Laajakaista Suomessa

mclaren

Susi jo syntyessään
Sijainti
Bouvet'n saari
jaska:
mclaren:
jaska:
holvius:
Observer:
Ei mitään valtion tukia näihin tai sitte saavat ostaa mulle dikipoksinki. wink
Kustantaahan valtio meille kaikille tiet ja on osallistunut suurilla panostuksilla niin viemäri, sähkö kuin muunkin perusinfran luontiin. Kaista on minusta tullut samalla lailla yhtä tärkeäksi perusinfraksi kuin nuo muutkin.
Onko? Eikö TV-sitten ole? Eikös valtion sitten pitäisi kustantaa kaikille juuri nuo digiboxit? Miksi valtion pitäisi hoitaa kaikki? Kyllä nyt saat kaapelin kotiisi, jos olet valmis maksamaan!
Ett silleen!!!!!!!1
Ei ainakaan täällä saa kun korkeintaan 1 megaisen yhteyden.
Jos olet valmis maksamaan niin takuulla saat vaikka gigasen kotiisi! Nyt on kyse siitä, kuka maksaa sen gigasen sun kotiin.

Minulle ainakin 512 riittää loistavasti, toki 10 meganen ois kiva, mutta en sitä erityisesti tartte. Eikä minusta veronmaksajien pidä sitä 10 megasta maksaa (minulle tai kellekään muulle), koska semmonen ois kiva!

Suomessa kun on aina kivaa, kun valtio maksaa. Vaikka todellisuudessa me maksetaan se veroilla.... sitä porukka ei vaan tajua :mad:
Ett silleen!!!!!!!1
Mutta arvaa vaan olisiko se yhteys sitten yhtään järkevän hintainen? Jos nämä nykyisetkin "laajakaistayhteydet" Suomessa ovat Euroopan keskivertoa kalliimpia, niin varmasti moinen olisi todella julkean hintainen. Enkä minä tarvitsisi välttämättä mittään gigaista yhteyttä, kyllä 10 megainen riittäisi mainiosti wink .

Kyllä minusta pitäisi valtion vähintään vetää jonkinlainen nopea runkoverkko, josta halukkaat saisivat kaupunkialueilla helposti vedettyä nopean kaapelin kotiinsa kohtuuhintaan.

Mielestäni valtionkin on tehtävä jonkinlaisia uhrauksia, jos Suomi aiotaan pitää edes jotenkin vakavasti noteerattavana IT-maana.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
mclaren:
jaska:
mclaren:
jaska:
holvius:
Observer:
Kustantaahan valtio meille kaikille tiet ja on osallistunut suurilla panostuksilla niin viemäri, sähkö kuin muunkin perusinfran luontiin. Kaista on minusta tullut samalla lailla yhtä tärkeäksi perusinfraksi kuin nuo muutkin.
Onko? Eikö TV-sitten ole? Eikös valtion sitten pitäisi kustantaa kaikille juuri nuo digiboxit? Miksi valtion pitäisi hoitaa kaikki? Kyllä nyt saat kaapelin kotiisi, jos olet valmis maksamaan!
Ett silleen!!!!!!!1
Jos olet valmis maksamaan niin takuulla saat vaikka gigasen kotiisi! Nyt on kyse siitä, kuka maksaa sen gigasen sun kotiin.

Minulle ainakin 512 riittää loistavasti, toki 10 meganen ois kiva, mutta en sitä erityisesti tartte. Eikä minusta veronmaksajien pidä sitä 10 megasta maksaa (minulle tai kellekään muulle), koska semmonen ois kiva!

Suomessa kun on aina kivaa, kun valtio maksaa. Vaikka todellisuudessa me maksetaan se veroilla.... sitä porukka ei vaan tajua :mad:
Ett silleen!!!!!!!1
Mutta arvaa vaan olisiko se yhteys sitten yhtään järkevän hintainen? Jos nämä nykyisetkin "laajakaistayhteydet" Suomessa ovat Euroopan keskivertoa kalliimpia, niin varmasti moinen olisi todella julkean hintainen. Enkä minä tarvitsisi välttämättä mittään gigaista yhteyttä, kyllä 10 megainen riittäisi mainiosti wink .

