Kysymyksiä

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
1. Kuinka suuria sivuittais suuntaisia voimia f-1 veneissä joutuu kestämään. Näyttää vähän käännökset rankemmilta kuin maalla-ajettavissa sisarus sarjassa.

2. Monta heppua on kuollut f-1 vene kisoissa?

Tulipahan pistettyä jotain höpinää...
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by jkjanne:
<STRONG>1. Kuinka suuria sivuittais suuntaisia voimia f-1 veneissä joutuu kestämään. Näyttää vähän käännökset rankemmilta kuin maalla-ajettavissa sisarus sarjassa.

2. Monta heppua on kuollut f-1 vene kisoissa?

Tulipahan pistettyä jotain höpinää...</STRONG>
1. Jo Formula 4 veneessä on sivuttaissuuntaisia G voimia jopa neljä, niin uskoisin kuljettajien joutuvan kestämään ykkösissä ainakin 5-6 G:tä, ehkä jopa vähän enemmänkin kaarteessa. Ne käännökset eivät vain näytä rajummilta, ne myös ovat. Viime kaudella Sanna Pinolan tiimissä töissä ollut kaveri ihmetteli nähtyään F4 veneen vauhdissa, että miten ne oikein voivat kääntyä noin kovaa noin pienessä tilassa. Uskoisin, että ihmetys oli aitoa :)

2. 1980 luvun loppupuolella keskeytettiin Formula 1 sarjan ajaminen, ilmeisesti liian suurien kuolleisuusmäärien takia. Silloin kun ei ollut vielä turvaohjaamot ja muut turvamääräykset pakollisia. Silloin ajettiin jopa neljä litraisilla koneilla, ja vauhdit ja riskit olivat sen mukaisia. Huhujen mukaan yhden kauden aikana oli menettänyt
henkensä puolet kuljettajista. Joten paljon on sakkia kuollut, vaikken osaa mitään tarkkoja lukuja sanoa.
 

Kortteen Topi

Well-known member
Liittynyt
21.1.2000
Viestit
5673
Sijainti
Manse
F1-veneissä käännökset ovat nopeampia ja suuret kuljettajiin kohdistuvat g-voimat eivät ehdi vaikuttaa kuin "silmän räpäyksen". F1-autoissa taas g-voimat ovat pienempiä, mutta vaikuttavat pidemmän aikaa. Eli maalla fyysinen rasitus on pahempi. Voisiko se olla näin?
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by Kortteen Topi:
<STRONG>F1-veneissä käännökset ovat nopeampia ja suuret kuljettajiin kohdistuvat g-voimat eivät ehdi vaikuttaa kuin "silmän räpäyksen". F1-autoissa taas g-voimat ovat pienempiä, mutta vaikuttavat pidemmän aikaa. Eli maalla fyysinen rasitus on pahempi. Voisiko se olla näin?</STRONG>
Käsittääkseni F1-autoissa suurimmat G-voimat tulevat jarrutuksissa, eikä kaarteista. Uskoisin, että F1-autolla päästä missään kaarteessa lähellekkään kolmen G:n käännöstä.


Jos F1-veneissäkin olisi pidempiaikaisia kuin hetkittäisi noi kaarreajossa kuljettajan kokemat G:t, ei kukaan pystyisi ajamaan sitä luokkaa. Eikös joku Cart kisa pitänyt jättää ajamatta juuri sen takia, että kuljettajat joutuivat kestämään liian pitkiä aikoja jotain kolmea G:tä?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Originally posted by Davidian:
<STRONG>

Käsittääkseni F1-autoissa suurimmat G-voimat tulevat jarrutuksissa, eikä kaarteista. Uskoisin, että F1-autolla päästä missään kaarteessa lähellekkään kolmen G:n käännöstä.
</STRONG>
Niitä g-voimakarttoja eri radoilta muistelen joskus lukeneeni, muistelinin, että yli kolmen g:n päästään mm. siinä Interlagosin nopeassa vasurissa, joka johtaa takasuoralle.
 

Rusetti

Active member
Liittynyt
8.10.2001
Viestit
41
Originally posted by Davidian:
[QB]

Silloin ajettiin jopa neljä litraisilla koneilla, ja vauhdit ja riskit olivat sen mukaisia. QB]
Mitä koneita nää nelilitraiset myllyt F1:ssä on oikeen ollu? Mulla on sellanen käsitys, ettei OMCllä ollu koskaan 4 litraista kisakonetta. Vain tuotantomoottorit olivat loppujen lopuksi 4 litraisia, mutta ne olivatkin luonnollisesti ihan eri moottoreita. OMCn kisa V8:t oli mun tietojen mukaan 3,5/3,6 ja 3,0 litaisia. Ensimmäiset olivat 12" rikillä varustettuja kaasutinmoottoreita, ja viimeisimmät 9" rikillä olleita 3,0 litraisia CFI suihkutusmoottoreita. OMC nimittäin ajo vielä noilla 3,0 litraisilla koneilla, kun sarja sulkeutui (1987) pelkästään OMClle, ja se menetti virallisen F1-nimen. Kerro, jos mä oon väärässä..

