa ole juuri näkynyt. Korjatkaa jos olen väärässä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei Alonsolla itsellä ole välttämättä mitään tekemistä ton kypärämaalauksen kanssa. Markkinamiesten tekosia veikkaisin.
Tuota, mitä? Ai kuskilla ei olisi mitään tekemistä sen kaikkein henkilökohtaisimman varusteen ulkoasun kanssa...? Kautta historian kypärän design on se yksi suorituskykyyn vaikuttamaton asia, johon kuskit ovat kiinnittäneet kaikkein eniten huomiota. Yksikään muutos kypärän ulkoasuun ei tapahdu ilman kuskin nimenomaista tahtoa ja hyväksyntää. Sponssitarrat ovat toinen tarina, mutta kyllä niistäkin keskustellaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eli se mitä Alonso on tuosta Schumiin verrattuna epäreilua hyötyä saanut on vain tämän kuluvan kauden verran, että ajan kysymys se vain on, kun Alonso ottaa ennätyksen haltuunsa myös vanhalla pistelaskujärjestelmällä laskettuna ja tämä helpottuu entisestään, mikäli kalenteria venytetään suunnitelmien mukaisesti, jne.. Toistan: Ajat muuttuvat.
Hei, pysähdypäs nyt hetkeksi ja mieti asiaa vähän tarkemmin. Et voi verrata kahden kuskin urallansa saamia pisteitä 1:1 toisiinsa, ellei molempien osalta käytetä kautta linjan samaa pistejärjestelmää. Miten voi olla, että Alonson voitto vuonna 2013 on 2,5 kertaa arvokkaampi kuin Schumacherin voitto vuonna 2000? Tai Alonson kuudes tila vuonna 2010 peräti kahdeksan kertaa arvokkaampi kuin Schumin kuudes tila jossain kisassa vuonna 1998? Onko tuollaiseen eroon perustuva vertailu todella mielestäni reilua ja tarkoituksenmukaista? Ihan oikeasti nyt.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Voisinpa uskoa tuohon, silloin tuossa olisi kieltämättä hyvä ironinen meininki, josta pidän. Ikävä kyllä Alonsosta saamani kuva (median kautta toki) ei millään tavalla tue sitä, että tästä herrasta löytyisi tuollaista piirrettä. Kovin tuntuu ottavan itsensä vakavasti eikä itseironiaa ole juuri näkynyt. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ei ainakaan itsellä mitään lisättävää tai korjattavaa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuota, mitä? Ai kuskilla ei olisi mitään tekemistä sen kaikkein henkilökohtaisimman varusteen ulkoasun kanssa...? Kautta historian kypärän design on se yksi suorituskykyyn vaikuttamaton asia, johon kuskit ovat kiinnittäneet kaikkein eniten huomiota. Yksikään muutos kypärän ulkoasuun ei tapahdu ilman kuskin nimenomaista tahtoa ja hyväksyntää. Sponssitarrat ovat toinen tarina, mutta kyllä niistäkin keskustellaan.
Kuskin tahtoa se ei vaadi, hyväksynnän varmaan vaatii. Hyväksyntää kuskilta ei liene vaikea saada, kun se on molempien etu. Tollaiset on juurikin sitä mitä markkinointipuoli tekee. "Laitetaan Alonsolle suraavaan kisaan ennätyspisteiden määrä, niin saadaan mukavasti ylimääräistä näkyvyyttä".

