Kytkykauppa!

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Asiasta puhutaan harva se päivä, pitäisikö se sallia Suomessa. Tuorein uutinen minkä näin, puhui että 3G -puhelinten kytkykauppa tulisi sallia. Saunalahti kiertää hommaa jo vuokrauksellaan.

Mitäs mieltä foorumistit on tästä, ennen kaikkea kaipaisin UP:n (joilla hommasta on kokemusta) mielipiteitä.

Minä en keksi, miksei sitä voisi sallia, ei se tarkoita että sinun on pakko ottaa tuettu puhelin, mutta tuo mahdollisuuden. Samalla laitekanta uudistuisi ja uusilla palveluilla olisi laajempi käyttäjäkunta.
 

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
Oman työn puolesta pitäisi varmaan sanoa, että kytkykauppa on hieno juttu ( duunailen mobiilisoftien parissa ). Mutta oikeasti se on mun mielestä ihan pebasta. Kysymyshän on operaattoreiden tarpeesta saada lisää rahaa, kun ne on ryssineet markkinat alhaisilla puheluhinnoilla. Lisäksi puheet pitkistä sopimuksista (jopa kolme vuotta) on ihan syvältä.

Sehän on selvä, että laitekanta saattaisi uudistua, mutta kun porukka ostaisi/hankkisi niitä "ilmaisia" peruskännyköitä kuitenkin, niin mikään ei oikeasti muuttuisi. :nope:

Miksi ostaa monipuolinen kännykkä, jos sitä käyttää ainostaa puhumiseen tai tekstailuun. Mobiilipalveluissa on vanha kunnon muna-kana ongelma, ei palveluita -> ei osteta uusia laitteita -> ei uusia palveluita. Valoa tunnelin päässä on, mutta en usko, että se ratkee kytkykaupan avulla. Tarve on luotava palvelun, ei laitteen avulla.
Epäilen vahvasti operaatoreiden kiinnostusta aloittaa uusien palveluiden kehittely(siis oikeasti uusien, ei mitään varmanpäälle vanhoja lämmitellen) kun ne saavat taas osakkaille jaettavaa, siitähän tässä on lopulta kysymys.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Niin no kytkytkaupassa on se huono puoli, että kyllähän ne operaattorit sen käynnykän hinnan jollaintavoin itselleen hakee. Täällä se on toteutettu niin, että kun saat halvan tai ilmaisen puhelimen, joudut samalla allekirjoittamaan sopparin, jossa sitoudut asiakkaaksi vähintään 12 seuraavan kuukauden ajaksi, toisinaan jopa 18 kuukauden ajaksi. Liittymän perusmaksut ovat myös mun käsittääkseni huomattavasti korkeampia kuin Suomessa. Alta kympin kuussa et enää uutta liittymää taida löytöö ja alta 15 euronkaan ei kovin montaa ole. Toki niissä on sitten usein ilmaisminuutteja mukana. Liittymän avauksestakin joutuu aina maksamaa.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
OoPee sanoi:
Niin no kytkytkaupassa on se huono puoli, että kyllähän ne operaattorit sen käynnykän hinnan jollaintavoin itselleen hakee. Täällä se on toteutettu niin, että kun saat halvan tai ilmaisen puhelimen, joudut samalla allekirjoittamaan sopparin, jossa sitoudut asiakkaaksi vähintään 12 seuraavan kuukauden ajaksi, toisinaan jopa 18 kuukauden ajaksi. Liittymän perusmaksut ovat myös mun käsittääkseni huomattavasti korkeampia kuin Suomessa. Alta kympin kuussa et enää uutta liittymää taida löytöö ja alta 15 euronkaan ei kovin montaa ole. Toki niissä on sitten usein ilmaisminuutteja mukana. Liittymän avauksestakin joutuu aina maksamaa.
Toki, mutta sitä mä en ymmärrä, miksi sen pitää olla lailla kiellettyä. Mahdollisuus ottaa se puhelin kytkynä, jos haluaa ?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Toki, mutta sitä mä en ymmärrä, miksi sen pitää olla lailla kiellettyä. Mahdollisuus ottaa se puhelin kytkynä, jos haluaa ?
No täällähän on niin, että otit sen puhelimen kytkynä tai et, niin maksat jokatapauksessa saman kuukausimaksun. Ei täällä ole erillisiä liittymiä kytkyllä ja ilman.