Lauri Lampén http://www.rusetti.cjb.net/
 

Kaktus

Well-known member
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4980
Originally posted by Davidian:
<STRONG>

Käsittääkseni F1-autoissa suurimmat G-voimat tulevat jarrutuksissa, eikä kaarteista. Uskoisin, että F1-autolla päästä missään kaarteessa lähellekkään kolmen G:n käännöstä.
</STRONG>
Jarrutus voi olla 6 G:tä, kiihdytyksissä 3, mutta mutkissa voi olla hyvinkin 4 G:tä.
F1-veneessä 6 Gtä tulee ihan helposti.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Kaikki vaakatasossa vaikuttavat g-voimat eivät ole niin turmiollisia ihmiselle, kun pystysuuntaiset. Toki pään on jotenkin pysyttävä paikallaan. Taitolentäjät ottavat hetkellisiä +-8g kiihtyvyyksiä ilman g-pöksyjä, kun jo jatkuva yli +3g aiheuttaa black outin. Negatiivinen g aiheuttaa puolestaan red outin. Raju negatiivinen g, jättää jäljet ihoon veren pyrkiessä ihon läpi. Eräs tuttuni kertoi selkänsä olleen todella pahan näköinen tiukkojen selkäkaartojen treenaamisen jälkeen.
 

Kaktus

Well-known member
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4980
Red out voi tappaakin jos paine puhkoo verisuonet aivoissa.
 

Kaktus

Well-known member
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4980
Tai siis mikä tahansa paine voi tappaa jos se on tarpeeksi suuri... :eek:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Originally posted by Rusetti:
<STRONG>

Mitä koneita nää nelilitraiset myllyt F1:ssä on oikeen ollu? Mulla on sellanen käsitys, ettei OMCllä ollu koskaan 4 litraista kisakonetta. Vain tuotantomoottorit olivat loppujen lopuksi 4 litraisia, mutta ne olivatkin luonnollisesti ihan eri moottoreita. OMCn kisa V8:t oli mun tietojen mukaan 3,5/3,6 ja 3,0 litaisia. Ensimmäiset olivat 12" rikillä varustettuja kaasutinmoottoreita, ja viimeisimmät 9" rikillä olleita 3,0 litraisia CFI suihkutusmoottoreita. OMC nimittäin ajo vielä noilla 3,0 litraisilla koneilla, kun sarja sulkeutui (1987) pelkästään OMClle, ja se menetti virallisen F1-nimen. Kerro, jos mä oon väärässä..

</STRONG>
En oo nyt ihan varma, mutta muistaakseni ne OMC:n V8 OCC (vai oliko se CCC) koneet oli alunperin 3500 cc:n koneita. Jossakin vanhassa Powerboating lehdestä oli luettavissa esittely tästä samaisesta koneesta kisakoneena, ja se kone oli 4 litraseksi porattu. Seittämän kympin porauksella jokaiseen sylinteriin saadaan jo toi puoli litraa lisää 8.15 cm iskunpituudella, joten en pitäisi sitä minään ihmeenä ,jos tehdaskuskeille näin oltaisiin tehty. Tottakai ne koneet olisi pitänyt putkittaa uusiksi, mutta eipä sekään ole mikään mahdoton urakka. Olettaisin, että näitä koneita oli enemmän käytössä kuin Mercuryn monsterikoneita Mercuryn vetäytymisen takia.

Mercuryllä oli myös melkein neljälitrainen (3900cc) V8 T4-kone, jolla ajoi esim. Bill Seebold. Tämän koneen viimeinen kisa oli Lontoossa -84, ja Seebold voitti sillä jopa erän vaikka jäikin kisassa neljänneksi. Merkkarilla oli myös toinen neljälitrainen kone, jota kutsuttiin nimellä "the Wizard"=velho. Se oli ikäänkuin kaksi Mercuryn 2000 cc konetta yhdistettynä käyttäen tietenkin samaa vaihteistoa. Tällä koneella ajoi esimerkiksi Johnny Sanders. Hän ei saanut sen koneen kanssa käytännössä mitään aikaiseksi koneen raskauden takia. Se mm. repi -84 Lontoon kisan harjoituksissa Sanderssin veneen perälaudan palasiksi. Eikä painopistekkään ollut järin hyvä. Yksi näitä T4 koneita taitaa olla näytilla Leppävirran perämoottoripurkaamolla, pitänee varmaan jossain välissä käydä vilkaisemassa sitä. Kuulemma on pari muutakin näitä monsterikoneita jossain päin suomea vielä tallella.