Kyllä minusta pitäisi valtion vähintään vetää jonkinlainen nopea runkoverkko, josta halukkaat saisivat kaupunkialueilla helposti vedettyä nopean kaapelin kotiinsa kohtuuhintaan.

Mielestäni valtionkin on tehtävä jonkinlaisia uhrauksia, jos Suomi aiotaan pitää edes jotenkin vakavasti noteerattavana IT-maana.
Niin 10 meganen ois kiva! Kerro minulle mihin tarvitset yli 1 megasta yhteyttä. Johonkin hyödylliseen? Jos se on puhdasta huvia, niin miksi veronmaksajien pitäisi kustantaa se sinulle?
Ett silleen!!!!!!!1

holvius

Well-known member
Sijainti
Tampere
jaska:
holvius:
Observer:
Ett silleen!!!!!!!1
Itse asiassa kyllä. Rakentamalla kunnon laajakaistaverkon tulisi kaupan päälle kunnon vuorovaikutteinen digitv. Ei mikään surkea 512/512 viritys vaan aito 10/100 meganen jolla kuva täysin virheetön.

Mielestäni kehitys on koko ajan menossa siihen suuntaan, että ip:n päällä siirtyy monenlaista tavaraa. Kysymys on vain halusta toteuttaa tämä. Luurifirmoilla ei ole mitään halua tehdä tätä. Itse asiassa voip tulee tappamaan niiden perusbisneksen, eivät ne sellaista halua. Valtio kovasti haluaa meistä uutta uljasta tietoyhteiskuntaa, mutta tähän saakka puhe on ollut kovin halpaa.

mclaren

Susi jo syntyessään
Sijainti
Bouvet'n saari
jaska:
mclaren:
jaska:
mclaren:
jaska:
holvius:
Observer:
Ett silleen!!!!!!!1

Ett silleen!!!!!!!1

Niin 10 meganen ois kiva! Kerro minulle mihin tarvitset yli 1 megasta yhteyttä. Johonkin hyödylliseen? Jos se on puhdasta huvia, niin miksi veronmaksajien pitäisi kustantaa se sinulle?
Ett silleen!!!!!!!1
Esim. 7 vuotta sitten ei osattu kuvitellakaan 512kt-yhteyttä, koska silloin ihmiset olivat tottuneet hitaisiin yhteyksiin, eikä heillä ollut juuri sillä hetkellä palveluja, joihin olisivat tarvinneet nopeampaa. Nyt 512-yhteys on sellainen, jolla tulee juuri ja juuri toimeen. 56 kt motulla ei nykypäivänä viitsisi edes juurikaan surffailla raskaiden sivujen yms. takia. Pointtini on nyt siinä, että palvelut kehittyvät, tietokoneet kehittyvät, kovot suurenevat, tiedostokoot suurenevat ->tarvitaan nopeampia yhteyksiä. Miksi ajatella lyhytnäköisesti ja jarruttaa vääjäämätöntä kehitystä? Eikö olisi parempi olla kehityksen etulinjassa, tai vähintäänkin mukana kehityksessä?

holvius

Well-known member
Sijainti
Tampere
Nimenomaan näin mclaren. Suomi mainostaa itseään teknologian edelläkävijämaana ja tuleva tietoyhteiskunnan näyteikkunana. Silti perusasia eli juuri se tapa jolla tätä tieto välitetään on aivan retuperällä. Ahneet operaattorit vetävät välistä ja jarruttavat kehitystä.

Ainoa oikea ratkaisu on se, että joko valtio pakottaa luurifirmat tekemään tänne todellista laajakaistaa tai sitten se hoitaa asian itse. Luurifirmoihin en luottaisi.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Kyllähän IP:n päälle laitetaan monenlaista tavaraa. Jos kysyntää on, niin kyllä nuo luurifirmat varamsti rakentavat ne 10mb verkot. Mutta kun ihmiset eivät ole valmiita maksamaan siitä. 10v sitten 56k oli kauhea vauhti, kummasti siitäkin on menty yli. Nyt rakennetaan 10mb verkko, niin sitten sitopudutaan siihen, mitä vaaditaan 10v päästä 100mb? Enemmän? Tuleeko se langattomana, vai miten? Sitten onkin kiva kun meillä on komeet putket maassa, jotka on autamattoman surkeat?