Kuskit tuskin jaksaa vaivata päätänsä kovinkaan kypäränsä desingilla. Sinne annetaan jotkut pointit mitä värejä laitetaan ja mitä halutaan säilyttää, loput tekee ihan muut ihmiset. Vettelinkin jatkuvat värinvaihdot on pelkästään sitä, että sillä saadaan näkyvyyttä, kun aina ollaan katsomassa millainen kypärä sillä nyt on. Sitten siellä kivasti sponsoritarrat näkyy samalla.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kuskit tuskin jaksaa vaivata päätänsä kovinkaan kypäränsä desingilla. Sinne annetaan jotkut pointit mitä värejä laitetaan ja mitä halutaan säilyttää, loput tekee ihan muut ihmiset.
Tietysti kuskista riippuva asia. Monet, käsittäkseni muun muassa Alonso ovat hyvinkin tarkkoja värityksen ja designin suhteen.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tietysti kuskista riippuva asia. Monet, käsittäkseni muun muassa Alonso ovat hyvinkin tarkkoja värityksen ja designin suhteen.
Juuri näin. Ylivoimaisesti suurin osa kuskeista on todella tarkkoja kypäristään. Kysykää keneltä tahansa kypärämaalarilta. Siellä kuulkaa viilataan värisävyjä ja mikroskooppisen pieniä yksityiskohtia sellaisella pieteetillä, ettei uskoisikaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Juuri näin. Ylivoimaisesti suurin osa kuskeista on todella tarkkoja kypäristään. Kysykää keneltä tahansa kypärämaalarilta. Siellä kuulkaa viilataan värisävyjä ja mikroskooppisen pieniä yksityiskohtia sellaisella pieteetillä, ettei uskoisikaan.
Vaikka noin olisikin, niin se on edelleen muiden päänvaiva kuin kuskin. Kuskin tarvitsee vain hyväksyä se.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Vaikka noin olisikin, niin se on edelleen muiden päänvaiva kuin kuskin. Kuskin tarvitsee vain hyväksyä se.
En ymmärrä, mitä ajat tuolla "päänvaivalla" takaa. Kuski on se, joka pääsääntöisesti designin suuntaviivat vetää ja joka siten vastaa sen yleisilmeestä ja luonteesta. Hän kertoo maalarille minkä tyyppisen ja millä teemalla haluaa kypäränsä maalattavan sekä sen jos haluaa sinne jotain tiettyjä elementtejä. Tämän perusteella maalari sitten luonnostelee vaihtoehtoja, joista joko joku on suoraan kuskin mieleen tai sitten siitä lähdetään jatkoluonnostelemaan lopullista versiota. On toki myös kuskeja, jotka jopa itse piirtävät kypäränsä tai ainakin ohjeistavat sen lähes valmiiksi asti maalarille. Ja pieni prosentti on sitten niitä, jotka antavat maalarille lähes täysin vapaat kädet.

Ja edelleen: suurin osa kuskeista on hyvin tarkkoja kypärien ulkoasusta eivätkä todellakaan "vain hyväksy" jonkun muun tekemään designia. Sinä olet ilmeisesti ihan sivustakatsoja asian suhteen kun taas itse tiedän asiasta ihan oikeasti. Kannattaa nyt vain uskoa. Ja jos et usko minua, mene kysymään ammattilaiselta. Saat saman vastauksen.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
En ymmärrä, mitä ajat tuolla "päänvaivalla" takaa. Kuski on se, joka pääsääntöisesti designin suuntaviivat vetää ja joka siten vastaa sen yleisilmeestä ja luonteesta. Hän kertoo maalarille minkä tyyppisen ja millä teemalla haluaa kypäränsä maalattavan sekä sen jos haluaa sinne jotain tiettyjä elementtejä. Tämän perusteella maalari sitten luonnostelee vaihtoehtoja, joista joko joku on suoraan kuskin mieleen tai sitten siitä lähdetään jatkoluonnostelemaan lopullista versiota. On toki myös kuskeja, jotka jopa itse piirtävät kypäränsä tai ainakin ohjeistavat sen lähes valmiiksi asti maalarille. Ja pieni prosentti on sitten niitä, jotka antavat maalarille lähes täysin vapaat kädet.

Ja edelleen: suurin osa kuskeista on hyvin tarkkoja kypärien ulkoasusta eivätkä todellakaan "vain hyväksy" jonkun muun tekemään designia. Sinä olet ilmeisesti ihan sivustakatsoja asian suhteen kun taas itse tiedän asiasta ihan oikeasti. Kannattaa nyt vain uskoa. Ja jos et usko minua, mene kysymään ammattilaiselta. Saat saman vastauksen.
Lueppas uudestaan mitä olen aiemmin kirjoittanut tossa ylhäällä. Jauhat ihan samoja asioita mistä olen jo kertonut. Toisekseen aluperäinen pointtini Alonson "pistekypärästä" ei liity näihin asioihin mitenkään, kun sanoin että Alonsolla itsellään ei välttämättä ole mitään tekemistä sen asian kanssa.

Haluaisin tietää, mihin noin sun tietos perustuu, että voit sanoa: "suurin osa kuskeista on hyvin tarkkoja kypärien ulkoasusta eivätkä todellakaan "vain hyväksy" jonkun muun tekemään designia".

Uskoisin kyllä, että maalareille onnetaan paljonkin vapauksia tuoda omia ideoitaan kypäriin, ne tietyt jutut ovat siellä kuskin halusta. Muuten ei olisi mitään väliä kuka kypärän maalaa. Siitä tietyn maalarin tyylistä ja ideoista vain pidetään ja siksi häntä käytetään.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Lueppas uudestaan mitä olen aiemmin kirjoittanut tossa ylhäällä. Jauhat ihan samoja asioita mistä olen jo kertonut. Toisekseen aluperäinen pointtini Alonson "pistekypärästä" ei liity näihin asioihin mitenkään, kun sanoin että Alonsolla itsellään ei välttämättä ole mitään tekemistä sen asian kanssa.