[ 21-10-2001: Message edited by: Juhis ]
 

Rusetti

Active member
Liittynyt
8.10.2001
Viestit
41
Juhis,

Mielenkiintosta. Kuulostaa ihan Buddy Babbitin jutuilta.. Ei sulla sattu olemaan sitä Powerboatia enää missään jälellä? Jos on niin, et viittis skannata ja lähettää juttua sähköpostilla mulle? Voin mä sen ottaa mukaankin, jos ja kun ollaan taas tulossa Imatralle ajamaan. Aika paljon pyydetty, mutta ei sitä mitään saa, ellei yritä :)
CCC:t oli muuten sitten vanhoja V6 koneita 70-luvulta. Hydrostream Registry:stä löytyy skannattu CCC:n esite. Sen mä tiedän, että V8:n kyljessä luki OZ, mutta oliko niillä tosissaan joku muukin kirjain yhdistelmä?
Leppävirta - mielenkiintosta, jos sieltä tosissaan löytyy noita vanhoja koneita. Pitää ruveta buukkaamaan matkaa Leppävirralle, ja pian.. Kuka siellä muuten pitää sitä puljua pystyssä? Noita T4:ia on väitetty ihan 4 litraisiksikin eräiltä muilta tahoilta. Mäntiä on nimittäin ilmeisesti tullu muutama satsi myyntiin tavallisille jannuille, jotka on saanu ostettua T4:n. Pitäs varmaan yrittää kysellä asian todellista laitaa Bill S:ltä. Noita (T4) koneita on todella vähän jälellä (todennäköisesti alle 10), ja mä olisin enemmän kuin hämmmästyny, jos joku on sellasen Suomeen saanu. Noita vehkeitä on sekotettu kovin usein 3.4 EFI:iin, mutta katotaan. Täytyy vierailla Leppävirralla. Kiitos infosta,

Lauri
http://www.lare.pp.fi/

[ 21-10-2001: Message edited by: Rusetti ]
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Mielelläni antaisin sen kyllä, mutta ton Powerboating jutun kertoi eräs, useita suomenmestaruuksia ja muita voittanut, vieläkin ajava kuski. Hmm, ketähän tarkoittaisin :). Ne lehdet olivat kuulemma yhdessä vaiheessa hänen vintillä, sitten hän lahjoitti ne kaverilleen, jonka vintilä ne piti olla, mutta eivät tunnu olevan sielläkään. Mielelläni kyllä lukisin itsekkin näitä historiikkejä vähän enemmän, mutta kun ei saatana tunnu löytyvän faktaa mistään. Eikä ole noi -80 luvun tapahtumat järin hyvässä muistissa ihan iän takia...

Toi OCC jäi koulussa surffaillessani päähän joltakin nettisaitilta. Ja se ois ollut Evinrude.

Oon myös kuullut sellaisesta koneesta kuin Johnson Triple C, oikso sinulla siitä mitään tietoa?

Mistäs noita Buddy Babitin juttuja voipi lukea?

Jos tiiät jotain hyviä historiikkijuttuja, heitteleppä linkkejä tänne, niin käyn lukasemassa.
 

Rusetti

Active member
Liittynyt
8.10.2001
Viestit
41
Harmi, ettei niitä lehtiä ole enää missään. Noh, jos niitä jostain ilmestyy.. Meikäläisellä on enemmän kuin vähän sama rajoitus ton historian suhteen- ikää ei vielä noihin aikoihin kovin paljon ollu.

Evinruden CCC ja Johnsonin SR olivat alunperin 2,4 litrasia V6 kaasutin moottoreita. Triple C = CCC. Sitten Evinrudella ja Johnsonilla oli CC ja RS koneet, joilla ajettiin OE luokassa. Luokka vastannee aika pitkälle nykyistä F3 luokkaa, ja peruskoneet olivat samoja. Sitte on tietysti Stingerit, Strangelerit, Stinger SP, Super Strangler. Mulla on koneista jonkun verran kuvia ja juttua, joita voin lähetellä sähköpostilla. Kuvat on jostain lehdistä tai netistä otettuja, joten ne eivät ole julkaisu kelpoisia :-(