Mutta se olis toki optimaalinen ratkaisu, että kumpikin liittymätyyppi olisi mahdollinen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mitä itsellä on kokemusta kännyköistä, niin keskimääräinen kestoikä moisella vehkeellä on sellaiset 18-24 kuukautta. Jos ajatellaan että ostaa sellaisen keskihintiasen 240 euron kännykän, niin kuukautta kohtihan se tarkoittaa 10 euroa. Jokainen voi itse laskea huvikseen sen, että kuinka monta euroa kännykkä on tullut maksamaan kuukaudessa.

Eli vaikkapa 400 euron puhelin, piti sitä 2,5 vuotta ennen kuin se hajosi-> 400 euroa/30 kuukaudelle=13.33 euroa/kk pelkästään kännykän kuluina. Siihen sitten puhelinlaskut päälle, niin ei se puhelimen ja liittymän kytkykauppa vaikuta kuluttajan kannalta ollenkaan pössimmältä jutulta. Kun tähän ottaa lukuun vielä sen, että puhelimeen ei tarvi sijoittaa pääomaa, niin itse asiassa mahdollisuus ns. kytkykauppaan olisi kyllä kuluttajan etu.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
pmv sanoi:
Mitä itsellä on kokemusta kännyköistä, niin keskimääräinen kestoikä moisella vehkeellä on sellaiset 18-24 kuukautta. Jos ajatellaan että ostaa sellaisen keskihintiasen 240 euron kännykän, niin kuukautta kohtihan se tarkoittaa 10 euroa. Jokainen voi itse laskea huvikseen sen, että kuinka monta euroa kännykkä on tullut maksamaan kuukaudessa.

Eli vaikkapa 400 euron puhelin, piti sitä 2,5 vuotta ennen kuin se hajosi-> 400 euroa/30 kuukaudelle=13.33 euroa/kk pelkästään kännykän kuluina. Siihen sitten puhelinlaskut päälle, niin ei se puhelimen ja liittymän kytkykauppa vaikuta kuluttajan kannalta ollenkaan pössimmältä jutulta. Kun tähän ottaa lukuun vielä sen, että puhelimeen ei tarvi sijoittaa pääomaa, niin itse asiassa mahdollisuus ns. kytkykauppaan olisi kyllä kuluttajan etu.
Niin no tuohon laskuun nyt pitää ottaa tietysti huomioon sekin, että ainakin täällä vain ne ihan halvimmat kännykkämallit ovat ilmaisia, muista joutuu kyllä maksamaan ihan rahaakin, tosin selvästi vähemmän kuin ovh. Niissä on sitten tottakai sim-lock päällä, eli toisen operaattorin sim-kortilla eivät edes toimi. Myöskään ihan automaattisesti et saa vuoden kuluttua uutta kännykkää halvalla, vaan useinmiten se toimii niin, että saat pisteitä sen mukaan, paljonko olet puhunut ja niitä pisteitä voi sitten sijoittaa uutteen kännykkään ja maksaa loput rahana.

Mutta siis kytkytkauppa on varmastikin paras sellaiselle, joka käyttää puhelintaan paljon (nimenomaan siis soittaa sillä :rolleyes: ) ja joka haluaa kerran vuodessa uuden kännykän. Jos taas käytät kännykkää lähinnä siihen, että muut soittavat siihen ja toisaalta sulle kelpaa vanhempikin malli, ei kytkytkauppa ihan välttämättä ole se edullisin vaihtoehto.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Se mikä kytkykaupan vastustajia eniten sapettaa on sitoutuminen. Palveluntarjoajaan on pakko sitoutua tietyksi ajaksi, muuten kytkykauppa ei toimi.

On tietysti helppo sanoa että käyttäjä voi halutessaan itse ostaa kännykän ja valita haluamnsa liittymän jos ei halua kytkykauppaa. Käytännössä markkinat saattavat kuitenkin ohjata hintoja siihen suuntaan ettei kytkykaupaton ratkaisu ole käytännössä taloudellisesti järkevä.

Kaikesta tästä huolimatta olisin taipuvainen sallimaan kytkykaupan. Sen edut nimenomaan palvelutuotannon kehittäjinä olisivat hyviä.
 
Ylös