Missään maailmassa ei laajakaista-palvelut ole vielä ruvennut generoimaan liikevaihtoa - kun näin tapahtuu, niin varmasti ruvetaan niihin panostamaan!

Tekikös joku mittauksen taloyhtiössä 70% liikenteestä on P-to-P liikennettä. Eli Waretusta, tätäkö valtion pitäisi tukea?

Edelleenkin odotan sitä YHTÄ palvelua jota ei pysty nykyisellä laajakaistalla käyttämään (joka on käytössä esim. Ruotissa)

Edullistinta ja järkevintä on mukana olla kehityksessä, mutta ei eturintamassa. Siellä se on kallista.
Ett silleen!!!!!!!!1

Ilmari

Banned
Kyllähän IP:n päälle laitetaan monenlaista tavaraa. Jos kysyntää on, niin kyllä nuo luurifirmat varamsti rakentavat ne 10mb verkot. Mutta kun ihmiset eivät ole valmiita maksamaan siitä. 10v sitten 56k oli kauhea vauhti, kummasti siitäkin on menty yli. Nyt rakennetaan 10mb verkko, niin sitten sitopudutaan siihen, mitä vaaditaan 10v päästä 100mb? Enemmän? Tuleeko se langattomana, vai miten? Sitten onkin kiva kun meillä on komeet putket maassa, jotka on autamattoman surkeat?

Tuskin kukaan täsysijärkinen esittää 10Mb:n verkon rakentamista. Jos jotain kaivetaan niin se on valokuitua. Pelkästään uusilla päätelaitteilla toteutettu nopeutus onkin sitten eri juttu.

10 vuotta sitten (1993) ei kukaan loppukäyttäjä tiennyt mitään 56k:n modeemista. Suuri osa operoi vielä 2,4, 4,2 tai 9,8k:n modeemeilla. Siinä mielessä olet kyllä oikeassa; 56k oli tuolloin kauhea vauhti.

Missään maailmassa ei laajakaista-palvelut ole vielä ruvennut generoimaan liikevaihtoa - kun näin tapahtuu, niin varmasti ruvetaan niihin panostamaan!

Jos tarkoitat "liikevaihdon generoitumisella" palveluntarjoajien palveluiden tuottamiseen käytetyn rahan ja siitä saatavan tuoton välistä suhdetta, niin kertoisitko mihin näkemyksesi perustuu?

Tekikös joku mittauksen taloyhtiössä 70% liikenteestä on P-to-P liikennettä. Eli Waretusta, tätäkö valtion pitäisi tukea?

Mitä itse esität ratkaisuksi. Liikenteen seurantaa ja lisäveroa niille jotka imevät ohjelmia, elokuvia ja musiikkia muiden koneilta?

Edelleenkin odotan sitä YHTÄ palvelua jota ei pysty nykyisellä laajakaistalla käyttämään (joka on käytössä esim. Ruotissa)

Valaise meitä tietämättömiä ja kerro mikä se palvelu on?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Ilmari:
Jos tarkoitat "liikevaihdon generoitumisella" palveluntarjoajien palveluiden tuottamiseen käytetyn rahan ja siitä saatavan tuoton välistä suhdetta, niin kertoisitko mihin näkemyksesi perustuu?
Tein aihetta liipannene opinnäytetyön, jonka aikana melko monen operaattorin sivuilla vierailin...Ei siellä paljoa laajakaistan lisäpalveluita tarjota, joilla oikeasti on lisähintaa. Tuo on monella tavoitteena, mutta vielä se ei onnistu.

Ilmari:
Mitä itse esität ratkaisuksi. Liikenteen seurantaa ja lisäveroa niille jotka imevät ohjelmia, elokuvia ja musiikkia muiden koneilta?
Sitä että jokainen maksaa itse yhteydestään, tällöin warettajat maksavat siitä mitä tekevtä, kysyin "Miksi valtion pitäisi tuota tukea"

Ilmari:

Ei, minä kysyin minkä takia te haluatte meille 10 megasen putken. Mikä on se ruotsalainen palvelu (jota ruotsissa käytetään, mutta ei meillä)
Ett silleen!!!!!!1

Ilmari

Banned
jaska:
Ilmari:
Tein aihetta liipannene opinnäytetyön, jonka aikana melko monen operaattorin sivuilla vierailin...Ei siellä paljoa laajakaistan lisäpalveluita tarjota, joilla oikeasti on lisähintaa. Tuo on monella tavoitteena, mutta vielä se ei onnistu.