Babbittin juttuja on ollu rec.boats.racing.power -uutisryhmässä. Ei mitään suuria historiikkeja, mutta mielenkiintosta faktaa. Siellä on muitakin henkilöitä, jotka tuntee asioita jopa Babbittia paremmin. Mm. lähes joka päivä sinne kirjoitteleva Ron Hill oli ainakin 70-luvulla OMCn tehdaskuljettaja. Nimimerkillä Mark75H kirjoitteleva sälli on myös todellinen tietopankki. Häneltä ei vaan nykyisin tahdo irrota mitään mielenkiintoisia juttuja. Epäilen, että asiaan vaikuttaa häneltä piakkoin (vuoden tai kahden kuluttua) ilmestyvä kirja, joka käsittelee perämoottorikilpailujen historiaa. Sen verran mielenkiintoisia juttuja, että aattelin hankkia kirjan, kun se joskus ilmestyy. Mulla on tiedossa ainakin kaksi samaa aihetta käsittelevää kirjaa, mutta ne on hankkimatta.. Mielenkiintoista luettavaa joka tapauksessa.

Lähettelen sulle sähköpostia ens viikolla, kunhan saan kirjotettua pikku pätkän tekstiä. Kato, josset oo aikasemmin löytäny, siihen mennessä ainakin Babbittin saitti. Siellä on hyviä kuvia 60-luvun lopusta tai 70-luvun alusta.Babbitt

Lauri
http://www.lare.pp.fi/

[ 21-10-2001: Message edited by: Rusetti ]
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Siellä Leppävirran perämoottoripurkaamolla oli sittenkin OMC:n V8, eikä Mercuryn T4. T4:ää ei taida sittenkään olla yhtään suomessa...
 

Rusetti

Active member
Liittynyt
8.10.2001
Viestit
41
Noita OMCn kisa V8 moottoreita on maailma pullollaan verrattuna Mercuryn T4:een. Viimesin, jonka oon nähny oli Fabritiusten pajalla Epilässä. Siellä leivottiin silloin muistaakseni 21 jalkainen Argoa cattia, johon oli ruotsalaisen ostajan tarkoitus laittaa OMCn vanha kisa V8. Mielenkiintoinen peli.
Noita T4:a on ollut kaikkina aikoina todella vähän. Se muistaakseni kiellettiin kilpailuista liittovaltion oikeudessa sen vuoksi, että niitä oli valmistettu liian vähän (<50?). Lisäksi niitä ei myyty normaaleille kuskeille, vaan niillä ajelivat tehdaskuskit, joita alko jo 70-, 80-lukujen vaihteessa olla aika vähän. Yleinen arvio lienee, että T4a on jäljellä alle kymmenen. Ilmeisesti powereita on jäljellä enemmänkin, mutta vaihteistot, ja rikit ovat "loppu". Osa syynä vähäiseen moottorien määrään on se, että Mercury tuhosi kaikki sille jääneet osat projektin päätyttyä. OMCn V8 koneita on sen sijaan ollut huomattavasti enemmän. Koneita oli sen verran, että niitä muutettiin jossain vaiheessa oikein urakalla mm. offshore koneiksi. Second Effort myi lisäksi kisakoneiden osia, koska niin monessa netissäkin näkyvässä vehkeessä on mm. OMCn vanhoja V8 kilparikejä, puhumattakaan koko koneista. Sen sijaan mä oon varmuudella kuullut vaan yhdestä jannusta, joka omistaa T4n. Siitä on kuviakin netissä. Scream And Fly

Lauri
Rusetti
 

Bradley

Well-known member
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
219
Sijainti
Racingcity
Ruutulipun vuosikirjaan 2002 oli Ilkka Seppälä kirjoitellut, että -80 luvulla ajettiin jopa 4,5 litrasilla koneilla. Luulisi, että hän jotain tietää, sillä eikös tämä ole se sama Seppälä, joka on kirjoitellut venejuttuja muunmuassa VM:ään -80 luvulta asti?
 

TurOl

Well-known member
Liittynyt
15.9.2000
Viestit
719
Sijainti
Espoo, Finland
Itse ihmettelen että miten ihmeessä potkureiden pito riittää niihin käännöksiin. Onhan ne tietenkin jotain kisapotkureita mutta kun tavallisella veneellä tekee tosijyrkän käännöksen kaasupohjassa niin potkuri menettää pitonsa aika pian...(tai no kone alkaa kyllä hyytymään ensiksi...) Onko muuten alumiini ja teräspotkureissa isojakin eroja?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
TurOl:
Onko muuten alumiini ja teräspotkureissa isojakin eroja?
Sanoisin, että ainoastaan materiaalin vahvuudesta johtuvia eroja, ei muuta. Teräshän on vahvempaa kuin alumiini.
 
Ylös