Haluaisin tietää, mihin noin sun tietos perustuu, että voit sanoa: "suurin osa kuskeista on hyvin tarkkoja kypärien ulkoasusta eivätkä todellakaan "vain hyväksy" jonkun muun tekemään designia".

Uskoisin kyllä, että maalareille onnetaan paljonkin vapauksia tuoda omia ideoitaan kypäriin, ne tietyt jutut ovat siellä kuskin halusta. Muuten ei olisi mitään väliä kuka kypärän maalaa. Siitä tietyn maalarin tyylistä ja ideoista vain pidetään ja siksi häntä käytetään.
Kiitos, ymmärrän kyllä tarpeeksi hyvin ensimmäiselläkin lukemalla. Sanoit, että kuskit tuskin juuri päätänsä vaivaavat kypärien designilla ja se on jo sellaisenaan täysin väärä käsitys. Jälleen kerran: ammattikuskit ovat useimmiten todella tarkkoja kypäristään, eivätkä todellakaan vain heitä maalarille paria väriä ja sitten vain hyväksy lopputulosta vaan se on todella tiivistä yhteistyötä ja usein kuskit hoitavat myös suurimman osan suunnittelutyöstä, jonka maalari sitten vain toteuttaa ammattimaisesti.

Lähde? Olen keskustellut yhden kovan tason kypärämaalarin (ehkäpä joku arvaakin kenen) kanssa kattavasti aiheesta erään työkeikan yhteydessä ja viesti oli selvä: kypärä on kuskeille ns. henkimaailman asioita ja siihen todella käytetään aikaa ja vaivaa. Ei todellakaan ole sama, millaisella kypärällä henkensä laittaa alttiiksi joka vkonloppu. Aina on poikkeuksia mutta nyt puhutaankin pääsäännöstä.

Lopeta nyt jo jankkaus, asia on tällä käsitelty omalta osaltani. Faktat on faktoja ja sun mielipiteet vääriä :)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kiitos, ymmärrän kyllä tarpeeksi hyvin ensimmäiselläkin lukemalla. Sanoit, että kuskit tuskin juuri päätänsä vaivaavat kypärien designilla ja se on jo sellaisenaan täysin väärä käsitys. Jälleen kerran: ammattikuskit ovat useimmiten todella tarkkoja kypäristään, eivätkä todellakaan vain heitä maalarille paria väriä ja sitten vain hyväksy lopputulosta vaan se on todella tiivistä yhteistyötä ja usein kuskit hoitavat myös suurimman osan suunnittelutyöstä, jonka maalari sitten vain toteuttaa ammattimaisesti.

Lähde? Olen keskustellut yhden kovan tason kypärämaalarin (ehkäpä joku arvaakin kenen) kanssa kattavasti aiheesta erään työkeikan yhteydessä ja viesti oli selvä: kypärä on kuskeille ns. henkimaailman asioita ja siihen todella käytetään aikaa ja vaivaa. Ei todellakaan ole sama, millaisella kypärällä henkensä laittaa alttiiksi joka vkonloppu. Aina on poikkeuksia mutta nyt puhutaankin pääsäännöstä.

Lopeta nyt jo jankkaus, asia on tällä käsitelty omalta osaltani. Faktat on faktoja ja sun mielipiteet vääriä :)
Kukahan se jankkaa. Edelleenkin, lue uudestaan mitä kirjoitin, jahoit jälleen samoja pointteja. Ei tässä kummaltakaan ole tullut ainuttakaan faktaa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Vaikee kuvitella, että Kimin Hunt kypärän idea tai "käsky" laittaa päähän tuli joltain muulta kuin Kimiltä iteltään. Itekki oon siinä käsityksessä, että kypärät on melko tärkeitä kuskeille, vaikka Kimi nyt sanookin vaan "it protects my head" :D
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Juuri näin. Ylivoimaisesti suurin osa kuskeista on todella tarkkoja kypäristään. Kysykää keneltä tahansa kypärämaalarilta. Siellä kuulkaa viilataan värisävyjä ja mikroskooppisen pieniä yksityiskohtia sellaisella pieteetillä, ettei uskoisikaan.
No jos joku Vettel oikeasti päättäisi ihan kaikesta kypärädesigneissaan, niin eipä tällä juuri muuhun aikaa jäisi. Ilmeisesti kuitenkin tunnet jonkun kypärämaalarin, kun tähän sävyyn aihetta kommentoit.
 
Ylös