Ilmari:
Sitä että jokainen maksaa itse yhteydestään, tällöin warettajat maksavat siitä mitä tekevtä, kysyin "Miksi valtion pitäisi tuota tukea"

Ilmari:

Ei, minä kysyin minkä takia te haluatte meille 10 megasen putken. Mikä on se ruotsalainen palvelu (jota ruotsissa käytetään, mutta ei meillä)
Ett silleen!!!!!!1
En vieläkään ymmärtänyt, mutta varmaan omaa tyhmyyttäni.

Mitä tarkoitat laajakaistan lisäpalvelulla, jota ei tarjota?

To ruotsissa käytössä oleva palvelu, jota odotat on 10m yhteys, niinkö?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Rautalanka:

Kertokaa (eli te kerrotte minulle) mikä on se laajakaista lisäpalvelu (TV, Radio jne jne) joka Ruotisssa on tarjolla kiitos edullisen 10megasen yhteyden, jota suomessa ei saa!
Ett silleen!!!!!!!

Ilmari

Banned
jaska:
Rautalanka:

Kertokaa (eli te kerrotte minulle) mikä on se laajakaista lisäpalvelu (TV, Radio jne jne) joka Ruotisssa on tarjolla kiitos edullisen 10megasen yhteyden, jota suomessa ei saa!
Ett silleen!!!!!!!
Ketkä te? En minä osaa kertoa mitään Ruotsissa olevista lisäpalveluista.

Et silleen.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Ilmari:
jaska:
Rautalanka:

Ett silleen!!!!!!!
Ketkä te? En minä osaa kertoa mitään Ruotsissa olevista lisäpalveluista.

Et silleen.
No minkä takia sitten vaaditte valtion maksamaa 10 megasta linjaa? Ai kun ois kiva saada nopee waretus-yhteys ilmaseks?
Ett silleen!!!!!!!

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Aah.. koohta saan Elisan 10/10 yhteyden..tosin kk-maksu on järjettömän suuri..49€/kk :D....

Kotipaikkana Hyvinkää ja yhteytenä Kotiportti Premium

Coolman

Well-known member
Sijainti
Southern Sweden
No mulla on Telian 2000 tilaus joka on ADSL 2mb.
Hinta 440 kr. Viikko sitten heillä oli 10 gb rajoitus.
Jos imuroi sen yli se maksoi 25 kr gigaa kohden.
Rehellisesti sanoen 0,5 mb linja riittää liiankin hyvin kotikäyttöön.
En huomaa mitään eroa 2mb, taikka vanhan 0,5 mb välillä
normaalikäytössä.

Se 26 mb linja, joka on Bostream yhtiöllä on vain isoimmissa
kaupungeissa.
http://www.bostream.com/controller.php?action=productsPrivate

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Eilen vihdoin alkoi liittymä toimia. S-tana lähes 10 kuukautta kesti. Mutta on tosi nopea. Jokaisessa mukaantulleessa kahdeksassa asunnossa pelaa. 7,38 euroa/ kk/ asunto.

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Nyt on kilpailuvirastokin antanut julkisuuteen tietoja joiden mukaan useita alueellisia teleoperaattoreita on haastettu vastaamaan oikeuteen siitä että eivät ole päästäneet alueelleen kilpailijoita. Toisinsanoen pitäneet verkkovuokrat niin korkeina ettei kilpailua ole syntynyt. Vaasan Läänin Puhelinkin olmoittaa nettisivuillaan että sen liittymät kattaa alueellaan 97,2%. Tämä jo pelkästään ilmoittaa että kyseessä on ilmiselvä monopoliaseman väärinkäyttö.

Suomessa oli muuten läntisen Euroopan kalleimmat laajakaistaliittymämaksut.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Suomessa on niin valtavasti kuparia vielä maan alla, että on turha odotella kuitusia yhteyksiä. Toista on Etelä-Korean pojilla, joilla kuituyhteydet on vakiokamaa.

Kupariyhteydet ovat raskaasti ylihinnoteltuja, ja operaattorit yrittävät laskuttaa tyhjästä niin kauan kuin mahdollista.

http://www.ovum.com/contact/topics.asp